De ce nu am �ncredere �n reusita Planului de Mobilitate Urban� Durabil� lansat de Prim�ria Piatra Neamt (II)
Programul de guvernare local� este ca un jalnic Plan de m�suri, al unei organizatii PCR din cooperatia mestesug�reasc�. Precizam �n num�rul trecut c� Prim�ria Piatra Neamt ne incit� la un dialog pe marginea Programului de guvernare local� 2016 - 2020, lansat si pe site-ul institutiei. �n fapt, Programul este lansat deja, c�p�t�nd si girul
Consiliului local si ni se explic� c� s-a realizat �n urma consult�rii pietrenilor �n perioada 2014 - 2015, pe timpul mandatului fostului
primar Gheorghe Stefan. �n esent�, Programul de guvernare cuprinde vreo 8 capitole, care se doresc directii de dezvoltare durabil� viitoare pentru o comunitate care asteapt� asa ceva. Spuneam �n num�rul trecut c� Programul de guvernare, cu exceptia a dou� capitole, care vizeaz� concret, realizarea unor investitii, parte din ele discutabile, abund� �ntr-o �nsiruire de bla, bla-uri. Programul nu dep�seste continutul si exprimarea unui veritabil „Plan de m�suri“ al vreunei sedinte a PCR. Afirmatia nu este fortat�, deoarece Programul este ticsit p�n� la refuz cu sarcini de serviciu luate din fisa postului, ale aparatului Prim�riei, transpuse �n Strategii de dezvoltare a localit�tii de genul: „vom monitoriza“, „vom analiza“, „vom urm�ri“, „vom verifica“.
Ca exemple, luate la �nt�mplare, Prim�ria promite c� „va monitoriza modul cum societatea Bratner colecteaz� gunoiu“ sau „va monitoriza zonele �n care se arunc� deseuri“, ori „va monitoriza atent contractele pentru servicii publice“ si altele.
Planul de Mobilitate Urban� Durabil� se bazeaz� pe finantare gen v�nzarea bl�nii ursului din p�dure“
Singurul capitol din Programul de guvernare local� care st�rneste urme de interes este Planul de Mobilitate Urban� Durabil� (PMUD), care promite investitii de circa 63 milioane euro f�r� TVA. Bine�nteles c� nu trebuie s� ne �ngrijoreze sursa acestor bani, stiin prea bine c� fostul edil a l�sat Prim�ria cu fundul gol pe pragul falimentului. Ni se promite c� Prim�ria va lucra pe br�nci ca s� acceseze fonduri europene si asta ar trebui s� ne �ngrijoreze, deoarece premierul Ciolos ne-a dezv�luit bilantul dezastros al „acces�rii fondurilor europene“.
Rom�nia nu a fost capabil� s� acceseze nici 1% din fondurile puse la dispozitie. Dar, am mai spus-o, au spus-o si altii, c� Prim�ria va fi adus� sap� de lemn de aventurierii care au condus-o, c� cel putin dou� decenii, nici un primar nu-si va putea permite s� promit� c� va investi ceva, mai mult dec�t �n h�rtie igienic�. Acesta este bilantul „guvern�rii locale“ din ultimii 10 ani, dar c� domnul actual primar desfide inteligenta si buna credint� a pietrenilor, promit�nd cai verzi pe pereti, pe baza unor fonduri iluzorii pe care premierul Ciolos nu si le asum�. S-a mai dus si fostul primar, Gheorghe Stefan la „fonduri europene“ cu m�na �ntins� pentru Telegondol� si a venit cu palma �n fund, oblig�ndu-ne, f�r� s� ne �ntrebe, s-o construim pe banii nostri. Si �nc� ce bani! Jum�tate din „fondurile europene“ pe care Prim�ria se
angajeaz� s� le acceseze sunt destinate moderniz�rii transportului de
persoane �n Piatra Neamt, care se vrea durabil, c� asa d� bine la
auz. P�n� si Consiliul Judetean este sedus de ideea introducerii �n Piatra Neamt a unui „transport european durabil“, pentru a nu-l l�sa pe Dragos Chitic s� ia toti laurii. �n primul r�nd, este bine de stiut c� din cauza unor multiple inconveniente, specialittii �n domeniu au ajuns la concluzia c� un „transport public de persoane“ nu poate fi definit ca durabil. Un astfel de transport poate fi modernizat si at�t. �n Europa nu functioneaz� un „transport european“, ci un „transport modernizat a c�rui caracteristici se pot deslusi de orice specialist �n problem�, din literatura de specialitate . Parafraz�nd zicala „cine are barb� are nevoie si de pieptene“, se poate enunta c� „cine vrea transport modern, are nevoie de specialisti. Astfel, ne limit�m �n a emite platitudini �n materie si vom ajunge de unde am plecat. Dac� �n Piatra Neamt, ca de altfel si �n judet, transportul public de persoane este ca vai de mama lui, aceasta se datoreaz� �n primul r�nd lipsei specialistilor din Administratie si lipsei unui control profesionist. Organizarea transportului a fost l�sat� cvasitotal la discretia operatorilor de transport, interesati, sprijiniti „dezinteresat“ de Autoritatea Rutier� Rom�n�. Putem spune c� �n lipsa specialistilor atestati, autoritatea local� s-a implicat �n aceast� situatie pe care acum o depl�nge.
Transportul public de persoane actual este o caricatur�. Lipseste cu des�v�rtire predictibilitatea
Un transport public de persoane „durabil“ si „european“ �nseamn� mult mai mult dec�t modernizarea parcului de autobuze si troleibuze si modernizarea infrastructurii. C�nd nu stim care sunt cerintele reale ale unui „transport modernizat“ �l etichet�m scurt ca „transport european“, dovedind din start s�r�cia nu din vocabular, ci de idei. Rom�nia are �n vigoare legislatie necesar� organiz�rii unui transport de persoane, numai c� aceast� legislatie trebuie �nteleas� si aplicat� printr-un management eficient. Ce este drept, municipalitatea �si propune s� asigure o strategie de management pentru transportul public de persoane, prin care s� conving� populatia s� utilizeze acest transport ca o alternativ� la utilizarea autoturismelor proprii. Pentru realizarea unui astfel de deziderat trebuie realizat� o strategie complex� privind asigurarea „Accesibilit�tii“ la acest mod de transport, care este pilonul de baz� �n satisfactia nevoilor de mobilitate a �ntregii populatii. Un transport accesibil trebuie s� fie predictibil, pentru a satisface cerinta de mobilitate. Pentru a m�ri gradul de accesibilitate, administratia local� trebuie � ia �n calcul o suit� de actiuni ce trebuie �ntreprinse:
- Desemnarea unei retele de transport, functie de infrastructura
existent� si popularizarea acesteia �n toate statiile
- Realizarea programului de transport si popularizarea acestuia �n toate statiile
- Stabilirea statiilor pe traseu si dotarea uniform� si corespunz�toare, conform legii, a acestora
- Stabilirea si monitorizarea permanent� a fluxurilor de c�l�tori �n
statii, dimensionarea ritmicit�tii si capacit�tii de transport functie de
aceste fluxuri
- Informarea continu� �n statii prin „sisteme inteligente“ bazate
pe o dispecerizare adecvat�
- Modernizarea si dimensionarea capacit�tii mijloacelor de
transport
- Micsorarea timpilor de asteptare �n statii si a timpilor de
transport
- Micsorarea costurilor externe ale transportului care sunt multiple
si internalizarea acestora
- Asigurarea conditiilor cresterii coeziunii sociale teritoriale prin
asigurarea leg�turii municipiului cu localit�tile limitrofe. Transportul
local nu poate fi accesibil suficient dac� se limiteaz� �n perimetrul
localit�tii. Aici se justific� interventia Consiliului Judetean, a c�rui
contributie prioritar� ar trebui s� o constituie �nfiintarea unei asociatii
intercomunitare privind transportul de persoane. Numai dac� se vor asigura minimal realizarea acestor cerinte se poate c� vom avea un transport de persoane modern �n Piatra Neamt. Si dac� va fi si ecologic, cu at�t mai bine.
|