POLITIA C�LARE, PROAST� IDEE
• multi politisti s�nt de p�rere c� ministerul ar trebui s� scoat� la licitatie bicicletele cu care au fost dotate posturile �n 2005 • din diverse motive, vehiculele pe dou� roti nu au fost folosite de oamenii legii • oamenii legii spun c� au avut de a face cu glumele proaste ale cet�tenilor • altii s�nt de p�rere c� nu este tocmai nimerit s� mergi la o interventie cu bicicleta • concluzia: 76 de biciclete zac prin posturile de politie • „Dac� le-ar vinde s�nt convins c� s-ar g�si cump�r�tori“, a declarat Neculai Isache, vicepresedinte al SNPPC • Achizitionarea de c�tre Ministerul de Interne, �n 2005, a 3.000 de biciclete pentru a dota posturile de politie din toat� tara, pare c� a fost �nc� una din investitiile p�guboase. Din diverse motive, vehiculele pe dou� roti zac prin posturile de politie, nefiind folosite de oamenii legii. Cei mai multi spun c� bicicletele nu s�nt de nici un ajutor atunci c�nd vine vorba de o interventie prin 112. Exist� si politisti care s-au pl�ns c� au fost luati �n batjocur� atunci c�nd au iesit pe ulit� cu bicicleta cu girofar. Indiferent care ar fi motivul, cert este c� ideea de a investi �n astfel de vehicule nu a prins, iar 91 miliarde de lei vechi au fost �ngropati �n aceast� afacere �n conditiile �n care politistii se pl�ng de ani de zile c� scot bani din buzunar pentru consumabile, c� nu exist� suficient combustibil etc. Vicepresedintele SNPPC la nivel national, Neculai Isache, este de p�rere c� cea mai bun� solutie ar fi aceea ca bicicletele s� fie scoase la licitatie, iar banii obtinuti s� fie folositi, de exemplu, pentru achizitionarea de combustibil. �n Neamt au fost trimise 76 de biciclete, c�te una pentru fiecare post. „Achizitionarea acestor biciclete a fost o investitie neinspirat�. S�nt, �ntr-adev�r, t�ri din Uniunea European� unde politistii folosesc biciclete. Dar acolo exist� si o asa zis� «cultur� a mersului pe biciclet�». De exemplu, am v�zut la Politia Local� din Belgia, unde bicicletele erau folosite de politisti �n patrul�ri. Acolo se preteaz� un astfel de mijloc de transport, pentru c� distantele s�nt mult mai mici, iar infrastructura f�r� cusur. Si, trebuie s� recunoastem c� nu se compar� ce au de f�cut politistii din Blegia cu cei de la noi, de la posturi. �n plus, ei aveau echipament complet, cu c�sti si tot ce trebuie, iar ai nostri nu au. Cred c� v�nzarea acestor biciclete la licitatie ar st�rni interes, iar banii obtinuti ar putea fi folositi pentru altceva. S�nt convins c� ar avea succes, pentru c� multe dintre ele s�nt aproape �n stare perfect�. Recent am fost la un post de politie si am v�zut o astfel de biciclet�. Era absolut nou� si �n perfect� stare de functionare. Le-ar scoate sirenele si la licitatie cu ele. Sigur ar fi atractive“, a declarat Neculai Isache.
„Imobilizezi agresorul si �l pui pe portbagajul bicicletei ca s�-l duci la post?“
�ntrebat de ce colegii s�i refuz� s� foloseasc� aceste mijloace de transport, sindicalistul a argumentat: „Dac� se duc la un apel la 112, la o distant� de 15 kilometri, te �ntrebi c�nd ajunge la fata locului? De exemplu, �ntre Petricani si Tolici s�nt aproximativ 15 kilometri de drum neasfaltat. Iar dac� este vorba de un scandal, ce faci? �l imobilizezi pe agresor si �l pui pe portbagajul bicicletei ca s�-l duci la post? Nu mai punem la socoteal� c� din momentul apelului si p�n� c�nd politistul ar ajunge la fata locului ar trece cel putin o or�, timp �n care s-ar putea �nt�mpla orice“, a explicat Neculai Isache.
Conducerea IJP a recunoscut c� bicicletele nu au fost folosite, �ns� motivul invocat a fost cu totul altul. „La Neamt au ajuns 76 de biciclete, c�te una pentru fiecare post de politie. Este adev�rat c� nu prea au fost folosite, pentru c� imediat au ap�rut autoturismele Logan care au intrat �n dotarea posturilor“, a declarat subinspectorul Bogdan Ghebaur, purt�torul de cuv�nt al IJP Neamt. Cum nu au fost puse la treab�, vehiculele s�nt ca si noi, drept pentru care bani pentru �ntretinerea lor nu prea s-au cheltuit.
Politistii rurali cu care am discutat au precizat c� dou� au fost motivele pentru care au preferat s� nu foloseasc� bicicleta din dotare. Primul ar fi acela c� mijlocul de transport este ineficient, �ntruc�t nu-ti permite s� ajungi la locul evenimentului �n timp util. �n cel de-al doilea r�nd, multi politisti afirm� c� nu au iesit c�lare pe „bicl�“ din cauza ironiilor cet�tenilor. „Am folosit-o atunci c�nd ni le-au dat, vreo c�teva luni, �ns� doar o singur� dat� am dat drumul la siren�. A doua oar� nu am mai �ndr�znit, pentru c� r�deau oamenii din sat de noi“, a declarat un sef de post. Un coleg s-a pl�ns de aceeasi problem�: „Consider c� a fi �mbr�cat �n uniform� impune respect. Si �l pierzi �n momentul c�nd esti c�lare pe o biciclet�. De folosit am folosit-o de putine ori. Adjunctul a refuzat. A iesit o singur� dat� prin comun� cu ea, iar c�nd s-a �ntors mi-a spus c� nu mai face greseala asta, pentru c� au f�cut misto oamenii de el. Ce-i drept, mentalitatea rom�nului las� de dorit. Se uit� lumea la tine ca la urs“. �n eventualitatea �n care mai marii ministerului vor agrea varianta licitatiei, doritorii trebuie s� stie c� bicicletele au ca si dotare standard jante duble, schimb�tor de viteze, far cu dinam, geant� pentru acte, lant antifurt, trus� pentru scule, semnalizator si stop de fr�n�.
|