Un alt preot e �mpotriva IPS
• un al doilea preot monah al Arhiepiscopiei Romanului si Bac�ului, preotul Elefterie T�rcut�, nu-l mai pomeneste �n rug�ciuni pe IPS Ioachim • �naltului ierarh i se reproseaz� �n scrisori deschise �nsusirea documentelor Sinodului Panortodox din Creta • Arhiepiscopia contest� originalitatea documentului publicat pe mai multe site-uri •
Prin documentele Sinodului din Creta, printre altele se proclam� si ocroteste dogma referitoare la Sf�nta Treime, sfintenia c�s�toriei dintre b�rbat si femeie, sacralitatea vietii umane de la prima clip� de viat� si p�n� la ultima, respectul si buna �ntelegere dintre oameni, pacea �ntre popoare, cinstirea sfintilor �ntru Duhul Sf�nt, organizarea Bisericii �n Diaspora ca eparhii subordonate patriarhiilor. Se mai subliniaz� importanta apostolatului, nasterea si ocrotirea copiilor, educatia tinerilor, pe model vasilian, libertatea constiintei, ap�rarea tuturor celor oprimati, indiferent de etnie, credint� sau ras�. Se mai d� important� filantropiei, ascezei si postului, cooper�rii demne �ntre biseric� si stat.
Arhiepiscopia Romanului si Bac�ului este, de vreo lun�, zguduit� din nou de un scandal care tinde s� se extind�, protagonisti fiind preoti din vechiul val, reprezentati de monahi conservatori si cei din noul val, conectati la tendintele de modernizare a Bisericii Ortodoxe, prin hot�r�rile luate la recentul Sinod Panortodox din Creta. La evenimentul amintit au participat si 80% din membrii Sf�ntului Sinod al Biserici Ortodoxe Rom�ne (BOR), al�turi de reprezentantii tuturor bisericilor crestine din lume. Preotul slujitor Elefterie T�rcut�, de la Arhiepiscopia Romanului si Bac�ului, a semnat o scrisoare deschis�, adresat� IPS Ioachim, publicat� de mai multe site-uri, prin care �si anunt� ierarhul, ca si colegul s�u, staretul Macarie de la Schitul Oituz, c� l-a scos din rug�ciunile sale. �l acuz� c� si-ar fi �nc�lcat jur�m�ntul arhieresc de a p�stra nestirbite regulile bisericii str�mosesti a neamului. Acest lucru s-ar fi �nt�mplat ca urmare a particip�rii si semn�rii documentelor acestui Sinod Panortodox, care ar pune pune um�rul la abaterea BOR de la povetele Sfintei Scripturi. „Acum c�nd ca ierarh ai Sfintei Biserici ne-ati tr�dat �n mod miselesc la acest sinond din Creta, ba ati mai implicat si preotii, cer�ndu-le s� vorbeasc� credinciosilor despre hot�r�rile luate cu acest prilej, acum c�nd ati pus lumina sub obroc, nou� oare ce ne mai r�m�ne de f�cut? (...) Ast�zi teologia se face uneori la mese festive si la Consiliul Mondial al Bisericilor dob�ndind o nou� conotatie ideologic�, care s-ar putea numi theos-manipulare psihologic� a credinciosilor. (...) Eu nu am dreptul s� v� judec, ne va judeca Dumnezeu pe toti, dar eu s�nt piatra sf�r�mat�. M� �ntreb: nu ne mai e team� de Dumnezeu? N-am �nteles �nc� ce urm�resc mai marii lumii de azi? Nu vedem c� Rom�nia e v�ndut� politic, teritorial si economic? Mai trebuie oare si Biserica s� fie p�rtas� la demolarea t�rii si credintei str�mosesti?“, se �ntreab� retoric, printre altele, monahul romascan. Acesta, ca si staretul de la Oituz, �i mai reproseaz� Arhiereului Vicar implicarea bisericii �n politic�, prin amplasarea la referendumul din 2003 �n care se cerea revizuirea Constitutiei a unei urne la slujba de sfintire a bisericii Sf�ntul Dimitrie din Bac�u, desi BOR a recomandat ca �n biseric� s� nu se fac� politic� partinic�. De asemenea, monahul sustine c� IPS Ioachim ar fi �ncurajat participarea anual� a preotilor ortodocsi la S�pt�m�na de Rug�ciune pentru Unitatea Crestinilor si c� ar fi adus �n catedrala Arhiepiscopal� un Arhiereu mason, care ar fi binecuv�ntat pe credinciosi. De asemenea, IPS s-ar face vinovat de a fi �ncuviintat oficierea de cununii mixte.
„Nu stim dac� scrisoarea chiar apartine p�rintelui Elefterie“
Preotul Alexandru Zamfir, purt�torul de cuv�nt al Arhiepiscopiei Romanului si Bac�ului, a declarat c� se �ndoieste de veridicitatea documentului ap�rut �n mediul on-line: „P�rintele Elefterie T�rcut� este preot la catedrala Arhiepiscopiei de aproape un sfert de veac. Problema este c� la Arhiepiscopie nu a ajuns un asemenea document, cu semn�tura olograf� a p�rintelui, asa cum a fost el publicat �n mediul on- line. Ceea ce am primit la Arhiepiscopie este doar o cerere de concediu de odihn� pentru 10 zile, din drepturile sale pe 2016, �ncep�nd cu data de 18 august“. Sursa citat� a explicat si m�surile care au fost luate �n cazul staretului Macarie de la Schitul Oituz, care nu a fost oprit de la slujire, ci a fost chemat prin rug�ciune s� se �ntoarc� la Regulamentul BOR. „�n cazul p�rintelui egumen Macarie Banu, de la Schitul Oituz, nici �ntr-un caz nu s-a luat m�sura opririi de la slujire. Dimpotriv�, s-a luat m�sura intensific�rii rug�ciunilor pentru linistire, �nteleptire si �ntoacere a lui la ascultare. Ne rug�m, f�r� ipocrizie pentru liniste si pace“, a mai afirmat preotul Alexandru Zamfir. Acesta a opinat c� este vorba despre un grup izolat de c�lug�ri conservatori, care dau dovad� de prostie si frustrare confesional�: „Dac� m-ati fi �ntrebat nu ca purt�tor de cuv�nt al Arhiepiscopiei, ci ca simplu cet�tean, care am dreptul constitutional la opinie, v-as fi spus c� prostia si frustrarea nu s�nt confesionale. (...) E vorba doar de demersuri ridicole si penibile. Dac� ar fi vorba doar de intolerant� am mai rezolva-o, dar mi se pare incapacitate de a iubi p�n� la cap�t omul, �n mod dezinteresat. Dar, asa cum zice �ntelepciunea popular� «Unde-i dragoste putin�, lesne-i a g�si pricin�!» r�m�nem consecventi ideii c� «palma pe care n-o dai doare cel mai tare“. Eu cred c� s�nt oameni care doresc s� fie p�lmuiti pentru a-si crea aur� de martir“. Purt�torul de cuv�nt nu poate anticipa, �n prezent, m�sura ca cei doi preoti protestatari s� fie opriti de la slujire, dar este sigur c� se vor lua m�suri graduale de sanctiune a acestora, prev�zute de Regulamentele BOR.
|