SCOALA, SPITALUL SI OMUL
ACCENT �noti prin z�pad�, kilometri �ntregi pe jos, tu, o mog�ldeat� de om, ca s� �nveti alfabetul si cele patru operatii, la o scoal� din alt sat. Pentru c� scolita din satul t�u s-a desfiintat. Nu mai renta, s-a motivat, s� pui �nv�t�tor sau profesori pentru 4-5 elevi. S� g�sesti, �n sf�rsit, un doctor, uneori la zeci de kilometri, pentru c� te doare v�t�m�tura sau un dinte sau un picior, c�ci dispensarul sau spitalul sau punctul farmaceutic din sat s-au desfiintat. Nu erau, nici astea, rentabile, nu aduceau bani. Bine, dar cu bietii oameni, cu bietii copii - asa, putini, c�ti au mai r�mas - ce facem? �i abandon�m dintr-o tr�s�tur� de condei pentru c� institutiile cu pricina nu scot parale, ci doar cheltuie? Ca si cum dac�, mai nou, o facem pe capitalistii ne forteaz� cineva s� facem din om un simplu obiect. Dar cine ne forteaz�? R�spuns: dou� decizii de sus, total absurde, de ne�nteles la o natie care a pus �ntotdeauna pret pe om si pe valori umane, nu pe statistici indiferente, deci dou� legi f�r� nici o noim� au decis - cu doi ministri scosi din cutie - s� pun� �n practic� toate aceste aberatii. Acum, m�re, �ncerc�m s� o dregem. Cu idei locale, cu bani de pe unde se mai poate, cu sprijin de la niste oameni de omenie. C� avem. Pentru c� legile despre care e vorba, legea �nv�t�m�ntului si legea s�n�t�tii, s�nt legi abstracte, pentru oameni abstracti, g�ndite prin birouri luxoase, cu nesocotirea scopului fundamental: Omul. S�nt legi pentru o populatie teoretic�, ca si cum noi am fi un popor teroretic. Or fi cheltuieli �n plus pentru �ntoarcerea la normalitate? Poate c� da, sigur da. Dar c�ti bani nu se duc aiurea pe apa S�mbetei? C�ti se duc, dar concret, nu abstract? Si c�t se fur�?
|