UN DRUM „PAVAT“ CU MULTI MORTI
• �n ultima perioad�, tot mai multi conduc�tori auto ne-au contactat la redactie si s-au pl�ns de calitatea drumului national DN 15D, Piatra Neamt - Roman • oamenii spun c� au constatat c� �n anumite conditii meteo, �n special ploaie, aderenta anvelopelor scade simtitor • pe traseul respectiv, �n ultimii ani si-au pierdut viata �n accidente multe persoane • se pare c� problemele au ap�rut dup� 2007, c�nd DN 15D a suferit un tratament de �nt�rire cu piatr� de r�u ce are un coeficient mic de aderent� • acest aspect ar fi favorizat producerea unor accidente s�nt de p�rere unii politisti • situatia a fost rezolvat� partial �n vara lui 2011, c�nd �n zonele sensibile soseaua a fost frezat� • anul trecut, aceste zone cu probleme au fost asfaltate • cei de la Drumuri Nationale spun c� majoritatea accidentelor a avut la baz� viteza si dep�sirile neregulamentare, nu calitatea drumului • DN 15 D este drumul care face leg�tura �ntre orasele Piatra Neamt si Roman, o sosea pe care �n ultimii ani au avut loc numeroase accidente de circulatie soldate cu zeci de persoane decedate si r�nite. Oficial se spune c� vinovati de producerea acestor accidente au fost conduc�torii auto care fie au ap�sat prea tare acceleratia, fie au efectuat dep�siri neregulamentare etc. Ce nu s-a spus p�n� �n prezent este faptul c� multi conduc�tori auto cred c� aderenta pneurilor este proast� pe suprafata carosabilului. �n ultima perioad� mai multi participanti la trafic s-au adresat Redactiei Monitorul, spun�nd c� au constatat un lucru care d� de g�ndit. Ei spun c� �n anumite conditii meteo, �n special ploaie, carosabilul devine alunecos, iar aderenta pneurilor scade periculos de tare. Ne-am interesat si am constatat c� aceste aspecte s�nt cunoscute inclusiv de parlamentari, dar si de politistii rutieri si poate mai putin de oficialii de la Drumuri Nationale - administratorul lui DN 15.
Statistica Serviciului Politiei Rutiere indic� faptul c�, dup� tratamentul cu criblur� si bitum, aplicat �n urm� cu mai multi ani pe DN 15D, num�rul accidentelor grave a crescut. Dup� ce politistii au constatat c� este ceva �n neregul� au solicitat administratorului drumului s� intervin�, �n sensul s� frezeze portiunile de sosea �n curb�, �n special �n acele locuri �n care s-au �nregistrat tragedii. Dup� aceast� actiune, num�rul accidentelor rutiere a sc�zut simtitor. �n 2008, la doi ani dup� aplicarea „tratamentului“, pe DN 15 D s-au �nregistrat 32 de accidente rutiere, soldate cu 13 morti, 37 r�niti grav si 23 r�niti usor. �n 2009, �n cele 21 de accidente rutiere au murit 8 persoane, 25 au fost r�nite grave, iar alte 21 r�nite usor. �n 2010 s-au �nregistrat 26 accidente, soldate cu 5 decese, 28 r�niti grav, 14 r�niti usor. �n 2011 au avut loc 28 accidente rutiere, soldate cu 3 persoane decedate, 36 r�niti grav si 25 r�niti usor.
„S-a ajuns la concluzia c� �n conditiile meteo mentionate scade aderenta pneurilor“
„Dup� anul 2006, pe acest sector de drum au avut loc foarte multe accidente rutiere grave, soldate cu decese. Evenimentele au avut loc �n special �n zonele de drum �n curb�, dar si pe drum drept, �n conditii meteo deosebite, gen ploaie, ninsoare. S-a f�cut o analiz� si s-a ajuns la concluzia c� �n conditiile meteo mentionate scade aderenta pneurilor, iar acest lucru a creat probleme participantilor la trafic“, a declarat comisarul sef Cezar Asandei, seful Politiei Rutiere Neamt. Lucrurile nu aveau s� r�m�n� astfel, drept pentru care Politia Rutier� a f�cut inform�ri c�tre Drumurile Nationale care, �n vara anului 2011, a frezat stratul de asfalt �n toate zonele �n care s-au �nregistrat accidente grave. Solutia a dat rezultate, spun politistii rutieri. „Dup� adaptarea solutiei de frezare num�rul accidentelor grave au sc�zut. Anul trecut, �n var�, �n toate zonele �n care au fost accidente si s-a mers pe solutia de frezare s-a aplicat un covor asfaltic, �ntruc�t s-a constatat c� si frezarea nu rezolv� �n totalitate problema aderentei, mai ales �n perioada de iarn�“, a declarat ofiterul. Stratul aplicat �n anii 2006-2007 pe DN 15D a fost de rezistent�, fiind folosit�, asa cum spun normele tehnice, criblura. Dincolo de toate aceste aspecte nici un conduc�tor auto nu s-a adresat instantei pentru a cere desp�gubiri dup� ce a fost implicat �n vreun accident. Acest lucru ne-a fost confirmat de comisarul sef Cezar Asandei, seful Politiei Rutiere Neamt, dar si de reprezentantii Drumurilor Nationale. Ofiterul a confirmat c� administratorul, la cererea politistilor, a adoptat solutia de frezare a zonelor �n care au avut loc accidente rutiere grave. „Nu cunosc nici un caz �n care cei implicati �n accidente rutiere s� fi depus pl�ngeri penale �mpotriva administratorului drumului. P�n� acum s-a stabilit c� a fost culpa conduc�torilor auto care nu au adaptat viteza la conditiile de drum. Noi avem speranta c� DN 15D va intra �ntr-un proiect de reabilitare si aproape sigur urm�torul strat de uzur� va avea o alt� compozitie“, a declarat politistul nemtean.
Senzatiile tr�ite de un senator �n curba mortii de la Felesti
„Curba mortii“ de la Felesti, un c�tun din Horia (�n apropiere de firma Austroterm) a fost una din zonele de pe DN 15 D �n care s-au �nregistrat multe evenimente nedorite. Tocmai din acest motiv, administratorul a aplicat acolo frezarea cerut� de politistii rutieri. Pe 5 octombrie 2008, fostul parlamentar iesean Dan C�rlan a v�zut moartea cu ochii. Iat� cum descrie pe blogul personal ce a p�tit: „Eram cu un Peugeot 407(...) Ploua torential, uneori cu draci. �ntre Piatra Neamt si Roman, o Dacie sede frumos pe sant. Semn c� nu-i de glumit cu asfaltul ud. Mai merg dou� minute si, pe st�nga, un Renault bej iesit pe c�mp, foarte de cur�nd. �mi spun, �n g�nd, ceva de genul «ce v-a apucat, fratilor, pe toti?!?». N-apuc s� primesc r�spunsul: �n timp ce eram chiar �n dreptul norocosilor sc�pati din Renault-ul de Cluj, din curba din fata mea apare de-a curmezisul un Logan, �n plin derapaj de spate, c�lare pe banda mea de mers! Cu vitez� si hot�r�t s� vin� peste noi. Catan� batr�n�, sofer de 21 de ani, aplic regulamentul: volanul str�ns teap�n, din pozitia «10 si 10 minute», nu misc�ri bruste, nu fr�n� la fund ci doar at�t c�t nu risti ruperea aderentei. Trag treptat spre limita dreapta a drumului, adic� spre stejarul de pe sant. Nici o sans� de sc�pare: izbitura ferm� a Loganului �n roata mea din st�nga fat�, apoi o secund� de �ntuneric, apoi trei pocnituri ca de pusc� ne-au explodat �n jurul nostru air-bagurile“.
Am �ntrebat, iat� ce ne-a r�spuns Drumuri Nationale Iasi
Curiosi s� afl�m mai multe lucruri am trimis Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi, administratorul DN 15D o serie de �ntreb�ri. Iat�-le, cu tot cu r�spunsuri:
1. Cine a efectuat proiectul si a executat lucrarea de modernizare a DN 15D, Piatra Neamt - Roman? Este adev�rat c� stratul de uzur� aplicat este format din piatr� de r�u neconcasat� si cu coeficient mic de aderent�?
R�spuns: Sectorul DN 15D km 1+000-km 45+300 Piatra Neamt-Horia a fost modernizat �n anul 1967. �n perioada 2006-2007, pe acest sector au fost executate lucr�ri de �ntretinere periodic�, respectiv tratamente bituminoase cu criblur� si emulsie cationic�. Lucr�rile au fost proiectate de DRDP Iasi si executate de SC SOROCAM Bucuresti �n baza contractului nr. 109/5054 din 18.07.2006. La executia acestor lucr�ri s-au utilizat cribluri produse de Grupul Lafarge Rom�nia si de c�tre Calcarul Pojor�ta, si nu pietris de r�u neconcasat, asa cum sugerati d-str�. At�t la receptia la terminarea lucr�rilor, c�t si la receptia la expirarea perioadei de garantie, nu au fost constatate deficiente de executie.
2. C�nd v-a adus la cunostint� Politia Rutier� c� num�rul mare de accidente rutiere �nregistrate pe anumite sectoare de drum, �n special �n curbe, se datoreaz� stratului de uzur� (piatr� de r�u)?
R�spuns: �n contextul colabor�rii cu Serviciul Rutier din cadrul IJP Neamt s-a constata faptul c�, �n principal, cauza accidentelor petrecute pe acest sector o constituie nerespectarea regimului de vitez�, dar si dep�sirea neregulamentar�, neacordarea priorit�tii sau circulatia pietonilor pe partea carosabil� s�nt cauze concurente.
�n vederea �mbun�t�tirii aderentei pneurilor, pe unele sectoare s-a constatat c� viteza mare de circulatie constituie cauza principal�, din acesta rezult�nd iesiri �n decor sau alte manevre ce au condus la accidente, SDN Piatra Neamt a procedat la frezarea partial� a unui strat superficial al �mbr�c�mintei rutiere. Ulterior, din cauza actiunii concurente a traficului cu fenomene meteorologice nefavorabile, pe aceste sectoare s-au dezvoltat degrad�ri multiple, care au fost remediate prin executia unor lucr�ri de �ntretinere curent� a �mb�c�mintei asflatice, si nu luc�ri de modernizare.
3 Ce m�suri ati luat �mpotriva proiectantului si a constructorului si care sunt acestea?
R�spuns: Nu a fost cazul.
4. Sectia de Drumuri Nationale a fost actionat� �n instant� de vreo victim� sau urmasi ai vreunei victime de accident rutier petrecut pe acest traseu, invoc�nd ca si cauze ale accidentului starea improprie a carosabilului? Dac� da, c�te astfel de actiuni exist�?
R�spuns: Nu.
5. Care este situatia actual� a drumului national?
R�spuns: �n perioada trecut� de la modernizare, din diferite motive, din care cel principal este constituit de insuficienta fondurilor, pe aceste sector de drum s-au executat doar lucr�ri de �ntretinere periodic�, care nu aduc aport de capacitate portant�. Din aceast� cauz�, coroborat cu actiunea traficului �n crestere, at�t ca volum, c�t si ca greutate, volumul degrad�rilor este an de an mai mare. Sectoarele pe care se manifest� aceste degrad�ri, �n functie de perioada �n care se produc, s�nt semnalizate �n prim� etap�, conform normelor �n vigoare, urm�nd ca de�ndat� ce conditiile meteorologice permit, s� fie remediate prin lucr�ri de �ntretinere curent� - plomb�ri.
6. Mai exist� �n judetul Neamt trasee care au suferit acelasi tratament ca DN 15 D, �n sensul c� a fost aplicat un strat de uzur� contin�nd piatr� de r�u?
R�spuns: �n perioada 2006-2008 au fost executate lucr�ri de tratamente bituminoase cu cribluri si emulsie bituminoas� si nu cu piatr� de r�u - pe DN 15 Km 280+000-km 308+860, DN 15C km 43+770-km 52 +300 si DN 17 B km 59+454-km 86+682.
7. Se impune o reabilitare a DN 15D?
R�spuns: �n conformitate cu m�sur�torile de capacitate portant� efectuate de CESTRIN �n anul 2011, pe acest sector de drum s�nt necesare lucr�ri de sporire a capacit�tii portante. Av�nd �n vedere aceste aspecte, DRDP Iasi a propus executia de lucr�ri de modernizare a acestui drum national.
|