Comedia contemporan� sau fetele realit�tii
• scriitorul Constantin Munteanu s-a dest�inuit la Monitorul • ciclul de romane scris �ntr-un deceniu, a v�zut lumina tiparului • �n aproape 4.000 de pagini autorul pl�smuieste o cronic� a timpurilor de dup� �'90 • Lucian Blaga spunea: „Frate, o boal� �nvins� ti se pare orice carte“. Pornind de la aceast� afirmatie, iat� c� ast�zi vom discuta despre nenum�ratele boli �nvinse de c�tre autorul celor sapte romane ap�rute �n librarii de-a lungul ultimelor opt luni, o intreprindere, dup� c�te stiu, rar� �n spatiul romanesc autohton si, cu at�t mai putin �n spatiul nemtean. De altfel de c�teva zile a iesit de sub tipar si ultimul volum. Vorbim, asadar, de romanele: „Pentru o salb� de m�rgele“, „Doamna �n hermin� alb�“, „Groapa cu lei“ si „Steaua polar�“ - acestea patru reunite sub titlul generic „Cristina“, iar urm�toarele trei, „Femei cardinale“, „A trecut un scriitor...“ si „Bufonul sortii“, reunite sub titlul „Viata la second hand“. Toate sapte fac parte din ciclul romanesc „Comedia contemporan�“. Pe ultima copert� a fiec�rui roman un text succint, scris sub poza autorului, substituie o carte de vizit�. Primul e edificator: „Cristina, t�n�ra cu ochi verzi, mari si luminosi, frumoas� si inteligent�, �ncrez�toare �n viitorul ei, crescut� si educat� de omul de cultur�, ajunge pe m�na omului de afaceri bogat, micul bisnitar, ajuns, cu un trecut dubios. Cine pe cine va �nvinge?! Cine pe cine va modela?... sau va distruge...“ C�nd Constantin Munteanu si-a reeditat „Cursa rapid�“, roman ce transpare �n prezentul univers al scriitorului Mihai Vl�deanu sub numele de „�ntroienirea“, �mi exprimam �ncrederea c� personajele din acea corabie a nebunilor, navig�nd prin foamea, frigul si frica anilor �'80, vor ajunge si la cheiul prezentului. Cele patru c�rti ale romanului „Cristina“ - parabol� a Rom�niei creat� de omul de cultur�, ajuns� vremelnic pe m�na bisnitarului contemporan - le-au adus deja, dimpreun� cu povestile lor de dragoste si ur�, clement� si r�zbunare, idealuri si rat�ri, entuziasm si depresie - �ntr-un cuv�nt, lumea contemporan�, cu r�d�cinile �nfipte ad�nc �n acel secol abia �ncheiat, sifilitic, numit asa de muziciana de geniu, amestec de Sf�nt� Vineri si Ghionoaie, st�p�n� peste un tinut invadat de ciori si corbi degenerati, pentru alungarea c�rora b�tr�na pajur� duce pe aripile ei mitice, �nc�rcate de ani si ostenite de victorii, doar pe cei care au o Stea polar�. Dar mai important� este �ncheierea: economicul prosper, bine temperat si condus cu harul cinstei si priceperea unei inteligente native, sub auspiciile unei iubiri puternice, face s� �nfloreasc� �ntreaga societate, tot asa cum un economic de c�p�tuial� p�rjoleste pe unde trece - iar un trecut nefast d�r�m� totul.
Rom�nia ca o fat�... frumoas�
Aceasta este si ideea pe care autorul o lanseaz�. De-a lungul celor peste 2.000 de pagini ale primelor patru romane, ne prezint� Rom�nia ca pe o fat� frumoas�, crescut� si educat� de omul de cultur�, dar ajuns� vremelnic pe m�na bisnitarului cu pretentii de om de afaceri. Cum �nsusi autorul ne d� de �nteles pe coperta primului volum, romanul �n totalitatea celor patru volume ne prezint� drumul acestei Cristine de la statutul de r�tusc� ur�t�, cum apare la �nceput, p�n� la leb�da din final - o m�ndrete de t�n�r�, trecut� prin toate �ncerc�rile unui secol �nc� sifilitic, cum �l numeste b�tr�na muzician� de geniu, Anastasia Petropulos-Vlada. T�n�ra Cristina, trecut� p�n� si printr-o depresie crunt�, �si �ncheie traseul prin roman �ntorc�ndu-se victorioas� de la Congresul International de Genetic� de la Rio, unde si-a sustinut cu succes lucrarea stiintific� �n fata marilor savanti ai lumii, unii aflati chiar �n anticamera Premiului Nobel. De remarcat replica pe care Constantin Munteanu o d� productiilor culturale, �ndeosebi celor cinematografice, si ne prezint� pe rom�nii ajunsi �n str�in�tate ca pe niste reprezentanti de valoare, adev�ratii ambasadori ai poporului nostru, nicidecum ca pe o adun�tur� de boschetari ori de hoti de buzunare, care au speriat Europa. Desi, metaforic vorbind, personajele de o �nalt� tinut� intelectual�, cu realiz�ri de exceptie, venite din Est, sperie mai mult lumea �ntreag� dec�t niste nefericiti de hoti. O dovad� cert� este reactia str�in�t�tii la prezenta valorilor noastre pe meleagurile lor: si le asimileaz�, prezent�ndu-le ca fiind ale lor, ori le resping; primite cu bratele deschise si c�ntate �ndelung, cum ne spune autorul, sunt productiile culturale care scot la iveal� ur�tul si mizeria din societatea noastr�.
