Aurel B�esu - Fericirea tragic�
Prins cu toate ale lumii acesteia, �n exercitiul steril al supravietuirii �n cea mai dreapt� dintre or�nduiri, uitat-am de multe lucruri ce merit� a ne fi mereu aproape de sufletul p�r�sit ca niciodat� �n v�ltoarea anost� a contemporaneit�tii. De ast� dat�, cel care mi-a semnalat un fapt ce merit� aplecare asupr�-i a fost prietenul Cornel Ag�leanu care, contrariat de ingratitudinea tot mai accentuat� ce ne copleseste existenta, mi-a furnizat o pricin� de bucurie, amintindu-mi c� la 24 sau poate 26 august (data e controversat�) se �mplinesc 84 de ani de c�nd unul dintre cei mai reprezentativi pictori ai spatiului nemtean, Aurel B�esu, a trecut �n eternitate. Mai mult, m-a f�cut atent asupra c�torva �nsemn�ri datorate unuia dintre cei mai apropiati discipoli ai originalului artist, pictorul Nicolae Milord, publicate �ntr-un ziar nemtean pe 14 septembrie 1968. Prin urmare, la patru decenii de c�nd locatarul micutei case de sub Cozla se s�v�rsise din viat� f�r� s� apuce a rev�rsa asupr�-ne fantastica bog�tie plastic� pe care o purta cu sine si din care nu a dezv�luit, din p�cate, dec�t prea putin. A murit asemeni lui Iisus, la treizeci si trei de ani, a fost �nmorm�ntat pe Borzoghean si, asemeni multor altora, s-a strecurat, cuminte si nestiut sub v�lul uit�rii si ingratitudinii urmasilor; tot mai putin atenti la soarta si chinul artistilor autentici. Si unul dintre acestia este, negresit, Aurel B�esu. Socotim a fi o datorie de onoare fat� de memoria artistului (al�turi de lum�n�rile aprinse de Cornel la morm�ntul pictorului �n fiecare dintre cele dou� prezumtive zile ale s�v�rsirii din ast� lume), faptul de a �mp�rt�si cititorilor nostri c�teva din g�ndurile lui Nicolae Milord, asternute p�timas si cu har �ntru vesnic� amintire.
Exercitiu de admiratie
„Ning frunze �n game bogate de aur si bronz, topite-n contraste termice, de nopti brumate si zile �nsorite; �n suflet ning amintiri topite-n dogoarea unei vesnice admiratii pentru el, maestru ne�ntrecut al frumusetilor cromatice. �mi plimb pasii �ncet prin anii copil�riei si adolescentei pline de astept�ri, sete de cunoastere, de visuri si p�trunderi �n tainele necuprinse ale naturii �mpodobite de imagini de vis si �l g�sesc mereu si peste tot pe Aurel B�esu, ca un cioplitor de lumini tainice si str�lucitoare, spre care tindea cu sete si inima mea. Aveam si eu acas� c�te un creion colorat, cu care �mi f�uream o lume proprie pe pereti, pe usi si pe garduri. Dar �ntr-o zi de neuitat, pe strada mea, ochii mi s-au deschis mari si �nsetati pe o cutie �ntreag� de culori si pe o palet� cu zeci de nuante. Era pictorul Aurel B�esu. Ne-am oprit o droaie de copii. F�cusem un cerc str�ns si-l stingheream. Urm�ream str�lucirea ochilor s�i negri, a culorilor, �nfrigurarea m�inilor care asterneau fermecate pe p�nz� toate comorile peisajului din jur. Cercul nostru s-a str�ns tot mai mult si el, nervos, deoarece �l sufocam, ne-a rugat s�-l l�s�m �n pace. Am r�mas, singurul din ceata mea, p�n� a terminat tabloul. Eram �nfrigurat si eu de febra ochilor lui str�lucitori, a m�inilor lui fermecate, a tonurilor bogate de culori, a frumusetilor muntilor nostri asternuti pe p�nz� �ntr-o r�suflare divin�, pornit� din inima sa mare.
I-am dus m�ndru p�n� acas� tabloul, sc�unasul, cutia de culori si i-am r�mas umil si devotat discipol“.
Viata r�stignit�-n culori
„Era iubit de tineret si, uneori, atelierul s�u se umplea de elevi si eleve de liceu, pe care-i simpatiza pentru entuziasmul si preocup�rile lor artistice. Lui B�esu �i pl�cea societatea oamenilor sinceri, buni, simpli. Fat� de ei �si deschidea sufletul. Nu iubea protocolul si asa-zisele «maniere elegante» pe care le detesta.
Mereu gr�bit si avid de cunoastere, de chipuri si locuri, a fost un culeg�tor harnic de rod bogat �n imagini. Nu-l atr�gea viata de oras. Era un fiu al poporului truditor si poposea cu drag �n c�sutele umile de la tar�, vorbind �n graiul fiec�rui nec�jit. Era duios, bl�nd, �nfl�c�rat, generos, r�zvr�tit, cult, modest si simplu �n acelasi timp. Ne petreceam zilele colind�nd, vorbind si lucr�nd. Sorbeam al�turi de el fream�tul emotiilor mari, �n fata frumusetilor naturii. Pe atunci, drumurile si satele erau triste si pustii. Pe dealuri se auzeau doine de jale si buciumul de la st�n�. Oamenii treceau t�cuti, cu chipuri sculptate de lipsuri si dureri, cu plete cenusii, cu p�l�ri mari care ad�nceau si mai mult umbrele cutelor de pe fata lor p�m�ntie. Femeile cu broboade albe pe cap ne urm�reau cu m�na la gur�, oprind parc� un reflex al suspinelor, cu ochi arsi de griji si suferinte. Dar apa Bistritei? �i cunosteam soaptele c�ci ni se ar�ta adesea �n cale, cu st�nci si valuri spumoase, cu oglinzi �n care se r�sturnau tremur�nd codrii seculari. �n cadrul acesta m�ret al naturii, cu fibre ad�nci legate de ea, lunecau pe plute falnici, �ncordati si t�cuti, ca niste semizei, cu piepturile si picioarele goale, ciopliti parc� din trunchiurile falnicilor brazi, plutasii moldoveni. Pe zeci de p�nze a r�mas prins� cu patim� esenta �ns�si a vietii care palpita pe aceste meleaguri. A fost izvorul nesecat al inspiratiei si creatiei sale“.
Dulcea povar� a travaliului
„Schita cu o repeziciune uimitoare, nu revenea, nu corecta c�ci nu era nevoie. Uimea str�fulgerarea urmei pensulei ce d�dea form� si viat� tablourilor sale. Lucra �ncordat, c�te patru ore f�r� pauze si �n acest timp nu scotea o vorb�. A fost un mare artist realist, �ndr�gostit si preocupat �ndeosebi de viata t�r�nimii muncitoare. �n cromatica lui, tonurile de culoare s�nt st�p�nite, discrete si totusi luminoase. Pasta fr�nt� e modelat� dup� structura formei, cu tonuri succesiv si organic legate �ntre ele, exprim�nd astfel esenta lucrurilor. Rodul bogat al muncii lui Aurel B�esu tr�ia, str�lucea, pentru c� era desprins din viat�, pentru c� era d�ruit din plin, fr�m�ntat cu sentimente ad�nci umane, cu bog�tia mintii sale sc�nteietoare si neadormite. Erau f�urite cu sacrificiul vieti sale tinere. Desi stia c�-i condamnat, o mare fort� l�untric� �l f�cea s� vibreze, s�-si consume fl�c�rile geniului s�u p�n� aproape de sf�rsit, d�ruindu-se cu totul creatiei artistice“.
