�NTREB�RI INEVITABILE (an electoral)
ALEG�TORII (printre ei, Mihai CIUBOTARU, judec�tor)
C�t adev�r suntem �n stare s� suport�m si s� promov�m? �n 2016, avem alegeri locale si parlamentare. Urmeaz� 5 luni de foc! Va avea loc o „resetare“ a sistemului politic si de guvern�m�nt, asa cum au cerut zecile de mii de manifestanti iesiti �n strad� dup� incendiul de la Clubul Colectiv si cum, de fapt, doresc toti rom�nii? Va avea loc o schimbare de paradigm� �n materie de bun� guvernare, asa cum a promis presedintele Johannis? Dac� da, atunci care sunt noile strategii si idei de guvernare? C�t timp auto-cur�tarea partidelor va mai fi doar o glum� cinic�? C�t timp partidele vor continua s� fie „aceeasi mizerie“, asa cum a strigat „Strada“? Cum vor g�si partidele resursele necesare campaniilor electorale tot mai costisitoare? Vor mai g�si resurse pe cale legal� sau vor recurge la „bani negri“, cum au f�cut p�n� acum, cum a dezv�luit Elena Udrea si cum toat� lumea stie? Cine sunt noii mandarini ai puterii si dac� (si cum) �i controleaz� cineva? Cine si cum controleaz� monopolul de putere la nivel local? Sunt partidele �n stare s� fac� fat� generalizatei st�ri de nemultumire? Cum pot ele repara gravele disfunctionalit�ti reclamate de societatea civil� tot mai treaz�? Nu cumva partidele sunt cartelizate si lipseste o competitie politic� de substant�? Sunt actualii competitori politici competenti, integri si responsabili? Respect� ei statul de drept? „Alesii“ au legitimitate electoral�, dar au ei si legitimitate profesional� si moral�? Nu cumva actualele partide au un mare deficit de democratie intern�? Nu cumva �n actualele partide exist� loialit�ti fat� de sefi si nu fat� de ideologia politic� si fat� de electorat? Altfel, cum se ajunge la traseism politic? Este Rom�nia un stat de drept �n care domneste Legea, nu bunul plac al celor aflati la putere? Este Parlamentul o institutie cinstit� si responsabil�, c�nd o treime dintre membrii s�i au dosar la DNA?
„De ce?“
De ce nu se face un audit extins asupra privatiz�rilor post-decembriste? Deoarece „privatizatii“ (noii �mbog�titi fraudulos) sunt fie la putere, fie �n spatele mai-marilor zilei de azi, nu-i asa? Ce facem cu cei vinovati de �nchideri si demol�ri cu grave consecinte economice si sociale? De ce nu se face un audit al restituirilor post-decembriste? De ce nu sunt verificate, anchetate si judecate noile mari averi f�cute pe baza prelu�rii la pret infim a drepturilor litigioase asupra unor foste mari averi? De ce nu sunt verificate, anchetate si judecate marile fapte de coruptie legate de reasezarea post-comunist� (contractele cu statul, privatiz�ri, restituiri, concesion�ri etc.)? C�t timp hotii vor mai r�m�ne cu banii deturnati de la dezvoltarea t�rii? C�t timp vor mai putea ei ca din aceste gr�mezi de bani s� alimenteze retelele de coruptie? C�t timp slugile lor din politic� si administratie vor mai fi acolo? Decredibilizarea Parlamentului, a partidelor si a elitei politice �n general nu este cumva imputabil� �n primul r�nd acestora? Nu cumva fragilizarea democratiz�rii rom�nesti se datoreaz� „baroniz�rii“ puterii, concentr�rii puterii politice si administrative �n m�inile unor lideri locali? Nu cumva baronii locali au ap�rut ca urmare a descentraliz�rii, a transferului de responsabilit�ti si de resurse c�tre autorit�tile locale, dublat� de fragilitatea instrumentelor de control politic si civic local? Nu cumva si organizarea partidelor politice este tot mai depedent� de liderii locali? Nu cumva sistemul de alegere a primarilor �ntr-un singur tur si pragul local ridicat pentru consiliile locale si judetene contribuie la conservarea puterii unor elite locale care se mut� foarte usor de la un partid la altul? Nu cumva, direct sau indirect, liderii politici - mai ales cei locali - controleaz� presa si societatea civil� si institutiile media (televiziunile etc)? Nu cumva fragilitatea democratiei locale se r�sfr�nge direct asupra democratiei de nivel national? Nu cumva partidele mari �si bazeaz� puterea pe rezervoarele electorale activate de c�tre liderii locali? Ca urmare, nu cumva politicile de dezvoltare, inclusiv cele de infrastructur�, sunt, ca atare, formulate nu tintind problemele structurale, ci urm�rind afilierile de partid si fidelitatea fat� de liderii centrali? Doresc conducerile partidelor altceva dec�t un nivel local previzibil, eficient si fidel? Poate fi realizat acest lucru f�r� clientelism si coruptie?
„Poate avea loc marea Schimbare f�r� transformarea intern� a fiec�rui cet�tean?“
Cum vor �nfrunta partidele birocratia secret� care p�trunde peste tot? Nu cumva sunt excesiv de puternice leg�turile dintre companii (corporatii) si politicieni? Nu cumva „corporatia face legislatia“? �n competitia electoral� din acest an sunt partidele �n stare s� se inoveze si chiar s� riste? Opt milioane de rom�ni au WC-uri �n curte, patru milioane tr�iesc �n s�r�cie relativ�, iar un milion �n s�r�cie absolut�: ce e de f�cut? Rata abandonului scolar �n r�ndul populatiei s�race este tripl� fat� de cea din restul populatiei, iar copiii care abandoneaz� scoala sunt condamnati s� abandoneze si speranta c� vor reusi s� ias� din s�r�cie. Ajutoarele sociale �i tin �n viat�, dar �n aceeasi mizerie si marginalizare: ce e de f�cut? Unde sunt specialistii �n stare s� se organizeze politic, s� aib� o viziune despre societate si s� fie �n stare s� spun� r�spicat, pe �ntelesul tuturor, care este leg�tura sistemic� dintre educatie si s�r�cie, dintre marginalizare si nep�sare, dintre viabilitatea sistemului medical si productivitatea muncii? Unde sunt oamenii noi si buni �n stare s� intre �n „hor�“ si s� pun� um�rul la avansul societ�tii, fie �n interiorul actualei structuri politice, fie �n cadrul unora noi? Banii publici sunt cheltuiti transparent, �n interes public, sau piratati pentru clientii politici? Cum se ajunge la coruptie (mit�, trafic de influent�, santaj etc)? Nu cumva cel ce are acces la resurse si are �n m�ini p�inea si cutitul �mparte cui vrea, ca un vechil pe mosia p�rinteasc�? Nu cumva cel aflat la putere ignor� legile, regulile si institutiile distribuirii corecte si ale competitiei transparente? Nu cumva lipsa lustratiei a dus la capturarea statului si, implicit, a resurselor publice de c�tre cei cu pozitie de putere si de c�tre conduc�torii institutiilor si, mai ales, ai �ntreprinderilor? Nu cumva chiar ei au devenit noii capitalisti, au impus noile cutume si i-au exclus sau marginalizat pe toti cei inadecvati stilului lor? Nu cumva opozantii interni (Sturzu etc) risc� s� fie marginalizati sau exclusi? Poate avea loc marea Schimbare f�r� transformarea intern� a fiec�rui cet�tean? C�nd se va construi o autostrad� care s� lege tara de la Est la Vest? C�nd se vor pune la punct sistemele de canalizare si infrastructurile educationale si de s�n�tate la standarde tehnice adecvate? C�nd se vor face investitii �n cercetare? Astfel de �ntreb�ri ar putea continua: sunt competitorii politici �n stare s� dea vreun r�spuns adecvat?
N.R.: Intertitlurile acestui articol apartin Redactiei Monitorul.
|