Dic�ionar diabolic: CORUP�IA - gradul de insalubritate al unei societ��i (II)
Coana Corup�ia fa�� cu opinia public�
Continu�m profanul nostru demers despre corup�ie �n contextul �n care, la televizor, am auzit dintr-o gur� autorizat� de prim-ministru c� ea, corup�ia, nu ar mai reprezenta o a�a de mare problem� pentru Rom�nia. Este o veste bun�, dar noi ne-am apucat de o treab�, a�a c�-i d�m b�taie: ca fenomen social, corup�ia reprezint� expresia unor manifest�ri de descompunere moral� �i degradare spiritual�, implic�nd deturnarea �i folosirea avutului public �n interes personal, ocuparea unor func�ii publice prin rela�ii preferen�iale, ob�inerea unor avantaje materiale prin �ndeplinirea obliga�iilor de serviciu, �ncheierea unor afaceri �i tranzac�ii prin eludarea normelor morale �i legale. Ea define�te gradul de insalubritate al unei societ��i. Vorbind despre percep�ia public� fa�� de acest fenomen, Coana Corup�ia este perceput� de cet��eni (�n urma unor sondaje, desigur) pe trei paliere: politic�, administrativ� �i economic�. Le lu�m pe r�nd.
Partidele cheltuie mai mul�i bani dec�t au
Vorbim, a�adar, despre corup�ia politic�. Aceasta, �n genere, se manifest� sub forma presiunii �i chiar a �antajului exercitate asupra func�ionarilor publici pentru a-i determina s� adopte anumite decizii ilegale sau la limita legii. Ea poate viza ob�inerea unor avantaje materiale pentru sine sau pentru altul, ori de alt� natur�. �n principal, ne-o spune realitatea, motorul principal al corup�iei politice este nevoia de fonduri, av�nd �n vedere multitudinea de partide politice �i faptul c� acestea cheltuie �ntotdeauna mai mul�i bani dec�t au, necesit��ile lor financiare fiind aproape nelimitate. S� ne g�ndim, a�adar, la c�t cost� circul electoral, scuze!, campaniile electorale �n jude�ul Neam�, dar s� nu vedem numai afi�ele de pe st�lpi �i panori, ci oleac� mai profund, prin televiziuni �i ziare, spectacole cu arti�ti din Capital� �i artificii, cadouri pentru diverse etnii �i a�a mai departe, ca s� nu vorbim prostii. Corupt poate fi nu at�t un politician oarecare, c�t �i un �ntreg partid, �n vederea ob�inerii unei anumite influen�e asupra pachetului legislativ.
Corup�ia administrativ�
C� altfel nu avem cum s�-i spunem, se �ntinde de la fapta reprobabil� a func�ionarului public, p�n� la deturnarea �n interes personal a averii publice, s�v�r�it� de persoanele aflate �n func�ii �nalte ale administra�iei de stat. �n principal, func�ionarii publici s�v�r�esc fapte de eludare a dispozi�iilor regulamentare, de anun�are a licita�iilor publice, favorizarea anumitor intreprinderi sau firme la repartizarea de spa�ii comerciale sau locuin�e, interven�ii pe l�ng� al�i func�ionari publici pentru a trece cu vederea �nc�lcarea legii �.a.m.d. Mai vorbim aici �i despre promovarea unor examene, eliberarea unor certificate medicale, acte de expertiz� �i constat�ri medico-legale, distribuirea de medicamente, favorizarea procur�rii unor bunuri din patrimoniul cultural-na�ional, stabilirea unor impozite �i taxe, ne�ncasarea unor debite �i altele.
Corup�ia economic� (profesional�)
Vizeaz� servirea preferen�ial� a clien�ilor, dar poate �mbr�ca �i forma determin�rii func�ionarilor unei intreprinderi concurente de a tr�da interesele propriului patron. Aici avem de-a face cu ni�te ma�ina�iuni pe care noi, cei mul�i, nu avem de unde s� le �tim: solicitarea de credite, unele �n valut�, f�r� dob�nd� �i pe termen lung; �nfiin�area �i func�ionarea unui num�r mare de societ��i comerciale f�r� un capital solid, normal c� din sfera comer�ului, prejudiciind astfel unit��ile productive, prin preluarea unui patrimoniu subevaluat �i desf�urarea de activit��i comerciale pe baz� de comision, f�r� s� �ntreprinzi nimic; v�nzarea, �nchirierea, concesionarea, darea �n loca�ie de gestiune a unor active, spa�ii, utilaje etc f�r� organizarea de licita�ii. V� spun ceva toate astea?
Concret
Continu�nd o definire a CORUP�IEI, pe baza experien�ei rom�ne�ti, dar �i pe valorificarea concluziilor ce se desprind din extrapolarea situa�iei din ��rile din jur, s� tragem ni�te concluzii, respectiv s� v� supunem aten�iei urm�toarele situa�ii:
- acordarea de facilit��i ilegale �n domeniul privatiz�rii;
- �ncheierea unor contracte la nivel guvernamental;
- eliberarea licen�elor, permiselor sau vizelor de c�tre Guvern;
- emiterea aprob�rilor pentru comer� exterior �i eliberarea licen�elor de import-export;
- acordarea sprijinului financiar de c�tre Guvern;
- promovarea ierarhic� pe criterii de nepotism �i rela�ii personale;
- �ncheierea de afaceri cu parteneri str�ini;
- achizi�ionarea de terenuri �i alte bunuri;
- �ncheierea de contracte �n nume propriu de c�tre persoane oficiale precum �i folosirea abuziv� a mijloacelor �i bunurilor institu�iilor guvernamentale;
- practicile ilegale cu ocazia campaniilor electorale �i alegerilor parlamentare, preziden�iale �i locale;
- deturnarea de la destina�ia lor a unor imobile sau fonduri guvernamentale;
- la mod�, azi, dirijarea „pe ochi frumo�i, de partid“, a unor proiecte cu finan�area extern� (Phare, Sapard & So One). Cum se face aceast� dirijare, negat� vehement de cei afla�i la putere, doar ei �tiu, iar rezultatele se v�d abia atunci c�nd se d�r�m� baraje sau poduri.
Alba-neagra cu cenu�iu
Revenind la punctul de vedere al opiniei publice, corup�ia beneficiaz� �i de o altfel de clasificare, o treime deloc sf�nt�, dar logic�.
Corup�ia NEAGR�: c�nd actul ilicit este condamnat de opinia public� �i de elitele societ��ii, dorindu-se pedepsirea lui.
Corup�ia CENU�IE: c�nd numai unii membri ai societ��ii (�ndeosebi elitele) doresc pedepsirea actului ilicit.
Corup�ia ALB�: c�nd at�t opinia public�, c�t �i elitele nu sprijin� cu entuziasm �ncercarea de a pedepsi o anumit� form� de corup�ie pe care, de altfel, o g�sesc tolerabil�.
Aceast� clasificare ne ofer� surpriza unei nea�teptate sincroniz�ri determinate �i influen�ate de regimul politic, o universalitate de fapt, o „universatio facti“ la care regimurile permisive, tolerante, lipsite de autoritate �ncurajeaz� aceste manifest�ri prin „universitas juris“, ceea ce �nseamn� o capacitate redus� de a le solu�iona, corup�ia devenind un simptom al libert��ii constitu�ionale. Asta �n ideea �n care la doctor mergem tot cu plicul, la doamna educatoare, �nv���toare sau profesoar� tot cu buchetul de flori �i pachetul cu ceva, ca s� nu mai vorbim despre ce am fi dispu�i s� oferim cuiva care ne-ar face rost de serviciu pentru nevast� sau pa�aport la urgen�� (adic� ALB�). Despre CENU�IE nu se prea vorbe�te, sau se vorbe�te p�s�re�te, elitist, fiindc� de baz� este NEAGRA, cea mai periculoas�, care dac� e pus� pe tapet d� bine la electorat. Vorbim aici despre barosanii invita�i, cu amabilitate, la Direc�ia de Cercet�ri Penale sau pe la Parchet, despre parfuma�ii purt�tori de costume de firm� care, ie�ind din c�r�i, priva�i de sprijinul politic, devin incompatibili �i mai to�i se �mboln�vesc subit, cer�ind compasiune... Vom continua.
|