Discretie si recunostint�
„Sub muntele Cozla, pe strada Ion Creang�, �n aerul ozonat al p�durii de brad, se afla locuinta sa modest�, format� din dou� camere si un antret. Era o strad� l�turalnic�, care-i procura un climat bl�nd pentru nervi s�i vesnic �ncordati si pentru pieptul s�u sf�siat de boala necrut�toare. Aici �si avea atelierul. Desi bolnav, lucra intens. Era preocupat de probleme ad�nci si-i pl�cea s� abordeze lucr�ri grele de compozitie. �n timpul acesta, la Bucuresti, �n sala «Ileana» de pe Calea Victoriei, studentii pietreni inundau «Expozitia B�esu», priveau �nc�ntati pe v�njosii plutasi, �n lupt� cu valurile Bistritei; pe pl�iesii moldoveni cu p�l�rii mari peste pletele cenusii, statornici p�zitori ai gliei str�mosesti; pe t�r�ncile cu m�na la gur�, cu ochi tristi; pe m�icutele sfioase; s�lbatica si frumoasa vale a Bistritei, cu oamenii si viata ei de atunci. Se veseleau ochii si sufletele lor c�ntau de emotii. Tinerii studenti pietreni c�utau �n jur ochi negri, str�lucitori ai pictorului. F�ptura lui �ns� era tintuit� pe un pat de suferint�, la poalele muntilor Cozla, la Piatra Neamt“.
Si tot �n �st timp, depl�ng�nd faptul c� „�mprejur�ri nenorocite nu-i permit s�-si vaz� propria-i expozitie“, Take Soroceanu scria laudativ �n num�rul 311 din 1928 al revistei Universul literar: „Claritatea, senin�tatea vizual�, transparent� cromatic� - s�nt cele mai noi si mai veritabile cuceriri ale expozantului din sala «Ileana». Oamenii si lucrurile stau pline de rodul luminii, s�nt realizate �n bucuria acea a vietii plastice, lu�ndu-li-se posibilitatea s� existe numai din faptul c� s�nt volume �mbr�cate felurit de razele soarelui. (...) Acum ni se pare c� a realizat pentru prima dat� ceea ce a vrut numai el, ceea ce a putut s� vrea. Si s�nt destule probele de mai sus ca s� ne conving� de c�te mai are de spus, de c�t� inepuizabil� dragoste are de pictur�, de c�t� fort� de primenire e capabil“.
„R�bdare, domnule B�esu!“
Toate astea se �nt�mplau �n ultima prim�var� pe care avea s� o str�bat�. Din toamn� �nc� prevestirea sf�rsitului c�p�tase forme tot mai amenint�toare: „Era un �nceput de toamn�. Monotonia cuprindea orasul. B�esu nu se simtea bine si sta ab�tut �n pat. C�utam s�-l sustrag, povestindu-i �nt�mpl�ri vesele. �mi ceru s�-i aduc o can� de ap� rece. C�nd m-am �ntors, �n odaia lui se �n�ltau melodii nostalgice si fermec�toare - cantonete italiene -, �ndr�gite de el �n timpul petrecut �n Italia. Spre surprinderea mea, �n camer� c�nta tenorul Stefanovici, de la Opera Rom�n� din Bucuresti, prieten cu B�esu din Italia. Venise special la Piatra, auzind c� prietenul s�u e grav bolnav. Dup� plecarea lui, B�esu s-a simtit mai r�u. �n grab�, am chemat un medic. Acelasi sfat: «R�bdare, domnule B�esu!»“.
Si a avut r�bdare �nc� aproape un an, p�n� la acel sf�rsit de var� c�nd Dumnezeu l-a vrut aproape. Despre ultimele clipe, Nicolae Milord se exprim� coplesitor si dureros: „�ntr-o sear�, �mi ceru pentru prima dat� s� r�m�n noaptea cu el. Am stat t�cuti si speriati p�n�-n zori c�nd soarele ne-a �nviorat o clip�. Eram doi muribunzi... el aproape pierdut, eu aproape distrus. Am rupt fila din calendar... Ar�ta 26 august 1928. Avea 33 de ani. V�ntul rev�rsa prin geam un torent de frunze aurii. Veneau ca niste usoare oft�ri de durere, pentru viata care se stingea, ca un s�rut ce-i m�ng�ia fruntea �ntunecat� si ochii profunzi si limpezi, peste care genele �nc�rcate de tristete se l�sau �ncet... �ncet...“
|