Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Septembrie 2012
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 15 Septembrie 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Biserica din Schitul Ceahlãului, oazã de   spiritualitate între ruinele Palatului Cnejilor

Biserica din Schitul Ceahl�ului, oaz� de spiritualitate �ntre ruinele Palatului Cnejilor

• la poale de Ceahl�u, �n comuna cu acelasi nume, se afl� o bisericut� aparte, cea cu hramul Pogor�rea Sf�ntului Duh • „L�casul nostru de smerenie crestineasc� se afl� pe locul unui asez�m�nt mai vechi, pe nume Schitul lui Silvestru. Silvestru a fost un monah venit din Transilvania, care, nemaiput�nd suporta conditiile impuse de grofii unguri, s-a retras la poalele Ceahl�ului. Aici, dintr-un frasin cu diametrul foarte mare, a construit o bisericut�“, am aflat de la p�rintele Andrei Fabian • „C�l�torii care merg s� vad� Dur�ul si Ceahl�ul s� se opreasc� o clip� la Palatul Cnejilor, de la Schitul Hangului. Aici st� scris� o pagin� �nsemnat� din istoria Moldovei, o pagin� din care se pot �nv�ta multe. �nflorirea este totdeauna rodul unei credinte si a unei vrednicii, iar dec�derea pretutindeni este sf�rsitul vietii bicisnice si de risip�“, spunea Constantin Matas� •



Cotidianul Monitorul �si propune ca, periodic, �n paginile sale cititorii s� g�seasc� articole despre m�n�stirile judetului. �n acest demers ne ajut� profesor dr. Daniel Dieaconu, un istoric pasionat si de ceea ce �nseamn� spiritualitea Tinutului Neamtului. Vor putea fi citite materiale �n care se vor reg�si lucruri mai putin stiute despre sfintele l�casuri de cult a c�ror existent� se pierde �n veacuri trecute. Si, poate, demersul nostru va face ca parte dintre cei care afl� detalii noi s�-si �ndrepte pasii spre vreo m�n�stire sau schit ascuns �n codrii Neamtului, �n zone de un pitoresc ireal, departe de tumultul cotidian. Oaze de pace spiritual�, locurile de m�ntuire a fiintei, locuri unde te-nv�luie pl�cut linistea vietii monahale, locuri unde te-nconjoar�, parc� din v�zduh sau de nic�ieri, slujba si glasuri domoale de c�lug�ri sau maici. �n editia de ast�zi v� prezent�m Biserica Sf�nta Cuvioasa Parascheva din de la Farcasa.


„Cantacuzinii, d�ndu-i afar� pe c�lug�ri din propria biseric�, si-au atras groaznic blestem“

Periplul reportericesc de prezentare a obiectivelor de cult de pe Valea Muntelui, initiat �n aceast� var�, continu� cu unele clipe de z�bav� pe t�r�mul de la poalele Ceahl�ului. Nevoia de spiritualitate veritabil� ne-a dat ghes �ndemn�ndu-ne, pentru a c�ta oar�, spre Dur�u. Pornim la drum si dup� vreo trei kilometri de mers prin satul Schit ni se arat� privirii un complex de constructii, despre a c�rui semetie aflasem c�te ceva din cronicile vremii, dar ce aduce acum mai degrab� a cetate �n ruin�. �ntre zidurile de incint� ale fostei m�n�stiri Pionul, pe verdele unei terase a unui mic podis din vecin�tatea vetrei satului, troneaz� si ast�zi, cuminte, o bisericut� de o arhitectur� aparte - cea cu hramul Pogor�rea Sf�ntului Duh din comuna Ceahl�u. „L�casul nostru de smerenie crestineasc� se afl� pe locul unui asez�m�nt mai vechi, pe nume Schitul lui Silvestru. Silvestru a fost un monah venit din Transilvania, care, nemaiput�nd suporta conditiile impuse de grofii unguri, s-a retras la poalele Ceahl�ului. Aici, dintr-un frasin cu diametrul foarte mare, a construit o bisericut�. Hatmanul Gheorghe, fratele voievodului Vasile Lupu, afl�ndu-se �n recunoastere �n zona de granit� a Moldovei, a speculat pozitia geo-strategic� pe care o ocupa acest mic schitisor al Silvestrului si hot�r�ste pe loc s� zideasc� o biseric�, cum spune cronica vremii, din zid �nt�rit. Mai apoi, ginerele hatmanului Gheorghe, Alexandru Ruset Vod�, cu doamna Anita, sotia sa, vor pune pentru prima dat� zid de incint�, care nu era at�t de gros precum vedem noi ast�zi ruinele. Dar, adev�rata �nflorire a fort�retei avea s� aib� loc �n timpul Cantacuzinilor, ei fiind aceia ce au �ncercat s� transforme acest loc dintr-o bisericut� cu oarecare rol de ap�rare, �ntr-o fort�reat� pentru servirea propriilor interese. Cantacuzinii, d�ndu-i afar� pe c�lug�ri din propria biseric�, si-au atras, conform spuselor vremii, groaznic blestem de care au fost urm�riti neam de neam, p�n� ce au pierdut mosiile, parte dintre ei sf�rsind prin morti cumplite“, a povestit p�rintele Andrei Fabian, preotul paroh de ast�zi al bisericii din Ceahl�u, la aflarea motivului ce ne-a �ndemnat �n a-i c�lca incinta l�casului de cult str�juit de ruinele a ceea ce a fost c�ndva �nfloritoarea cetate a Palatului Cnejilor.

„Aceast� sf�nt� biseric� este zidit� de r�posatul Gheorghe Hatmanul, frate cu Vasile voevod, leat 1639“

Pentru c� trebuie spus �nc� de la �nceput, c� nu poti, oric�t a-i dori, s� desparti devenirea celor dou� ctitorii, biseric� si palat, istoria lor �mpletindu-se pentru totdeauna, cu bune, cu rele. Prima fiint�nd si ast�zi ca loc de �nchin�ciune a enoriasilor din satul Schit, iar Palatul Cnejilor, ca nesecat izvor de legend�. „Biserica, de o modestie specific� zonei moldave, se p�streaz� si ast�zi �n bun� stare datorit� repetatelor reparatii ce s-au efectuat, etal�nd numeroase caracteristici arhitectonice proprii secolului al XVII-lea. Atrage atentia �n primul r�nd turnul-clopotnit� cu dou� etaje, lipit de latura nordic�, aproape de coltul nord-vestic al constructiei. La exterior, absidele laterale au form� dreptunghiular� si numai absida altarului are un profil semicircular. Zidit� din piatr� si c�r�mid�, biserica este �nt�rit� lateral cu doi contraforti, care sprijin� cele dou� abside, suport�nd presiunea cupolei interioare a naosului“, a ad�ugat preotul, deprins cu astfel de prezent�ri, f�cute ori de c�te ori turistii i-o cer. Si cei vremelnici prin zon� cuprinsi de curiozitate, au dreptate s�-l iscodeasc�, pentru c� trec�nd pe sub arcada monumental� a intr�rii, �nc� de la primul pas, iau contact cu arhitectura medieval� simtindu-se p�trunsi de fiorul unui trecut �nv�luit �n negura vremii si a unui prezent �nc�rcat de spiritualitate. Ca o gazd� primitoare, p�rintele Fabian ne-a invitat si pe noi s� facem acelasi lucru, s� trecem cu �ncredere pragul bisericii. Ne plec�m �ntru respect pentru divinitate si trecut si p�trundem cu sfial� pe intrarea principal�, situat� pe latura nordic�, sub turnul-clopotnit�. Un pridvor �ngust ne conduce �n pronaos, deasupra c�ruia se afl� o inscriptie dat�nd din anul 1820. „Aceast� sf�nt� biseric� �ntru care se pr�znuieste hramul Pogor�rea Duhului Sf�nt este zidit� de r�posatul Gheorghe Hatmanul, frate cu Vasile voevod, leat 1639, iar acum leat 1820 cu blagoslovenia Prea Sfintitului Mitropolit Kirio Kir Veniamin si prin os�rdia cuviosiei sale ieromonahului Iosif, egumen al acestei m�n�stiri, s-a deschis zidirea, s-a tencuit si s-a acoperit la 1820“.

Biserica cetate

Vorbe putine, dar c�t o istorie-ntreag�. „S� vorbim, asadar, despre arhitectura bisericutei noastre. Ne afl�m �n pronaos care este acoperit de o bolt� sferic� sprijinit� pe patru arce �n consol�. Spre sud, vedeti aceast� fereastr�, care asigur� suficient� lumin� reflectat� si de albul peretilor v�ruiti. Sub fereastr�, tot �n peretele sudic, se afl� o us� care duce la scara de piatr�, ce se �nalt� spre clopotnit�. Intrarea �n arcad� a naosului este str�juit� de dou� icoane mari reprezent�nd pe M�ntuitorul Iisus Hristos, �n partea st�ng�, si Fecioara Maria cu Pruncul, �n partea dreapt�, ambele dat�nd din a doua jum�tate a secolului al XIX-lea. Bolta naosului se prezint� sub forma unei calote sferice a c�rei baz� se sprijin� pe arce dublouri. Catapeteasma este f�cut� din lemn de tei aurit, lucrat� �n stil baroc si a fost montat� de c�tre mesteri pe dou� b�rne orizontale de brad �ncastrate �n peretii laterali ai absidei altarului“, si-a continuat p�rintele bine documentatul s�u expozeu. Din spusele sale, aveam s� mai retinem faptul c�, desi l�casul de cult trecuse de-a lungul timpului prin unele lucr�ri de restaurare, p�str�ndu-se forma sa initial�, biserica Pogor�rea Duhului Sf�nt a p�strat si chiar a sporit frumusetea si valoarea de patrimoniu a �ntregului complex monumental de la Palatul Cnejilor. Ar mai fi de subliniat faptul c� �n ansamblul defensiv al edificiului monumental, �nsemn�nd biseric� si palat, l�casul de �nchinare a jucat si un rol de ap�rare deloc neglijabil. Afirmatia noastr� se bazeaz� pe cele dou� creneluri din zidul gros al corpului bisericii, un crenel spre latura sudic� a incintei si un altul spre vest. �n turnul-clopotnit� s-au operat, de asemenea, alte dou� locuri de tragere, unul spre vest si un al doilea ce vizeaz� poarta principal� a incintei de ap�rare. „Mai mult ca sigur c� aceste detalii constructive lipseau �n 1639, �n momentul zidirii bisericii de c�tre Gheorghe Hatmanul. Ele s-au s�v�rsit dup� ridicarea zidurilor din jur, deoarece nu �nt�mpl�tor linia de tragere a acestor deschideri este orientat�, fie spre singura cale de acces, fie spre acele zone ale zidurilor de incint�, care nu pot fi protejate din turnurile de colt“, ne-a spus gazda imediat ce aveam s� urc�m �mpreun� �n sir indian si nu f�r� oarece efort, mult prea str�mta scar� de piatr� a clopotnitei. �ntr-adev�r, deschiderea spre cele patru orizonturi era optim� ap�r�rii de dusmani. Multi, putini, Dumnezeu stie! De altfel, pe aceste locuri istoria s-a �mpletit str�ns cu legenda. De cele mai multe ori este greu a afla adev�rul istoric de dincolo de v�lul de legend�.

„Os�rdia spre credint�“

M�n�stirea Pionul, fiindc� despre aceasta ne-a vorbit p�rintele Fabian, are si ea �nceputurile �nv�luite �n legend�. Primul ei ctitor a fost anahoretul Silvestru, originea sa si momentul zidirii fiind pomenite doar de traditii, amintite �n c�rtile lor de Gheorghe Asachi si J.A. Vaillant sau Constantin Matas� si Gheorghe Ungureanu. �n documentele din 1638 si 1641 apartin�nd cancelariei lui Vasile Lupu, M�n�stirea Pionul este mentionat� si cu fostul ei nume - Schitul lui Silvestru, Din acestea afl�m c� l�casul monastic a existat �nainte de aceast� dat�, dar a fost mai putin important dec�t M�n�stirea Hangu si M�n�stirea Poienile, alte dou� ctitorii religioase ale zonei. Gheorghe Lupu, fratele domnului Vasile Lupu, ceasnic sau paharnic, si apoi hatman, impresionat de „os�rdia spre credint�“ a c�lug�rilor si de frumusetea locurilor, a construit o biseric� de zid, pe care a �nzestrat-o cu cele trebuitoare, odoare bisericesti, cur�turi, poiene, robi tigani. A tocmit mesteri pietrari de la Bistrita, c�ci aceast� meserie avea mai putini oameni priceputi �n Moldova. A cerut �nt�rire a hotarelor mosiilor ctitoriei sale de la fratele s�u, Vasile Lupu, dar biserica a r�mas �nafara propriilor mosii, pe p�m�nturile hatmanului. Doar asa se explic� imixtinea laic� �n incinta m�n�stirii. Alexandru Antonie Ruset, ginerele lui Gheorghe Lupu, a f�cut mai apoi din M�n�stirea Pionul o mic� cetate, dup� cum spune inscriptia asezat� deasupra portii: „Cu voia Tat�lui, cu ajutorul Fiului si s�v�rsirea Sf�ntului Duh, acest zid �mprejurul m�n�stirii l-a zidit Io Alexandru Voevod i gospoda ego Anita sin Ioana Antonie Rosetto Voevoda, ginere lui lui Giorgio hatman v� leato 7184 (1676 n.r.)“. Toderascu Cantacuzino, pe care Ion Neculce �l numea „Alfa si omega �n tara Moldovei“, �nrudit cu familia Lupu prin Tudosca Doamna, a construit aici un turn mare, rotund, o inscriptie pus� la �n�ltimea de 3 metri ar�t�nd acest lucru. �ncep�nd cu aceast� dat�, M�n�stirea Pionul a devenit o adev�rat� cetate bine fortificat� si dat� fiind asezarea sa la marginea t�rii si �n zona montan�, cap�t� un rol �nsemnat �n istoria Moldovei. Boierii Cantacuzini, ramura moldovean� a marii familii cu r�d�cini p�n� �n perioada de fast si str�lucire a Imperiului Bizantin, au detinut un rol important din secolul al XVII-lea p�n� la jum�tatea secolului al XIX-lea. Prin �nrudirea cu P�trascu Soldan, ei devin proprietari a mare parte din domeniul Hangului si au �nceput s� „rasluiasc�“ din mosiile vecinilor, M�n�stirea Hangu, M�n�stirea Pionul, M�n�stirea Neamtului. �n cet�tuia de la M�n�stirea Pionul s-au cantonat joimirii (lefegii) poloni �n timpul ocupatiei nordului Moldovei (1683-1691) de c�tre Sobiescki, c�nd domnitorilor t�rii le-a fost greu s�-i scoat� de acolo. Tot aici s-a ad�postit si sp�tarul Serban Cantacuzino, viitorul domn al T�rii Rom�nesti, care fugise de „urgisirea“ lui Grigore Ghica. Printre cei care au aflat aici sc�pare si ad�post au fost si marii boieri ai t�rii nemultumiti de domnia lui Constantin Duca sau Antioh Cantemir. Ilie Cantacuzino i-a condus aici, la curtea sa, pe Lupu Costache, pe hatmanul Bogdan sau pe sp�tarul Toma Cantacuzino, ultimul boier muntean prezent ca sol la Iasi, atunci c�nd Antioh Cantemir l-a �nlocuit la tron pe Mihail Racovit�.

