Joia Patimilor
S�ntem �n ultimele zile ale vie�ii p�m�nte�ti �i ale activit��ii m�ntuitoare pe care a desf�urat-o printre oameni Fiul lui Dumnezeu, Cel ce a venit s� izb�veasc� lumea de p�cat. To�i evangheli�tii descriu evenimentele desf�uratre �ntr-un r�stimp at�t de scurt, �n aceast� s�pt�m�n� zis� „a Patimilor“, culmin�nd cu �nvierea, care reprezint� punctul final �i central al operei sale m�ntuitoare, consider�ndu-le necesare pentru a fi aduse la cuno�tin�� contemporanilor, care nu asistaser� la ele, dar, mai cu seam� posterit��ii (Matei, cap. 21, 28; Marcu 10,16; Luca, 19,23 �i Ioan 11,20). Joi seara, �n ziua de 13 Nissan, doi ucenici, Petru �i Ioan s�nt trimi�i de Domnul �n Ierusalim ca s� preg�teasc� o cin� pe care dorea s� o m�n�nce cu ei �nainte de Pa�tele evreilor (Luca, 8 - 14). �n cadrul acestei Cine, a sp�lat picioarele ucenicilor S�i, gest de suprem� smerenie (Ioan 13, 4 - 17). La aceast� ultim� mas� sau cin� pe care o ia M�ntuitorul cu ucenicii S�i, nu s-au m�ncat azim� nici mielul pascal, a�a cum f�ceau evreii �n amintirea eliber�rii lor din robia egiptean�, ci s-a m�ncat p�ine dospit�. Acum, �n cadrul acestei Cine solemne, de desp�r�ire, M�ntuitorul instituie Taina Sfintei �mp�rt�anii sau Euharistii sau Cuminec�turi, cum i se mai spune �n Ardeal.
�n Evanghelia de la Matei, de pild�, se relateaz� urm�toarele: „Iar pe c�nd m�ncau ei, Iisus, lu�nd p�ine �i binecuv�nt�nd, a fr�nt �i le-a dat ucenicilor, zic�nd: „Lua�i, m�nca�i, acesta este trupul Meu“. �i lu�nd paharul �i mul�umind, le-a dat, zic�nd“: „Be�i dintru acesta to�i, acesta este S�ngele Meu, al Legii cele noi, care pentru mul�i se vars� spre iertarea p�catelor. (Matei, cap. 26, 26 - 28). Sf�ntul Evanghelist Luca red� �i cuvintele rostite tot atunci: „Aceasta s� o face�i �ntru pomenirea Mea“ (Luca, 22, 19). �n forma aceasta, acele clipe dramatice, premerg�toare Patimilor, M�ntuitorul instituie Taina Sfintei Euharistii, prin care peste veacuri - prin prefacerea unui chip supranatural a a p�inii �i vinului, �n �nsu�i Trupul �i S�ngele S�u s� avem o permanent� hran� �i b�utur�, care s� dea tuturor celor ce cred �n El, s�-L avem �n permanen�� cu noi. Jertfa Sa s�ngeroas� de pe Cruce se prelunge�te �n chip nes�ngeros pe masa sf�ntului altar �n cadrul fiec�rei Sfinte Liturghii, c�nd p�inea �i vinul devin Trupul �i S�ngele S�u. �n cadrul aceleea�i Cine, M�ntuitorul descoper� ucenicilor c� unul dintre ei �l va vinde, preciz�nd c� era vorba de acela care „a �ntins m�na cu Mine �n blid“. (Matei 26,23 - 25), adic� Iuda care va p�r�si Cina �nainte de terminbarea ei.
Azi este ziua �n care El a r�nduit Taina Sfintei �mp�rt�anii. Biserica o recomand� �n chip deosebit pentru primirea a dou� dintre cele �apte Taine �i anume spovedania, urmat� de �p�rt�anie.
Este momentul cel mai potrivit ca s� ne aducem aminte de gre�elile pe care le-am s�v�r�it de la ultima spovedanie, s� medit�m asupra felului �n care L-am tr�dat �i noi pe Hristos, prin via�a noastr� �ntinat� de p�cate �i s� re�ncepem o via�� nou�, �n centrul c�ruia s� stea iubirea. �i a�a, cu sufltul curat �i desc�tu�at de orice g�nduri p�c�toase, s�-L primim cu iubire pe Hristos Cel euharistic, sub forma v�zut� a p�inii �i a vinului, devenite Trupul �i S�ngele S�u, c�ci, dup� cum ne-a �nv��at El �nsu�i: „Cel ce m�n�nc� Trupul Meu �i bea S�ngele Meu are via�� ve�nic� �i Eu �l voi �nvia �n ziua cea de apoi“ �i „Cel ce m�n�nc� Trupul Meu �i bea S�ngele Meu r�m�ne �ntru Mine �i Eu �ntru el“. (Ioan 6, 54 - 56).
|