De ce nu ne vor, domnule?
Intrarea �n Spatiul Schengen
1. Septembrie 2001, Bucuresti, Sala Mare a Palatului, concert simfonic �n cadrul Festivalului International „George Enescu“. C�teva mii de spectatori astept�m, cu r�suflarea t�iat�, aparitia reputatului dirijor Kurt Masur. La exact f�r� un minut acesta apare ca de obicei, sobru, dar parc� marcat de o ap�sare. Salut� publicul, apoi orchestra si, �n loc s� ridice bagheta, se �ntoarce din nou cu fata c�tre sal� si spune ap�sat: „presupun c� ati aflat ce s-a �nt�mplat �n capitala Statelor Unite ale Americii“. Nu stiam nimic: noi ne aflam pe alt� planet�...
2. Seara, la stiri, afl�m c� �n capitala celei mai puternice t�ri din lume avuseser� loc c�teva repetate si grave atacuri teroriste, care vizeaz� c�teva puncte vitale strategice (Casa Alb�, Pentagonul, Congresul etc). Nu stiam, �ns�, nu aveam cum s� ne �nchipuim c� acest tragic eveniment avea s� constituie �nceputul unor schimb�ri fundamentale �n aranjamentul geopolitic al lumii. Nu aveam de unde s� stim c�, imediat dup� agresiune, au fost convocati statmajoristii, analistii, tot felul de experti care au c�utat o explicatie si niste solutii, ce aveau s� aibe consecinte si pentru Europa, pentru Balcani, deci si pentru noi.
3. Pe scurt, din aproape �n aproape, Administratia american� a profitat de aceast� rearanjare tectonic� pentru a realiza reunificarea Europei divizat� de comunism, reunificare mai demult g�ndit�, dar care, iat�, trebuia gr�bit�. Asa s-a ajuns c�, dup� laborioase negocieri, �n decembrie 2004, Rom�nia a semnat Tratatul de Aderare, iar la 1 ianuarie 2007 a avut loc intrarea propriu-zis� �n „clubul alesilor“...
4. S� o recunoastem: nu eram preg�titi s� „intr�m“, nu meritam s� fim primiti, dar si-au c�lcat pe inim� si ne-au acceptat ca s� stabilizeze Balcanii (si din multe alte motive pe care nu avem loc s� le enumer�m aici). De ce nu eram preg�titi? Pentru c�, la noi, coruptia f�cea ravagii, independenta justitiei era mereu pus� �n discutie; de economie, de piat� functional� nici nu putea fi vorba. Institutiile statului erau discretionar controlate de oligarhia politico-economic�. Adoptate doar pe h�rtie, reformele erau lipsite de substant�, dar europenii au �nchis ochii. M�car de form�, lucrurile p�reau c� se miscau...
„Zicem ca ei si facem ca noi“
5. Delicat, dar ap�sat, din capul locului ne-au atras �ns� atentia c� nu putem s� ne bucur�m numai de avantajele ader�rii, c� avem si niste obligatii: s� respect�m statul de drept si valorile fundamentale ale Uniunii Europene, s� asigur�m independenta justitiei, s� elimin�m coruptia. „Spatiul european trebuie s� devin� un spatiu comun de drept“, tot repeta Angela Merkel, cancelarul Germaniei.
6. Ca la scoal�, �n mod repetat, ca s� ne intre �n cap, ni s-a tot spus: drepturile omului, democratia si statul de drept s�nt �n centrul identit�tii noastre europene. Credibilitatea proiectului european depinde de capacitatea noastr� de a tr�i dup� standardele pe care ni le-am impus. Deci, o sincronizare de valori si principii, demonstrabil� prin decizii care s� ne fac� previzibili pentru toti cei cu care avem proiecte comune: dovezi concrete de transparent�, onestitate, integritate si justitie.
7. „Zicem ca ei si facem ca noi“, au spus ai nostri. Adic�, nu am f�cut ceea ce am promis. Nu am �nl�turat din guvern ministrii urm�riti penal, trimisi �n judecat� sau aflati �n stare de incompatibilitate. Am blocat anchetarea unor demnitari. Am �ncercat s� cre�m un fel de superimunitate parlamentar�. La selectarea procurorilor pentru sefia Parchetelor, nu avem �n vedere, neab�tut, criteriile, �n mod repetat, evidentiate de Comisia European� (transparent�, competent�, experient�, rezultate etc).
8. Nu am luat toate m�surile necesare stop�rii jefuirii banului public. La noi, coruptia este, �n continuare, endemic� �n ciuda pasilor f�cuti �n directia combaterii fenomenului. „Rom�nia se confrunt� cu grave infractiuni �n domeniul achizitiilor publice - unde, din cauza coruptiei, �ntre 20 si 25% din valoarea contractelor este pierdut�“, declara Cecilia Malmstrom, comisarul european pentru Afaceri Interne, situatie confirmat� de Organziatia Transparency. Parc� numai �n domeniul achizitiilor publice?!...
„Stat de drept, nu stat cleptocratic. Democratie autentic�, nu de fatad�“
9. De aceea, liderii europeni leag� aderarea la Spatiul Schengen de Mecanismul de Cooperare sI Verificare (MCV) si de recomand�rile privind statul de drept si justitia continute �n periodicele Rapoarte ale Comisiei Europene. Olanda, Danemarca, Germania si Finlanda se opun ader�rii Rom�niei la Schengen, �n primul r�nd, din cauza neeradic�rii coruptiei. Acesti lideri europeni si nu numai ei, ne cer fidelitate fat� de principii si orient�ri de fond, nu fat� de lideri politici momentani. Ei ne mai cer punerea binelui public deasupra coteriilor, a g�stilor, a micilor smen�rii. F�r� asemenea m�suri - ne atrag, ei, atentia - progresul societ�tii este nu numai problematic, ci de-a dreptul compromis. Deci, valori si idealuri �nalte, nu delincvent�. Stat de drept, nu stat cleptocratic. Democratie autentic�, nu de fatad�.
10. Desi, �n mod repetat, ni s-a cerut ceea ce noi �nsine ne angajasem ca, �n interesul nostru, s� facem, am tot am�nat sau diluat preconizatele m�suri. De aceea, la 7 martie 2013, ministrii de Interne si de Justitie din statele Uniunii Europene au convenit am�narea, pe termen nedefinit, a ader�rii noastre la Schengen. Ne am�n� pentru c� nimeni nu ne mai crede pe cuv�nt! Ni se cere s� demonstr�m, prin fapte, c� s�ntem angajati, f�r� echivoc, �n favoarea valorilor occidentale - stat de drept, justitie, independent�, integritate, continuarea anticoruptiei.
11. T�rile din Uniunea European� vor s� fie sigure c� frontierele lor cu exteriorul s�nt bine supravegheate, �ncredere ce trebuie c�stigat� cu dovezi. Esecul ader�rii noastre la spatiul Schengen doare prin prisma pierderilor transportatorilor din station�rile, �n exces, la punctele vamale, dar, �n mai mare m�sur�, si din perspectiva investitiilor pentru securizarea frontierelor, respectiv a perceptiei oficialilor europeni c� frontiera rom�neasc� e permeabil� la coruptie. Esti �n Schengen, circuli liber. Asteptarea la granit� �nseamn� bani pierduti pentru transportatori, costuri suplimentare cu carburantii, cu perisabilit�tile, cu penalit�tile pl�tite �n cazul �n care contractele prev�d termene precise de livrare. Deci, productivitate mai mic�, profituri mai mici, PIB mai mic, salarii mai mici, nervi mai multi...
Dar oare putem tr�i f�r� Schengen?
12. A fi �n Schengen �nseamn� multe avantaje, cel mai mare, �n plan simbolic: credibilitate! Sigur c� „putem tr�i si f�r� Schengen“ (cum, din p�cate, s-a si spus la nivel „�nalt“), asa cum putem tr�i si f�r� Uniunea European�, adic� marginalizati, la cheremul unei elite corupte si abuzive. Dac� spunem asa, uit�m c� nu am fost �nglobati cu forta �n Uniunea European�: ne-am dorit s� fim acolo si ne-am bucurat s� c�l�torim, s� muncim, s� �nv�t�m �n Vest, dup� cum ne-am bucurat de fondurile europene.
13. Dac� „putem tr�i f�r� Schengen“, �nseamn�, vai, c� nu putem tr�i f�r� minciun�, f�r� dublu discurs, f�r� coruptie, f�r� delapidare, f�r� clientelism, f�r� incompetent�, f�r� prostie fudul�, f�r� c�lcarea �n picioare a cuv�ntului dat etc!, �ntr-un cuv�nt, f�r� credibilitate, adic� respectabilitate, ceea ce ar fi foarte grav: refuzarea noastr� de a intra �n Schengen este un blam adus Rom�niei si capacit�tii liderilor ei de a duce la bun sf�rsit reforme vitale �n justitie si �n alte domenii. Acest refuz este si un semnal emotional trimis pietelor financiare sensibile la orice informatie, �n caz de aderare (sc�derea dob�nzilor la credite, cresterea interesului pentru actiunile societ�tilor autohtone etc).
14. Ar trebui, poate, s� b�g�m de seam� c� lumea se schimb� sub ochii nostri si c� dac� refuz�m s� vedem, risc�m s� fim decuplati de la evolutiile globale si europene si s� esu�m �n s�r�cie cronic�, �n faliment. Declansarea, �n 2008, a crizei economico-financiare a dus la gr�birea integr�rii politico-economice, sub bagheta Germaniei, care a preluat, de la americani, rolul de prim-solist pe continent (iar noi ne �ng�duim s� o ironiz�m pe Angela Merkel!...).
„Deci, libertate, legalitate si prosperitate, ori s�r�cie si coruptie“
15. Aceast� integrare �nseamn� c� Europa va fi condus� de la Bruxelles dup� reguli noi: din ce �n ce mai multe dintre responsabilit�tile politicienilor la nivelul european vor trece �n sarcina unor experti europeni care vor putea controla si sanctiona politicile guvernelor nationale. Astfel, politica european� va deveni, se pare, din ce �n ce mai constr�ng�toare pe m�sur� ce interdependenta si gradul de integrare vor creste. Mai devreme sau mai t�rziu se va ajunge la „cui nu-i convine, poate s� plece“. Da, dar unde?! �n Est? Acolo am fost, am v�zut si stim cum este... Nu mai vrem acolo.
16. Deci, nu avem de ales: trebuie s� respect�m principiile fundamentale �n materie de stat de drept si libert�ti cet�tenesti, ceea ce �nseamn� c� integrarea, aprofundat� �n UE va veni, la schimb, cu m�surile anticoruptie, independenta justitiei si reformele administrative. Deci, libertate, legalitate si prosperitate, ori s�r�cie si coruptie: „din aceast� dilem� nu putem iesi“, vorba lui nenea Iancu.
17. Noi, rom�nii (nu putini) am cam vrea „o tar� ca afar�“ - cu salarii, pensii si ajutoare sociale ca �n Vest, cu autostr�zi ca acolo, cu tot ce e bun si l�udabil acolo. Dac� vrem asa, atunci nu ne r�m�ne dec�t s� facem o alegere fundamental� si s� ne asum�m optiunea f�cut�: s� ne dorim o tar� �n care s� domneasc� legea, �n care s� tr�im liberi, �n egal� demnitate si nu o tar� condus� de o elit� autoimpus�, imun� fat� de lege, �n care institutiile statului s�nt ocupate de mafie, iar cet�teanul �si negociaz� libertatea �n schimbul �ng�duintei celor mari si tari.
18. Deci: stat de drept, regim democratic, economie de piat� privat�, NATO si UE si Schengen, ordine de drept constitutional�. Dreptatea si legea s�nt de partea noastr� dac� vrem cu t�rie asta. Dac� vrem ca Europa s� ne acorde �ncredere si respect, trebuie ca nici noi s� nu ne �ndoim c� putem s� �mp�rt�sim aceleasi valori cu europenii pe care �i admir�m si la al c�ror standard de viat� r�vnim. Dac� nu, nu, lumea merge �nainte, nu se �mpiedic� de noi...
Judec�tor Mihai CIUBOTARU
N.R.: Intertitlurile acestei analize apartin Redactiei Monitorul
|