Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Aprilie 2013
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 22 Aprilie 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

„Nu credeam s�-nv�t a muri vrodat�“

Despre ultima premier� a Teatrului Tineretului

Are un titlu cu care Matei Visniec ne-a obisnuit demult; adic� lung: „Frumoasa c�l�torie a ursilor Panda povestit� de un saxofonist care avea o iubit� la Frankfurt“. Completat cu subtitlul „Nou� poeme de dragoste pentru...“ Cineva spunea c� e un spectacol frumos (si poate c� privit dintr-un anumit unghi este), altcineva c� e interesant (ce platitudine banal�!), cineva motiva toat� structura dramatic� prin temeiuri de sorginte simbolic� extinse de la nivelul biblic la cel ritualic (ceea ce nu e cu totul neadev�rat), de la reminiscentele ancestralit�tii la consacratele prejudec�ti asupra femeii (tot ea, din nou?!), de la simbolismul at�t de frust al creatiei folclorice la semnificatia conjunctural� a atitudinilor domestice, altcineva... Poate c� multe din toate acestea s�nt adev�rate, dar ce mai conteaz�?
Ceea ce conteaz� este faptul c� ne afl�m �n fata unui spectacol tulbur�tor; al c�rui sens �l percepem abia dup� cea din urm� replic�. Cu toate c� nelinistitor se dovedeste a fi chiar de la �nceput. Conceptul video realizat �n incipit de Mihai P�curar, cu un oras pe care �l recunosti, dar care pare sleit de viat� si sens, v�duvit de fiinte si culoare, ca �n viziunile amalgamat terifiante ale unui muribund, sugereaz� angoas� si stranietate. Este, de fapt, lumea �n care vietuim zi de zi si noapte de noapte, dar pe care nu o vedem. Sau nu o vedem asa: real�, coplesitoare, cu totul altfel dec�t �n reclamele turistice care ne oblig� s� fim optimisti, plini de viat�, �ncrez�tori �n valorile fundamentale ale democratiei si ale statului de drept si cu poft� de c�t mai multi bani; obtinuti prin cele mai odioase mijloace. Dar, legale! Cu alte cuvinte, europeni. Dar si europenii mor, nu-i asa? Ei bine, spectacolul lui Adrian Tamas plaseaz� fiinta uman� exact �n spatiul �n care toate aceste puerile ambitii sociale p�lesc, �n care relatiile institutionale nu mai functioneaz�, sau nu mai conteaz�, �n care omul ca fiint� biologic� �si (re)descoper� limitele si adev�ratele dimensiuni, �ncerc�nd, �n cele din urm�, s� le dea un sens final. Este locul �n care desert�ciunile lumii acesteia r�m�n undeva �n spatele zidurilor, �n care strig�tele din afar� se pierd �n neantul z�d�rniciei, estomp�ndu-se treptat pentru a face loc tr�irilor profunde ale unui adev�r fundamental: acela al mortii. T�r�m �n care nici m�car Constitutia nu mai are nici o putere. Cu at�t mai putin Curtea. Constitutional�, da...
M�rturisesc c�, �n virtutea unor prejudec�ti, nu credeam c� un regizor at�t de t�n�r poate s� abordeze �ntr-un mod at�t de grav, de serios si de temeinic aceast� imens� problematic� a omului. �n cazul lui Adrian Tamas m-am �nselat. E drept c� textul lui Matei Visniec poate fi o premis� a reusitei, tin�nd seama c�, potrivit propriilor m�rturisiri, a fost redactat cu mult� acribie �ntr-o perioad� �n care limba francez�, proasp�t adoptat�, �i impunea „un exercitiu stilistic extrem de interesant“ bazat pe economia de mijloace convertit� �n bog�tie de sensuri. La r�ndu-i, regizorul a reusit s� valorifice din plin procedeul �ntr-o transpunere teatral� de maxim efect realizat� prin aceeasi invocat� parcimonie; c�reia i-a ad�ugat sensul concret al prezentei �n scen� prin mijloace de dinamic� conceptual� menite s� motiveze subtil reactiile personajelor. �n acest sens, desenul motric al femeii, de pild�, cap�t� valori estetice de simbol, gestul domestic se amplific� si se rafineaz� �n atitudini coreografice ce potenteaz� nuantat discursul verbal, conferindu-i substant�, tensiune si persuasivitate.
Universul domestic schitat de Romulus Boicu, redus la elementele esentiale ale vietuirii biologice - masa, patul, fotoliul (sic!), cuierul, lampa, scrinul, oglinda, si sugeratul lavatoriu - contrabalansat de terifianta prezent� a coliviei ce ad�posteste prolificul si nenumitul anim�lut hr�nit, dup� retet�, din patru �n patru ore, este completat de universul proiectiei si al jocului de umbre, l�s�nd mult loc de respiratie pentru travaliul scenic presupus de nuantele textului. Un text ml�dios, ca si misc�rile protagonistilor - consumate �ntre gratia pasilor prin camer�, arcuirile aproape ritualice si fiorul presupus al s�rutului niciodat� finalizat, �ntre disimulat� tandrete si pertinent� revolt� (si aici se cuvine s� subliniem aportul cov�rsitor prin plasticitate al misc�rii scenice concepute de Andrea Gavriliu) - mobil, cu o coerent� �ntregit� de subtextual, rememorativ, f�r� excese �n m�sur� s� deturneze sensul initial, cu o ludicitate pregnant� f�r� a c�dea �n gratuitate si cu abile conotatii rememorative care par s�-ti scape, dar pe care le redescoperi perpetuu, �n conexiunile ulterioare.
Este �mbucur�tor faptul c� actorii au reusit s� perceap� sensul adev�rat al demersului textual si regizoral, construind cu mult� acuratete un univers tragic bazat pe elemente poetice de mare intensitate, atenti la rigorile expresiei si la constructia minutioas� a misc�rii, de altfel, precum am mai spus, atent conceput�. Dragos Ionescu reuseste o constructie corect�, f�r� supralicit�ri suspecte, cu o perceptie just� a tragicului lirism - �n ciuda tonului pe alocuri p�tr�tos - reusind s�-si �nscrie �n palmaresul interpretativ, de acum destul de bogat, un rol substantial si, �n mare m�sur�, reprezentativ pentru statura sa actoriceasc�.
�ntruc�t unul dintre personaje este conceput �n dubl� distributie - Nora Covali / Sabrina Iaschevici - poate c� ar fi trebuit s� scriu aceste r�nduri dup� ce voi fi v�zut si varianta cu cea pomenit� mai �nt�i. De bun� seam� voi reveni cu proximul prilej. P�n� atunci pot s� spun doar c� primul contact cu proasp�ta achizitie a Teatrului Tineretului, Sabrina Iaschevici, s-a dovedit a fi unul fericit. Prezent� gratioas�, plin� de feminitate, �n m�sur� s� intuiasc� reactiile partenerului si s� reactioneze conving�tor, Sabrina Iaschevici reliefeaz� pregnant paradoxala alc�tuire dintre tandrete si cinism.
Intrusul Spirit, �ntrupat (sic!) ne�ntrutotul conving�tor de c�tre Daniel Besleag�, este inventia regizorului pe un t�r�m liric ce porneste de la Bacovia si se desf�soar� de-a lungul altor opt poeme ale lui Visniec, menite s� contrapuncteze prin augmentare poetic� scenele constructiei dramatice a celor nou� nopti. Din p�cate, preluarea replicilor din final, ce se vor a fi augmentative, �n confruntare live cu banda sonor� (si dac� tot veni vorba s� amintim si vocile din off ale lui Cezar Antal si Victor Giurescu), devin cel putin sup�r�toare, dac� nu hilare, afect�nd serios si iremediabil tensiunea momentului. Este, de altfel, unul din putinele puncte slabe ale acestui spectacol ce, nu ne �ndoim, va r�m�ne pe undeva prin clasamentele fruntase ale Teatrului Tineretului.

Articol afisat de 2027 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective