STUDENT LA OXFORD
Adrian Florentin David, din Bicaz, este student �n anul III la Facultatea de Matematic� a Universit�tii din Oxford, Anglia. Optiunea sa pentru celebrul centru academic englez a fost luat� �n urm� cu doi ani, la terminarea studiilor liceale urmate la Colegiul National „Petru Rares“ din Piatra Neamt, la recomand�rile f�cute de c�tre profesorul s�u de matematic�, Adrian Sandovici, care, la r�ndu-i, si-a dat doctoratul la aceeasi institutie de �nv�t�m�nt superior din tara lui Shakespeare. Cu c�teva zile �nainte de a p�r�si Bicazul, orasul natal �n care studentul si-a petrecut vacanta de var�, am purtat un dialog pentru a afla ce �nseamn� pentru un rom�n s�-si des�v�rseasc� preg�tirea superioar� �n matematic� la Oxford.
Reporter: Au trecut doi ani de studiu la Oxford. Ai reusit s� p�trunzi tainele matematicii?
Adrian Florentin David: Cu c�t studiezi mai mult, cu-at�ta �ti dai seama c� ai si mai mult de descoperit si de �nv�tat. Matematica este o stiint� imens�. S� v� dau doar un exemplu. �n anul III voi avea de ales din 13 optiuni, patru. Pare putin, dar efectiv nu avem timpul necesar pentru a studia tot ceea ce presupune aceast� stiint�. De asta si modul de abordare a cursurilor. Pentru fiecare optiune exist� c�te un profesor... Dup� doi ani, abia dac� mi-am dat seama c�t de mari s�nt tainele matematicii.
Rep.: Chiar asa de greu?
A.F.D. �ntrebarea dumneavoastr� mi-aduce aminte de o alta pus� de unii prieteni. �ntreb�ndu-m� ce studiez si afl�nd c� fac matematica, m-au �ntrebat cu senin�tate: „Doar at�t?“ Cum doar at�t, domnule, c�nd matematica este at�t de complex�? Dar, asta e. Ca student, cel putin la universitatea �n care studiez eu, muncim c�te 35-40 de ore pe s�pt�m�n�, din care 14-15 s�nt cursuri, trei ore s�nt afectate tutorialelor, restul fiind orele lucrate individual. Unde vrei tu, �n bibliotec�, �n cafenele, �n camer�, �n parc si asta dup� masa de pr�nz, uneori p�n� noaptea t�rziu. Fiind mult timp alocat studiului, tutorii ne sf�tuiesc s� facem si alte activit�ti, ce tin de unele pasiuni ale studentilor. Eu am ales s� fac salsa, iar anul trecut m-am ocupat de sectiunea de fashion a unui ziar studentesc. Dar, �n general se face sport, teatru, jurnalism si canotaj, ultima �ndeletnicire fiind foarte popular� printre studenti. Prin aceste activit�ti, recreative p�n� la urm�, se constituie unele comunit�ti pe grupuri de interese. Si �sta este un lucru foarte bun. Noi, f�c�nd parte din categoria studentilor internationali, am avut unele probleme de acomodare, chiar de limb�, care au trecut foarte repede mai ales prin activit�tile colaterale ce ne-au apropiat mai mult. Multi au avut probleme cu m�ncarea... Toate �ns� �n timp au fost trecute cu bine.
„Niciodat� n-am simtit c� am fi marginalizati sau dispretuiti �n vreun fel“
Rep.: Ai simtit vreo marginalizare voi ce faceti parte, asa cum spuneai, din categoria studentilor internationali?
A.F.D.: Absolut deloc. At�t noi, cei 30% din studentii care nu s�ntem nativi, c�t si profesorii nostri, s�ntem constienti de anumite diferente, de bariera de limb�, dar niciodat� n-am simtit c� am fi marginalizati sau dispretuiti �n vreun fel. Apoi, se cunoaste faptul c� exist� unele diferente de g�ndire. Scoala rom�neasc� de matematic� este o ramur� din fosta scoal� ruseasc�, pun�nd accent pe teorie, pe matematica pur�. De asta c�nd am ajuns acolo mi-am dat seama c� eu stiam mult mai mult pe subiecte de matematic� pur�, ce se face la noi �n clasele a XI-a si a XII-a, comparativ cu colegii englezi, care aveau cunostinte mai avansate de ecuatii diferentiale, de probabilitate statistic�, de matematic� aplicat� despre care eu nu auzisem. De asta v� spuneam c� este o diferent� de g�ndire de la est la vest. Dar, cursurile s�nt �n asa fel g�ndite �nc�t s� acopere toate golurile care exist� la �nceput, ca apoi s� ne ia pe toti de la un nivel comun. �n rest, eu n-am observat a exista vreun tratament diferentiat.
Rep.: Dar, invers? Exist� diferente �n r�ndurile studentilor str�ini, pe motiv c� au ajuns la studiu �ntr-o universitate de top cum este Oxfordul?
A.F.D.: Si da si nu. Da, c�nd esti acas�. C�nd afl� cineva c� esti student la Oxford, are tendinta de a exclama „Oahh!“. C�nd esti acolo, toat� lumea-i la Oxford si nu este la fel de pregnant� diferenta.
Rep.: S�nteti multi rom�ni la Oxford?
A.F.D.: Cam �n jur de o sut�. La toate facult�tile si toate nivelele. De altfel, societatea rom�neasc� din Oxford are cam o sut� de membri. S�ntem de peste tot si de toate v�rstele. Cei drept, mai multi s�ntem la stiinte, matematic�, fizic�, inginerie, dar s�nt si la drept, teologie, istorie...
Rep.: Vorbeai despre societatea rom�neasc� de acolo. Ce rol joac�?
A.F.D.: Ea a fost constituit� pentru a aduna rom�nii de acolo �n jurul ei, dar si pentru a promova cultura rom�neasc�. Are un rol benefic �n socializarea noastr� si pentru a ne trece dorul de tar�, de cas�. Se fac discutii pe diferite teme, se vizioneaz� filme rom�nesti, activit�ti, reuniuni la care poti participa �n functie de timpul disponibil. Este destul de spiritual�.
„Pe umerii generatiei noastre se va cl�di viitorul natiunii rom�ne“
Rep.: S� revenim la �nv�t�m�ntul rom�nesc. Ce diferent� exist� fat� de cel de la Oxford?
A.F.D.: Asa cum spuneam, �n �nv�t�m�ntul rom�nesc se face mult� matematic�, nimeni nu contest� asta, dar se insist� pe latura teoretic�, pe c�nd �n exterior matematica studiat� este una aplicat�. De altfel, c�nd am optat pentru Oxford, am dorit s� fac matematic�-statistic�. Pe parcurs mi-am dat seama c� statistica nu-mi place si am trecut pe matematic� aplicat� - fizic� teoretic�. Si nu regret. �mi va deschide posibilitatea unei integr�ri mai bune �n viata profesional�. Legat de modul de a se face un �nv�t�m�nt diferentiat si-n Rom�nia eu s�nt �ntrutotul de acord. �nc� de c�nd eram licean simteam nevoia unui spatiu de viraj �n abordarea tematicii de studiu. Comparat cu modelul britanic de bacalaureat, unde elevii �si aleg cu doi ani �nainte niste module si pe acelea le au ca obiecte de examen, la noi, �n Rom�nia, este un regim rigid de abordare a bac-ului. De asta, eu m-am bucurat c�nd am auzit c� se va trece la bac-ul diferentiat. Si asta, pentru c� nu v�d de ce trebuie s� se chinuie cineva, dac� nu este bun la un obiect sau altul. Sau, �ntr-o clas� unde exist� un olimpic si un corigent. Ce rost are ca cel mai putin dotat s� se chinuie pentru a supravietui, c�nd viata poate s�-i deschid� alt� oportunitate? Desi scoala ar fi trebuit s�-i deschid� calea si pentru asa ceva. Sper ca lucrurile s� se �ndrepte si la noi, c�ci s�ntem de-acum integrati �n Europa. �n rest, este bine, ce s� spun?
Rep.: Mai ai doi ani de studiu. Ce va urma?
A.F.D.: Poate un doctorat.
Rep.: Te vei �ntoarce �n Rom�nia?
A.F.D.: C�nd am plecat la studii, acum doi ani, mi-ati pus aceeasi �ntrebare. Atunci am r�spuns c� depinde de modul �n care vor evolua lucrurile �n tar�. La fel spun si acum, dar nu mi-ar displace un job �n Anglia sau chiar �n State. Voi mai reflecta.
Rep.: Un sfat pentru liceenii nostri.
A.F.D.: S�-si urmeze visul, s� lupte pentru realizarea lui si s� spere �ntr-un viitor mai bun. S� fie constienti c� pe umerii generatiei noastre se va cl�di viitorul natiunii rom�ne. Totodat�, s� nu-si fac� griji dac� vor opta pentru studii �n str�in�tate. Acolo toti s�nt egali.
|