�evarii refuz� „�omajul voluntar“
• doar 18 salaria�i de la „Mittal Steel“ au mu�cat din „momeala“ disponibiliz�rilor colective • sindicatele se tem, �ns�, c�, dup� expirarea, �n iunie 2006, a clauzelor sociale ale contractului de privatizare, �n fabric� nu vor r�m�ne dec�t 1.500 de salaria�i • surse sindicale sus�in c� decizia externaliz�rii serviciului Transporturi �i desfiin�area trenului vor aduce mari prejudicii societ��ii, mai ales iarna • �ncercarea patronilor indieni de a „momi“, din nou, pe �evari cu bani pentru plec�rile �n �omaj voluntar, pare a fi un nou e�ec, de vreme ce doar 18 salaria�i au luat, p�n� acum, cereri de plecare �n �omaj. „Credem c� este �n primul r�nd meritul nostru, al sindicatelor, faptul c� salaria�ii din «Petrotub» au ajuns s�-�i dea seama de importan�a p�str�rii locului de munc�, chiar a�a �n condi�iile grele �n care muncim, �i au refuzat avantajul, de moment, de a primi c�teva zeci de milioane de lei pentru a pleca din fabric�. Ne �ngrijoreaz�, �ns�, altceva, respectiv c�, la expirarea clauzelor sociale ale contractului colectiv de munc�, �n iunie 2006, indienii, care nu au avut voie s� dea afar� oamenii, vor trece la disponibiliz�ri masive de personal, a�a �nc�t s� se ajung� la 1.500 de salaria�i, lu�ndu-se o decizie, brusc�, de a reduce produc�ia de �eav�, pentru a justifica hot�r�rea“, au declarat surse sindicale din „Mittal Steel“. Reamintim c� aceasta este cea de a doua tentativ� a patronatului de la „Mittal Stel“, de a determina pe salaria�i s� p�r�seasc�, de bun� voie, societatea, dup� prima etap� de disponibiliz�ri, la cerere, �nscriindu-se doar 154 de salaria�i. Sindicatele continu� s�-�i exprime nedumerirea privitoare la inten�iile patronatului fa�� de viitorul societ��ii roma�cane, de vreme ce s-a renun�at la continuarea investi�iei, �ncepute de conducerea societ��ii „Petrotub“, �nainte de privatizare, la Laminorul de 16 �oli. „Era un proiect ambi�ios, de retehnologizare a societ��ii, cu firma german� «Manessman», pentru care s-au cheltuit c�teva sute de milioane de dolari, credit cu garan�ie guvernamental�, la care se pl�tesc rate �i acum. Ne doare sufletul s� vedem cum aceste utilaje zac, efectiv, �n curtea societ��ii, f�r� a fi folosite, uz�ndu-se moral �i fizic. Nimeni nu cere nici o explica�ie �i nimeni nu o d�. Nu este posibil ca AVAS chiar s� nu dea socoteal� pentru clauzele din contractul de privatizare, �inute cu str�nicie, �n secret, c�nd la privatizare se vorbea de o prevedere contractual� prin care patronul indian era obligat s� realizeze investi�ii de mediu, �n valoare de c�teva zeci de milioane de lei. A trecut mai bine de un an �i jum�tate de la privatizare �i nu s-a investit un leu, de�i aderarea la Uniunea European� bate la u��, a�a �nc�t timp nu prea mai este“, sus�in salaria�ii.
Produc�ie superioar�, cu salaria�i mai pu�ini
Sindicali�tii se pl�ng c� patronii au ob�inut profit, �n primele �ase luni ale anului �n curs, exploat�nd la maximum utilajele �i oamenii.
„�n timp ce produc�ia fizic� de �eav� a crescut, patronii au scos profit din export, prinz�nd o conjunctur� economic� favorabil� pe pia�a extern�, ob�in�nd, �n primele �ase luni, profit pe spinarea muncitorilor pl�ti�i prost, dintr-o �ntreprindere pe care au cump�rat-o pe nimic“, au afirmat surse sindicale din „Mittal Steel“. �ngrijorarea acestora este cu at�t mai mare cu c�t se vorbe�te, din ce �n ce mai insistent, despre externalizarea, urgent�, a unor servicii auxiliare, cum ar fi cel de mentenan�� �i de transporturi. Asta ar �nsemna s� se desfiin�eze trenul ce aduce salaria�ii la uzin�, apel�ndu-se la serviciile unor firme de transport �i oblig�nd pe angaja�i s�-�i pl�teasc� abonamentele. „Concluzia noastr� este c� indienii s�nt prost sf�tui�i, de cineva r�u-inten�ionat, din fosta conducere. Cu ce firm� s-ar putea face contract, pentru a aduce, simultan, la fabric�, 1.600 de salaria�i, doar la schimbul I? Cel pu�in �n Roman nu exist� nici o firm� de transport care s� aib� un asemenea parc de ma�ini, a�a �nc�t s� pun� la dispozi�ia societ��ii 24 de autocare, care ar trebui s� plece odat� de la gar�. Pe de alt� parte, transportul cu trenul era gratuit, ori, acum, a-l obliga pe am�r�tul de salariat s� mai scoat� din buzunar c�teva sute de mii de lei s�-�i cumpere abonament, �nseamn� a-i lua bruma de b�nu�i pe care s-au �ndurat s-o dea patronii la semnarea contractului colectiv de munc�, de s�pt�m�na trecut�, unde cre�terea salarial�, peste rata infla�iei, a fost de doar 2,6%. Pe de alt� parte, indienii nu �tiu ce tragedie s-ar putea �nt�mpla �ntr-o iarn� rom�neasc�, serioas�, �n care drumurile se �nfund� �i niciunul din cei 1.600 de salaria�i n-ar mai putea ajunge la fabric�. R�m�nem la p�rerea c� s�nt prost consilia�i“, au mai spus acelea�i surse sindicale. La serviciul transporturi lucreaz�, �n prezent, 170 de salaria�i, iar transportul pe CFR r�m�ne, �n opinia sindicatelor, cel mai avantajos, �in�nd cont c� �ntre�inerea trenului este relativ u�oar�. Pe de alt� parte, soarta salaria�ilor ce ar urma s� fie disponibiliza�i de la Serviciul de �ntre�inere este �ngrijor�toare pentru sindicate, motivat de faptul c� firmele care ar urma s�-i angajeze pe cei pleca�i din aceste servicii fiind, de regul�, �ntreprinderi mici, f�r� for�� financiar�, le-ar da angaja�ilor salarii de mizerie, cifrate undeva �n jurul salariului minim pe economie. P�n� acum s-au externalizat doar serviciile medicale, dispensarul de �ntreprindere fiind deservit de dou� firme private, care au angaja�i doi medici, ce trec prin uzin� din c�nd �n c�nd.
|