Culmea investitiei: trolee urm�rite prin satelit
• la �nceputul anului 2012, societatea Troleibuzul a achizitionat de la o firm� de paz� 32 sisteme GPS �n schimbul sumei de 58.772,25 lei • 20 GPS-uri au fost montate pe troleibuze • cele 12 autobuze au „sc�pat“ de sondele de m�surare a carburantului din rezervor, desi ele erau anexe ale sistemului de monitorizare • s-a convenit ca pentru monitorizarea fiec�rui modul, Troleibuzul s� achite firmei de paz� 15 euro/lun� f�r� TVA, adic� un total de 480 euro/lun� f�r� TVA pentru cele 32 de sisteme • Fosta conducere a societ�tii Troleibuzul SA, firm� aflat� �n subordinea Consiliului Judetean Neamt, s-ar putea „l�uda“ cu afaceri dintre cele mai bizare. De departe, una dintre cele mai p�c�toase achizitii este reprezentat� de cele 32 de buc�ti sisteme GPS. Probabil, cei care erau la �nceputul anului 2012 la c�rma firmei s-au g�ndit c� nu ar fi r�u s� monitorizeze troleibuzele si autobuzele prin satelit. Nu de alta, dar poate exista riscul ca vreun troleibuz s� greseasc� traseul, sau s� fie furat de r�uf�c�tori. L�s�nd gluma la o parte, se poate spune c� dac� dotarea autobuzelor cu astfel de sisteme ar fi fost justificat�, aceeasi investitie pentru troleibuze este cel putin de domeniul hilarului. Plus c� achizitia celor 32 de sisteme GPS nu se justific� nici �n ceea ce priveste pretul. Cel putin aceasta a fost concluzia la care au ajuns auditorii Consiliului Judetean, care au studiat documentele ce au stat la baza acestei investitii. La sf�rsitul lunii ianuarie 2011, societatea Troliebuzul, prin diriguitorii s�i, a �ncheiat cu o societate de paz� un contract ce avea ca obiect achizitionarea si montarea sistemelor de monitorizare GPS �n mijloacele de transport. Dou� luni mai t�rziu ajungea si marfa, lucru confirmat de procesul verbal de receptie, nesemnat �ns� de c�tre presedintele Comisie de receptie. 32 de sisteme GPS, adic� 20 pentru troleibuze si 10 pentru autobuze, urmau s� fie montate pe mijloacele de transport persoane ale societ�tii Troleibuzul. Spre norocul lor, conduc�torii auto de pe autobuze au sc�pat de monitorizarea consumului de carburant. Si asta pentru c�, �n mod nejustificat, la cele 12 autobuze nu au fost montate cele 12 sonde de carburant, care erau anexe la sistemul GPS. Sondele m�soar� motorina din rezervor si astfel ar fi putut exista un control privind consumul celor 12 autobuze. Odat� montate, sistemele GPS trebuiau s�-si fac� treaba. �n acest sens a fost �ncheiat un alt contract cu aceeasi firm� de paz� pentru urm�rirea function�rii acestor sisteme. S-a convenit ca pentru monitorizarea fiec�rui modul, Troleibuzul s� achite firmei de paz� 15 euro/lun� f�r� TVA, adic� un total de 480 euro/lun� f�r� TVA pentru cele 32 de sisteme. Angajatii s-au pl�ns auditorilor c� sistemele de monitorizare nu ar fi la nivelul cerintelor societ�tii Troleibuzul din punct de vedere al performantei, desi pretul de achizitie a fost mai mult dec�t piperat. Peste toate acestea, cei care au f�cut verific�rile au constatat cu stupoare c� seful sectiei care r�spundea direct de exploatarea celor 32 de mijloace de transport, nu avea parola de intrare �n sistem si nici nu stia cum functioneaz� acesta. Cu alte cuvinte, reprezentantii societ�tii Troleibuzul nu au putut s� valorifice investitia, �n sensul c� cei care aveau acces la datele furnizate de sistemele GPS erau angajatii firmei de paz�. �n aceste conditii se punea �ntrebarea: ce rost mai avea aceast� investitie, din moment ce firma care a achizitionat aparatura nu putea s� o foloseasc�? Concluzia: achizitia celor 32 sisteme GPS s-a f�cut la un pret ridicat, nu au fost montate toate accesoriile (sondele de carburant) si nu au fost puse la dispozitie toate programele de exploatare. Ca urmare a celor constatate, auditorii au cerut s� fie montate sondele de carburant la cele 12 autobuze si s� fie reanalizat contractul cu privire la urm�rirea function�rii GPS-urilor. Adic� s� se renegocieze tariful lunar de 480 euro/lun� f�r� TVA, pe care Troleibuzul �l achita pentru ca cei de la firma de paz� s� exploateze investitia. Adic� s� vad� dac� nu cumva troleibuzele se abat de la traseu. �n ceea ce priveste faptul c� sondele de motorin� la autobuze nu au fost montate, �n nici un caz nu ne trece prin cap c� cineva ar fi vrut s�-i protejeze pe cei care mai c�stig� un b�nut din furtul de motorin�.
|