Dou� bucovinence au predat lectii de �nchistrire a ou�lor
• copiilor din Bicaz le-a fost organizat� o manifestare care le-a avut �n prim plan pe dou� sucevence experte �n arta �ncondeierii • La Bicaz, �nchistrirea ou�lor dup� model bucovinean a constituit, zilele trecute, prilej de pelerinaj pentru tr�itorii locului dornici de a cunoaste c�te ceva din tainele acestui mestesug. Clubul Cimentistilor, Parohia Dodeni si Biblioteca Or�seneasc� au avut ca invitate pe bucovinencele Elena Cr�ciunescu si Ionela T�ran din Cioc�nesti din Suceava, adev�rati mesteri populari, specializati �n �ncondeierea ou�lor de Pasti, care aveau s� explice si s� demonstreze pe viu ce si cum cu aceast� preocupare traditional� de spiritualitate si art� crestin� devenit� demult unul dintre brand-urile Bucovinei. „Obiceiul �nchistririi ou�lor este unul vechi �n Bucovina. Noi o s� v� prezent�m modul de inchistrire care se practic� �n comuna Cioc�nesti din judetul Suceava, pentru c� trebuie s� stiti c� exist� un specific al zonei“. Cam asa �si �ncepeau mesteritele dialogul �n timp ce-si puneau �n valoare cunostintele f�c�nd s� r�sar� pe imaculata coaj� a ou�lor fel de fel de motive astrale, toate pe fondul culorilor traditionale, astfel �nc�t �n momentul expunerii lor �n cosul special preg�tit, paleta coloristic� s� creeze imaginea unui adev�rat curcubeu. Si cum cei mici, ori scolarii au constituit baza publicului prezent la �ncondeiere, curiozitatea specific� v�rstei s-a convertit �n multime de �ntreb�ri. „Ce fel de ou� s�nt astea?“, „Cum le-ati f�cut de s�nt unele rosii, iar altele negre?“, „Liniile, cum de s�nt asa drepte?“, „De c�nd ati �nceput s� lucrati?“, „Ati �nv�tat greu?“, „La dumneavoastr�, copiii se pricep la �ncondeiat ou�?“. Si multe altele, la care bietele bucovinence abia de pridideau cu r�spunsurile. „�mi aduc aminte c�, atunci c�nd eram copii, �nainte de s�rb�toarea Pastelui, p�rintii ne duceau la cele mai iscusite �ncondeietoare s� ne �nvete si pe noi cum se �nchistreaz� ou�le. Si �n primul an, un pic, �n urm�torii, mai mult, p�n� am devenit si noi mesterite. Acum �nv�t�m pe alti copii, asa cum �ncerc�m si cu voi. Nu-i greu, dar trebuie s� ai un pic de fantezie, r�bdare mult� si precizie �n trasarea liniilor. Dac� cumva gresesti, nu mai poti repara nimic“, a povestit Elena Cr�ciunescu. Fermecati de frumusetea celor rezultate din m�inile bucovinencelor, multi si-au dorit s� duc� acas� m�car c�te un ou �nchistrit, drept amintire. Femeile erau preg�tite si pentru o atare situatie. „8 lei, un ou de g�in�, 18 lei, oul de g�sc� si 150, unul de strut. Acesta-i pretul...“, a spus Ionela T�ran. Si n-au fost putini aceia care si-au scotocit buzunarele pentru plata „noului ou, palat de nunt� si cavou“, cum plastic l-a definit Poetul. O dat� cu frumosul ou, copiii, dar si cei mari, au plecat spre case cu un noian de cunostinte si de amintiri despre nobilul mestesug al bucovinencelor. De-acum �ncolo, de la cei mai mici p�n� la cei mari, se va sti ce este aceea o chisit�, cum se prepar� ceara cu care se traseaz� liniile, cum se vopsesc ou�le, ori ce reprezint� culoarea si figurile geometrice din punct de vedere simbolistic. „Albul semnific� puritatea, galbenul - bog�tia, rosul - iubirea vesnic�, fiind si culoarea Pastelui si negrul - eternitatea. C�t priveste figurile geometrice, inspirate din scoartele t�r�nesti si costumul popular, surprind steaua �n opt colturi, simboliz�nd fericirea si bucuria de a tr�i, calea r�t�cit� sau c�rarea ciobanului, br�ul popii, crucea p�stii, toate acestea fiind doar c�teva dintre cele mai frecvente ornamente trasate perfect si cu piosenie pe coaja oului, desemnat prin �nchistrire a deveni simbolul s�rb�torilor pascale“, aveau s� spun� bucovinencele. Referitor la noianul de obiceiuri ce au fost tesute de-a lungul vremilor prin �mbinarea motivului religios cu fantezia rom�nului, exist� mai multe legende despre ou�le de Pasti. Se povesteste c� ou�le aduse de femeile mironosite la Sf�nta Cruce, au fost �nrosite de s�ngele M�ntuitorului. Nu lipsite de farmec s�nt versurile spuse de la Maria Tintil� din Bicaz, la vederea �ncondeierii ou�lor. O alt� legend� spune c� ou�le de Pasti se coloreaz� pentru c� pietrele cu care iudeii L-au lovit pe Iisus s-au transformat �n ou� rosii. Cert e c� oul joac� un rol important �n s�rb�torile pascale. De aceea gospodinele din unele zone ale t�rii, cu prec�dere ale Bucovinei, „�l vindec�“, „�nchistrindu-l“, iar prin alte p�rti el este „s�pat“, „muncit“, „pictat“, „�mpuiat“ sau „n�c�jit“. Ideea unui astfel de proiect cultural, la Bicaz a avut-o Petrut Popovici, directorul Clubului Cimentistilor, la care au subscris Parohia Dodeni si Biblioteca Or�seneasc�. Pragul celor trei institutii a fost c�lcat de peste 1.000 de bic�jeni, la care s-a ad�ugat si un grup de elevi de la Costisa condus de c�tre profesoara Vasilica Livezeanu, partener al Clubului �n proiectul Pastele prin ochi de copil, aflat la cea de-a III-a editie.
|