Calea ferat� Piatra - Bicaz nu mai e bun�
calculele ceferistilor nu bat cu cele ale oamenilor ministrului Sova • primii spun, neoficial ce-i drept, c� sectia a realizat profit �n ultimii ani si c� nedrept a fost trecut� �n categoria „neinteroperabil�“ • oamenii ministrului s�nt de cu totul alt� p�rere • se pare c� la mijloc este vorba de o eroare de calcul, cei de la minister nelu�nd �n considerare taxa de utilizare a infrastructurii, care aduce bani seriosi pentru respectivul traseu • Nu mai este nici un secret pentru nimeni c� CFR Marf�, companie national�, se �ndreapt� spre dezastru din punct de vedere financiar. Datoriile din ultimii ani s-au adunat, iar actualul Guvern �ncearc� s� g�seasc� solutii dup� ce privatizarea companiei a esuat. C�t priveste cauzele care au dus la aceast� situatie, cele mai multe voci, dar si date concrete, au ar�tat un interes major al unor afaceristi care au c�pusat puternic societatea de stat. Pentru rentabilizarea activit�tii, �n prim�vara acestui an a ap�rut o Hot�r�re de Guvern care permite CFR s� scoat� la licitatie acele trasee care produc pierderi. Deputatul Ioan Munteanu a observat c� Sectia Piatra Neamt - Bicaz a fost introdus� la categoria neinteroperabil�(n.n. care permite scoaterea ei la licitatie), desi nu este una care s� aduc� pierderi, ci bani pentru CFR Marf�. Alesul nemtean este de p�rere c� dup� cum stau lucrurile, traseul este preg�tit pentru „b�ietii destepti“, �n buzunarul c�rora ar urma s� intre sume de bani importante. Intreresat de acest caz, deputatul Munteanu a adresat, �n cursul lunii martie o interpelare �n Parlament, solicit�ndu-i ministrului Transporturilor s� mentin� sectia de circulatie CFR Piatra Neamt - Bicaz �n categoria sectiilor interoperabile, adic� s� nu fie scoas� la licitatie. Dan Sova, mai marele peste Transporturi, a r�spuns interpel�rii, concluzia fiind c� sectia va r�m�ne inclus� �n categoria celor neinteroperabile, ca argument �n acest sens fiind folosite niste date care ar ar�ta c� traseul respectiv nu este prolific. „�n cazul sectiei de circulatie Piatra Neamt-Bicaz, �n anul 2013 s-au �nregistrat venituri totale de 789 mii lei, iar cheltuielile necesare �ntretinerii si reparatiilor acestei sectii au fost de 1.380 lei, �nregistr�ndu-se astfel o pierdere de 591 mii lei. Pe de alt� parte, traficul de c�l�tori este redus, iar traficul de marf� este ocazional, aceste elemente conduc�nd la trecrea acestei sectii de circulatie din categoria infrastructurii feroviare interoperabile �n categoria infrastructurii feroviare neinteroperabile“, se arat� �n r�spunsul ministrului. Se pare c� oamenii ministrului au uitat, asa dup� cum precizeaz� cei bine informati, s� ia �n calcul o sum� important� de bani pe care CFR Marf� o primeste, cu titlu de tax� de utilizare a infrastructurii, pentru respectivul traseu. Asadar, Sectia Piatra Neamt-Bicaz este numai bun� de m�ritat, si cum are zestre, cu sigurant� se va g�si un bun afacerist care s� pun� m�na pe ea. Informatiile deputatului Munteanu s�nt cu totul altele si de luat �n seam�, mai ales c� ele provin, cel mai probabil, din interiorul sistemului. „Aceast� sectie este profitabil�, tin�nd seama c� �n 2012 veniturile au �nsumat 669 mii lei, iar �n anul urm�tor 671 mii lei, f�r� taxa de utilizare a infrastructurii“, arat� deputatul Munteanu. �n loc de concluzie, s� mai spunem c� respectiva sectie a beneficiat de ample lucr�ri de investitii �n valoare de miliarde si miliarde de lei.
|