Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Mai 2013
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 3 Mai 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Comedia contemporanã sau fetele realitãtii

Comedia contemporan� sau fetele realit�tii

• scriitorul Constantin Munteanu s-a dest�inuit la Monitorul • ciclul de romane scris �ntr-un deceniu, a v�zut lumina tiparului • �n aproape 4.000 de pagini autorul pl�smuieste o cronic� a timpurilor de dup� �'90 •

Lucian Blaga spunea: „Frate, o boal� �nvins� ti se pare orice carte“. Pornind de la aceast� afirmatie, iat� c� ast�zi vom discuta despre nenum�ratele boli �nvinse de c�tre autorul celor sapte romane ap�rute �n librarii de-a lungul ultimelor opt luni, o intreprindere, dup� c�te stiu, rar� �n spatiul romanesc autohton si, cu at�t mai putin �n spatiul nemtean. De altfel de c�teva zile a iesit de sub tipar si ultimul volum. Vorbim, asadar, de romanele: „Pentru o salb� de m�rgele“, „Doamna �n hermin� alb�“, „Groapa cu lei“ si „Steaua polar�“ - acestea patru reunite sub titlul generic „Cristina“, iar urm�toarele trei, „Femei cardinale“, „A trecut un scriitor...“ si „Bufonul sortii“, reunite sub titlul „Viata la second hand“. Toate sapte fac parte din ciclul romanesc „Comedia contemporan�“. Pe ultima copert� a fiec�rui roman un text succint, scris sub poza autorului, substituie o carte de vizit�. Primul e edificator: „Cristina, t�n�ra cu ochi verzi, mari si luminosi, frumoas� si inteligent�, �ncrez�toare �n viitorul ei, crescut� si educat� de omul de cultur�, ajunge pe m�na omului de afaceri bogat, micul bisnitar, ajuns, cu un trecut dubios. Cine pe cine va �nvinge?! Cine pe cine va modela?... sau va distruge...“ C�nd Constantin Munteanu si-a reeditat „Cursa rapid�“, roman ce transpare �n prezentul univers al scriitorului Mihai Vl�deanu sub numele de „�ntroienirea“, �mi exprimam �ncrederea c� personajele din acea corabie a nebunilor, navig�nd prin foamea, frigul si frica anilor �'80, vor ajunge si la cheiul prezentului. Cele patru c�rti ale romanului „Cristina“ - parabol� a Rom�niei creat� de omul de cultur�, ajuns� vremelnic pe m�na bisnitarului contemporan - le-au adus deja, dimpreun� cu povestile lor de dragoste si ur�, clement� si r�zbunare, idealuri si rat�ri, entuziasm si depresie - �ntr-un cuv�nt, lumea contemporan�, cu r�d�cinile �nfipte ad�nc �n acel secol abia �ncheiat, sifilitic, numit asa de muziciana de geniu, amestec de Sf�nt� Vineri si Ghionoaie, st�p�n� peste un tinut invadat de ciori si corbi degenerati, pentru alungarea c�rora b�tr�na pajur� duce pe aripile ei mitice, �nc�rcate de ani si ostenite de victorii, doar pe cei care au o Stea polar�. Dar mai important� este �ncheierea: economicul prosper, bine temperat si condus cu harul cinstei si priceperea unei inteligente native, sub auspiciile unei iubiri puternice, face s� �nfloreasc� �ntreaga societate, tot asa cum un economic de c�p�tuial� p�rjoleste pe unde trece - iar un trecut nefast d�r�m� totul.

Rom�nia ca o fat�... frumoas�

Aceasta este si ideea pe care autorul o lanseaz�. De-a lungul celor peste 2.000 de pagini ale primelor patru romane, ne prezint� Rom�nia ca pe o fat� frumoas�, crescut� si educat� de omul de cultur�, dar ajuns� vremelnic pe m�na bisnitarului cu pretentii de om de afaceri. Cum �nsusi autorul ne d� de �nteles pe coperta primului volum, romanul �n totalitatea celor patru volume ne prezint� drumul acestei Cristine de la statutul de r�tusc� ur�t�, cum apare la �nceput, p�n� la leb�da din final - o m�ndrete de t�n�r�, trecut� prin toate �ncerc�rile unui secol �nc� sifilitic, cum �l numeste b�tr�na muzician� de geniu, Anastasia Petropulos-Vlada. T�n�ra Cristina, trecut� p�n� si printr-o depresie crunt�, �si �ncheie traseul prin roman �ntorc�ndu-se victorioas� de la Congresul International de Genetic� de la Rio, unde si-a sustinut cu succes lucrarea stiintific� �n fata marilor savanti ai lumii, unii aflati chiar �n anticamera Premiului Nobel. De remarcat replica pe care Constantin Munteanu o d� productiilor culturale, �ndeosebi celor cinematografice, si ne prezint� pe rom�nii ajunsi �n str�in�tate ca pe niste reprezentanti de valoare, adev�ratii ambasadori ai poporului nostru, nicidecum ca pe o adun�tur� de boschetari ori de hoti de buzunare, care au speriat Europa. Desi, metaforic vorbind, personajele de o �nalt� tinut� intelectual�, cu realiz�ri de exceptie, venite din Est, sperie mai mult lumea �ntreag� dec�t niste nefericiti de hoti. O dovad� cert� este reactia str�in�t�tii la prezenta valorilor noastre pe meleagurile lor: si le asimileaz�, prezent�ndu-le ca fiind ale lor, ori le resping; primite cu bratele deschise si c�ntate �ndelung, cum ne spune autorul, sunt productiile culturale care scot la iveal� ur�tul si mizeria din societatea noastr�.
Odat� cu odiseea acestei Cristine, care pare a simboliza natiunea rom�n� �n devenirea ei dup� Revolutie, asist�m la modul �n care omul de afaceri este transformat �ncet-�ncet din grobianul violent si rapace care era la �nceput �ntr-un adev�rat gentleman, este propulsat de fata care �l �ndr�geste spre demnitatea de vicepremier, apoi spre aceea de senator, unde face fat� cu brio unei lumi corupte, aflate �n degringolad� si este �n c�rti, cu sansele cele mai mari pentru viitoarele alegeri prezidentiale. Succesul acestui om de afaceri nu este dat dec�t de felul �n care economicul prosper al s�u este canalizat cu �nalt� stiint� de t�n�ra Cristina spre a �nflori �ntreaga societate (cu precizarea c� �n spatele Cristinei st� unchiul ei, un veritabil om de cultur�). Drama acestui roman, finalul s�u caracteristic operelor de literatur� care nu-s din categoria c�rtilor pe care s� le citesti �n tren, apoi s� le uiti pe banchet�, indiferent c� le-ai terminat ori ba, drama deci este aceea c� trecutul nefast al oric�rui om care ajunge demnitar al unei t�ri, oric�t de demnitar ar fi, �n ciuda tuturor relatiilor sale si oric�t de multi bani ar �nv�rti, dac� are un trecut incert, acest trecut �l va ajunge si se r�zbun�. �n Comedia contemporan�, ca si �n viata de zi cu zi din jurul nostru, este o perioad� de profunde convulsii, c�nd avutiile ne-au fost v�ndute pe nimic. Tr�im drama lui D�nil� Prepeleac, pentru c� am plecat la t�rg cu o pereche de boi frumosi - ne spune autorul - si ne-am �ntors cu o pung� goal�. �n aceast� perioad�, r�scolit� mai ales �n ultimele luni de scoaterea la lumin� a unor fapte de coruptie demne de fantezia unui scriitor de romane stiintifico-fantastice, Constantin Munteanu a scris cu ani �n urm� - c�rtile s�nt trudite de-a lungul ultimilor 10 ani -, a scris, deci, despre toate acestea, c�nd �nc� se t�cea cu �nversunare despre coruptia din tar�. Finalul acestui ciclu relev� momentul �n care trecutul nefast al omului de afaceri d�r�m� totul. R�m�ne �n picioare doar ceea ce este temeinic construit, de valoare si cu coloan� vertebral�. �n mare, am aruncat o privire peste actiunea care se �ntinde, cronologic, pe trei ani, dar cuprinde prezentarea societ�tii rom�nesti pe �ntreg secolul trecut, cu prec�dere jum�tatea a doua, de la r�zboi �ncoace, aduc�nd �n scen� personaje din toate mediile, de la t�rani, la mari intelectuali; de la creatoare de mod� ajunse celebre, la mari muziciene; fosti prim-secretari convertiti �n oameni de afaceri, tortionari ai regimului comunist clam�nd �n public frumusetea democratiei actuale, savanti fugiti �n str�in�tate, ajunsi si eliminati de m�na lung� a securit�tii sau r�masi �n viat�, dar cu sufletul al�turi de tara natal�. Si peste toti si toate, este prezent�, vorba lui Dante, iubirea, care misc� sori si stele.

„Durerile t�rii mele s�nt si ale mele“

• interviu cu scriitorul Constantin Munteanu

Fetele autorului

Reporter: Domnule Constantin Munteanu, iat�-ne la o nou� �nt�lnire, dup� aceea din urm� cu c�tiva ani, c�nd am vorbit despre S�vinesti, unde ati fost inginer peste 20 de ani, despre filmul „Sezonul pesc�rusilor“ si despre c�rtile publicate p�n� la acea dat�. Acum, odat� cu prezentarea c�rtilor publicate �n 2012, am v�zut pe coperta a patra si pozele autorului. Pentru a fi �n interiorul titlului dat materialului, fetele realit�tii, am putea spune c� acestea sunt fetele autorului. La care poz� tineti cel mai mult?
Constantin Munteanu: La aceea care nu apare pe nici o carte, pentru c� nu a avut cine mi-o face. �nchipuiti-v� un om de v�rsta mea, neb�rbierit de trei-patru zile, �mbr�cat �ntr-o tinut� lejer�, de cas�, obosit de cele 10-12 ore pe zi de stat la masa de scris �n fiecare zi, cu creionul r�mas �n m�na sprijinit� de b�rbie, un om ce pare c� priveste �n gol, dar, de fapt, priveste ad�nc �n lumea pe care o construieste, o replic� literar� a lumii �n care tr�ieste.
Rep.: Am �nceput, asadar, cu ceea ce as putea numi fetele autorului. �n romanul „A trecut un scriitor...“, naratorul ajunge �nt�mpl�tor la nunta fetei unor fosti tortionari ai regimului comunist si are o confruntare cu mama miresei, care este general �n rezerv�. Aceasta �si f�cuse un tel �n viat� din a-i urm�ri pe intelectuali, �ndeosebi pe scriitori. Femeia aceasta are un dialog suculent, adev�rat act al unei piese de teatru, cu naratorul, acel Mihai Vl�deanu, scriitorul care v� traverseaz� opera. Este un alter ego al dv?
C.M.: Corect spus, Mihai Vl�deanu este eul profund al scriitorului. S�nt de acord cu ceea ce a spus Andre Gide, c� cei mai prolifici scriitori au scris o singur� carte, cartea vietii lor, dar trebuie s� �ntelegem aceast� expresie a vietii lor ca pe o referire la viata lor interioar�, la universul lor de viat�, dar mai ales sufletesc, din care izvor�sc toate personajele. Este ceea ce Eugen Simion numeste eul profund, total deosebit de eul biografic. C�rtile scrise la persoana �nt�i pun �n evident� mult mai pregnant eul profund al scriitorului si, �n nici un caz, nu sunt un dosar de cadre al autorului.
Rep.: Revenind la fetelor autorului, unde poate fi g�sit� adev�rata fat� a autorului?
C.M.: �n paginile celor trei romane: „Femei cardinale“, „A trecut un scriitor...“ si „Bufonul sortii“.

Fetele iubirii

Rep.: Romanele acestui ciclu nareaz� aceleasi �nt�mpl�ri cu cele din „Cristina“, dar s�nt v�zute din spatele oglinzii, adic� ceea ce se petrece �n culise; aceste c�rti mi-au dat dovada a ceea ce se cheam� romanul unui roman. Nu putini s�nt scriitorii, multi celebri, care au tinut un jurnal despre cum a fost scris cutare roman.
C.M.: La acei autori notorii, era vorba de un jurnal: �n ziua cutare m-am �nt�lnit cu cutare, mi-a venit ideea cutare etc... �n cele trei romane ale mele, asist�m pe viu la ceea ce se cheam� laboratorul intim de creatie al unui scriitor.
Rep.: Asta mi-a retinut si mie atentia. Faptele de viat� ale naratorului Mihai Vl�deanu, scriitor el �nsusi, autor al unui roman intitulat „Viata la second hand“, gliseaz� usor-usor �n naratiunea romanului pe care �l scrie. Astfel, ceea ce tr�ieste �n noaptea de revelion �ntr-un restaurant din New York, dar si �nt�mplarea de pe marele aeroport din Frankfurt �i dau substant� pentru piesa de teatru Aerogar� spre niciunde - o poveste trist� de dragoste, dar si de viat�.
C.M.: Da, m-a interesat s� aduc �n paginile c�rtii un om al zilelor noastre, debusolat de cele petrecute dup� 1989, un rom�n onest, care fuge spre alte z�ri, pentru ca �n final s�-si g�seasc� refugiul tot �napoi, �n tara natal�, de unde a plecat.
Rep.: Pe acel personaj l-ati pus �n contradictie cu femeia �nt�lnit� pe aeroport, fosta mare iubire a vietii lui, care vine s�-si g�seasc� urmele �n tara p�r�sit� cu trei decenii �n urm�, dar, ca si �n basmul la care faceti referiri adesea (este vorba de Tinerete f�r� b�tr�nete...), persoana care se �ntoarce g�seste o alt� lume. As putea spune c� acest episod este una din fetele iubirii.
C.M.: Un episod mult prea palid pentru substanta celor peste 3.500 de pagini ale ciclului. Fiecare personaj al ciclului duce cu sine o poveste de iubire, de reusit� sau de ratare.
Rep.: S� le numim, asadar, fetele iubirii. Ciclul �ntreg poate fi citit ca o vast� poveste de iubire. Dar s� ne �ntoarcem la nunta despre care ati amintit. Apar �n ciclul romanesc o multime de fosti tortionari, multi dintre ei ajunsi demnitari ai t�rii. Poate cel mai reusit, dincolo de Evanghelina Miftode, mama miresei, de care am vorbit, mi se pare primarul de sector, care se m�ndreste c� a fost ofiter de securitate si care recunoaste �n Mihai Vl�deanu pe fostul s�u coleg de gimnaziu. Ciudat personaj! Ai zice c�-i un r�spopit, dac� nu s-ar afla c� face joc dublu, sau chiar triplu. S� mai amintim familia Apostol-Lehrermann, c�teva generatii, de la marele angrosist de cereale interbelic, Otto Lehrermann, la str�nepotul lui, Serafim Apostol, ajuns senator, trec�nd prin generalul venit pe tancurile bolsevice... - poveste lung�. Dac� ne g�ndim la cele relatate de marea muzician� Anastasia Petropulos-Vlada, �n special povestea tineretii sale petrecut� la Canal, la anii c�nd, fiind eliberat� pentru scurt timp, devenise juc�ria sexual� a marelui inchizitor, generalul Inochentie Apostol, cel venit pe tancuri, putem spune c� am vorbit si despre fetele terorii. Ce alt� fat� credeti c� ar trebui s� discut�m acum?
C.M.: Dup� murd�ria din aceast� fat� a terorii, propun s� vorbim despre patriotism.

„Eu vreau s� m� numesc rom�n de bun simt“

Rep.: Multe dintre personajele c�rtilor �n discutie, de c�te ori trec pe la M�r�sesti, se opresc la Mausoleu si aprind lum�n�ri sau depun o floare. Chiar si fiul unei banchere americane, fost� prostituat� �n Bucurestiul interbelic, fugit� din tar� cu l�dita plin� cu cocosei de aur, c�nd ajunge �n Rom�nia s� negocieze cump�rarea a ceea ce a mai r�mas dintr-un mare combinat chimic, s�-l taie si s�-l v�nd� la fier vechi, face acelasi gest, pentru c�-n mama sa, b�tr�na bancher� cu un picior �n groap�, mai zv�cnesc amintiri despre tara �n care s-a n�scut, a iubit, a suferit, dar n-a uitat-o. Un alt personaj spune: „Familia mea are morti r�masi pe toate c�mpurile de lupt� din ultimii 2-300 de ani.“ Si tot patriotism se cheam� si faptul c� indiferent unde se afl�, la o petrecere �n Londra, printre fetele scrobite ale high life-ul londonez, �n Texas, �n familia celui mai temut procuror texan ori la congresul de la Rio, printre prezumtivi laureati ai Premiului Nobel, personajele plecate din Rom�nia dovedesc prin ceea ce fac �nalta tinut� moral� a rom�nilor de calitate; vorbesc cu m�ndrie despre Grasa de Cotnari, la fel de entuziasmati ca si despre marele savant iesean Neculai Letcanu, ocolit mereu de Premiul Nobel, ori despre cum s�tenii dintr-un sat de l�ng� Ploiesti i-au ascuns �n c�pitele de f�n pe aviatorii americani care bombardaser� rafin�riile, dar avuseser� ghinionul s� fie dobor�ti de antiaerian� si, inevitabil, dac� ar fi fost prinsi de nemti, ar fi fost executati. Dar s� avans�m. C�nd scriati la aceast� oper� literar�, se definitiva constructia Uniunii Europene, tara noastr� intra �n aceast� constructie. Ce fel de euro... este autorul acestui ciclu de romane? S�-l denumim eurosceptic?
C.M.: Nu. Eu vreau s� m� numesc rom�n de bun simt. Personajul central al ultimelor trei romane ale mele, din ciclul „Viata la second hand“, scriitorul Mihai Vl�deanu, este �n mare conflict cu Vestul. Sotia lui, Ana, fost� printes� de Viena, cu care are o fiic�, l-a p�r�sit imediat dup� Revolutie pentru c�, neav�nd nimic de c�p�tat din acel restitutio in integrum, la care noi, rom�nii, am fost obligati s� aplic�m de-a valma, aceast� doamn� Ana, s-a �ntors la ob�rsii, �n Viena, ca s�-si recapete al doilea • la numele de botez. Iar de acolo, prin uneltele diavolului, doi avocati lipsiti de scrupule, proveniti din fosti ofiteri de securitate, dati afar� imediat dup� ‚�'89, pentru c� „b�tea �n ei ca la fasole“, Anna de Viena suge din Rom�nia tot ceea ce poate, printr-un partaj inuman, l�s�ndu-si fiica si fostul sot s�raci lipiti p�m�ntului. Dat afar� din apartament de executorul judec�toresc, �n urma partajului nedrept, Mihai se �ntoarce �n sat si umple caietul de datornici la magazinul s�tesc. Dar nu precupeteste nici un efort s�-si trimit� fiica, absolvent� de Drept, s� se specializeze �n Texas �n combaterea criminalit�tii organizate.
Rep.: Putem deconspira faptul c�, �n finalul „Comediei contemporane“, fiica lui Mihai Vl�deanu, ajunge asistenta procurorului general si este aceea care rezolv� multe dintre crimele pentru care se zbate tat�l s�u. Are �ns� un dosar pe care nu-l poate rezolva. Dosarul Sesam, deschide-te! Acest dosar caut� conturile �n care si-au ascuns fostii demnitari banii luati ca spag� pentru v�nzarea pe nimic a t�rii. �n finalul volumului patru din Cristina, romanul „Steaua polar�“, Mihai este chemat la un spital de fosta lui mare iubire, Teona, personaj prezent �n mai toate romanele anterioare ale dv. Fugit� �n America, Teona a fost racolat� ca agent de influent� si a lucrat la b�ncile de pe Wall Street din New York, unde a depus �n conturi secrete, prin procedee foarte bine securizate, banii primiti ca spag� de fostii demnitari. �n final, c�nd �l cheam� pe Mihai la spital, �i spune c� ar fi vrut s�-i dea discheta cu toate informatiile, dar �nainte ca Mihai s� ajung� l�ng� ea, i se face team� pentru viata lui Mihai si-i spune c� a dat foc dischetei. Totusi, �n final, dup� ce Teona, informat� de medici c� are cancer pulmonar �n ultima faz�, dispare �n ad�ncul minei de aur, prin galeriile c�reia se juca �n copil�rie, Mihai primeste acas�, prin curier special un stick pe care sunt toate informatiile despre sp�gi. Am povestit acest episod pentru c� tot ceea ce am spus �n aceste r�nduri seam�n� foarte bine cu cele ce se vehiculeaz� �n pres� �n ultima vreme, despre milioanele de documente de la b�nci, �n care apar nume de demnitari ai multor t�ri, care si-au ascuns bani negri �n diferite b�nci. Cum se face c� ati luat-o �naintea realit�tii?, pentru c� cele relatate �n roman au fost scrise m�car cu 2-3 ani �n urm�.
C.M.: Un scriitor priveste �ntotdeauna �n perspectiv�. Era de la sine �nteles c� adev�rul va iesi la suprafat�. Nu este prima dat� c�nd un scriitor scrie despre ceva care se va �nt�mpla peste un an, doi sau mai multi.

„Str�inii n-au venit niciodat� s� dea ceva“

Rep.: Dar s� revenim la cazul Viena - simbolic vorbind. Sincer s� fiu, duelul continuu al lui Mihai cu sotia sa, Anna de Viena, mi se pare o parabol� construit� pornind de la interogatia eminescian�: „Ce-au voit acel Apus?“
C.M.: �ncerc s� r�spund acestei �ntreb�ri pus� de geniul nostru national. �n roman, un b�tr�n, bunicul Cristinei, afirm� c� str�inii n-au venit niciodat� s� dea ceva; chiar si c�nd au l�sat impresia c� au dat, de fapt au luat cu am�ndou� m�inile. Acum nu ni se mai cere s� s�p�m galerii si s� d�m tribut �n aur, ca pe vremea turcilor ori a Mariei Tereza. Acum, s�ntem luati cu totul. �n roman, singura min� de aur care nu este v�ndut� str�inilor este aceea din gr�dina bunicii Teonei, �n ad�ncul c�reia Teona �si va dormi somnul de veci.
Rep.: Putem numi acest fragment de discutie fetele politice ale romanului? Desi eu cred c� �ntreg ciclul de romane este o constructie politic�.
C.M.: Nu poate exista roman contemporan de valoare care s� nu fie politic, ori eu mi-am propus, dac� tot am stat 10 ani la masa de scris, s� scriu ceva de valoare. Asa cum nu poate lipsi povestea de dragoste dintr-un roman, consider c� nici implicarea autorului �n politica vremii sale nu poate lipsi.
Rep.: La un moment dat, chiar patriotismul afirmat de autor �ntr-un roman poate fi un act politic...
C.M.: ...mai ales c�nd �ns�si demnitarii t�rii se fac a uita de patriotism...

Sub semnul nefast al second-hand-ului

Rep.: Propun s� d�m cititorilor o idee despre titlul celor dou� mari subcicluri, ca s� le numim asa. Primul ar fi Cristina, unde personajul central este Cristina I. Vl�deanu, student�, viitoare savant�. Al doilea ciclu, dar si romanul pe care personajul central �l scrie se numeste „Viata la second hand“. Credeti c�-l putem defini �n c�teva cuvinte?.
C.M.: Mihai Vl�deanu scrie acest roman, dar �l ofer� prietenului s�u din adolescent�, marele om de afaceri C�t�lin Andrei P�duraru s�-l semneze, pl�nuind �n acest fel recunoasterea acestui roman la adev�rata lui valoare. Totusi, �ntr-un moment de zbucium, n�scut din faptul c� a renuntat la cel mai bun roman al s�u, Mihai recunoaste c� �n absenta banilor, ar fi publicat dou�-trei sute de exemplare din „Viata la second hand“ si ar fi stat cu ele aruncate prin cas� ori �ngr�m�dite sub tejghelele libr�riilor, tejghele pe care ar fi tronat subprodusele importate, ambalate frumos, cu etichete sfor�itoare - „publicat �n toate limbile p�m�ntului, �n at�tea milioane de exemplare...“ -, reclame des�ntate, care ne invadeaz� viata, de la detergentii care spal� singuri, p�n� la tig�ile minune; nimeni �ns� nu ne spune c� am ajuns s� sp�l�m cu detergentii lor-minune haine second hand si s� punem �n tig�ile teflonate alimente aduse de aiurea, nocive, dar frumos ambalate - ca si c�rtile din libr�rii! - literatur� second hand, la urma urmei. �ntreaga „Comedie contemporan�“, ca si viata noastr� de dup� 1989, st� sub semnul nefast al second hand-ului. Cred c� si aceasta poate fi una dintre fetele realului contemporan: second hand-ul.
Rep.: Poate c� nu ar fi lipsit de interes s� arunc�m o privire si asupra a ceea ce se scrie �n prezent. Mai bine zis, a ceea ce se scrie si face v�lv� �n prezent.
C.M.: Da. �n absenta ambalajului si a unei reclame meritate, produsele de valoare pot sta mult si bine uitate. De aceea scriitorul Mihai Vl�deanu �si d� opera s�-i fie semnat� de un om cu bani, care, ghidat de autorul �nsusi, croieste un destin pe m�sura romanului: opera este citit� si evaluat� la adev�rata valoare de cei mai mari critici literari ai Rom�niei, are o lansare fastuoas� la Libr�ria Central� din Bucuresti, urmat� de o cin� festiv� la Hotel Marriott, apoi romanul este tradus �n toate limbile de circulatie mondial�, primeste Premiul Drujba (Prietenia) �n Moscova si Premiul Goncourt �n Franta si este cump�rat pentru a fi ecranizat de cel mai �n vog� regizor rus, pentru c� subiectul c�rtii scrise de Mihai Vl�deanu este ancorat �ntr-o poveste de dragoste dintre un rom�n si o doctorit� din Siberia - este o privire �n oglind� a povestii de dragoste dintre acelasi personaj si femeia-procuror federal din Texas. Demonstrez cu aceasta, dac� mai era cazul, c� o marf� bun� nu poate r�zbate dec�t dac� are o sustinere pe m�sur�. Nu cred deloc �n afirmatia c� valoarea poate r�zbi de la sine - este o mare gogorit�, sustinut� �n special de fostul regim comunist, iar acum nici m�car nu se mai pune o astfel de problem�. C�t timp vom promova �n toate directiile doar nonvalori, problema valorii nu mai exist�, pentru c� valoarea nu poate r�zbate dec�t foarte greu sau r�zbeste doar c�nd s�nt la mijloc interese mari. S� v� dau un exemplu: c�t s-a vorbit despre ultima carte a lui Breban sau a lui Buzura, doi mari prozatori rom�ni? Dar c�t s-a vorbit de cartea scris� de vreo fetisoar� care apare s�pt�m�nal la televiziune si face emisiuni foarte decoltate? Am v�zut c�rti scrise cu piciorul st�ng de aceste vedete de o zi, despre care s-au vorbit s�pt�m�ni �ntregi si opere literare de valoare trecute sub t�cere.

„M�car comunistii au avut bunul simt si ne-au pl�tit acceptabil...“

Rep.: �n mai multe locuri faceti trimiteri la editurile si la viata literar� de dinainte de 1989.
C.M.: Acum, totul st� sub semnul profitului economic. Nu s�nt un nostalgic al vechiului regim - Doamne fereste! - dar trebuie s� accept c� atunci c�rtile iesite de sub tipar purtau girul unor redactori de calitate, traducerile marilor scriitori str�ini erau f�cute de specialisti verificati �ndelung, iar maculatur� nu g�seai dec�t �n c�rtile care prosl�veau regimul comunist.
Rep.: Haideti s� d�m Cezarului ce-i al Cezarului. Vreau s� citez ceea ce scrieti apropo de soarta literaturii �nainte de 1989, si dup�: „M�car comunistii au avut bunul-simt si ne-au pl�tit acceptabil - pe ling�i, chiar foarte bine -, chit c� stiau c�-s �njurati printre r�nduri. Iar c�rtile publicate de editurile comuniste purtau girul unor redactori docti, cu simtul Literaturii, nu ca acum, c�nd orice mocofan �si public� g�ng�velile, iar fiecare fuf� se viseaz� autoare de best-seller doar pentru c� devoaleaz� strident si murdar ceea ce noi, prozatorii cu oarecare har, �ncerc�m s� prezent�m lumii aceleasi fapte etern-umane, intime ori nu, dar, incontestabil, �n tinut� de gal�. Un b�rbat ia femeia altuia. Sau: femeia unuia fuge cu altul mai oaches. Iese scandal. La Homer, se cheam� Iliada. La cei de azi, procese, divorturi, partaje, mass-media �n c�lduri ori chiar ajuns� la orgasm - bani s� ias�! Du-te la oricare chiosc si cump�r�, de-a valma, un brat de reviste; mii de Iliade moderne scrise de homunculi ce se viseaz� Homeri.“ Ce aveti de ad�ugat?
C.M.: �n comunism, c�rtile, mai ales proza, se vindea ca p�inea cald�. Autorul nu primea nici m�car 2 % din ceea ce se c�stiga pe o carte, dar primea totusi! O carte de proz� putea aduce venit t�rii c�t o uzin� �ntr-o lun�. Acum, este drept, nimeni nu mai cump�r� c�rti, nici m�car marile biblioteci. Oamenii, nici at�t. De c�stig, oric�t de mic, nici nu poate fi vorba. Presedintele Uniunii Scriitorilor ne spunea la o �ntrunire c�, de pe urma unei c�rti tr�iesc peste 50 de meserii, de la cei care taie copacii pentru h�rtie, p�n� la librarii care iau si 30-40% din pretul unei c�rti. Singurii care nu primesc nimic sunt autorii. Unii mai r�m�n si datori. Si-atunci, �ntrebarea care se impune si si-o poate pune un neofit, este: de ce se mai scrie?! S� nu uit�m c� tot ceea ce vedem la TV, de la emisiunea de divertisment, la serialul prost ori celebru, are la baz� un text scris. Nu vreau s� insult pe nimeni, dar dac� nu avem castraveti, import�m. Ne trebuie avioane de lupt�? Import�m. Un singur lucru nu poate fi importat: literatura rom�n�. I-as �ntreba pe cei care guverneaz� Rom�nia si au l�sat tara f�r� m�car o mare editur� de stat, unde s� primeze doar valoarea literar�: cum ar fi ar�tat generatiile de ast�zi f�r� poeziile lui Eminescu, lui Cosbuc, Alecsandri, f�r� Fratii Jderi, f�r� Baltagul, ori f�r� poeziile lui Nichita St�nescu?

Dragostea si petrochimia

Rep.: Am l�sat mai la urm� ceea ce face deliciul unei lecturi, mai ales pentru cei cu adev�rat vii: sexul. Ceea ce voi cita din c�rtile �n discutie putem include tot la fetele iubirii, c�ci de iubire este vorba - eterna iubire, �n absenta c�rei, Biblia ne spune c� nu exist� nimic, si nu cred c� se opreste doar la iubirea aproapelui - s� fim seriosi! - ce ziceti?
C.M.: Oare a num�rat cineva c�te iubiri, dar si c�te crime s�nt relatate �n Biblie?
Rep.: Re�ntorc�ndu-ne la romanele �n discutie, mi-a retinut atentia o definire - nu definitie, c� sun� pompos - a sexului: Esenta sexului nu este pl�cerea, at�t de efemer�, ci s�nt copiii, care fac s� ne simtim eterni.
C.M.: Pentru ca mai apoi, �n alt context, alt personaj s� spun�: Esenta sexului poate fi si numai pl�cerea, dac� aceasta alung� diavolii din noi si ne desc�tuseaz� energiile pozitive, pe care le credeam pierdute definitiv. P�n� la urm�, este vorba de iubire, iar �n absenta iubirii, cu tot ceea ce are ea mai frumos si mai �n�lt�tor, deci �n absenta acestora, lumea ar fi o populatie de roboti.
Rep.: �nc� nu am spus nici un cuv�nt despre S�vinesti, locul �n care ati muncit toat� viata.
C.M.: Petrochimia este prezent� �n romanele mele prin c�teva capitole �n care se vorbeste despre jocurile care se fac pentru privatizarea ultimelor sectii din fostul combinat chimic Valea Br�nduselor, un joc murdar, de fapt, o prelungire a jocului ce s-a f�cut c�nd am r�mas f�r� industrie.
Rep.: �n final, s� nu omitem s� spunem ceea ce mi se pare definitoriu pentru originea personajelor, origine simbol, tot asa cum �ntregul roman este o parabol� despre Rom�nia contemporan�. Neamul Vl�denilor este format din: scriitorul Mihai, b�tr�nul Ion, cele trei Cristine - fiica lui Mihai, Cristina M. Vl�deanu, ajuns� procuror; nepoata Cristinica I. Vl�deanu, viitoare savant� �n domeniul Geneticii si o a treia, tot Cristina, Cristina V. Vl�deanu, cea mai frumoas� dintre ele, ajuns� prostituat� de lux si traficant� de fete tinere pentru industria porno din Santa Monica. B�tr�na muzician� Anastasia Petropulos-Vlada este si ea tot o Vl�deanc�, urmasa celei de a patra ramuri a Vl�denilor cobor�tori din faimosul haiduc Vlad, de la 1800, urmas al unui Musatin ucis de fanarioti. Ca cititor, �mi este clar c� dv, ca autor, ati construit o actiune de roman al c�rui final ne d� �ncrederea c� Rom�nia poate fi salvat� dac� vor ajunge �n fruntea ei oameni din stirpea �ntemeietorilor. �n toat� aceast� �n�ltare si dec�dere, finalul ciclului format din cele sapte romane aduce o raz� de sperant�: t�n�rul savant Dorin-Constantin P�duraru, fost secretar de stat �n guvernul anterior, el �nsusi urmas �n line dreapt� a lui Musatin, t�n�r care-si expune la un moment dat p�rerea despre un program real de guvernare cu succes a t�rii, accept� totusi s� preia conducerea Guvernului. C�rtile se �ncheie simbolic: t�n�ra sperant� Cristina, eroina principal� a celor patru romane, dup� acolada de trei ani �n compania omului de afaceri care, �nainte s� ias� din scen�, o las� adormit� �n grija omului de cultur� care a crescut-o si educat-o, este dus� de Mihai la Bucuresti. �ntr-o noapte mult prea ap�s�toare, cei doi, Mihai Vl�deanu, care conduce o masin� de transport, si nepoata sa, Cristina, care doarme, semn simbolic al celei care se va trezi la ziu�, gonesc prin �ntuneric, ghidati doar de Steaua Polar�. Merg spre Bucuresti, unde �n zori, c�nd Cristina se va trezi, vor veni de prin toate colturile lumii, toti prietenii, rom�ni de valoare, care �i vor fi al�turi.
Cu aceste relat�ri, �ncheiem si noi discutia despre cele sapte romane semnate de Constantin Munteanu, ap�rute de cur�nd �n libr�rii. Celor curiosi, �mp�timiti de lectur� le ur�m s�-si reg�seasc� aspiratiile �n paginile ce le vor citi, iar celor care ne-au urm�rit aceast� succint� expunere despre un cr�mpei din comedia contemporan� le ur�m s�-si urmeze Steaua Polar� �n care si-au pus speranta - singura care merit� toat� atentia.

Articol afisat de 2537 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective