Copiii se �ntorc acas�
• de la �nceputul anului scolar, 140 de copii care au studiat �n str�in�tate au fost �nscrisi �n scolile nemtene • alti 51 au cereri de de �nscriere sau re�nscriere • �n unit�tile de �nv�t�m�nt din judet se face un recens�m�nt al elevilor care au plecat peste hotare cu p�rintii • 140 de copii care studiaz� �n acest an scolar �n unit�ti de �nv�t�m�nt din Neamt s�nt noi printre colegii lor. Ei au urmat o parte din studii la scoli din str�in�tate si au revenit �n tar� din diverse motive, cel mai des pentru c� s-au �ntors acas� p�rintii sau c� nu s-au adaptat la conditiile de „afar�“. Pentru acesti copii Ministerul Educatiei a emis aviz de integrare �n sistemul de �nv�t�m�nt rom�nesc, pentru c� asa prevede procedura. Mai s�nt �ns� 51 de dosare de �nscriere sau re�nscriere �n scolile nemtene, care asteapt� aprobare ministerial�. „De la �nceptul anului scolar am primit circa dou� sute de solicit�ri pentru integrare sau reintegrare �n scolile nemtene. Cererile vin din partea unor p�rinti care �si aduc �n tar� copiii care au studiat �n Italia, Spania, Irlanda, Grecia, Germania, dar si Siria sau Japonia (c�te un caz din ultimele dou� t�ri enumerate). Datoria noastr� este s� g�sim, �mpreun� cu p�rintii, clasa cea mai potrivit� pentru copiii care vin de peste hotare, astfel �nc�t ei s� �si poat� continua studiile �n conditii c�t mai usoare. Desigur, cuv�ntul cel mai important este al p�rintilor, dar la stabilirea clasei unde se face �nscrierea se tine cont si de documentele cu care se prezint� copiii“, a declarat inspectorul scolar Meda Stirbut. Conform metodologiei, pentru a fi primiti �ntr-o scoal� din Rom�nia, copiii trebuie s� prezinte un dosar cu acte doveditoare, �n baza c�rora s� demonstreze c� au urmat ani de studii �n str�in�tate. P�rintii trebuie s� adreseze o cerere c�tre ministrul Educatiei, care s� fie avizat� de la MECTS, o dovad� a claselor parcurse, cu disciplinele studiate si calificativele aferente. P�n� c�nd copilul primeste avizul de la minister, el are dreptul de a asista la orele de curs, f�c�nd un fel de acomodare si nu particip� la evalu�ri. S�nt cazuri �n care p�rintii decid pentru copiii lor ca acestia s� fie �nscrisi �ntr-o clas� pe care o repet�, ea fiind urmat� initial �n str�in�tate, pentru c� �n felul acesta le vine mai usor s� se adapteze noului sistem. �n cazul disciplinelor care n-au fost studiate �n str�in�tate, transferatii s�nt nevoiti s� sustin� diferente, pentru a avea situatia la �nv�t�tur� complet�. S�nt si elevi veniti din afar� care urmeaz� dup� transfer cursurile �n mod firesc, astfel �nc�t au colegi de aceeasi v�rst� cu ei. Dintre cei 140 de elevi �nscrisi deja �n acest an scolar, cei mai multi au studiat p�n� acum �n Italia.
Problemele de dup� revenirea �n tar�
O problem� pentru copiii reveniti �n tar� o reprezint� programa scolar�, care �n Rom�nia este mult mai stufoas� dec�t �n alte t�ri, lucru care se repercuteaz� �n randamentul elevilor. Concret, ei se adapteaz� greu noilor cerinte, mult mai mari dec�t cu ceea ce erau obisnuiti „afar�“. Alt hop pentru elevii nou veniti �n sistemul educational din tar� o reprezint� ortografia limbii rom�ne, care are de suferit dup� o perioad� �n care ea nu a fost utilizat�, la care, de multe ori, se adaug� si necunoasterea vocabularului. Adic�, odat� �ntorsi ei nu mai stiu s� scrie rom�neste. Nici cu limba vorbit� nu stau mai bine pentru c�, de multe ori, c�nd nu-si g�sesc cuvintele �n rom�n�, copiii completeaz� cu cele din limba pe care o stiu cel mai bine. Inspectoratul Scolar a emis o procedur� �n baza c�reia vrea s� afle care s�nt dimensiunile fenomenului migratiei copiilor din �nv�t�m�ntul preuniversitar din judet. Pentru aceasta, p�n� la ieri, directorii scolilor trebuiau s� trimit� c�tre c�tre inspectorat o situatie cu num�rul de elevi care �si �nsotesc �n prezent p�rintii plecati la munc� �n str�in�tate. Solicitarea vizeaz� �n special copiii plecati �n Spania si Italia, stiindu-se c� �ntr-acolo s-au dus cei mai multi, dar nu vor fi ignorati cei care s�nt al�turi de p�rinti �n alte t�ri ale lumii. �n aceeasi situatie care va fi trimis� la Inspectoratul Scolar, directorii mai au de precizat si care este num�rul de elevi din scoal� re�nmatriculati dup� �ntoarcerea �n str�in�tate, �n perioada 1 ianuarie 2010 - 25 noiembrie 2012. „De corectitudinea datelor si de respectarea termenului de transmitere a acestora r�spund directorii unit�tilor de �nv�t�m�nt si secretarii de scoli“, a declarat inspectorul general Viorel Stan. �n paralel cu aceast� situatie, Inspectoratul Scolar centralizeaz� lunar date privind abondonul scolar si violenta �n scoli. Directorii raporteaz� num�rul de absente din unit�tile pe care le conduc - absente motivate sau nemotivate, si toate incidentele care s-au petrecut �n incinta sau �n preajma unit�tilor de �nv�t�m�nt. Cele mai multe incidente �i au ca protagonosti pe elevi, care se �ncaier� �ntre ei, dar se �nt�mpl� ca uneori s� apar� conflicte �ntre elevi si cadre didactice, sau elevi si terti.
|