Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Septembrie 2012
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 13 Septembrie 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
„Ce sã mai vorbim despre demnitate nationalã, de istorie si de trecutul poporului român?

„Ce s� mai vorbim despre demnitate national�, de istorie si de trecutul poporului rom�n?

• interviu cu prof. univ. dr. Ioan Scurtu, decanul Facult�tii de Istorie, Muzeologie si Arhivistic� a Universit�tii „Spiru Haret“

Profesorul universitar Ioan Scurtu a onorat invitatia dasc�lilor nemteni care predau istoria si a participat s�mb�t�, 8 septembrie, la lansarea volumului „Identitate Nemtean�“ ce a avut loc la Seminarul „Veniamin Costache“ de la M�n�stirea Neamt. A fost vorba despre un volum colectiv al profesorilor, av�nd ca obiectiv promovarea istoriei locale nemtene si revigorarea interesului fat� de propria comunitate. Cu acest prilej, distinsul oaspete, nemtean la ob�rsie, a acceptat s� acorde Monitorului un interviu.

Reporter: Domnule Ioan Scurtu, ati revenit pe plaiurile natale invitat de profesorii de istorie nemteni. Cum v-ati simtit?
Ioan Scurtu: Foarte bine, pentru c� este judetul meu, zona pe care-o cunosc, locurile unde am �nv�tat carte si nu pot uita Scoala Nr.1 Piatra Neamt, actualul Liceu „Petru Rares“, unde practic mi s-a decis soarta pentru tot restul vietii, adic� aceea de istoric. Si-apoi, am venit destul de des �n Neamt ca s�-mi v�d p�rintii, asta p�n� c�nd acestia au plecat spre vesnicie, mama �n urm� cu trei ani si tata acum vreo dou�zeci. C�t ei au fost �n viat� veneam �n fiecare an la Dochia. Dar am venit si la Muzeul de Istorie, la Arhive, asa �nc�t... Am si scris despre judetul Neamt cu un coleg de aici, Adolf Minut, o carte care se cheam� Valea Bistritei. De altfel, c�nd am ocazia mentionez �n c�rtile si studiile mele judetul Neamt, asa c� m� simt �n continuare legat de aceste meleaguri. C�t priveste cartea „Identitate Nemtean�“, la a c�rei lansare am participat, aceasta are un cuv�nt �nainte scris de mine, ca de altfel si Monografia comunei Dochia, locul meu natal, ap�rut� cu ceva timp �n urm�.
Rep.: Dac� veni vorba despre „Identitate Nemtean�“ as dori s� faceti o scurt� apreciere, asta p�n� cititorii o vor putea lectura.
I.S.: Eu am spus deja c� este un lucru extrem de pozitiv faptul c� judetul Neamt are perspectiva unei monografii ample, lucrarea av�nd aproape 500 de pagini si c� aceast� prim� editie constituie o baz� temeinic� unor perfection�ri ulterioare, pentru c� orice carte are si sc�derile ei, omisiunile ei, at�tia autori cu stilul lor, cu capacitatea lor de informare, de documentare. Dar �nc� o dat� spun, e un pas decisiv pe calea realiz�rii unei monografii de mare valoare, fiind cuprinse deja �ntre paginile sale toate orasele, toate comunele, toate satele cu tot ce au ele semnificativ din punct de vedere cultural, �ndeosebi. Asa c� merit� felicitat� aceast� initiativ�, Consiliul Judetean, Fundatia „Ion Creang�“, Inspectoratul Scolar, coordonatorii lucr�rii si toti cei implicati �n drumul de la conceptie si p�n� la publicarea ei. Si �nc� ceva, nu trebuie uitati profesorii care au contribuit la realizarea lucr�rii.

„�ntotdeauna a existat o politizare a istoriei, fie prin decizii oficiale, fie prin apartenenta istoricului la vremea lui“

Rep.: Domnule profesor, s�nteti specializat �n istorie contemporan�. Dialogul nostru este prezent sau a devenit deja istorie. Cu alte cuvinte, p�n� unde se �ntinde istoria si de unde �ncepe prezentul, m� refer la cel politic �ndeosebi?
I.S.: Istoria contemporan� se sf�rseste �n clipa �n care noi vorbim. Si cum clipa trece, istoria contemporan� �si urmeaz� cursul ei. Sigur, c� �ntotdeauna a existat o politizare a istoriei, fie prin decizii oficiale, fie prin apartenenta istoricului la vremea lui. Fiindc� el a fost si este influentat de mediul �n care tr�ieste. Problema este ca totusi istoria s�-si p�streze calitatea de stiint� si s� nu devin� un element de propagand� politic� �ntr-un sens sau altul, �n slujba unui partid sau a unui guvern, a unui om politic, ci s� se �ntemeieze pe documente, pe argumente, si �n felul acesta, zic eu, politicienii ar avea de �nv�tat. Deci nu istoricii de la politicieni, ci politicienii de la istorici. Pentru c� istoricii, spunea Nicolae Iorga, reprezint� „b�tr�nii“ natiei de la care toti au de �nv�tat.
Rep.: Aveti �n spate o bibliotec� de lucr�ri, studii si articole care poart� semn�tura dumneavoastr�. Care dintre acestea v� este cea mai aproape de suflet?
I.S.: Eu m-am ocupat o bun� bucat� de timp de viata politic� dinainte de �\'89, pentru c� se trata aproape exclusiv un partid doar, si-atunci am decis s� m� ocup si de celelalte partide, de parlament, de monarhie si am publicat multe c�rti pe aceste teme, pe care dup� �\'90 le-am republicat �ntr-o form� putin revizuit� deoarece ele si-au p�strat valoarea prin forta documentar�, nu prin alte elemente. Ei, dup� aceea am �nceput s� m� interesez mai �ndeaproape de viata cotidian�, de civilizatie si de fenomenele concrete ale zilei, exemplu fiind Revolutia de la 1989, apoi analiza societ�tii rom�nesti �n cei 20 de ani care s-au scurs, comparativ cu cei 20 din perioada interbelic�, ce-au �nsemnat atunci, ce-au �nsemnat dup�, ce-au �nsemnat oamenii, personalit�tile, guvernantii. Dac� ar fi s� fac o ierarhie a c�rtilor, pe primul loc as situa „Tratatul de istorie al rom�nilor“, volumul 8, pe care l-am coordonat si scris �n proportie de 70%, si asta pentru c� se �nscrie �n seria tratatului privind istoria national�, din care s-au publicat deja cele 9 volume. Si s�nt bucuros c� m� num�r si eu printre coordonatorii si autorii unei asemenea lucr�ri.

Profesorii mei

Rep.: Ce surprize ne preg�titi �n viitorul apropiat?
I.S.: Nu vreau s� mai preg�tesc neap�rat vreo surpriz�, dar am �nceput, av�nd acum 72 de ani, s�-mi public memoriile. �n revista Istorie si Civilizatie au ap�rut deja trei segmente, �ncep�nd cu terminarea liceului la Piatra Neamt, devenirea ca student si continu�nd cu primii doi ani de studentie si acele adun�ri de demascare �n 1959 si cu actele cu un impact public din 1960. Acum se afl� sub tipar un alt capitol intitulat Profesorii mei, �n care s�nt prezentati toti dasc�lii, asa cum i-am v�zut eu, c�nd le eram discipol, dar si cu un oarece amendament dup� ani, c� una era perceptia de moment si alta peste ani c�nd aveam s� le cunosc adev�rata valoare. Am s� dau un exemplu. Cel al profesoarei mele de Istorie medieval� a URSS, asa se chema atunci acel curs, profesoara Valeria Cost�chel, care n-avea nici talent oratoric, vorbea �ncet, cursul era plictisitor, dar dup� aceea am aflat c� era o foarte bun� cercet�toare, a publicat c�rti de istorie medieval� rom�neasc� si mai ales c� a avut un moment de glorie �n perioada noiembrie �\'40 - ianuarie �\'41, c�nd a preluat conducerea Institutului de Istorie Universal� dup� asasinarea de c�tre legionari a lui Nicolae Iorga.
Rep.: Domnule profesor, s�nt sigur c� s�nteti pentru multi dintre studentii dumneavoastr� un model de urmat. Care a fost modelul dumneavoastr� �n viat�?
I.S.: Modelul meu fundamental a fost unchiul meu, deci fratele mamei, cel care m-a botezat, m-a cununat si mi-a crestinat copiii, Dumitru Almas. Care mi-a fost si profesor la Facultatea de Istorie Bucuresti. Dar, �nainte de toate, �nc� de c�nd eram copil mi-a devenit un model si de aceea mi-am dorit s�-l urmez devenind la r�ndu-mi profesor si nu orice de profesor, ci de istorie. Asa c� el mi-a r�mas model, iar de aici, din Piatra Neamt, modelul meu a fost Aurelian Rotundu, un extraordinar profesor de istorie, care pentru a nu ne pune �n situatia s� studiem dup� manualul lui Roller, a venit cu acea carte, ne-a ar�tat-o, avea 800 de pagini, si ne-a spus c� e prea groas�, nu ne cere s-o citim, ci s� �nv�t�m dup� notitele d�nsului. Asa se face c� desi am tr�it �n plin� perioad� rollerist�, eu n-am �nv�tat istoria dup� Roller. (Mihail Roller (n. 6 mai 1908 - d. 21 iunie 1958) a fost un istoric comunist, studiind la Berlin, Paris si Moscova. A detinut functii �n structurile partidului comunist: director-adjunct al Institutului de Istorie a Partidului, seful Sectiei de stiint� a Comitetului Central al PCR etc. Prin activitatea sa ideologic�, Roller a influentat �n mod sensibil istoriografia comunist�. Biografia oficial� publicat� de Academia Rom�n� �l prezint� astfel: „F�r� a avea studii de specialitate, a semnat manuale de liceu si cursuri universitare. A publicat studii si culegeri de documente, folosind munca altora. Prestigiosi istorici rom�ni l-au criticat prin acuzatii de plagiere si lips� de profesionalism - n.r.).

„Asist�m la o c�dere �n derizoriu a �nv�t�m�ntului, ca urmare a desconsider�rii lui de c�tre factorii politici“

Rep.: Dac� ati adus vorba despre �nv�t�m�ntul istoric de alt�dat�, as dori s� faceti c�teva aprecieri asupra celui de ast�zi.
I.S.: �nv�t�m�ntul nemtean a fost unul de foarte bun� calitate. Eu am avut profesori de �nalt� tinut� si l-am mentionat aici pe doar unul dintre ei, dar erau si ceilalti foarte buni. Din p�cate, �n ultimii 10 - 15 ani asist�m la o c�dere �n derizoriu a �nv�t�m�ntului, �n primul r�nd ca urmare a desconsider�rii lui de c�tre factorii politici, a lipsei de finantare, a lipsei de orizont si a lipsei de demnitate a clasei politice, care �n loc s� promoveze interesele nationale, se complace �n situatia de subordonati, de prea umili servitori si supusi ai mai marilor Uniunii Europene si NATO, uit�nd c� av�nd o demnitate ei trebuie s� reprezinte poporul rom�n si s� se comporte ca atare, nu doar pe ei, care de dragul unor laude accept� concesii catastrofale pentru �ntreaga natiune. Dac� primul ministru al Rom�niei se duce la Bruxelles si d� un extemporal de 11 puncte si �si ia h�rtia acas� pentru a da mai �nt�i r�spunsuri scurte si apoi mai elaborate, pe placul Europei, atunci ce s� mai vorbim despre demnitate national�, de istorie si de trecutul poporului rom�n?.
Rep.: Referitor la manualele de istorie, ce ne puteti spune?
I.S.: Manualele scolare s�nt redactate pe baz� de curriculum. Deci, temele si maniera de redactare s�nd deja fixate de minister prin comisia de profil. Asa �nc�t, eu nu caut vin� manualelor si nici autorilor acestora. Problema este c� �n ultimul timp aceste tematici, aceste curriculumuri s�nt feudate politic, istoria rom�nilor disp�r�nd practic ca obiect de studiu, fiind poate singura tar� din lume care nu-si mai studiaz� propria istorie, propriul trecut. �n atare conditii nu se mai poate vorbi despre educatie patriotic�, despre cunoasterea trecutului si aprecierea personalit�tilor. Asta, dup� opinia mea, datorit� factorilor politici, care nu vor s� se stie c� �n tara asta au fost si oameni demni, si oameni ce si-au asumat r�spunderi, au fost si realiz�ri economice, dar si realiz�ri culturale si lista ar putea continua. Eu as vrea s� fiu mai optimist privind existenta noastr�, dar perioada pe care o parcurgem nu m� las�. P�cat, mare p�cat!b�tr�nii

Articol afisat de 1842 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ion ASAVEI)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective