Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Martie 2013
LMMJVSD
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 18 Martie 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Încã „O scrisoare pierdutã“

�nc� „O scrisoare pierdut�“

• interviu cu actorul George Mih�it� •

�n ceea ce m� priveste, �nt�lnirile cu George Mih�it�, cunoscutul actor, actualmente director al Teatrului de Comedie Bucuresti, au fost neprev�zute. Primul impact, de bun� seam� s-a produs atunci c�nd, foarte t�n�r fiind, �n primii ani de liceu, am v�zut la �nceputul unui ianuarie ce troienise ulitele Bucurestilor, „Reconstituirea“, celebrul de acum film semnat de Lucian Pintilie, acea dram� a violentei pure, �n care, al�turi de suspomenitul actor ap�reau nume grele ale cinematografiei rom�nesti, precum Vladimir G�itan, George Constantin, Emil Botta sau Ernest Maftei. Doi ani mai t�rziu, afl�ndu-m� �n biroul directorului de atunci al Teatrului de Comedie, regizorul Lucian Giurchescu, suspectat fiind de predispozitii actoricesti n-am avut �ncotro si a trebuit s� spun o „poiezie“. La care martor si jurat a fost tot George Mih�it�. Peste mai bine de dou�zeci de ani, pe c�nd actorul edita revista „Salut“, ce f�cea vog� printre tinerii primei generatii libere de �nv�t�cei de dup� �'89, l-am invitat la unul din spectacolele �n aer liber de la Scoala nr. 10, dar �mprejur�ri potrivnice au f�cut ca proiectul, discutat �ndelung prin telefon, s� nu mai fie pus �n practic�. Ei bine, �n sf�rsit, �ntr-una din serile trecute, am fost martorul noii �ntruchip�ri a „Scrisorii pierdute“, pus� �n scen� de c�tre regizorul Alexandru Dabija si croit� evident pe datele spectaculare pline de har ale prietenului s�u, actorul Marcel Iures. Al�turi de acesta si de trupa Teatrului de Comedie s-a aflat si George Mih�it�, cel care a desenat, �n spiritul viziunii regizorale at�t de personale a lui Dabija, un nou Dandanache.

„Este un Caragiale at�t de actual“

Reporter: Am v�zut, iat�, �nc� o „Scrisoare pierdut�“, datorat� trupei teatrului dumneavoastr�, �n frunte cu Marcel Iures si regizorului Alexandru Dabija. Spectacolul, dup� c�te am constatat privind reactia s�lii arhipline, a fost foarte bine primit de publicul pietrean.
George Mih�it�: Asa este. �n seara aceasta, spectacolul cu Scrisoarea pierdut�, montat� pe scena Teatrului de Comedie, cu Marcel Iures �n frunte, s-a bucurat de mare succes. M� bucur c� am observat un spectator avizat aici, au fost aplauze poate mai mult dec�t �n oricare dintre orasele pe unde am fost p�n� acum. Toti colegii mei s�nt foarte multumiti de ceea ce s-a �nt�mplat aici. Cum eu, �n rolul lui Agamit� Dandanache intru abia �n actul patru, ei �mi spuneau cu ce public minunat au de a face. Si m-am convins si eu, ca actor, c� am fost primiti aproape triumfal.
Rep.: S�nteti, dup� cum prea bine v�d, sub impresia emotilor pe care le-ati �ncercat �n acest spectacol, despre care v-as ruga s� ne spuneti mai multe lucruri. Cu at�t mai mult cu c�t publicul v� va fi recunosc�tor pentru elogiul nedisimulat pe care i l-ati adus. De altfel, publicul pietrean este recunoscut ca find, �n general, unul receptiv si avizat, �n m�sur� s� discearn� pe teritoriul actului artistic. Faptul c� si dumneavoastr� v-ati convins de acest lucru este un argument �n plus.
G.M.: Despre spectacol, fireste, noi spunem mai mult pe scen�, dar vreau s� subliniez faptul c� Sandu Dabija, regizorul, a fost �ntr-o form� extraordinar�, ajutat si de actori, �n frunte cu Marcel Iures - din nou trebuie s�-l amintesc - pentru c� are o creatie mare �n acest Catavencu. �n ceea ce m� priveste, am �ncercat o senzatie unic�, o mare surprindere, �n clipa c�nd a v�zut spectacolul Radu Beligan.
Rep.: Cel care a dimensionat, se p�rea imuabil, personajul lui Dandanache.
G.M.: Da, el p�streaz� esenta acestui personaj.
Rep.: L-a clasicizat.
G.M.: Exact. Ei bine, la sf�rsitul spectacolului, Radu Beligan a luat de la g�t esarfa cu care a jucat el Agamit� Dandanache si mi-a oferit-o. Am pus-o �n ram� acas�. Nu exagerez. Mai mult dec�t at�t, am primit ulterior o scrisoare de la el �n care spunea, printre altele, c� a crezut p�n� acum c� la Caragiale nu ai voie s� schimbi o virgul�, c� s-a �nselat si c� a v�zut un spectacol revolutionar.
Rep.: �ntr-adev�r, Caragiale are o dramaturgie foarte bine croit�, articulat�, perfect�, �n spiritul tuturor regulilor dramatice, si tocmai de aceea, de-a lungul a peste o sut� de ani de vietuire, a avut nenum�rate mont�ri. Unele dintre ele remarcabile, precum cea de la Teatrul National, cu vechea garnitur� de mari actori sau cea de la Teatrul Bulandra �n regia lui Liviu Ciulei, �ncep�nd cu varianta Toma Caragiu, care din p�cate a avut destinul ingrat al marelui actor, pentru c� nu s-a filmat, exist�nd doar c�teva secvente de la repetitii. Montarea pe care ne-ati propus-o presupune un act de mare curaj, mai ales din partea regizorului Alexandru Dabija, de altfel un om de-al casei, pentru c� monteaz� deseori aici si, mai mult dec�t at�t, se reg�seste pe locul natal. S�nt curios s� aflu opinia dumneavoastr� �n leg�tur� cu acest pomenit act de curaj: de a vedea Caragiale altfel. Si nu numai at�t; s-a mers p�n� �ntr-acolo �nc�t au fost decupate si rearanjate - coerent, e adev�rat - secvente �ntregi.
G.M.: Da, asa este, dar a p�strat nealterat spiritul caragialian. Aici este extraordinar la el, la Dabija: este tot Caragiale. Dar este un Caragiale at�t de actual. S�nt oameni care vin la spectacol si spun c� desi stiau piesa, au senzatia c� o v�d pentru prima oar�. At�t de clar a reusit s� puncteze lucrurile importante, demonstr�nd actualitatea frapant� a lui Caragiale. Dabija a destelenit, ca s� spun asa, a defrisat acest text si a scos �n lumin� exact lucrurile cele mai importante pe care le spune Caragiale.
Rep.: Dup� p�rerea mea, este meritoriu faptul c�, �n ciuda tentatiilor facile, ieftine, de a face apropieri, s� spunem, grosiere fat� de realitatea imediat�, nu s-a c�zut �n aceast� capcan�, l�s�nd ca sugestia s� functioneze mult mai subtil. C�t priveste reconfigurarea piesei �n jurul lui Catavencu, interpretat de Marcel Iures...
G.M.: Ei s�nt foarte buni prieteni; se cunosc, se citesc din priviri, au lucrat mult �mpreun�... Asa cum eu lucrez cu M�l�ele si am avut performante, asa lucreaz� Sandu cu Marcel si este foarte bine, pentru c� Marcel demonstreaz� �nc� o dat� c� este un mare actor. Vreau s� v� mai spun c� Teatrul de Comedie �ntotdeauna a atacat cu seriozitate orice pies�, nu numai aceasta. Cu at�t mai mult trebuia ca aceast� capodoper� dramatic� s� fie respectat� si artistii, la r�ndul lor, s� respecte propunerea regizorului. Am crezut cu totii �n ea si iat�, au fost valuri de aplauze. E un semn c� aceast� comedie si-a g�sit �n Dabija poate cel mai bun regizor la ora actual�. Iar spectacolul acesta este unul demn de secolul XXI.

Articol afisat de 1834 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective