Pastorala de Pa�te a Episcopului Eftimie
Iubitului nostru cler, cinului monahal �i tuturor drept-m�ritorilor cre�tini din aceast� de Dumnezeu p�zit� �i binecuv�ntat� eparhie, har, nem�rginit� mil� �i pace de la Milostivul Dumnezeu, iar de la noi arhiereasc� binecuv�ntare!
Hristos a �nviat!
„Veni�i, to�i credincio�ii, s� ne �nchin�m sfintei �nvierii lui Hristos, c� iat� a venit prin Cruce bucurie la toat� lumea!“
Iubi�ii mei fii duhovnice�ti,
�n noaptea str�lucitoare de lumin� a Sfintelor Pa�ti, Biserica noastr� veste�te tuturor credincio�ilor bucuria �nvierii M�ntuitorului Hristos: „Cerul dup� cuviin�� s� se veseleasc� �i p�m�ntul s� se bucure; s� pr�znuiasc� toat� lumea cea v�zut� �i cea nev�zut� c� a �nviat Hristos, bucuria cea ve�nic�“. �nvierea Domnului aduce bucurie pentru �ntreaga omenire �i pentru �ntreaga crea�ie a Lui Dumnezeu. Prin Hristos jertfit �i �nviat, omul �i prin el �ntreaga f�ptur� �i reg�se�te calea m�ntuirii. P�catul originar a introdus �n lume �ntunericul mor�ii, dar prin �nvierea Domnului moartea a fost nimicit� �i calea spre ve�nicie a fost din nou deschis�. „Unde ��i este moarte, boldul t�u? Unde ��i este iadule, biruin�a?“ (I Cor. 15,55), exclam�m �mpreun� cu Sf�ntul Apostol Pavel. �i tot �mpreun� cu el r�spundem: „Moartea a fost �nghi�it� de biruin��“ (II Cor. 15,54) pentru c� Hristos a �nviat!
�n aceast� victorie asupra mor�ii, via�a omului �i afl� sensul ei adev�rat, calea spre ve�nicie. S�ntem �ncredin�a�i c� via�a pe acest p�m�nt nu se �ncheie �n fa�a morm�ntului. Pentru cel convins de realitatea �nvierii Domnului nostru Iisus Hristos, moartea este doar „adormire“ �ntru a�teptarea �nvierii universale �i trecerea spre via�� ve�nic�. De aceea, acum, �n noaptea sf�nt� a Sfintelor Pa�ti, v� �nt�mpin pe to�i cu salutarea binecuv�ntat� a credin�ei noastre: „Hristos a �nviat!“
Dreptm�ritori cre�tini,
�nvierea Domnului nostru Iisus Hristos constituie evenimentul unic �i real, actul central al credin�ei �i existen�ei cre�tine, singurul care d� sens la tot ceea ce-l precede �i la tot ceea ce-l urmeaz�: „C�ci dac� Hristos n-a �nviat, zadarnic� este atunci propov�duirea noastr�, zadarnic� �i credin�a voastr�“ (I Cor. 15,14).
Certitudinea �nvierii lui Hristos avea s� transforme con�tiin�e �i s� fac� din Sfin�ii Apostoli �nfrico�a�i - cum am auzit din Evangheliile Sfintelor Patimi - misionari entuzia�ti p�n� la jertfa suprem� �n predicarea acestui adev�r, s� fac� din ace�ti misionari, martiri. Cum a fost posibil� o astfel de transformare radical�? Pe ce temeiuri? Sf�ntul Apostol Pavel ne ofer� r�spuns la aceste �ntreb�ri: „Hristos a murit pentru p�catele noastre, a fost �ngropat �i a �nviat a treia zi, dup� Scripturi; S-a ar�tat lui Chefa, apoi celor doisprezece; �n urm� S-a ar�tat deodat� la peste 500 de fra�i, dintre care cei mai mul�i tr�iesc p�n� ast�zi, iar unii au �i adormit; dup� aceea S-a ar�tat lui Iacob, apoi tuturor Apostolilor; iar la urm� tuturor, ca unui n�scut �nainte de vreme, mi S-a ar�tat �i mie“ (I Cor. 15, 3-8).
Prea iubi�ii mei,
Dup� �nviere, la a treia ar�tare �n fa�a ucenicilor S�i, Domnul nostru Iisus Hristos a m�rturisit, zic�nd: „Datu-Mi-s-a toat� puterea �n cer �i pe p�m�nt“ (Matei 28,18). �n momentul �nvierii din mor�i, El se arat� ca „Fiu al Lui Dumnezeu din mor�i“ (Rom. 1,4). Pe El Dumnezeu L-a f�cut �i Domn �i Hristos, st�p�n �i m�ntuitor (Fapte 2,36). �n numele Lui se pleac� tot genunchiul „al celor cere�ti �i al celor p�m�nte�ti �i al celor de dedesubt“ (Filip 2, 10-11).
Trebuie s� �tim c�, �nviat din moarte, Domnul nostru Iisus Hristos nu s-a �ntors la via�a Sa de mai �nainte de moarte - asemenea fiicei lui Lair, fiului v�duvei din Nain sau a lui Laz�r din Betania, pe care Domnul �l �nviase din mor�i. Ace�tia, dup� oarecare vreme au murit din nou, fiindc� ei �mbr�caser� la �nvierea lor „trupul mor�ii“, adic� trupurile lor p�m�nte�ti supuse os�ndei mor�ii din pricina p�catului (Rom. 7, 24). �ns�, Domnul nostru Iisus Hristos „a fost dat mor�ii �n trup“, cum zice Sf�ntul Apostol Petru, dar „a fost f�cut viu cu duhul“ (I Petru 3, 18).
Iubi�i credincio�i,
Sf�ntul Maxim M�rturisitorul, un profund P�rinte al Bisericii a �n�eles c� trupul �nviat al Domnului este ca un sfe�nic spiritualizat din care lumineaz� dumnezeirea Lui. C�ntarea bisericeasc� vede �n trupul �nviat al Domnului o oglind� a dumnezeierii Lui. L�muriri de mare pre� cu privire la trupul �nviat al lui Hristos dau c�nt�rile din Duminica Sf. Apostol Toma. Sf�ntul Apostol Toma pip�ie urmele r�nilor din coasta M�ntuitorului, ceea ce dovede�te c� trupul e men�inut �n veci. Dar trupul acesta e arz�tor, ca focul �i numai �ng�duin�a Domnului �l ap�r� pe Apostol s� nu ard� de atingerea Lui. M�na lui Toma, fiind ap�rat� de ocrotirea dumnezeiasc� ca s� nu se ard�, a sim�it totu�i �n ea, puterea dumnezeiasc� din trupul Lui: „Cine a p�zit atunci m�na ucenicului nears�, c�nd s-a apropiat de coasta Domnului cea de foc? Cine i-a dat ei �ndr�zneala de a putut pip�i? C� de n-ar fi dat coasta puterea dreptei celei de lut, cum ar fi putut pip�i ea patimile cele ce au cl�tinat cele de sus �i cele de jos?“ (S�mb�ta �n S�pt�m�na Luminat�). (...)
Iubi�i fii duhovnice�ti,
Domnul nostru Iisus Hristos a �nviat pentru noi, din iubire, pentru a ne d�rui, pentru a ne �mp�rt�i via�a cea nou� adev�rat�, f�r� sf�r�it, care a �nvins moartea. S� nu aducem aminte de cuvintele sfinte: „Mai mare dragoste dec�t aceasta nimeni nu are, ca sufletul Lui s� �i-l pun� pentru prietenii S�i“ (Ioan 15,13). „A-�i pune via�a“ �nseamn� a �i-o d�rui. �i acesta este modul divin de existen��: a exista pentru cel�lalt, a tr�i �n el, pentru el. Cu acest mod divin vine Fiul �n lume, trimis de Tat�l, pentru a ne comunica prin iubire, prin d�ruire de sine, prin jertf�, via�a Sa dumnezeiasc�. Vorbind despre Sf�nta �mp�rt�anie, a precizat Domnul: „Precum M-a trimis pe Mine Tat�l Cel viu �i Eu viez pentru Tat�l, �i cel ce M� m�n�nc� pe Mine va tr�i prin Mine“ (Ioan 6,57). (...) Cu aceste g�nduri �i �ndemnuri, v� chem ca un p�rinte iubitor, de luminatul �i marele praznic al �nvierii Domnului s� ne �mpreun�m to�i �n rug�ciune fierbinte c�tre Dumnezeu ca s� p�zeasc� Biserica noastr� �i �ara noastr� de orice fel de dezbin�ri �i primejdii �i s� binecuv�nteze ostenelile tuturor pentru c� via�a, cu toate visurile �i realiz�rile ei, s� fie atot-biruitoare. �i unul pe altul s� ne �mbr��i��m �i s� ne �mt�mpin�m ca fra�ii, cu bucurie c�nt�nd: „Hristos a �nviat din mor�i cu moartea pe moarte c�lc�nd �i celor din morminte via�� d�ruindu-le“. Dorindu-V� tuturor de sfintele s�rb�tori ale Pa�telilor, pace, s�n�tate, bucurie �i spor �n toate cele bune �i folositoare m�ntuirii noastre, V� �nt�mpin ca mironosi�ele alt�dat� pe Sfin�ii Apostoli �i ca str�mo�ii no�tri din neam �n neam cu salutul cre�tinesc:
Hristos a �nviat!
Al vostru p�rinte �i p�stor duhovnicesc, de tot binele voitor �i pururea c�tre Domnul fierbinte rug�tor.
Eftimie,
Din mila Lui Dumnezeu
Episcop al Romanului
|