Odat� cu odiseea acestei Cristine, care pare a simboliza natiunea rom�n� �n devenirea ei dup� Revolutie, asist�m la modul �n care omul de afaceri este transformat �ncet-�ncet din grobianul violent si rapace care era la �nceput �ntr-un adev�rat gentleman, este propulsat de fata care �l �ndr�geste spre demnitatea de vicepremier, apoi spre aceea de senator, unde face fat� cu brio unei lumi corupte, aflate �n degringolad� si este �n c�rti, cu sansele cele mai mari pentru viitoarele alegeri prezidentiale. Succesul acestui om de afaceri nu este dat dec�t de felul �n care economicul prosper al s�u este canalizat cu �nalt� stiint� de t�n�ra Cristina spre a �nflori �ntreaga societate (cu precizarea c� �n spatele Cristinei st� unchiul ei, un veritabil om de cultur�). Drama acestui roman, finalul s�u caracteristic operelor de literatur� care nu-s din categoria c�rtilor pe care s� le citesti �n tren, apoi s� le uiti pe banchet�, indiferent c� le-ai terminat ori ba, drama deci este aceea c� trecutul nefast al oric�rui om care ajunge demnitar al unei t�ri, oric�t de demnitar ar fi, �n ciuda tuturor relatiilor sale si oric�t de multi bani ar �nv�rti, dac� are un trecut incert, acest trecut �l va ajunge si se r�zbun�. �n Comedia contemporan�, ca si �n viata de zi cu zi din jurul nostru, este o perioad� de profunde convulsii, c�nd avutiile ne-au fost v�ndute pe nimic. Tr�im drama lui D�nil� Prepeleac, pentru c� am plecat la t�rg cu o pereche de boi frumosi - ne spune autorul - si ne-am �ntors cu o pung� goal�. �n aceast� perioad�, r�scolit� mai ales �n ultimele luni de scoaterea la lumin� a unor fapte de coruptie demne de fantezia unui scriitor de romane stiintifico-fantastice, Constantin Munteanu a scris cu ani �n urm� - c�rtile s�nt trudite de-a lungul ultimilor 10 ani -, a scris, deci, despre toate acestea, c�nd �nc� se t�cea cu �nversunare despre coruptia din tar�. Finalul acestui ciclu relev� momentul �n care trecutul nefast al omului de afaceri d�r�m� totul. R�m�ne �n picioare doar ceea ce este temeinic construit, de valoare si cu coloan� vertebral�. �n mare, am aruncat o privire peste actiunea care se �ntinde, cronologic, pe trei ani, dar cuprinde prezentarea societ�tii rom�nesti pe �ntreg secolul trecut, cu prec�dere jum�tatea a doua, de la r�zboi �ncoace, aduc�nd �n scen� personaje din toate mediile, de la t�rani, la mari intelectuali; de la creatoare de mod� ajunse celebre, la mari muziciene; fosti prim-secretari convertiti �n oameni de afaceri, tortionari ai regimului comunist clam�nd �n public frumusetea democratiei actuale, savanti fugiti �n str�in�tate, ajunsi si eliminati de m�na lung� a securit�tii sau r�masi �n viat�, dar cu sufletul al�turi de tara natal�. Si peste toti si toate, este prezent�, vorba lui Dante, iubirea, care misc� sori si stele.
„Durerile t�rii mele s�nt si ale mele“
• interviu cu scriitorul Constantin Munteanu
Fetele autorului
Reporter: Domnule Constantin Munteanu, iat�-ne la o nou� �nt�lnire, dup� aceea din urm� cu c�tiva ani, c�nd am vorbit despre S�vinesti, unde ati fost inginer peste 20 de ani, despre filmul „Sezonul pesc�rusilor“ si despre c�rtile publicate p�n� la acea dat�. Acum, odat� cu prezentarea c�rtilor publicate �n 2012, am v�zut pe coperta a patra si pozele autorului. Pentru a fi �n interiorul titlului dat materialului, fetele realit�tii, am putea spune c� acestea sunt fetele autorului. La care poz� tineti cel mai mult?
Constantin Munteanu: La aceea care nu apare pe nici o carte, pentru c� nu a avut cine mi-o face. �nchipuiti-v� un om de v�rsta mea, neb�rbierit de trei-patru zile, �mbr�cat �ntr-o tinut� lejer�, de cas�, obosit de cele 10-12 ore pe zi de stat la masa de scris �n fiecare zi, cu creionul r�mas �n m�na sprijinit� de b�rbie, un om ce pare c� priveste �n gol, dar, de fapt, priveste ad�nc �n lumea pe care o construieste, o replic� literar� a lumii �n care tr�ieste.
Rep.: Am �nceput, asadar, cu ceea ce as putea numi fetele autorului. �n romanul „A trecut un scriitor...“, naratorul ajunge �nt�mpl�tor la nunta fetei unor fosti tortionari ai regimului comunist si are o confruntare cu mama miresei, care este general �n rezerv�. Aceasta �si f�cuse un tel �n viat� din a-i urm�ri pe intelectuali, �ndeosebi pe scriitori. Femeia aceasta are un dialog suculent, adev�rat act al unei piese de teatru, cu naratorul, acel Mihai Vl�deanu, scriitorul care v� traverseaz� opera. Este un alter ego al dv?
C.M.: Corect spus, Mihai Vl�deanu este eul profund al scriitorului. S�nt de acord cu ceea ce a spus Andre Gide, c� cei mai prolifici scriitori au scris o singur� carte, cartea vietii lor, dar trebuie s� �ntelegem aceast� expresie a vietii lor ca pe o referire la viata lor interioar�, la universul lor de viat�, dar mai ales sufletesc, din care izvor�sc toate personajele. Este ceea ce Eugen Simion numeste eul profund, total deosebit de eul biografic. C�rtile scrise la persoana �nt�i pun �n evident� mult mai pregnant eul profund al scriitorului si, �n nici un caz, nu sunt un dosar de cadre al autorului.
Rep.: Revenind la fetelor autorului, unde poate fi g�sit� adev�rata fat� a autorului?
C.M.: �n paginile celor trei romane: „Femei cardinale“, „A trecut un scriitor...“ si „Bufonul sortii“.
Fetele iubirii
Rep.: Romanele acestui ciclu nareaz� aceleasi �nt�mpl�ri cu cele din „Cristina“, dar s�nt v�zute din spatele oglinzii, adic� ceea ce se petrece �n culise; aceste c�rti mi-au dat dovada a ceea ce se cheam� romanul unui roman. Nu putini s�nt scriitorii, multi celebri, care au tinut un jurnal despre cum a fost scris cutare roman.
C.M.: La acei autori notorii, era vorba de un jurnal: �n ziua cutare m-am �nt�lnit cu cutare, mi-a venit ideea cutare etc... �n cele trei romane ale mele, asist�m pe viu la ceea ce se cheam� laboratorul intim de creatie al unui scriitor.
Rep.: Asta mi-a retinut si mie atentia. Faptele de viat� ale naratorului Mihai Vl�deanu, scriitor el �nsusi, autor al unui roman intitulat „Viata la second hand“, gliseaz� usor-usor �n naratiunea romanului pe care �l scrie. Astfel, ceea ce tr�ieste �n noaptea de revelion �ntr-un restaurant din New York, dar si �nt�mplarea de pe marele aeroport din Frankfurt �i dau substant� pentru piesa de teatru Aerogar� spre niciunde - o poveste trist� de dragoste, dar si de viat�.
C.M.: Da, m-a interesat s� aduc �n paginile c�rtii un om al zilelor noastre, debusolat de cele petrecute dup� 1989, un rom�n onest, care fuge spre alte z�ri, pentru ca �n final s�-si g�seasc� refugiul tot �napoi, �n tara natal�, de unde a plecat.
Rep.: Pe acel personaj l-ati pus �n contradictie cu femeia �nt�lnit� pe aeroport, fosta mare iubire a vietii lui, care vine s�-si g�seasc� urmele �n tara p�r�sit� cu trei decenii �n urm�, dar, ca si �n basmul la care faceti referiri adesea (este vorba de Tinerete f�r� b�tr�nete...), persoana care se �ntoarce g�seste o alt� lume. As putea spune c� acest episod este una din fetele iubirii.
C.M.: Un episod mult prea palid pentru substanta celor peste 3.500 de pagini ale ciclului. Fiecare personaj al ciclului duce cu sine o poveste de iubire, de reusit� sau de ratare.
Rep.: S� le numim, asadar, fetele iubirii. Ciclul �ntreg poate fi citit ca o vast� poveste de iubire. Dar s� ne �ntoarcem la nunta despre care ati amintit. Apar �n ciclul romanesc o multime de fosti tortionari, multi dintre ei ajunsi demnitari ai t�rii. Poate cel mai reusit, dincolo de Evanghelina Miftode, mama miresei, de care am vorbit, mi se pare primarul de sector, care se m�ndreste c� a fost ofiter de securitate si care recunoaste �n Mihai Vl�deanu pe fostul s�u coleg de gimnaziu. Ciudat personaj! Ai zice c�-i un r�spopit, dac� nu s-ar afla c� face joc dublu, sau chiar triplu. S� mai amintim familia Apostol-Lehrermann, c�teva generatii, de la marele angrosist de cereale interbelic, Otto Lehrermann, la str�nepotul lui, Serafim Apostol, ajuns senator, trec�nd prin generalul venit pe tancurile bolsevice... - poveste lung�. Dac� ne g�ndim la cele relatate de marea muzician� Anastasia Petropulos-Vlada, �n special povestea tineretii sale petrecut� la Canal, la anii c�nd, fiind eliberat� pentru scurt timp, devenise juc�ria sexual� a marelui inchizitor, generalul Inochentie Apostol, cel venit pe tancuri, putem spune c� am vorbit si despre fetele terorii. Ce alt� fat� credeti c� ar trebui s� discut�m acum?
C.M.: Dup� murd�ria din aceast� fat� a terorii, propun s� vorbim despre patriotism.
„Eu vreau s� m� numesc rom�n de bun simt“
Rep.: Multe dintre personajele c�rtilor �n discutie, de c�te ori trec pe la M�r�sesti, se opresc la Mausoleu si aprind lum�n�ri sau depun o floare. Chiar si fiul unei banchere americane, fost� prostituat� �n Bucurestiul interbelic, fugit� din tar� cu l�dita plin� cu cocosei de aur, c�nd ajunge �n Rom�nia s� negocieze cump�rarea a ceea ce a mai r�mas dintr-un mare combinat chimic, s�-l taie si s�-l v�nd� la fier vechi, face acelasi gest, pentru c�-n mama sa, b�tr�na bancher� cu un picior �n groap�, mai zv�cnesc amintiri despre tara �n care s-a n�scut, a iubit, a suferit, dar n-a uitat-o. Un alt personaj spune: „Familia mea are morti r�masi pe toate c�mpurile de lupt� din ultimii 2-300 de ani.“ Si tot patriotism se cheam� si faptul c� indiferent unde se afl�, la o petrecere �n Londra, printre fetele scrobite ale high life-ul londonez, �n Texas, �n familia celui mai temut procuror texan ori la congresul de la Rio, printre prezumtivi laureati ai Premiului Nobel, personajele plecate din Rom�nia dovedesc prin ceea ce fac �nalta tinut� moral� a rom�nilor de calitate; vorbesc cu m�ndrie despre Grasa de Cotnari, la fel de entuziasmati ca si despre marele savant iesean Neculai Letcanu, ocolit mereu de Premiul Nobel, ori despre cum s�tenii dintr-un sat de l�ng� Ploiesti i-au ascuns �n c�pitele de f�n pe aviatorii americani care bombardaser� rafin�riile, dar avuseser� ghinionul s� fie dobor�ti de antiaerian� si, inevitabil, dac� ar fi fost prinsi de nemti, ar fi fost executati. Dar s� avans�m. C�nd scriati la aceast� oper� literar�, se definitiva constructia Uniunii Europene, tara noastr� intra �n aceast� constructie. Ce fel de euro... este autorul acestui ciclu de romane? S�-l denumim eurosceptic?
C.M.: Nu. Eu vreau s� m� numesc rom�n de bun simt. Personajul central al ultimelor trei romane ale mele, din ciclul „Viata la second hand“, scriitorul Mihai Vl�deanu, este �n mare conflict cu Vestul. Sotia lui, Ana, fost� printes� de Viena, cu care are o fiic�, l-a p�r�sit imediat dup� Revolutie pentru c�, neav�nd nimic de c�p�tat din acel restitutio in integrum, la care noi, rom�nii, am fost obligati s� aplic�m de-a valma, aceast� doamn� Ana, s-a �ntors la ob�rsii, �n Viena, ca s�-si recapete al doilea • la numele de botez. Iar de acolo, prin uneltele diavolului, doi avocati lipsiti de scrupule, proveniti din fosti ofiteri de securitate, dati afar� imediat dup� ‚�'89, pentru c� „b�tea �n ei ca la fasole“, Anna de Viena suge din Rom�nia tot ceea ce poate, printr-un partaj inuman, l�s�ndu-si fiica si fostul sot s�raci lipiti p�m�ntului. Dat afar� din apartament de executorul judec�toresc, �n urma partajului nedrept, Mihai se �ntoarce �n sat si umple caietul de datornici la magazinul s�tesc. Dar nu precupeteste nici un efort s�-si trimit� fiica, absolvent� de Drept, s� se specializeze �n Texas �n combaterea criminalit�tii organizate.
Rep.: Putem deconspira faptul c�, �n finalul „Comediei contemporane“, fiica lui Mihai Vl�deanu, ajunge asistenta procurorului general si este aceea care rezolv� multe dintre crimele pentru care se zbate tat�l s�u. Are �ns� un dosar pe care nu-l poate rezolva. Dosarul Sesam, deschide-te! Acest dosar caut� conturile �n care si-au ascuns fostii demnitari banii luati ca spag� pentru v�nzarea pe nimic a t�rii. �n finalul volumului patru din Cristina, romanul „Steaua polar�“, Mihai este chemat la un spital de fosta lui mare iubire, Teona, personaj prezent �n mai toate romanele anterioare ale dv. Fugit� �n America, Teona a fost racolat� ca agent de influent� si a lucrat la b�ncile de pe Wall Street din New York, unde a depus �n conturi secrete, prin procedee foarte bine securizate, banii primiti ca spag� de fostii demnitari. �n final, c�nd �l cheam� pe Mihai la spital, �i spune c� ar fi vrut s�-i dea discheta cu toate informatiile, dar �nainte ca Mihai s� ajung� l�ng� ea, i se face team� pentru viata lui Mihai si-i spune c� a dat foc dischetei. Totusi, �n final, dup� ce Teona, informat� de medici c� are cancer pulmonar �n ultima faz�, dispare �n ad�ncul minei de aur, prin galeriile c�reia se juca �n copil�rie, Mihai primeste acas�, prin curier special un stick pe care sunt toate informatiile despre sp�gi. Am povestit acest episod pentru c� tot ceea ce am spus �n aceste r�nduri seam�n� foarte bine cu cele ce se vehiculeaz� �n pres� �n ultima vreme, despre milioanele de documente de la b�nci, �n care apar nume de demnitari ai multor t�ri, care si-au ascuns bani negri �n diferite b�nci. Cum se face c� ati luat-o �naintea realit�tii?, pentru c� cele relatate �n roman au fost scrise m�car cu 2-3 ani �n urm�.
C.M.: Un scriitor priveste �ntotdeauna �n perspectiv�. Era de la sine �nteles c� adev�rul va iesi la suprafat�. Nu este prima dat� c�nd un scriitor scrie despre ceva care se va �nt�mpla peste un an, doi sau mai multi.
„Str�inii n-au venit niciodat� s� dea ceva“
Rep.: Dar s� revenim la cazul Viena - simbolic vorbind. Sincer s� fiu, duelul continuu al lui Mihai cu sotia sa, Anna de Viena, mi se pare o parabol� construit� pornind de la interogatia eminescian�: „Ce-au voit acel Apus?“
C.M.: �ncerc s� r�spund acestei �ntreb�ri pus� de geniul nostru national. �n roman, un b�tr�n, bunicul Cristinei, afirm� c� str�inii n-au venit niciodat� s� dea ceva; chiar si c�nd au l�sat impresia c� au dat, de fapt au luat cu am�ndou� m�inile. Acum nu ni se mai cere s� s�p�m galerii si s� d�m tribut �n aur, ca pe vremea turcilor ori a Mariei Tereza. Acum, s�ntem luati cu totul. �n roman, singura min� de aur care nu este v�ndut� str�inilor este aceea din gr�dina bunicii Teonei, �n ad�ncul c�reia Teona �si va dormi somnul de veci.
Rep.: Putem numi acest fragment de discutie fetele politice ale romanului? Desi eu cred c� �ntreg ciclul de romane este o constructie politic�.
C.M.: Nu poate exista roman contemporan de valoare care s� nu fie politic, ori eu mi-am propus, dac� tot am stat 10 ani la masa de scris, s� scriu ceva de valoare. Asa cum nu poate lipsi povestea de dragoste dintr-un roman, consider c� nici implicarea autorului �n politica vremii sale nu poate lipsi.
Rep.: La un moment dat, chiar patriotismul afirmat de autor �ntr-un roman poate fi un act politic...
C.M.: ...mai ales c�nd �ns�si demnitarii t�rii se fac a uita de patriotism...
Sub semnul nefast al second-hand-ului
Rep.: Propun s� d�m cititorilor o idee despre titlul celor dou� mari subcicluri, ca s� le numim asa. Primul ar fi Cristina, unde personajul central este Cristina I. Vl�deanu, student�, viitoare savant�. Al doilea ciclu, dar si romanul pe care personajul central �l scrie se numeste „Viata la second hand“. Credeti c�-l putem defini �n c�teva cuvinte?.
C.M.: Mihai Vl�deanu scrie acest roman, dar �l ofer� prietenului s�u din adolescent�, marele om de afaceri C�t�lin Andrei P�duraru s�-l semneze, pl�nuind �n acest fel recunoasterea acestui roman la adev�rata lui valoare. Totusi, �ntr-un moment de zbucium, n�scut din faptul c� a renuntat la cel mai bun roman al s�u, Mihai recunoaste c� �n absenta banilor, ar fi publicat dou�-trei sute de exemplare din „Viata la second hand“ si ar fi stat cu ele aruncate prin cas� ori �ngr�m�dite sub tejghelele libr�riilor, tejghele pe care ar fi tronat subprodusele importate, ambalate frumos, cu etichete sfor�itoare - „publicat �n toate limbile p�m�ntului, �n at�tea milioane de exemplare...“ -, reclame des�ntate, care ne invadeaz� viata, de la detergentii care spal� singuri, p�n� la tig�ile minune; nimeni �ns� nu ne spune c� am ajuns s� sp�l�m cu detergentii lor-minune haine second hand si s� punem �n tig�ile teflonate alimente aduse de aiurea, nocive, dar frumos ambalate - ca si c�rtile din libr�rii! - literatur� second hand, la urma urmei. �ntreaga „Comedie contemporan�“, ca si viata noastr� de dup� 1989, st� sub semnul nefast al second hand-ului. Cred c� si aceasta poate fi una dintre fetele realului contemporan: second hand-ul.
Rep.: Poate c� nu ar fi lipsit de interes s� arunc�m o privire si asupra a ceea ce se scrie �n prezent. Mai bine zis, a ceea ce se scrie si face v�lv� �n prezent.
C.M.: Da. �n absenta ambalajului si a unei reclame meritate, produsele de valoare pot sta mult si bine uitate. De aceea scriitorul Mihai Vl�deanu �si d� opera s�-i fie semnat� de un om cu bani, care, ghidat de autorul �nsusi, croieste un destin pe m�sura romanului: opera este citit� si evaluat� la adev�rata valoare de cei mai mari critici literari ai Rom�niei, are o lansare fastuoas� la Libr�ria Central� din Bucuresti, urmat� de o cin� festiv� la Hotel Marriott, apoi romanul este tradus �n toate limbile de circulatie mondial�, primeste Premiul Drujba (Prietenia) �n Moscova si Premiul Goncourt �n Franta si este cump�rat pentru a fi ecranizat de cel mai �n vog� regizor rus, pentru c� subiectul c�rtii scrise de Mihai Vl�deanu este ancorat �ntr-o poveste de dragoste dintre un rom�n si o doctorit� din Siberia - este o privire �n oglind� a povestii de dragoste dintre acelasi personaj si femeia-procuror federal din Texas. Demonstrez cu aceasta, dac� mai era cazul, c� o marf� bun� nu poate r�zbate dec�t dac� are o sustinere pe m�sur�. Nu cred deloc �n afirmatia c� valoarea poate r�zbi de la sine - este o mare gogorit�, sustinut� �n special de fostul regim comunist, iar acum nici m�car nu se mai pune o astfel de problem�. C�t timp vom promova �n toate directiile doar nonvalori, problema valorii nu mai exist�, pentru c� valoarea nu poate r�zbate dec�t foarte greu sau r�zbeste doar c�nd s�nt la mijloc interese mari. S� v� dau un exemplu: c�t s-a vorbit despre ultima carte a lui Breban sau a lui Buzura, doi mari prozatori rom�ni? Dar c�t s-a vorbit de cartea scris� de vreo fetisoar� care apare s�pt�m�nal la televiziune si face emisiuni foarte decoltate? Am v�zut c�rti scrise cu piciorul st�ng de aceste vedete de o zi, despre care s-au vorbit s�pt�m�ni �ntregi si opere literare de valoare trecute sub t�cere.
„M�car comunistii au avut bunul simt si ne-au pl�tit acceptabil...“
Rep.: �n mai multe locuri faceti trimiteri la editurile si la viata literar� de dinainte de 1989.
C.M.: Acum, totul st� sub semnul profitului economic. Nu s�nt un nostalgic al vechiului regim - Doamne fereste! - dar trebuie s� accept c� atunci c�rtile iesite de sub tipar purtau girul unor redactori de calitate, traducerile marilor scriitori str�ini erau f�cute de specialisti verificati �ndelung, iar maculatur� nu g�seai dec�t �n c�rtile care prosl�veau regimul comunist.
Rep.: Haideti s� d�m Cezarului ce-i al Cezarului. Vreau s� citez ceea ce scrieti apropo de soarta literaturii �nainte de 1989, si dup�: „M�car comunistii au avut bunul-simt si ne-au pl�tit acceptabil - pe ling�i, chiar foarte bine -, chit c� stiau c�-s �njurati printre r�nduri. Iar c�rtile publicate de editurile comuniste purtau girul unor redactori docti, cu simtul Literaturii, nu ca acum, c�nd orice mocofan �si public� g�ng�velile, iar fiecare fuf� se viseaz� autoare de best-seller doar pentru c� devoaleaz� strident si murdar ceea ce noi, prozatorii cu oarecare har, �ncerc�m s� prezent�m lumii aceleasi fapte etern-umane, intime ori nu, dar, incontestabil, �n tinut� de gal�. Un b�rbat ia femeia altuia. Sau: femeia unuia fuge cu altul mai oaches. Iese scandal. La Homer, se cheam� Iliada. La cei de azi, procese, divorturi, partaje, mass-media �n c�lduri ori chiar ajuns� la orgasm - bani s� ias�! Du-te la oricare chiosc si cump�r�, de-a valma, un brat de reviste; mii de Iliade moderne scrise de homunculi ce se viseaz� Homeri.“ Ce aveti de ad�ugat?
C.M.: �n comunism, c�rtile, mai ales proza, se vindea ca p�inea cald�. Autorul nu primea nici m�car 2 % din ceea ce se c�stiga pe o carte, dar primea totusi! O carte de proz� putea aduce venit t�rii c�t o uzin� �ntr-o lun�. Acum, este drept, nimeni nu mai cump�r� c�rti, nici m�car marile biblioteci. Oamenii, nici at�t. De c�stig, oric�t de mic, nici nu poate fi vorba. Presedintele Uniunii Scriitorilor ne spunea la o �ntrunire c�, de pe urma unei c�rti tr�iesc peste 50 de meserii, de la cei care taie copacii pentru h�rtie, p�n� la librarii care iau si 30-40% din pretul unei c�rti. Singurii care nu primesc nimic sunt autorii. Unii mai r�m�n si datori. Si-atunci, �ntrebarea care se impune si si-o poate pune un neofit, este: de ce se mai scrie?! S� nu uit�m c� tot ceea ce vedem la TV, de la emisiunea de divertisment, la serialul prost ori celebru, are la baz� un text scris. Nu vreau s� insult pe nimeni, dar dac� nu avem castraveti, import�m. Ne trebuie avioane de lupt�? Import�m. Un singur lucru nu poate fi importat: literatura rom�n�. I-as �ntreba pe cei care guverneaz� Rom�nia si au l�sat tara f�r� m�car o mare editur� de stat, unde s� primeze doar valoarea literar�: cum ar fi ar�tat generatiile de ast�zi f�r� poeziile lui Eminescu, lui Cosbuc, Alecsandri, f�r� Fratii Jderi, f�r� Baltagul, ori f�r� poeziile lui Nichita St�nescu?
Dragostea si petrochimia
Rep.: Am l�sat mai la urm� ceea ce face deliciul unei lecturi, mai ales pentru cei cu adev�rat vii: sexul. Ceea ce voi cita din c�rtile �n discutie putem include tot la fetele iubirii, c�ci de iubire este vorba - eterna iubire, �n absenta c�rei, Biblia ne spune c� nu exist� nimic, si nu cred c� se opreste doar la iubirea aproapelui - s� fim seriosi! - ce ziceti?
C.M.: Oare a num�rat cineva c�te iubiri, dar si c�te crime s�nt relatate �n Biblie?
Rep.: Re�ntorc�ndu-ne la romanele �n discutie, mi-a retinut atentia o definire - nu definitie, c� sun� pompos - a sexului: Esenta sexului nu este pl�cerea, at�t de efemer�, ci s�nt copiii, care fac s� ne simtim eterni.
C.M.: Pentru ca mai apoi, �n alt context, alt personaj s� spun�: Esenta sexului poate fi si numai pl�cerea, dac� aceasta alung� diavolii din noi si ne desc�tuseaz� energiile pozitive, pe care le credeam pierdute definitiv. P�n� la urm�, este vorba de iubire, iar �n absenta iubirii, cu tot ceea ce are ea mai frumos si mai �n�lt�tor, deci �n absenta acestora, lumea ar fi o populatie de roboti.
Rep.: �nc� nu am spus nici un cuv�nt despre S�vinesti, locul �n care ati muncit toat� viata.
C.M.: Petrochimia este prezent� �n romanele mele prin c�teva capitole �n care se vorbeste despre jocurile care se fac pentru privatizarea ultimelor sectii din fostul combinat chimic Valea Br�nduselor, un joc murdar, de fapt, o prelungire a jocului ce s-a f�cut c�nd am r�mas f�r� industrie.
Rep.: �n final, s� nu omitem s� spunem ceea ce mi se pare definitoriu pentru originea personajelor, origine simbol, tot asa cum �ntregul roman este o parabol� despre Rom�nia contemporan�. Neamul Vl�denilor este format din: scriitorul Mihai, b�tr�nul Ion, cele trei Cristine - fiica lui Mihai, Cristina M. Vl�deanu, ajuns� procuror; nepoata Cristinica I. Vl�deanu, viitoare savant� �n domeniul Geneticii si o a treia, tot Cristina, Cristina V. Vl�deanu, cea mai frumoas� dintre ele, ajuns� prostituat� de lux si traficant� de fete tinere pentru industria porno din Santa Monica. B�tr�na muzician� Anastasia Petropulos-Vlada este si ea tot o Vl�deanc�, urmasa celei de a patra ramuri a Vl�denilor cobor�tori din faimosul haiduc Vlad, de la 1800, urmas al unui Musatin ucis de fanarioti. Ca cititor, �mi este clar c� dv, ca autor, ati construit o actiune de roman al c�rui final ne d� �ncrederea c� Rom�nia poate fi salvat� dac� vor ajunge �n fruntea ei oameni din stirpea �ntemeietorilor. �n toat� aceast� �n�ltare si dec�dere, finalul ciclului format din cele sapte romane aduce o raz� de sperant�: t�n�rul savant Dorin-Constantin P�duraru, fost secretar de stat �n guvernul anterior, el �nsusi urmas �n line dreapt� a lui Musatin, t�n�r care-si expune la un moment dat p�rerea despre un program real de guvernare cu succes a t�rii, accept� totusi s� preia conducerea Guvernului. C�rtile se �ncheie simbolic: t�n�ra sperant� Cristina, eroina principal� a celor patru romane, dup� acolada de trei ani �n compania omului de afaceri care, �nainte s� ias� din scen�, o las� adormit� �n grija omului de cultur� care a crescut-o si educat-o, este dus� de Mihai la Bucuresti. �ntr-o noapte mult prea ap�s�toare, cei doi, Mihai Vl�deanu, care conduce o masin� de transport, si nepoata sa, Cristina, care doarme, semn simbolic al celei care se va trezi la ziu�, gonesc prin �ntuneric, ghidati doar de Steaua Polar�. Merg spre Bucuresti, unde �n zori, c�nd Cristina se va trezi, vor veni de prin toate colturile lumii, toti prietenii, rom�ni de valoare, care �i vor fi al�turi.
Cu aceste relat�ri, �ncheiem si noi discutia despre cele sapte romane semnate de Constantin Munteanu, ap�rute de cur�nd �n libr�rii. Celor curiosi, �mp�timiti de lectur� le ur�m s�-si reg�seasc� aspiratiile �n paginile ce le vor citi, iar celor care ne-au urm�rit aceast� succint� expunere despre un cr�mpei din comedia contemporan� le ur�m s�-si urmeze Steaua Polar� �n care si-au pus speranta - singura care merit� toat� atentia.
|