Senatorul Eugen Tapu militeaz� pentru votul prin corespondent�
• parlamentarul a f�cut o declaratie politic� �n plenul Senatului, argument�nd necesitatea introducerii votului prin corespondent� Rom�nilor din Diaspora ar trebui s� li se ofere posibilitatea s�-si exprime optiunile politice si, prin votul lor, s�-si pun� amprenta pe dezvoltarea societ�tii rom�nesti. Chiar dac� s�nt departe de tar�, rom�nii ar trebui tratati cu aceeasi m�sur� ca si cei de acas�. Aceste idei au fost �mp�rt�site si argumentate de senatorul liberal Eugen Nazare-Tapu care a f�cut o declaratie politic� �n Parlamentul Rom�niei, cu tema „Diaspora, cel mai mare investitor din economia rom�neasc�, trebuie respectat�!”. Alesul nemtean a f�cu o succint� analiz� a Diasporei si a explicat de ce rom�nilor plecati peste hotare ar trebui s� li se ofere sansa de a vota, votul electronic fiind varianta cea mai bun�. „Rom�nia ultimilor 10 ani a cunoscut o schimbare profund�. Peste 3,5 milioane de rom�ni au plecat �n afara t�rii, la ora actual� nu exist� o localitate �n tar� de unde s� nu fi plecat cet�teni �ntr-o alt� tar� a Uniunii Europene sau oriunde pe mapamond. Acesti cet�teni s�nt conectati continuu la tot ce se �nt�mpl� �n Rom�nia si mai mult dec�t at�t, toate resursele financiare le trimit �n tar�. Acesta este unul din modurile �n care s-a dezvoltat Rom�nia ultimilor ani. �n 2013, rom�nii au trimis �n tar� 4,25 miliarde de euro. �n total, �n ultimii 10 ani, 45 miliarde euro au ajuns �n tar� din munca “diasporei”, devenind astfel cel mai mare investitor �n economia national�. Iar acest investitor vrea s� voteze. Vrea s� conteze, s� participe activ la schimbarea �n bine a Rom�niei. Cred c� este unul din principalele motive pentru care noi, clasa politic�, avem obligatia de a privi cu responsabilitate c�tre rom�nii plecati temporar sau definitiv din tar�“, a declarat senatorul Tapu. Parlamentarul a remintit c�, �n 2003, militarii rom�ni din Afganistan, au votat pentru modificarea Constitutiei prin vot electronic, �ns� acest lucru nu s-a mai �nt�mplat. „Prima si ultima dat� c�nd s-a folosit un alt tip de vot �n afara t�rii a fost �n 2003, c�nd, prin vot electronic, militarii din Afganistan au votat pentru modificarea Constitutiei. Desi la acea vreme s-a considerat un succes, nu a mai fost aplicat niciodat�, iar discutia despre moduri de votare ale Diasporei au lipsit din spatiul public. Totul pleac� de la premisa dezvoltat� insistent �n dezbateri, c� votul prin corespondent� nu poate garanta secretul votului. Sun� a pur� ipocrizie. Oare turismul electoral, votul fotografiat, g�letile, pungile si multe astfel de practici s�nt oare elemente care garanteaz� secretul votului?“, mai sustine nemteanul.
„Potentialul de acoperire al votului prin corespondent� este si el aproape nelimitat“
Liberalul este de p�rere c� societatea nu ar avea dec�t beneficii de pe urma introducerii votului electronic. „Schimbarea legislatiei electorale ar aduce doar beneficii societ�tii, iar semnalul ar fi unul extrem de puternic �n primul r�nd c�tre cet�tenii activi care vor s� fie parte implicat� �n procesul de consolidare a democratiei rom�nesti. Este adev�rat c� nu putem �nfiinta sute de sectii de votare �n t�rile UE, dar putem crea un sistem electoral modern si sigur. La scrutinurile de maxim interes �n Diaspora s-a reclamat �n principal num�rul insuficient de sectii si distributia geografic� inadecvat�. Lipsa informatiilor detaliate si precise despre num�rul si localizarea rom�nilor din Diaspora este cauza fundamental� a problemelor, la care contribuie si un interes fluctuant �n crestere fat� de alegeri si un proces netransparent de alocare a resurselor. Problemele s-au exacerbat �n 2014, sold�ndu-se cu proteste si promisiuni de reform�. Presiunea pentru l�rgirea accesului la vot e mare. Avantajele scrutinului prin corespondent� s�nt mari: diminuarea absenteismului, reducerea riscului legat de fraudare, o mai bun� reprezentare a electoratului si costuri mai reduse. Ca alternativ� la votul �n sectii, votul prin corespondent� ar putea fi considerabil mai putin costisitor de organizat pentru autorit�ti. Votul prin post� ar fi mai ieftin si pentru aleg�tori, �n special cei care momentan s�nt obligati s� c�l�toreasc� pe distante mari pentru a ajunge la o sectie. Potentialul de acoperire al votului prin corespondent� este si el aproape nelimitat, �n sensul c� astfel s-ar putea oferi posibilitatea de a vota aproape oric�rui rom�n din Diaspora, indiferent unde se afl�. �n comparatie cu alte optiuni, precum votul prin internet, acesta ar fi si mai simplu de �ntreprins pentru un mai mare num�r de oameni, nefiind necesare cunostinte privind utilizarea calculatorului sau a internetului. �n plus, votul prin post� este deja folosit cu succes �n multe state, spre deosebire de votul prin internet, care a fost �ncercat doar �n c�teva t�ri. Nu �n ultimul r�nd, discutia despre accesul la vot trebuie s� fie c�t mai larg�, lu�nd �n considerare problemele cu care se confrunt� nu doar votantii din Diaspora, ci si cei din tar�, nu doar alegerile prezidentiale, ci toate tipurile de scrutin, si nu doar aspectele logistice, ci si cele legate de sistemul electoral. Diaspora ne-a demonstrat �n decembrie 2014 c� are initiativ�. Practic, cet�tenii cu initiativ� care vor o clas� politic� implicat� si mai putin corupt� ar simti �n mod real c� �n tar� s-a produs o schimbare. Rom�nia nu mai poate fi guvernat� doar de majorit�ti formate prin ajutoarele de la stat oferite �n campaniile electorale. Rom�nii care trimit bani �n tar�, precum si cei care creeaz� locuri de munc� s�nt cei care trebuie s� decid� ce fel de clas� politic� merit� s� avem. Cred c� reforma votului �n Diaspora nu poate fi conceput� izolat de �ntregul sistem electoral si de regulile ce guverneaz� accesul la vot �n interiorul t�rii. Votul prin corespondent�, odat� extins celor din str�in�tate, ar trebui g�ndit si apoi aplicat si celor din tar�. �n definitiv, dreptul la vot si facilitatea acestuia s�nt la fel de importante pentru toti cet�tenii“, a mai opinat senatorul Eugen Tapu.
|