Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Martie 2013
LMMJVSD
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Opinii 23 Martie 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Caracatita coruptiei (si �n justitie?!)


Judec�tor Mihai CIUBOTARU

1. Scandalul e mare c�t casa si, pe m�sur� ce se fac noi dezv�luiri, el (scandalul) cap�t� o amploare devastatoare pentru prestigiul miilor de oameni, onesti, care muncesc, din greu, �n magistratur� si, mai ales, pentru ideea de justitie.
2. Stirile s�nt, cu adev�rat, halucinante: dou� judec�toare de la Tribunalul Capitalei, cea mai mare instant� de acest grad din tar�, se pare c� s-au „�nfr�tit“ cu infractori periculosi, de la care au primit mari sume de bani, �n schimbul solution�rii favorabile a cauzelor �n care r�u-f�c�torii erau implicati.
3. Mai grav pare c�, la acest, incalificabil „t�rg“, s-au asociat avocati si grefieri, care, prin fraudarea sistemului informativ ECRIS - de distributie aleatorie a dosarelor - si-au repartizat, arbitrar, cauzele cu inculpatii care i-au „cump�rat“ ca pe o marf� oarecare... Dac� este asa, �nseamn� c� asist�m la un dezastru greu de evaluat si de remediat!
4. Am fost judec�tor timp de aproape jum�tate de secol si multe mi-a fost dat s� v�d, dar, cu durere (fizic�) m�rturisesc c� asa ceva n-am v�zut si nu mi-am �nchipuit c� s-ar putea �nt�mpla! Judec�torul este, si el, o fiint� uman� vulnerabil� ca orice om, dar, dac� este �ntreg la minte si la suflet si, c�t de c�t, cu fric� de Dumnezeu, simte c�, dup� ce �mbrac� roba devine si altceva dec�t a fost �nainte de a face acest gest, c� aceast� hain�, aproape sacerdotal�, �l singularizeaz�, �mpov�r�ndu-l cu o r�spundere coplesitoare.
5. Eu nu-mi pot �nchipui c� cele dou� judec�toare - cu avocatii lor cu tot - au fost sau s�nt lipsite de discern�m�nt si atunci m� �ntreb: cum a fost posibil ca ele s� se coboare at�t de jos?! Poate c� un r�spuns, c�t de c�t plauzibil, �l putem g�si admit�nd c�, �n spatele sinistrei „povesti“, se ascunde, pur si simplu, Diavolul.

„Dac� nu curge, pic�“, „c�nd iesi cu «dreptul»?“

6. „... Toate bog�tiile (bucuriile) lumii acesteia, Ti le dau Tie, dac� Te �nchini Mie“ - spune Diavolul Fiului Omului si, �n ultim� analiz�, fiec�ruia dintre noi (Matei 4, 9)“. Aparent generos �n „t�rgul“ propus, Cel R�u ofer�, de fapt, o imens� iluzie: bunuri inconsistente, trec�toare, �ns�, vai, vedem, iat�, c� nu putini oameni cad prad� acestui miraj, acestei himere. Acas� la judec�toarea Antonela Costache s-a g�sit o imens� vil� - bunc�r, stil Bauhaus, p�zit� de bodyguarzi c�rora pentru acest serviciu le pl�teste lunar 70 de milioane de lei vechi: de unde?! Pe l�ng� vil�, ea a mai „agonisit“ (cu bani, de unde?)) dou� apartamente, o garsonier� si a mai si �mprumutat (de unde?) 200.000 euro, unei prietene. Azi, peste aceast� „avere“ bate „criv�tul“: merit� „investitia“?!
7. La judec�toarea Dinu Viorica s-au g�sit: dou� apartamente, o garsonier�, un teren, o limuzin� „bengoas�“ si niste zeci de mii de euro ascunsi printre borcanele cu mur�turi. La ce-i mai folosesc toate aceste bunuri?! Le-a dat, pe toate, �n schimbul unei celule... Nu e jalnic? Sigur, morala robei este dificil de �nsusit, dar magistratii stiu, din istoria dreptului rom�nesc, c� au fost si perioade c�nd arestarea unui judec�tor provoca doliu �n �ntreaga justitie! Cum s� nu fim nostalgici?!
8. Azi, vai, cangrena coruptiei musc�, nemilos, din structura �ntregului corp al purt�torilor de rob� (judec�tori, procurori, avocati, notari, grefieri etc), �nc�t, pe bun� dreptate, lumea se �ntreab�, cum si noi - majoritatea celor neatinsi de acest morb - ne �ntreb�m: ce se �nt�mpl� si ce este de f�cut? Prelungit� si �mpleticit�, tranzitia, cu metehnele ei, afecteaz�, iat�, si magistratura: �n societatea noastr� coruptia pare c� s-a cam generalizat, devenind un fel de cutum�, intr�nd �n folclor: „dac� nu curge, pic�“, „c�nd iesi cu «dreptul»?“, „mie ce-mi iese de aici?“, „g�seste o «portit�» �n lege“, „ai pe cineva, undeva, s�-mi rezolve asta?“, „tu pe cine cunosti?“, „de �sta cum s� m� apropii si ce s�-i dau?“ etc.
9. „Pactul cu Diavolul“ exprim�, simbolic, �ns�si esenta vietii: tentatiile (ispitele) lui s�nt tentatiile (ispitele) vietii. „Viata-i scurt�, s� ne bucur�m, deci, c�t mai avem timp, pretul nu conteaz�!“, cam asta-i „filosofia“ care-i anim� pe nu putini semeni ai nostri. Or, p�catul primordial a fost �nceputul catastrofei! Numai c� omul cu discern�m�nt, cu simt al ierarhiei valorilor si cu voint�, nu se las� confiscat de acest p�cat, ci i se sustrage. Nu cedeaz�!
10. Putem iesi din P�catul Originar, numai dep�sindu-l. �naint�m conform unei, profunde, chem�ri interioare sau �naint�m ca niste orbeti, ca niste automate, tr�ind �n sterilitate, �n inautenticitate? Aceasta-i �ntrebarea cu care, la tot pasul, s�ntem confruntati. Si nu-i deloc usor s� facem fat� acestei sfid�ri: Demonul uzurp� aparentele, arunc�nd �ndoial� asupra realit�tilor, strecur�ndu-ne �n inimi speranta desart� c� „merge si-asa“, oricum.

„Poate unii privesc coruptia ca pe ceva natural, organic“

11. Sarpele nu are nevoie de elocint�: �ntreaga lui art� de a convinge st� �ntr-o usoar� soapt�: „�ncearc� si asta!“. „�ncearc�, nu te teme si o s� vezi ce bine o s�-ti fie!“. Astfel, pic�tura de venin �si face, imediat, efectul. Omul a c�zut pentru c� - precum judec�toarele noastre - a abuzat de libertatea sa: „las�', c� merge, de ce s� nu mearg�?!“. Numai c� glodurosul drum ducea, pentru ele, �n alt� parte dec�t �si �nchipuiau. Culmea este c� una dintre ele se dest�inuie celeilate: „drag�, am avut un vis r�u, un cosmar“. A fost, deci, cumva, „avertizat� si totusi, a „mers“ mai departe, pe drumul pierzaniei: a cedat ispitei...
12. De ce, Dumnezeule, de ce? R�spunsul pare c� este mai simplu dec�t credem: fiecare priveste lucrurile, viata, rostul ei, prin prisma lui de valori (economice, politice, sociale, morale, spirituale etc), pe care le ierarhizeaz� dup� cum �i place. De aceea, poate, unii privesc coruptia ca pe ceva natural, organic, ca pe o component� ineluctabil� a procesului vietii: „las�, b�, c� se poate si asa. De ce s� nu se poat�? Tu nu vezi cum fac ceilalti?“.
13. Tentatiile s�nt mari si interesele, uneori, uriase! S� ne g�ndim numai la retelele, complicate, ale nepotismului, la infinitele si subtilele forme de favoritism peste care d�m mereu, �nc�t, pe acest, nenorocit, „fond“, virtutea, integritatea, cump�tarea, simplitatea, spiritul public devin obiectul ridiculiz�rii sI al dispretului: „esti fraier, b�, dac� vrei s� fii «altfel» dec�t restul lumii!“. Astfel, vanitatea, �ng�mfarea prosteasc�, egoismul, tic�losia si venalitatea (mita, spaga, foloasele necuvenite etc) tind s� �nghit� totul..
14. Evident, de c�nd lumea si cam peste tot �n lume, structurile sociale exercit� o presiune important� asupra anumitor persoane din societate, spre a adopta, mai degrab�, un comportament nonconformist dec�t unul conformist. Numai c� acela care tr�deaz� �ncrederea investit� �n el, este, pur si simplu, corupt, dup� cum, la fel de corupt este si cel ce abuzeaz� de puterea si prerogativele lui, de functia lui.
15. De aceea, pe bun� dreptate, P�rintii Fondatori ai Statelor Unite ale Americii (Alex Hamilton, Samuel Adams, Benjamin Franklin, George Washington, James Madison, Abraham Lincoln etc) vedeau �n coruptie o boal� distrug�toare, fatal� pentru stat, deoarece coruptia amenint� nu numai ordinea constitutional�, ci si valorile societ�tii democratice.

„Fragilitatea unui regim politic, de oriunde ar fi el, ofer� spatiu larg coruptiei“

16. Evident, miza este imens�: puterea, averea si gloria, vorba lui Machiavelli. Numai c�, pe l�ng� toate aceste, deloc neglijabile bunuri, mai exist� si: sentimentul drept�tii, revolta �n fata tic�losiei si speranta m�ntuirii prin slujirea semenilor. Idealism? Poate. Dar, �n acest din urm� caz, idealismul nu este altceva dec�t pragmatismul lucrurilor �nalte. De pragmatici m�runti si mercantili este plin� scena si ne-am cam s�turat de ei.
17. Are coruptia si conotatii politice? Are, nu se poate s� nu aib�. Fragilitatea unui regim politic, de oriunde ar fi el, ofer� spatiu larg coruptiei, expresia esecului sau a incapacit�tii autorit�tii de a asigura ordinea constitutional�. �ntr-un asemenea sistem politic si de guvern�m�nt, coruptia asigur� servicii pe care oamenii le doresc, dar pe care regimul nu le reglementeaz�, nu le istoveste, ori traditiile morale le refuz�.
18. Ajungem, astfel, la coruptia politic�. „Urm�reste ca, mai �nt�i, s� cuceresti puterea, Regatul Politicii, apoi toti si toate celelalte ti se vor supune“ - a pus Kwane Nkrumah al Ghanei s� se scrie la baza statuii sale din fata Curtii de Justitie din Accra. Asta spune totul despre g�ndul, ascuns, al tuturor celor ce r�vnesc la o p�rticic� din puterea p�m�nteasc�: cel ce are putere are tot ce vrea si pe deasupra c�te ceva!“.
19. Consecinta obtinerii prerogativelor puterii este, uneori, abuzul de putere: oamenii influenti, aflati �n posturi �nalte, caut� uneori s�-si sporeasc� puterea si averea f�r� s�-si fac� scrupule �n leg�tur� cu mijloacele pe care le folosesc pentru a obtine ceea ce doresc. De regul�, aceste mijloace s�nt subtile si camuflate �n demagogie, �nc�t s�nt greu de observat, depistat sI eradicat.
20. Unde? C�nd? De c�nd lumea si peste tot �n lume, coruptia politic� este la fel de veche ca banii si ca guvernarea! Exemple? Iat�, doar c�teva: cine si de unde str�nge „bani pentru partid?“. Cine sponsorizeaz� campaniile electorale? Cum s�nt r�spl�titi suporterii candidatilor si partidelor c�stig�toare �n alegeri? Ce fac acesti suporteri �n posturile astfel obtinute?

„Societatea civil�? Fragil�. Cultura politic�? Precar�.“

21. Dau acesti suporteri, proasp�t �nsc�unati, prioritate interesului public sau intereselor partidului care i-a pus �n „p�ine?“ La ce set de valori ader�, practic, alesii nostri? Cu ce principii se identific� ei? R�spunsul este simplu: o dezv�luie stilul si, mai ales, nivelul de viat� de dinainte sI de „dup�“ „�nsc�unare“... Se vede cu ochiul liber, nu?
22. Unii politicieni dovedesc o uluitoare m�iestrie �n demagogie, care le permite s�-si declare, patetic, dragostea pentru dreptate, �ntr-o manier� foarte conving�toare si s� practice un comportament exact pe dos: linia, subtire, �ntre politica pragmatic� si cea corupt� este traversat� �n aceste cazuri cu usurint� de unii insi al c�ror interes major este legat doar de propriul buzunar, nu de interesul public c�ruia, chipurile, li se dedic�.
23. Declinul institutiilor (una dintre ele fiind magistratura), ale normelor traditionale, ale moralit�tii publice, declinul clasei politice se datoreaz� tocmai ascendentei parvenitilor sociali si noilor tentatii care asalteaz� societatea noastr�, unde adev�rata religie devine cultul banului: venalitatea sare �n ochi! La toate nivelurile, nu putini dau si primesc „spag�“ �n bani sau �n schimburi de servicii. Toat� lumea stie, toat� lumea tace...
24. Deci, conversia puterii �n bani, servicii sau alte foloase necuvenite si a acestora din urm� �n putere. Domnesc „retelele“ si „relatiile“: cine cu cine se „are“? La putere s�nt obscurele „tranzactii“ pentru a se asigura c�stigurile, imunit�tile si impunit�tile. La o privire atent� se vede fuziunea dintre puterea administrativ� si mediul de afaceri: politica este un alt fel, profitabil, de afaceri prospere. Putere pentru bani si bani pentru putere! Bun�starea material�, ca obsesie fundamental�!
25. Societatea civil�? Fragil�. Cultura politic�? Precar�. Retelele de putere, invizibile, care impun norme de reciprocitate si constr�ngeri informale asupra celor aflati �n pozitii oficiale: loialit�ti si dependente. Interese si inertii. Clientelism de partid si de stat �n alocarea resurselor. Primeaz� interesul privat si de grup, de unde dezertarea c�tre tab�ra aparent c�stig�toare. Ignorarea deliberat� a regulilor de baz� ale democratiei, ale normelor si procedurilor.

Legea firii

26. De ce nu s�nt aduse la cunostint� marelui public contractele de stat, cu beneficiari si sume? Dar procedura de achizitii? De ce nu este transparent� (cum, �n mod repetat, ne cere Comisia European�), procedura selection�rii candidatilor pentru sefia DNA si a Parchetului General? De ce fondurile publice s�nt distribuite discretionar unor partide si rude? Conventia ONU contra coruptiei cere eficient�, transparent�, merit si aptitudini. A semnat si Rom�nia aceast� Conventie: o respect�m? Nu prea...
27. „P�catul originar“ al situatiei �n care ne afl�m: coruptia si clientelismul, adic� „descurcatul“, cultivarea „relatiilor“, a „aranjamentelor“ mai mult sau mai putin ortodoxe - obisnuinte care au ajuns s� fac� parte din firea noastr�. Cultura compromisului, a oportunismului: ne place s� ne acomod�m, ocolind principiile, regulile, cuv�ntul dat, angajamentele, fie ele si solemne. Apoi: �nt�rzierea marilor privatiz�ri, de unde modesta infuzie de capital str�in. �nt�mpl�tor?!
28. Dup� acest „ocol“ - poate cam mare -, s� ne �ntoarcem la protagonistii acestui text - magistrati �n capitala t�rii - si s� subliniem c� ideea de justitie este o virtute sintetic�, interioar�, adic� de important� vital�, cardinal�, �n primul r�nd, pentru viata personal� a magistratului, c�t si pentru vietile celor ce trec prin fata lui.
29. „Exist� �n mine ceva mai ad�nc dec�t mine“ - spune Sf. Augustin: este, fireste, prezenta bunului Dumnezeu. Asta �nseamn� c�, oriunde te-ai afla (fie si �n liftul pe care l-ai oprit �ntre etaje, ca s� nu fii v�zut si auzit), Centrul poate fi interiorizat. C�ci numai prin interiorizarea virtutilor Centrului devii autentic. Altminteri, te golesti de continut, devenind o biat� fantos�, �n b�taia v�ntului.
30. Cu alte cuvinte, fundamentul obligatiei morale se g�seste �n Dumnezeu: este legea vesnic�, la care omul - om este p�rtas, prin legea natural� a lucrurilor: lege „nescris�“, dar �ntip�rit� �n inima fiec�ruia dintre noi, legea firii, care spune: asta „�ncape“, aia nu; asta se cade, aia nu; asta se face, aia nu. Dac� cele dou� judec�toare - si complicii lor - au ignorat acest elementar comportament, �nseamn� c� �si merit� „calvarul“...
31. Misterele aparatului judiciar par de nep�truns. Prin h�tisurile lui, chiar si initiatii abia dac� se descurc�. Este o lume care nu vrea s� fie v�zut� �n adev�rul ei intim. Deoarece t�ria ei se �ntemeiaz� pe acceptarea, f�r� conditii, a unor ritualuri pe care profanii nu le pot �ntelege. Din p�cate, protagonistii acestui penibil si sulfuros scandal arat� lumii c�, �n realitate, este vorba de o pseudo-transcendent�, ce se vrea justificatoare, desi nu este dec�t prelungirea unei mizerii f�r� seam�n. Suficient� siesi, lumea judiciar� de alt�dat� nu avea de dat socoteal� dec�t propriei ierarhii: „st�p�n� esti si nimeni nu e st�p�n pe tine“. Era „autonom�“. Azi, vai, lucrurile au luat-o la vale, r�u de tot...

t�rgulN.R.: Intertitlurile acestui articol apartin Redactiei Monitorul.

Articol afisat de 1973 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Mihai CIUBOTARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective