Autostrada, la Sf�ntu�' Asteapt�
• ministrul Transporturilor a f�cut public� lista priorit�tilor de infrastructur� rutier� pentru 2015-2016 • �n cei doi ani, �n Moldova nu se va misca nimic �n acest sens • decizia a atras nemultumi • „Este dovada clar� a faptului c� PSD nu iubeste Moldova si nici judetul Neamt“, a declarat deputatul PNL Mugur Cozmanciuc • deputatul C�t�lin Dr�gusanu spune c� ar trebui s� existe un echilibru �n �mp�rtirea banilor pentru astfel de proiecte • „�n 25 de ani Moldova ar fi trebuit s� aib� m�car un drum civilizat“, a declarat Mihai Apopii, presedintele CCI Neamt • Nici judetul Neamt, dar nici regiunea Moldovei, nu se reg�sesc �n lista priorit�tilor de infrastructur� rutier� pe 2015-2016, prezentat� ieri de Ioan Rus, ministrul Transporturilor. Demnitarul a declarat �n 2016 se va putea circula pe tronsoanele Sibiu-N�dlac, Cluj-Bors, Cluj-T�rgu Mures, T�rgu Mures-F�g�ras, Sibiu-F�g�ras, F�g�ras-Brasov si c� sigur Rom�nia va avea �nc� 250 de kilometri de autostrad� la finele anului 2016. Nu a f�cut nici o referire la autostrada Ungheni-Iasi-T�rgu Neamt-T�rgu Mures, dar nici la tronsonul DN 15 Piatra Neamt-Bac�u. Asadar, Neamtul si Moldova nu apar �n priorit�tile Ministerului Transporturilor �n urm�torii doi ani. O sans� ar mai exista, �n sensul c� premierul Victor Ponta a declarat c� Master Planul pe Transport trebuie aplicat doar pe baza unui consens pe minimum zece ani �ntre toate fortele politice si nu �nainte de a fi prezentat si presedintelui Rom�niei. Asta �nseamn� c� lucrurile s-ar putea schimba dac� alesii din judetele Moldovei vor pune um�rul pentru a-i convinge pe cei care �mpart banii c� si regiunea pe care o reprezint� are nevoie de drumuri moderne. Mugur Cozmanciuc, presedintele PNL Neamt, este de p�rere c� lista de priorit�ti prezentat� ieri este o dovad� clar� a faptului c� PSD nu iubeste Moldova, si nici judetul Neamt. „Dac� PSD ar fi dorit cu adev�rat ca anul 2018 s� fie anul �n care Marea Unire s� nu fie s�rb�torit� doar ca moment festiv, ci ar fi dorit o apropiere real�, mai mare si concret� de Republica Moldova, atunci s-ar fi construit aceste culoare de autostrad� care s� lege Chisin�ul de Bruxelles. Un astfel de traseu sigur va trece si prin judetul Neamt. Relu�m aceeasi pozitie, si indiferent de cine va fi la guvernare s�nt necesare dou� culoare de autostrad� care s� lege Nordul de Sud si Estul de Vest, iar �n acest sens fiecare om politic c�ruia �i pas� de interesul national trebuie s� priveasc� aceste proiecte ca pe o parte a unui proiect de tar� si nu ca pe niste decizii administrative luate atunci c�nd te afli temporar �ntr-o functie. Judetul Neamt are nevoie s� fie parte a unui program de tar�, un program �n care autostrada care leag� Moldova de Ardeal si de Europa s� treac� prin Neamt, judetul are nevoie de investitii care s� duc� la crearea de locuri de munc�. Un judet nu se poate dezvolta si nu poate atrage investitori f�r� o infrastructur� corespunz�toare. Culoarele de autostrazi est-vest si nord-sud trebuie s� aib� punctul de intersectie �n judetul Neamt“, a declarat deputatul Cozmanciuc. Deputatul C�t�lin Dr�gusanu, care a introdus dou� amendamente la Legea Bugetului pe 2015, unul pentru modernizarea tronsonului Bac�u-Piatra Neamt, cel�lalt pentru prioritizarea autostr�zii Ungheni-Iasi-T�rgu Mures, ambele respine �n plen, afirm� c� trebuie s� existe mai mult� implicare a parlamentarilor din Moldova. Alesul nemtean a precizat c� le-a oferit ocazia colegilor din zona Moldovei s� sustin� amendamentele sale, �ns� nu toti s-au aflat de aceeasi parte a baricadei. „Ideea general� vizavi de acest Master Plan �n transporturi era ca, dup� ce el a fost prezentat �n Comisia de specialitate a Camerei Deputatilor, s� urmeze o perioad� de amendare a lui, dup� care s� se bat� �n cuie ce trebuie f�cut �n perioada urm�toare, astfel �nc�t indiferent de cine va veni la putere s� fie obligat s� urmeze strategia stabilit� de comun cu toate fortele politice. Eu am atras atentia, c�nd s-a dezb�tut bugetul, asupra aloc�rii deficitare de resurse pentru acest Master Plan si c� zona Moldovei nu trebuie l�sat� �n planul secundar c�nd e vorba de dezvoltarea infrastructurii. Acest Master Plan este un document care trebuie s� permit� dezvoltarea echilibrat� a tuturor zonelor din Rom�nia. Ministrul Rus a spus �n anumite medii c� ori lu�m o decizie �n ceea ce priveste infrastrucra rutier� si o ducem la bun sf�rsit, ori st�m permanent �ntr-o dezbatere pe marginea acestor investitii si nu se va ajunge la nici un rezultat. Problema este una politic� asupra c�reia politicul trebuie p�n� la urm� s� decid�“, a declarat deputatul Dr�gusanu.
Autostr�zile pot salva Moldova de la s�r�cie
Camera de Comert si Industrie Neamt a demarat un proiect intitulat „Salvati Moldova de la s�r�cie“, prin care s-a f�cul apel pentru str�ngerea de semn�turi �n scopul realiz�rii de autostr�zi, drumuri expres, dar si repararea celor existente. Agentii economici cu cele mai mari cifre de afaceri din judet au r�spuns apelului care viza mediul de afaceri din toate judetele Moldovei, cea mai s�rac� zon� din tar�. „180 de firme din judetul Neamt cu cifra de afaceri cea mai mare, care au nevoie de transport, care realizeaz� export sau import, au semnat petitia pe care o voi depune m�ine (ast�zi, 14 ianuarie 2015 - n.r) la Guvern, Ministerul Transporturilor si Presedentie. Este un demers al tuturor camerelor de comert din Moldova, unele, cum ar fi Bac�ul, unde s�nt agenti economici mai multi, si mai mari, au str�ns de exemplu mai multe semn�turi. Important este nu num�rul, ci ceea ce cerem, toti fiind interesati s� se fac� ceva pentru realizarea unei retele de transport, care reprezint� �n cele din urm� o investitie �n viitor. Este nevoie de o rezolvare a acestei probleme care ne doare �n mod aparte. �n 25 de ani Moldova ar fi trebuit s� aib� m�car un drum civilizat“, a declarat Mihai Apopii, presedintele CCI Neamt. Actiunea a fost generat� de situatia alarmant� a economiei judetelor Moldovei, reducerea �ngrijor�toare a num�rului locurilor de munc� corelat� cu num�rul mic de locuri de munc� nou create, depopularea localit�tilor si a judetelor, precum si lipsa investitiilor, cresterea num�rului de firme desfiintate, sau num�rul mic de firme nou �nfiintate. La r�ndul s�u, presedintele Consiliului Judetean Neamt, Constantin Iacoban, e convins c� succesul unui astfel de proiect st� �n puterea parlamentarilor. „Noi s�ntem aici, pe plan local si astfel de decizii se iau la centru, unde se reg�sesc parlamentarii. Acolo se concentreaz� puterea! Pentru realizarea unui astfel de proiect, trebuie o g�ndire tehnic� si hot�r�rea privind realizarea acestor importante retele de circulatie nu s-a luat de azi, de ieri. Important este de unde �ncepe drumul si punctul de pornire poate fi stabilit de c�tre parlamentari. La momentul actual, foarte important este ca drumul s� �nceap� de aici, din Moldova. Pentru asta trebuie s� lupte deputatii si senatorii, ca s� lase ceva �n urma lor. P�n� s� se �nt�mple s� se realizeze proiectul,
s-ar putea s� se mai schimbe culorile politice, dar ce r�m�ne dup� o legislatur� se vede, iar oamenii si-au pus sperante �n cei pe care i-au votat si care au datoria moral� de a nu-i dezam�gi“, a declarat seful legislativului judetean, Constantin Iacoban.
|