Legendele locului

�n 1838 si 1840, au fost oaspeti ai m�n�stirii Gheorghe Asachi si respectiv, J.A. Vaillant, care s�nt impresionati de frumusetea s�lbatic� a locurilor, dar si de s�r�cia c�lug�rilor. Oaspeti de seam� au c�lcat pragul curtii lor de la poale de Ceahl�u: Vasile Alecsandri, Alecu Russo, Gheorghe Asachi, Nicolae de Giers, Karl si Wilhelm de Kotzebue si lista ar putea continua. Locul este plin de legende, ce au circulat, �n cele aproape patru veacuri de istorie, din om �n om, fiecare ad�ug�nd c�te ceva dup� propria fantezie. Aveam s� afl�m din spusele oamenilor si scrierile unor c�rturari ce au c�lcat aceste locuri c� unul dintre cneji a pus, c�nd se �n�ltau zidurile, s� fie m�surat� umbra c�torva robi, asez�nd apoi sfara �n temelia zidurilor. N-a apucat s� apun� soarele si viata bietilor oameni s-a stins pe vecie.O alt� legend�, ce are leg�tur� cu Palatul Cnejilor, este cea a st�ncii lui Budu de pe Ceahl�u. Unul dintre c�pitanii s�i a murit �ntr-o lupt� si iubita lui l-a chemat de dincolo de moarte sub form� de strigoi, la cererea unei h�rce vr�jitoare. Ajuns deasupra Ceahl�ului, Budu, c�lare pe un cal �naripat este surprins de primul c�ntat al cocosului si transformat �n st�nc�. Nu �nt�mpl�tor, se spune, c� atunci c�nd umbra st�ncii lui Budu de pe Ceahl�u se las� deasupra Palatului Cnejilor, �n noptile cu lun� plin�, este transformat �n strigoi, la fel ca Budu, acel ce este surprins �ntre zidurile palatului. Se vorbeste, de asemeni, despre asa-zisele comori ale palatului, care ard cu foc albastru, la fiecare sapte ani, dar fiind ap�rate de blesteme, nimeni n-are curajul s� se apropie. T�r�mul de vietuire trec�toare al cnejilor Cantacuzini din Ceahl�u a fost c�lcat de-a lungul vremii de mari personalit�ti culturale rom�nesti si str�ine, pe multe dintre acestea inspir�ndu-le �n creatiile de mai t�rziu. Se pare c� �nsusi marele poet Mihai Eminescu ar fi fost pe aceste locuri, poate chiar oaspete al castelului, poezia „Strigoii“ fiind inspirat� de legendele din zon�. C�t despre Alexandre Dumas tat�l, se povesteste c� actiunea romanului „Strigoiul Carpatilor“ s-ar baza pe legendele cunoscute din perioada �n care a fost oaspetele castelului. Din nefericire �ns�, fosta resedint� a Cantacuzinilor zace ast�zi �n ruin�, singura supravietuitoare fiind bisericuta, care a fost c�ndva M�n�stirea Pionul. Doar fantezia de cronicar, fie el si contemporan cu lumea de ast�zi, te mai ajut� �n a-ti imagina lumea de odinioar� si noianul �nt�mpl�rilor tr�ite ori �nchipuite. S� fie oare vorba despre acel blestem, la care a f�cut referire preotul Fabian la �nceputul dialogului nostru? Dac� da, atunci sigur blestemul de odinioar� nu s-a prins c�nd a fost vorba despre biserica Cobor�rea Duhului Sf�nt, ce rezist� �ntru vrednicie crestineasc� de patru secole. Altfel, n-am mai fi reusit s� o vedem �'nalt� si semeat�, modest� si plin� de duh sf�nt, cum ni s-a ar�tat privirii v�leat 2012, la sf�rsit de Gustar. �ncheiem cu spusele lui Constantin Matas�, n�scut nu departe de Palatul Cnejilor si care, copil fiind, se juca de-a v-ati ascunselea prin hrubele sale: „C�l�torii care merg s� vad� Dur�ul si Ceahl�ul s� se opreasc� o clip� la Palatul Cnejilor, de la Schitul Hangului. Aici st� scris� o pagin� �nsemnat� din istoria Moldovei, o pagin� din care se pot �nv�ta multe. �nflorirea este totdeauna rodul unei credinte si a unei vrednicii, iar dec�derea pretutindeni este sf�rsitul vietii bicisnice si de risip�“.

Articol afisat de 2269 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ion ASAVEI, Daniel DIEACONU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective