„«S� fi�i statornici, f�r� schimbare» �n credin�a c� Hristos a �nviat �i to�i mor�ii vor �nvia �mpreun� cu Acesta“
• cuv�ntul de Pa�te al protosinghelului Iustin P�rvu, �ntemeietorul M�n�stirii Petru Vod� Sf�nta �i Marea S�mb�t� este ziua de profund� lini�te �i reculegere, �nchipuind „odihna“ �n morm�nt a trupului Domnului nostru Iisus Hristos. Tradi�ia spune c�, �n timpul acestor trei zile c�t a stat �n morm�nt, s-a pogor�t la Iad �i a sf�rmat por�ile acestuia, slobozind de acolo pe Adam �i Eva, precum �i pe drep�ii Vechiului Testament ca: „arvura m�ntuirii tuturor drep�ilor“. M�ntuitorul Hristos este legat de credincio�ii s�i, precum este legat capul de trup. „Dac� noi credem c� Iisus a murit �i a �nviat, tot a�a credem c� Dumnezeu, pe cei adormi�i �ntru Iisus, �i va aduce �mpreun� cu El“. (Testament, cap 14, versetul 14). Cei care nu cred �n �nvierea mor�ilor, t�g�duiesc de-a dreptul chiar �nvierea Lui Hristos. Iar, dac� Hristos nu a �nviat, atunci �ntreaga zidire cre�tin� se d�r�m� (zice apostolul). Nu a�i primit, �nc�, iertarea p�catelor, �ndreptarea, m�ntuirea. Atunci cei adormi�i �ntru Domnul ar fi pierit, cei care au murit cu credin�a �n Hristos, �n a�teptarea vie�ii viitoare �i a �nvierii mor�ilor, cu to�ii ar fi pierit, ar fi r�mas os�ndi�i la iad �i la moarte, dac� nu ar fi �nviere. „Dac� cei ce n�d�jduim, �n via�a aceasta, �n Hristos ne-am �n�ela, am fi cei mai de depl�ns dintre to�i oamenii“. C�ci poruncile evanghelice, lep�darea de sine, dispre�ul pl�cerilor vie�ii acesteia, alegerea c�ii celei �nguste, toate acestea ar fi fapte cinice �i sarcini pe care nu le-am putea purta �i, chiar dac� le-am purta, le-am purta zadarnic. Atunci �i jertfa pentru datorie, jertfele pentru aproapele, prigoanele, primejdiile de moarte zilnice, mucenicia milioanelor de cre�tini pentru Hristos ar fi zadarnice �i de prisos. Dac� nu credem �n �nviere, vom primi de bune �nv���turile �nchin�torilor de idoli �i materiali�tilor f�r� credin��. Vom ajunge �n hedonism dobitocesc, la barbarie. Atunci nu vom mai deosebi pe credincio�i de necredincio�i, pe cre�tini de necre�tini �i �nchin�tori de idoli. Cel care t�g�duie�te �nvierea mor�ilor ajunge la r�t�cire anticre�tin�, la consecin�e pierz�toare de suflet. „�ns�, acum, Hristos a �nviat din mor�i, s-a f�cut p�rg� �ncep�tur� a celor adormi�i“. �nvierea Domnului este o garan�ie sigur�, o prevestire dovedit� a �nvierii de ob�te, care va veni la timpul r�nduit de Dumnezeu. Dup� iarna rece �i �ntunecoas� a mor�ii, va urma prim�vara dulce a �nvierii, �n care vor odr�sli trupurile str�lucitoare �i sl�vite ale celor �nvia�i. Aceste trupuri se vor ridica din morm�nt, s� se uneasc� cu sufletele �i s� se �nal�e �n loca�urile cere�ti, precum s-a �nt�mplat cu trupul Domnului Cel �nviat din mor�i.
Fra�ii mei,
„S� fim statornici, f�r� schimbare“ �n credin�a c� Hristos a �nviat �i to�i mor�ii vor �nvia �mpreun� cu acesta. �ngrijind de o via�� virtuoas� �i duhovniceasc�, s� ne-mpotrivim cu t�rie p�catului �i celui viclean, care �ncearc� s� ne arunce �n pedeaps�, cu sufletul �i cu trupul. S� suferim cu statornicie greut��ile acestei vie�i, mai cu seam� cel mai greu dintre necazuri, moartea iubi�ilor no�tri. S� ne m�ng�iem cu n�dejdea dulce a �nvierii �i a neamului nostru ortodox. Ne rug�m puterilor cere�ti s� mai r�m�nem �n aceast� �ar� sub binecuv�ntarea ciolanelor p�rin�ilor no�tri.
Cu toat� dragostea p�rinteasc�,
Hristos a �nviat!
|