Biserica din Schitul Ceahl�ului, oaz� de spiritualitate �ntre ruinele Palatului Cnejilor
• la poale de Ceahl�u, �n comuna cu acelasi nume, se afl� o bisericut� aparte, cea cu hramul Pogor�rea Sf�ntului Duh • „L�casul nostru de smerenie crestineasc� se afl� pe locul unui asez�m�nt mai vechi, pe nume Schitul lui Silvestru. Silvestru a fost un monah venit din Transilvania, care, nemaiput�nd suporta conditiile impuse de grofii unguri, s-a retras la poalele Ceahl�ului. Aici, dintr-un frasin cu diametrul foarte mare, a construit o bisericut�“, am aflat de la p�rintele Andrei Fabian • „C�l�torii care merg s� vad� Dur�ul si Ceahl�ul s� se opreasc� o clip� la Palatul Cnejilor, de la Schitul Hangului. Aici st� scris� o pagin� �nsemnat� din istoria Moldovei, o pagin� din care se pot �nv�ta multe. �nflorirea este totdeauna rodul unei credinte si a unei vrednicii, iar dec�derea pretutindeni este sf�rsitul vietii bicisnice si de risip�“, spunea Constantin Matas� •
Cotidianul Monitorul �si propune ca, periodic, �n paginile sale cititorii s� g�seasc� articole despre m�n�stirile judetului. �n acest demers ne ajut� profesor dr. Daniel Dieaconu, un istoric pasionat si de ceea ce �nseamn� spiritualitea Tinutului Neamtului. Vor putea fi citite materiale �n care se vor reg�si lucruri mai putin stiute despre sfintele l�casuri de cult a c�ror existent� se pierde �n veacuri trecute. Si, poate, demersul nostru va face ca parte dintre cei care afl� detalii noi s�-si �ndrepte pasii spre vreo m�n�stire sau schit ascuns �n codrii Neamtului, �n zone de un pitoresc ireal, departe de tumultul cotidian. Oaze de pace spiritual�, locurile de m�ntuire a fiintei, locuri unde te-nv�luie pl�cut linistea vietii monahale, locuri unde te-nconjoar�, parc� din v�zduh sau de nic�ieri, slujba si glasuri domoale de c�lug�ri sau maici. �n editia de ast�zi v� prezent�m Biserica Sf�nta Cuvioasa Parascheva din de la Farcasa.
„Cantacuzinii, d�ndu-i afar� pe c�lug�ri din propria biseric�, si-au atras groaznic blestem“
Periplul reportericesc de prezentare a obiectivelor de cult de pe Valea Muntelui, initiat �n aceast� var�, continu� cu unele clipe de z�bav� pe t�r�mul de la poalele Ceahl�ului. Nevoia de spiritualitate veritabil� ne-a dat ghes �ndemn�ndu-ne, pentru a c�ta oar�, spre Dur�u. Pornim la drum si dup� vreo trei kilometri de mers prin satul Schit ni se arat� privirii un complex de constructii, despre a c�rui semetie aflasem c�te ceva din cronicile vremii, dar ce aduce acum mai degrab� a cetate �n ruin�. �ntre zidurile de incint� ale fostei m�n�stiri Pionul, pe verdele unei terase a unui mic podis din vecin�tatea vetrei satului, troneaz� si ast�zi, cuminte, o bisericut� de o arhitectur� aparte - cea cu hramul Pogor�rea Sf�ntului Duh din comuna Ceahl�u. „L�casul nostru de smerenie crestineasc� se afl� pe locul unui asez�m�nt mai vechi, pe nume Schitul lui Silvestru. Silvestru a fost un monah venit din Transilvania, care, nemaiput�nd suporta conditiile impuse de grofii unguri, s-a retras la poalele Ceahl�ului. Aici, dintr-un frasin cu diametrul foarte mare, a construit o bisericut�. Hatmanul Gheorghe, fratele voievodului Vasile Lupu, afl�ndu-se �n recunoastere �n zona de granit� a Moldovei, a speculat pozitia geo-strategic� pe care o ocupa acest mic schitisor al Silvestrului si hot�r�ste pe loc s� zideasc� o biseric�, cum spune cronica vremii, din zid �nt�rit. Mai apoi, ginerele hatmanului Gheorghe, Alexandru Ruset Vod�, cu doamna Anita, sotia sa, vor pune pentru prima dat� zid de incint�, care nu era at�t de gros precum vedem noi ast�zi ruinele. Dar, adev�rata �nflorire a fort�retei avea s� aib� loc �n timpul Cantacuzinilor, ei fiind aceia ce au �ncercat s� transforme acest loc dintr-o bisericut� cu oarecare rol de ap�rare, �ntr-o fort�reat� pentru servirea propriilor interese. Cantacuzinii, d�ndu-i afar� pe c�lug�ri din propria biseric�, si-au atras, conform spuselor vremii, groaznic blestem de care au fost urm�riti neam de neam, p�n� ce au pierdut mosiile, parte dintre ei sf�rsind prin morti cumplite“, a povestit p�rintele Andrei Fabian, preotul paroh de ast�zi al bisericii din Ceahl�u, la aflarea motivului ce ne-a �ndemnat �n a-i c�lca incinta l�casului de cult str�juit de ruinele a ceea ce a fost c�ndva �nfloritoarea cetate a Palatului Cnejilor.
„Aceast� sf�nt� biseric� este zidit� de r�posatul Gheorghe Hatmanul, frate cu Vasile voevod, leat 1639“
Pentru c� trebuie spus �nc� de la �nceput, c� nu poti, oric�t a-i dori, s� desparti devenirea celor dou� ctitorii, biseric� si palat, istoria lor �mpletindu-se pentru totdeauna, cu bune, cu rele. Prima fiint�nd si ast�zi ca loc de �nchin�ciune a enoriasilor din satul Schit, iar Palatul Cnejilor, ca nesecat izvor de legend�. „Biserica, de o modestie specific� zonei moldave, se p�streaz� si ast�zi �n bun� stare datorit� repetatelor reparatii ce s-au efectuat, etal�nd numeroase caracteristici arhitectonice proprii secolului al XVII-lea. Atrage atentia �n primul r�nd turnul-clopotnit� cu dou� etaje, lipit de latura nordic�, aproape de coltul nord-vestic al constructiei. La exterior, absidele laterale au form� dreptunghiular� si numai absida altarului are un profil semicircular. Zidit� din piatr� si c�r�mid�, biserica este �nt�rit� lateral cu doi contraforti, care sprijin� cele dou� abside, suport�nd presiunea cupolei interioare a naosului“, a ad�ugat preotul, deprins cu astfel de prezent�ri, f�cute ori de c�te ori turistii i-o cer. Si cei vremelnici prin zon� cuprinsi de curiozitate, au dreptate s�-l iscodeasc�, pentru c� trec�nd pe sub arcada monumental� a intr�rii, �nc� de la primul pas, iau contact cu arhitectura medieval� simtindu-se p�trunsi de fiorul unui trecut �nv�luit �n negura vremii si a unui prezent �nc�rcat de spiritualitate. Ca o gazd� primitoare, p�rintele Fabian ne-a invitat si pe noi s� facem acelasi lucru, s� trecem cu �ncredere pragul bisericii. Ne plec�m �ntru respect pentru divinitate si trecut si p�trundem cu sfial� pe intrarea principal�, situat� pe latura nordic�, sub turnul-clopotnit�. Un pridvor �ngust ne conduce �n pronaos, deasupra c�ruia se afl� o inscriptie dat�nd din anul 1820. „Aceast� sf�nt� biseric� �ntru care se pr�znuieste hramul Pogor�rea Duhului Sf�nt este zidit� de r�posatul Gheorghe Hatmanul, frate cu Vasile voevod, leat 1639, iar acum leat 1820 cu blagoslovenia Prea Sfintitului Mitropolit Kirio Kir Veniamin si prin os�rdia cuviosiei sale ieromonahului Iosif, egumen al acestei m�n�stiri, s-a deschis zidirea, s-a tencuit si s-a acoperit la 1820“.
Biserica cetate
Vorbe putine, dar c�t o istorie-ntreag�. „S� vorbim, asadar, despre arhitectura bisericutei noastre. Ne afl�m �n pronaos care este acoperit de o bolt� sferic� sprijinit� pe patru arce �n consol�. Spre sud, vedeti aceast� fereastr�, care asigur� suficient� lumin� reflectat� si de albul peretilor v�ruiti. Sub fereastr�, tot �n peretele sudic, se afl� o us� care duce la scara de piatr�, ce se �nalt� spre clopotnit�. Intrarea �n arcad� a naosului este str�juit� de dou� icoane mari reprezent�nd pe M�ntuitorul Iisus Hristos, �n partea st�ng�, si Fecioara Maria cu Pruncul, �n partea dreapt�, ambele dat�nd din a doua jum�tate a secolului al XIX-lea. Bolta naosului se prezint� sub forma unei calote sferice a c�rei baz� se sprijin� pe arce dublouri. Catapeteasma este f�cut� din lemn de tei aurit, lucrat� �n stil baroc si a fost montat� de c�tre mesteri pe dou� b�rne orizontale de brad �ncastrate �n peretii laterali ai absidei altarului“, si-a continuat p�rintele bine documentatul s�u expozeu. Din spusele sale, aveam s� mai retinem faptul c�, desi l�casul de cult trecuse de-a lungul timpului prin unele lucr�ri de restaurare, p�str�ndu-se forma sa initial�, biserica Pogor�rea Duhului Sf�nt a p�strat si chiar a sporit frumusetea si valoarea de patrimoniu a �ntregului complex monumental de la Palatul Cnejilor. Ar mai fi de subliniat faptul c� �n ansamblul defensiv al edificiului monumental, �nsemn�nd biseric� si palat, l�casul de �nchinare a jucat si un rol de ap�rare deloc neglijabil. Afirmatia noastr� se bazeaz� pe cele dou� creneluri din zidul gros al corpului bisericii, un crenel spre latura sudic� a incintei si un altul spre vest. �n turnul-clopotnit� s-au operat, de asemenea, alte dou� locuri de tragere, unul spre vest si un al doilea ce vizeaz� poarta principal� a incintei de ap�rare. „Mai mult ca sigur c� aceste detalii constructive lipseau �n 1639, �n momentul zidirii bisericii de c�tre Gheorghe Hatmanul. Ele s-au s�v�rsit dup� ridicarea zidurilor din jur, deoarece nu �nt�mpl�tor linia de tragere a acestor deschideri este orientat�, fie spre singura cale de acces, fie spre acele zone ale zidurilor de incint�, care nu pot fi protejate din turnurile de colt“, ne-a spus gazda imediat ce aveam s� urc�m �mpreun� �n sir indian si nu f�r� oarece efort, mult prea str�mta scar� de piatr� a clopotnitei. �ntr-adev�r, deschiderea spre cele patru orizonturi era optim� ap�r�rii de dusmani. Multi, putini, Dumnezeu stie! De altfel, pe aceste locuri istoria s-a �mpletit str�ns cu legenda. De cele mai multe ori este greu a afla adev�rul istoric de dincolo de v�lul de legend�.
„Os�rdia spre credint�“
M�n�stirea Pionul, fiindc� despre aceasta ne-a vorbit p�rintele Fabian, are si ea �nceputurile �nv�luite �n legend�. Primul ei ctitor a fost anahoretul Silvestru, originea sa si momentul zidirii fiind pomenite doar de traditii, amintite �n c�rtile lor de Gheorghe Asachi si J.A. Vaillant sau Constantin Matas� si Gheorghe Ungureanu. �n documentele din 1638 si 1641 apartin�nd cancelariei lui Vasile Lupu, M�n�stirea Pionul este mentionat� si cu fostul ei nume - Schitul lui Silvestru, Din acestea afl�m c� l�casul monastic a existat �nainte de aceast� dat�, dar a fost mai putin important dec�t M�n�stirea Hangu si M�n�stirea Poienile, alte dou� ctitorii religioase ale zonei. Gheorghe Lupu, fratele domnului Vasile Lupu, ceasnic sau paharnic, si apoi hatman, impresionat de „os�rdia spre credint�“ a c�lug�rilor si de frumusetea locurilor, a construit o biseric� de zid, pe care a �nzestrat-o cu cele trebuitoare, odoare bisericesti, cur�turi, poiene, robi tigani. A tocmit mesteri pietrari de la Bistrita, c�ci aceast� meserie avea mai putini oameni priceputi �n Moldova. A cerut �nt�rire a hotarelor mosiilor ctitoriei sale de la fratele s�u, Vasile Lupu, dar biserica a r�mas �nafara propriilor mosii, pe p�m�nturile hatmanului. Doar asa se explic� imixtinea laic� �n incinta m�n�stirii. Alexandru Antonie Ruset, ginerele lui Gheorghe Lupu, a f�cut mai apoi din M�n�stirea Pionul o mic� cetate, dup� cum spune inscriptia asezat� deasupra portii: „Cu voia Tat�lui, cu ajutorul Fiului si s�v�rsirea Sf�ntului Duh, acest zid �mprejurul m�n�stirii l-a zidit Io Alexandru Voevod i gospoda ego Anita sin Ioana Antonie Rosetto Voevoda, ginere lui lui Giorgio hatman v� leato 7184 (1676 n.r.)“. Toderascu Cantacuzino, pe care Ion Neculce �l numea „Alfa si omega �n tara Moldovei“, �nrudit cu familia Lupu prin Tudosca Doamna, a construit aici un turn mare, rotund, o inscriptie pus� la �n�ltimea de 3 metri ar�t�nd acest lucru. �ncep�nd cu aceast� dat�, M�n�stirea Pionul a devenit o adev�rat� cetate bine fortificat� si dat� fiind asezarea sa la marginea t�rii si �n zona montan�, cap�t� un rol �nsemnat �n istoria Moldovei. Boierii Cantacuzini, ramura moldovean� a marii familii cu r�d�cini p�n� �n perioada de fast si str�lucire a Imperiului Bizantin, au detinut un rol important din secolul al XVII-lea p�n� la jum�tatea secolului al XIX-lea. Prin �nrudirea cu P�trascu Soldan, ei devin proprietari a mare parte din domeniul Hangului si au �nceput s� „rasluiasc�“ din mosiile vecinilor, M�n�stirea Hangu, M�n�stirea Pionul, M�n�stirea Neamtului. �n cet�tuia de la M�n�stirea Pionul s-au cantonat joimirii (lefegii) poloni �n timpul ocupatiei nordului Moldovei (1683-1691) de c�tre Sobiescki, c�nd domnitorilor t�rii le-a fost greu s�-i scoat� de acolo. Tot aici s-a ad�postit si sp�tarul Serban Cantacuzino, viitorul domn al T�rii Rom�nesti, care fugise de „urgisirea“ lui Grigore Ghica. Printre cei care au aflat aici sc�pare si ad�post au fost si marii boieri ai t�rii nemultumiti de domnia lui Constantin Duca sau Antioh Cantemir. Ilie Cantacuzino i-a condus aici, la curtea sa, pe Lupu Costache, pe hatmanul Bogdan sau pe sp�tarul Toma Cantacuzino, ultimul boier muntean prezent ca sol la Iasi, atunci c�nd Antioh Cantemir l-a �nlocuit la tron pe Mihail Racovit�.
Legendele locului
�n 1838 si 1840, au fost oaspeti ai m�n�stirii Gheorghe Asachi si respectiv, J.A. Vaillant, care s�nt impresionati de frumusetea s�lbatic� a locurilor, dar si de s�r�cia c�lug�rilor. Oaspeti de seam� au c�lcat pragul curtii lor de la poale de Ceahl�u: Vasile Alecsandri, Alecu Russo, Gheorghe Asachi, Nicolae de Giers, Karl si Wilhelm de Kotzebue si lista ar putea continua. Locul este plin de legende, ce au circulat, �n cele aproape patru veacuri de istorie, din om �n om, fiecare ad�ug�nd c�te ceva dup� propria fantezie. Aveam s� afl�m din spusele oamenilor si scrierile unor c�rturari ce au c�lcat aceste locuri c� unul dintre cneji a pus, c�nd se �n�ltau zidurile, s� fie m�surat� umbra c�torva robi, asez�nd apoi sfara �n temelia zidurilor. N-a apucat s� apun� soarele si viata bietilor oameni s-a stins pe vecie.O alt� legend�, ce are leg�tur� cu Palatul Cnejilor, este cea a st�ncii lui Budu de pe Ceahl�u. Unul dintre c�pitanii s�i a murit �ntr-o lupt� si iubita lui l-a chemat de dincolo de moarte sub form� de strigoi, la cererea unei h�rce vr�jitoare. Ajuns deasupra Ceahl�ului, Budu, c�lare pe un cal �naripat este surprins de primul c�ntat al cocosului si transformat �n st�nc�. Nu �nt�mpl�tor, se spune, c� atunci c�nd umbra st�ncii lui Budu de pe Ceahl�u se las� deasupra Palatului Cnejilor, �n noptile cu lun� plin�, este transformat �n strigoi, la fel ca Budu, acel ce este surprins �ntre zidurile palatului. Se vorbeste, de asemeni, despre asa-zisele comori ale palatului, care ard cu foc albastru, la fiecare sapte ani, dar fiind ap�rate de blesteme, nimeni n-are curajul s� se apropie. T�r�mul de vietuire trec�toare al cnejilor Cantacuzini din Ceahl�u a fost c�lcat de-a lungul vremii de mari personalit�ti culturale rom�nesti si str�ine, pe multe dintre acestea inspir�ndu-le �n creatiile de mai t�rziu. Se pare c� �nsusi marele poet Mihai Eminescu ar fi fost pe aceste locuri, poate chiar oaspete al castelului, poezia „Strigoii“ fiind inspirat� de legendele din zon�. C�t despre Alexandre Dumas tat�l, se povesteste c� actiunea romanului „Strigoiul Carpatilor“ s-ar baza pe legendele cunoscute din perioada �n care a fost oaspetele castelului. Din nefericire �ns�, fosta resedint� a Cantacuzinilor zace ast�zi �n ruin�, singura supravietuitoare fiind bisericuta, care a fost c�ndva M�n�stirea Pionul. Doar fantezia de cronicar, fie el si contemporan cu lumea de ast�zi, te mai ajut� �n a-ti imagina lumea de odinioar� si noianul �nt�mpl�rilor tr�ite ori �nchipuite. S� fie oare vorba despre acel blestem, la care a f�cut referire preotul Fabian la �nceputul dialogului nostru? Dac� da, atunci sigur blestemul de odinioar� nu s-a prins c�nd a fost vorba despre biserica Cobor�rea Duhului Sf�nt, ce rezist� �ntru vrednicie crestineasc� de patru secole. Altfel, n-am mai fi reusit s� o vedem �'nalt� si semeat�, modest� si plin� de duh sf�nt, cum ni s-a ar�tat privirii v�leat 2012, la sf�rsit de Gustar. �ncheiem cu spusele lui Constantin Matas�, n�scut nu departe de Palatul Cnejilor si care, copil fiind, se juca de-a v-ati ascunselea prin hrubele sale: „C�l�torii care merg s� vad� Dur�ul si Ceahl�ul s� se opreasc� o clip� la Palatul Cnejilor, de la Schitul Hangului. Aici st� scris� o pagin� �nsemnat� din istoria Moldovei, o pagin� din care se pot �nv�ta multe. �nflorirea este totdeauna rodul unei credinte si a unei vrednicii, iar dec�derea pretutindeni este sf�rsitul vietii bicisnice si de risip�“.
|