Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Aprilie 2006
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Social 15 Aprilie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Floriile, o s�rb�toare a re�nnoirii

S�rb�toarea este deschidere c�tre transcendent, c�tre Dumnezeu, o comuniune cu Dumnezeu, o anticipare p�m�nteasc� a Raiului. Un celebru istoric, vorbind despre vechii evrei, ar�ta rolul cov�r�itor pe care l-au avut s�rb�torile �n via�a lor. �ntre altele, spunea c� Moise a �ntrebuin�at doar 10 porunci pentru a fixa Legea, dar a avut nevoie de o carte pentru a fixa s�rb�torile, fiindu-le de mare folos �n p�strarea fiin�ei lor.
Cuv�ntul „s�rb�toare“ deriv� din latinescul dies servatoria, prescurtare din conservatoria, sau, pe scurt, servatoria (servatio, servationis, conservatio, conservationis, conserva, conservare) - a p�stra, a respecta, a ocroti, a salva de la pieire.
Termenul „s�rb�toare“ a trecut �i �n terminologia cre�tin� rom�neasc�, cu sensul de aniversare, comemorare. El red� ceea ce rom�nii numeau solemnitas, adic� p�strarea vie �n amintire a unui eveniment, evocarea periodic� a Dumnezeului Celui Viu, Atotputernic �i a fiin�elor de dimensiuni religioase �i morale deosebite. E de la sine �n�eles c� no�iunea de „s�rb�toare“ a trecut �n cre�tinism cu semnifica�ia ei cre�tin�, adic� a primit con�inut cre�tin. La daco-romani, �n locul zeilor p�g�ni, dies conservatoria, deodat� cu �mbr��i�area noii religii de c�tre ace�tia, a fost invocat unicul Deus Conservator, Theos Soter, Dumnezeul cel Adev�rat, M�ntuitor. S�rb�toarea este zi de odihn�, reculegere, �nt�rire moral�, prilej de invocare a Dumnezeului Celui Izb�vitor �i de tr�ire �n rela�ie mai intens� cu El. �n accep�ia ei cre�tin� , s�rb�toarea aduce „Cerul pe p�m�nt“, f�c�ndu-i pe cre�tini s� simt� prezen�a divin�, s� b�nuiasc� f�lf�itul de aripi al Marelui Nev�zut. „�n timpul s�rb�torii, ei simt p�m�ntul boltindu-se spre cer“, „cap�t� zelul de a �nf�ptui acordul complet cu Creatorul , cu existen�a general�, cu ei �n�i�i, cu ob�tea vie�ii“. �n s�rb�tori, cre�tinii se �nt�lnesc cu Dumnezeu, cu Biserica, Maica Domnului, cu to�i sfin�ii. Ei comemoreaz� cele mai importante momente din istoria vie�ii M�ntuitorului, ale istoriei Bisericii Cre�tine, �ntr-o oarecare m�sur�, chiar ale cosmosului �ntreg. Cre�tinii g�sesc �n ele izvorul �nt�ririi lor morale, deschideri spre zari�tele spirituale superioare, s�nt trepte spre des�v�r�ire. S�rb�torile aduc bucurii chiar sim�urilor, s�n�tate �i un sa� firesc realizabil; ele implic� �i o destindere, chiar o distrac�ie curat�. S�rb�torile degaj� un optimism festiv, aduc o plin�tate spiritual�, ca urmare a prezen�ei Providen�ei �n via�a cre�tinului.

„Drumul vie�ii celei noi nu este neted �i sem�nat cu trandafiri“
Ce reprezint� Floriile? O re�nnoire - �n con�tiin�a cre�tin� - a ipostazei �mp�r�te�ti a Dumnezeiescului M�ntuitor, prin intrarea �n Ierusalim, �n preajma cutremur�toarelor Sale Patimi. Duminica Floriilor precede cu o s�pt�m�n� Duminica �nvierii. Ea cade �n plin� prim�var�, este o zi de bucurie, �nsorit�.
Sfintele Evanghelii istorisesc evenimentul cu lux de am�nunte (Matei 21,1-11; Marcu 11,1-10; Luca 19, 29-40; Ioan 12, 12-28). Din cuprinsul lor rezult� urm�toarele momente mai importante: poporul L-a �nt�mpinat pe Iisus cu entuziasm, cu �nsufle�it� bucurie, adres�ndu-I uralele: „Osana, Fiul lui David! Binecuv�ntat este Cel Ce vine �ntru Numele Domnului! Osana, �ntru cei de sus!“; El �i-a f�cut intrarea �n cetatea lui David c�lare pe m�nzul unei asine, fiind �nt�mpinat de mul�ime cu ramuri de finic. Imensa mul�ime care �nso�ea pe Domnul la intrarea �n Ierusalim era tocmai cea zguduit� de proasp�ta minune s�v�r�it� �n Betania, prin �nvierea lui Laz�r.
S-ar p�rea c� este un nonsens s� avem un praznic de bucurie �n perioada imediat premerg�toare S�pt�m�nii Patimilor. �i, totu�i nu! Ad�ncind lucrurile, cre�tinii vor �n�elege c� drumul vie�ii celei noi nu este neted �i sem�nat cu trandafiri. Este lupt� sf�nt�, jertfa curat� �i neprecupe�it�, spre a mic�ora micimea egoist� din noi �i a ne al�tura Lui Iisus �n Sui�ul S�u, pentru ctitorirea �mp�r��iei celei noi. G�ndind �i sim�ind astfel, ei vor tr�i cea mai frumoas� �i mai deplin� bucurie, fiindc� urmeaz� pe Iisus, Care, prin �ncerc�ri �i lupte ale vie�ii, ne duce �ntr-o zare mai �nalt� de tr�iri duhovnice�ti, fa�� de care pl�cerile �i u�urin�ele vie�ii de fa�� p�lesc, p�n� la anihilare, a�a cum se exprim� Sf. Apostol Pavel: „Dar cele ce-mi erau mie c�tig, acestea le-am socotit pentru Hristos pagub�. Ci mai v�rtos pe toate le socotesc pagub�, fa�� de �n�l�imea cunoa�terii lui Hristos Iisus, Domnul meu, pentru Care m-am p�gubit de toate �i le privesc drept gunoaie, ca pe Hristos s� dob�ndesc“ (Fii 3, 7-8).

„Cum L-am primit pe M�ntuitorul ?“
S�rb�toarea Floriilor nu ne aminte�te numai bucuria trec�toare a unei mul�imi prinse �ntr-o vibrant� manifesta�ie, uneori regizat� de c�petenii rele, ci �i bucuria unei credin�e simple �i curate. Ea poate fi sf�r�mat� de �mprejur�ri pentru o perioad� scurt� de timp �i probabil c� ar p�rea chiar stins�, dar se �ntoarce �i se scoal� �n picioare, nemuritoare �i biruitoare ca Iisus, din Care prime�te puteri totdeauna �nnoitoare... Acestei credin�e nu apar�in cei ce strig� azi „Tr�iasc�!“, �i m�ine „Jos!“, ci acei care nu �i-au schimbat niciodat� strig�tul pentru Hristos, ci I-au �n�l�at „Osana!“ din ad�ncul inimii, �n orice ceas al vie�ii lor. Duminica Floriilor este o s�rb�toare cu datini str�vechi, �ntre care �ntrebuin�area ramurilor verzi, care se sfin�esc la acest praznic. Noi nu avem palmier, �n locul lui se aduc ramuri �nverzite de salcie, care se sfin�esc �n Biseric�, dup� citirea Evangheliei de la Utrenie, apoi se distribuie credincio�ilor, care cu evlavie le �in �n m�n� tot timpul slujbei. Ajung�nd acas�, credincio�ii fac cunun� din ele �i o a�eaz� cu evlavie la Sf�nta Icoan�. �n acest ceremonial nu se ascunde nimic magic, fiindc�, pentru cre�tini, st�lp�rile sau ramurile de salcie simbolizeaz� biruin�a asupra mor�ii �i �nvierea lui Hristos, dup� cum rezult� din cuprinsul troparului s�rb�torii: „�nvierea cea de ob�te mai �nainte de Patima Ta �ncredin��nd-o, pe Laz�r din mor�i l-ai sculat, Hristoase, Dumnezeule; pentru aceasta, �i noi, ca pruncii semnele biruin�ei purt�nd, �ie Biruitorului mor�ii strig�m «Osana, �ntru cei de sus, binecuv�ntat e�ti, Cel Ce vii �ntru Numele Domnului!»“.
„Floriile“ au o rezonan�� sufleteasc� deosebit�; Ele creaz� o stare de pace profund� �i de aleas� bucurie spiritual� �n via�a cre�tinilor. Florile s�nt semnul cur��iei �i al frumosului �i, dac� p�m�ntul �i are �n tot anul o prim�var�, �i sufletul nostru trebuie s�-�i aib� �n tot anul o prim�var� care s�-l cure�e de p�cate �i s�-l �mbrace cu flori curate �i frumoase. Aceast� prim�var� a sufletului este postul de cur��ire �i �nnoire sufleteasc� al �nvierii Domnului. Oare ai �i tu, iubite cititorule, aceast� prim�var� cu flori �n suflet? Oare r�s�rit-au flori �i st�lp�ri de cur��enie �i �n sufletul t�u? Altcum, cu ce vei �nt�mpina �i primi pe �mp�ratul Hristos?
C�nd am fost �n c�l�torie la Ierusalim, am v�zut �i poarta prin care intrase, odinioar�, Iisus, �n ziua Floriilor . Aceast� poart� se cheam� „Poarta de aur“ �i e �nchis� cu zid. Tradi�ia de la Ierusalim spune c� aceast� poart� s-a �nchis de la sine �i se va deschide, iar�i, de la sine �n ziua cea mare a �nvierii. Prin ea vor intra sufletele la via��. Plin� de �n�eles �i de adev�r este aceast� tradi�ie, c�ci, de fapt, m�ntuirea noastr� st� �n �ntrebarea: „Cum L-am primit pe M�ntuitorul ?“. „�i celor c��i L-au primit pe El (cu adev�rat), care cred �n Numele Lui - zice Evanghelia - le-a dat putere s� se fac� fiii Lui Dumnezeu“ (Ioan, 1,12). A�a L-ai primit pe Domnul �i tu, iubite cititorule?
„Lumea-i toat�-n s�rb�toare,/ Ceru-i plin de cioc�rlii,/
Vin Floriile cu soare/ �i soarele cu Florii“.
Veni�i, cre�tini, solemna or� sun�!

Articol afisat de 1861 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Preot prof. Dumitru Chi�imu�, Catedrala „Sf.)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective