URS�RESCU CU BANII SI „MORTU-I VINOVAT“
• un tragic eveniment arat� c� una din firmele actualului deputat Dorinel Urs�rescu a folosit muncitori f�r� forme legale • unul dintre ei, inginerul Constantin Musteat�, si-a pierdut viata �ntr-un accident petrecut la Rotunda • sotia defunctului afirm� c� acesta lucra f�r� carte de munc� la E 85 Impex SRL • inspectorii de munc� au confirmat acest aspect si au dispus sanctionarea angajatorului cu suma de 3.000 de lei • Banii nu au miros, spune o vorb� str�veche, care �ntr-o traducere aproximativ� ar �nsemna c� nu conteaz� mijloacele folosite prin care unii produc profit. Mai trist este c� �n goana dup� bani, unii uit� de lege si respectarea ei, iar de suferit au, de regul�, cei care doresc s� c�stige o p�ine �n mod cinstit. Cam asta i s-a �nt�mplat unui inginer romascan, care si-a pierdut viata pe un santier deschis de una dintre firmele ce apartin deputatului PNL de Neamt, Dorinel Urs�rescu. Constantin Musteat� a murit �ntr-un accident de munc�, �nregistrat �n noiembrie 2010, pe raza satului Rotunda, comuna Doljesti. Incidentul a fost trecut sub t�cere de autorit�ti, iar faptul c� la mijloc a fost implicat� o firm� ce apartine unui politician cunoscut nu ne face s� credem dec�t c� a fost vorba de o sc�pare din partea celor �ns�rcinati s� coordoneze activitatea cu presa. Cert este c� �n momentul �n care a fost accidentat mortal de o autobasculant�, Constantin Musteat� lucra f�r� forme legale la o societate ce apartine familiei deputatului nemtean Dorinel Urs�rescu. Pentru acest lucru, inspectorii de la ITM au sanctionat firma cu 3.000 de lei. �n acelasi timp au fost acordate alte 9 sanctiuni contraventionale pentru neregulile constatate, valoarea total� a amenzilor fiind de 33.000 de lei. Dosarul finalizat de cei de la ITM a fost transmis Parchetului de pe l�ng� Judec�toria Roman �n vederea continu�rii cercet�rilor pentru latura penal� a lucrurilor. „La momentul producerii accidentului, respectiv 13 noiembrie 2010, ora 7,42, am fost anuntati de organele politie care au ajuns primele la fata locului. Atunci inspectorul sef a dispus ca o echip� de inspectori de munc� s� verifice preliminar situatia. Dosarul a fost finalizat si �naintat Inspectiei Muncii la Bucuresti spre avizare. Dup� avizare, caracterul accidentului fiind de munc�, dosarul �n original a fost trimis Parchetului de pe l�ng� Judec�toria Roman pentru a se cerceta eventualele fapte penale. La finalizarea dosarului de c�tre inspectorii de munc� s-au stabilit sanctiuni contraventionale pentru angajatorii din zona locului �n care s-a produs acel eveniment. Au fost aplicate 10 sanctiuni �n cuantum de 36.000 lei. Persoana decedat� presta activitatea la un angajator, f�r� a avea �ntocmite formele legale legale. Pentru asta, firma angajatoare a fost amendat� cu 3.000 de lei. �n cadrul cercet�rii efectuate la fata locului s-au stabilit si alte deficiente pe care inspectorii de munc� au obligatia s� le constate si s� le sanctioneze. �n opinia noastr�, vina producerii acestui accident a avut la baz� mai multi cumuli de factori. Este clar c� s-a constatat munc� la negru si s-au aplicat sanctiuni contraventionale �n sensul �sta“, a declarat Neculai H�rlea, purt�torul de cuv�nt al ITM Neamt.
Procurorii au dat NUP
Dosarul ajuns pe m�na procurorilor romascani a fost solutionat de c�tre acestia cu ne�nceperea urm�ririi penale (NUP). Nemultumit�, Lucia Musteat�, sotia victimei, a depus pl�ngere �n instant� �mpotriva rezolutiei procurorului. �n decizia anchetatorilor, considerat� netemeinic� si nelegal� de c�tre Lucia Musteat� se arat� c� Florin Dianu, soferul care conduce autobasculanta implicat� �n accident, nu se face vinovat de ucidere din culp�. Un cuv�nt greu de spus �n acest sens l-a avut si expertiza tehnic� efectuat� �n cauz�. �n material se aminteste faptul c� inginerul Musteat� nu lucra cu carte de munc� si c� fusese solicitat �n santier pentru a corecta anumite erori care se puteau produce la ridicarea unui dig. �n pl�ngerea �naintat� instantei de judecat�, Lucia Musteat� si-a ar�tat nemultumirea fat� de decizia procurorilor, afirm�nd c�: „inginerul Musteat� nu a fost solicitat �n santier doar pentru o corectur� legat� de lucr�rile la dig sau era pieton, asa cum se arat� �n expertiza tehnic� auto, ci lucra efectiv pe santier de dimineat� p�n� sear� si, de cele mai multe ori s�mb�t� si duminic�, except�nd zilelele ploioase, pentru c� lucrarea de subdiguire a r�ului Siret trebuia terminat� �n c�t mai scurt timp. Aceste aspecte pot fi confirmate prin verificarea condicii de prezent� dac� exist�, a documentelor semnate de victim� sau prin audirerea altor martor dec�t cei interesati �n cauz� (...) Cu privire la organizarea de santier, din �nscrisurile aflate la dosar, din documentele de la dosarul cauzei, au rezultat numeroase deficiente de organizare, drept dovad� responsabilii au fost sanctionati contraventional de ITM.
Din cercet�rile efectuate de inspectorii ITM nu rezult� c� erau �ncheiate protocoale cu privire la organizarea santierelor, cum au fost f�cute angaj�rile si dac� exist� o metodologie de lucru cu prezenta anajatilor. Dup� producerea accidentului au fost prezentate la ITM mai multe documente, probabil �ncheiate ulterior de (...) �ncadrat� la E 85 Impex SRL, pentru a se �ncerca sc�parea de r�spundere a persoanelor vinovate. Magistratii au respins pl�ngerea Luciei Musteat�, stabilind c� solutia procurorilor a fost legal�.
„Ghiveci“ de Rotunda
Inginerul Musteat�, din spusele sotiei sale, lucra la E 85 Impex SRL f�r� forme legale, �ns� la Rotunda executa lucr�ri o alt� societate din portofoliul familiei Urs�rescu. Este vorba de Motero SRL care a intrat �n ecuatia de la Rotunda cel putin �n conditii ciudate. Firma a ajuns s� execute lucrarea �ntr-un contract care nu prea putea fi subcontractat. Necesitatea acestor lucr�ri a ap�rut �n urma inundatiilor provocate de Siret �n 2010. Administratia National� Apele Rom�ne a atribuit atunci f�r� licitatie public�, pe motiv de situatie de urgent�, un contract �n valoare de 13.594.925,12 lei firmei SC Constructii �n Transporturi Bucuresti SA. �n anuntul postat pe SEAP se preciza foarte clar c� respectivul contract nu putea fi subcontractat. Atribuirea contractului s-a f�cut �n august 2010, finantarea fiind asigurat� de Ministerul Mediului. Contractul prevedea „executia de lucr�ri destinate prevenirii, �nl�tur�rii si/sau diminu�rii efectelor produse de fenomenele meteorologice periculoase �n perioada iunie-iulie 2010 - Lucr�ri de �ndiguire a r�ului Siret pe tronsonul Rotunda-Buruienesti, comuna Doljesti, judetul Neamt - tronsonul mal st�ng km 0-km 3+300. Motero SRL nu a fost singura firm� care a participat la aceast� lucrare. De exemplu, soferul care l-a accidentat mortal pe inginerul Musteat� lucra la o societate din Iasi. Contactat telefonic, deputatul Urs�rescu si-a amintit cu greu de evenimentul tragic din noiembrie 2010 si a refuzat s� comenteze cazul, suger�ndu-ne s� lu�m leg�tura cu administratorul firmei din acea perioad�. „Este o chestiune veche, care a fost clarificat� la vremea respectiv� de c�tre toate institutiile statului. Pentru mai multe detalii, sunati-l pe administratorul firmei, pentru c� nu aveam eu aceast� functie“, a declarat Dorinel Urs�rescu, recunosc�nd totusi c� la societatea respectiv� era actionar. Rezum�nd, un om a murit, s-au dat c�teva sanctiuni modice si nimeni nu-i vinovat. V� l�s�m de dumneavoastr�, cititorii Monitorului, s� trageti concluzii si s� deliberati pe marginea acestui caz: e sau nu vinov�tie? Sau, la fel ca �n alte multe spete, „mortu-i vinovat“.
|