Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri August 2012
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Alte Titluri 13 August 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Patapievici, un deceniu �nainte de demisie (II)

Omul (fost) recent

„... oamenii pe care �i produce �ntr-un ritm industrial modernitatea care si-a iesit din propria ne-m�sur� nu s�nt cu adev�rat nici noi, nici �nnoiti: s�nt, asemeni conservelor cu dat� de expirare pe etichet�, doar recenti...“

(Horia Roman Patapievici)

Pe demisionarul, recent, director al Institutului Cultural Rom�n, Horia-Roman Patapievici, c�ruia i se imput� de c�tre foarte mult� lume de bun simt tocmai absenta acestei calit�ti, cel care, dup� p�rerea multora, a batjocorit mare parte a teritoriului culturii clasice rom�nesti �n numele unei asa zise �ncuraj�ri a obsesiilor (deseori maladive) contemporane, prip�site sub pulpana „noii culturi“ ce, nu de putine ori, s-a dovedit pus� �n slujba unor absconse cauze politico-financiare, l-am �nt�lnit �n urm� cu un deceniu. Era pe vremea c�nd coordonatele istorice, economice si sociale ale Rom�niei erau cu totul altele si obsesia „poneiului roz“, aflat� pe atunci �n gestatie, probabil, �nc� nu maculase spatiul cultural intern si international. De bun� credint� fiind, alc�tuiam pe atunci, cu sinceritate, un portret suficient de m�gulitor al interlocutorului, care tocmai �si lansase „Omul recent“, cu at�t mai mult cu c�t nu b�nuiam c� peste c�tiva ani va deveni un personaj destul de controversat care, dup� o evolutie politico-cultural� viguroas� avea s� �ncheie un capitol al vietii cu o umilitoare demisie. Ast�zi v� prezent�m partea a doua a convorbirii pe care am definit-o ca fiind un dialog eclectic, si oarecum eretic, despre trufia juvenil�, spiritul duhovnicesc, curajul de a spune „nu“, v�rstele discursului public si spinoasa problem� a libert�tii.

Libertatea ca paradox

Reporter: �n Cuv�ntul �nainte la „Omul recent“, care este, �n mod declarat „o critic� a modernit�tii“, afirmati: „Concluzia criticii mele este c� nu modernitatea este rea, rea este transformarea ei �ntr-un orizont lipsit de alternativ� al vietii noastre“. �n acest context, vedeti cumva libertatea ca fiind conform� unei teorii - de altfel cunoscut�, ce a c�p�tat calitatea sau, din contr�, defectul unui truism - potrivit c�reia este definit� drept optiune voluntar� �ntre cel putin dou� alternative? De exemplu, viata si moartea. Ati risca s� alc�tuiti, hic et nunc, o definitie a libert�tii?
Horia-Roman Patapievici: Nu, n-as risca. Pentru c� �sta e un paradox: paradoxul libert�tii stoice. Stoicii spuneau c� nu exist� diferent� �ntre libertatea �mp�ratului si libertatea sclavului. Si argumentul c� cel din urm�, chiar sclav fiind, are posibilitatea s� nu execute ordinul pe care �l primeste. Criticii stoicilor spuneau c� e o libertate de tip cu totul formal si aberant pentru c� �nsemna, de fapt, posibilitatea de a alege, asa cum spuneti, �ntre viat� si moarte. Pentru c� dac� execut� ordinul st�p�nului, atunci, ca sclav el �si asigur� viata si merge mai departe, dar �n postura de sclav; �n timp ce, dac� �n aceast� postur� find refuz� s� execute ordinul, �ntruc�t st�p�nul are drept de viat� si de moarte asupra lui, moare. Si atunci, ce �nseamn� s� spui c� esti liber, c�nd ai de ales �ntre viat� si moarte?
Rep.: Exemplul este dus la extrem, la limit�. Implic� dou� notiuni fundamentale ale existentei si/sau nonexistentei. Recunosc, este speculativ si rosturile pragmatice n-ar putea fi sesizate dec�t de c�tre sinucigasi. Dar e o formul� teoretic� menit� a face ordine �ntr-un domeniu pe c�t de explorat pe at�t de onctuos. Am putea spune c� ne scap� tocmai datorit� limitelor noastre de imaginatie analitic�. Pervertit�, evident, de autocratia moralei, a bunului simt, a necesit�tilor cotidiene ce-si cer perpetuu drepturile. Si noi, �n definitiv, ne supunem docili.
H.R.P.: Asa este si tocmai de aceea e speculativ. Vedeti, eu �mi construiam r�spunsul pe o alt� pist�. Dumneavoastr� vorbiti de o libertate definit� prin multitudinea posibilit�tilor. �ns� cea ce era profund �n exemplul stoicilor - din cauza asta m-am referit la el, �ntruc�t si dumneavoastr� ati pus chestiunea �n termeni stringenti - era urm�torul lucru: criticii lor spuneau: dac� libertatea mea este s� aleg �ntre solutia A si solutia B, singurele date, iar consecinta pentru una dintre ele este moartea si pentru cealalt� viata, eu, de fapt, nu s�nt liber; pentru c� nimeni nu vrea moarte. Si atunci, s�nt constr�ns s� aleg viata, �n conditii de servitute. �sta era sensul criticii pe care academicienii bun�oar�, platonicienii din vremea respectiv� si care pe atunci erau sceptici, o aduceau definitiei stoice. �ns� definitia stoic� avea ceva subtil, pentru c� distingea �ntre mai multe planuri care includeau, printre altele si idealul de apathea; de retragere a sufletului uman din conditionarea lucrurilor care-l tulbur�. Ori, dac� un om reuseste s� fac� asta, altfel spus, s�-si pun� sufletul �ntr-o situatie pentru care viata sau moartea este egal�, pentru care a se duce la munte sau la mare este acelasi lucru, cum tot acelasi lucru poate fi, pentru el, a umbla �n pielea goal� prin piata public�... Iau exemple din astea, foarte discordante, desi am mereu �n minte personalit�ti. Bun�oar�, a propos de umblatul gol prin piata public�... Sf�ntul Francisc l-a sf�tuit pe un discipol de-al lui s� fac� asta, pentru c� avea probleme cu ego-ul, si i-a zis: „Umileste-te deplin!“. Iar a te umili deplin �nsemna, pentru un c�lug�r, s� umble �n pielea goal�; un scandal mai mare nu se poate! Dar asta l-ar fi umilit deplin. Dac� idealul de apathea este �ndeplinit de suflet, atunci critica adus� libert�tii stoice de c�tre detractorii ei nu mai e valabil�. Prin urmare - ca s� �nchei r�spunsul foarte baroc la �ntrebarea dumneavostr� - libertatea admite definitii drastic diferite, �n functie de opinia pe care ne-o facem despre realitatea sufletului uman. Dac� sufletul uman este, �n fond, un principiu material, si singura dimensiune a lumii este dimensiunea ei fizic�, atunci libertatea veritabil� este cea de care vorbiti. Este libertatea pluralit�tii optiunilor. Dac� �ns�, sufletul uman include un principiu al transcendentei, rezult�nd c� realitatea poate fi �nteleas� pe mai multe planuri si c� realitatea fizic� nu epuizeaz� realitatea �n sens global, atunci nu mai putem vorbi de o realitate de acest tip si trebuie s� o definim oarecum diferit. Si definitia nu este simpl�. Dante, bun�oar�, care vorbeste despre asta �n dialogul lui „Convivio“, spune urm�torul lucru: ele s�nt importante �n ordinea enunt�rii. Cel mai important e sensul teologic; dar f�r� sensul literal toate celelalte nu se pot formula. E un paradox interesant. Altfel spus, cel mai important nu poate exista dac� cel mai slab nu exist�. Acesta este paradoxul prezentei noastre �n aceast� lume.

Democratia e gri, dar ce frumos e griul!

Rep.: Cum vedeti implicarea omului de cultur� �n fenomenul politic?
H.R.P.: Ca s�-l invoc iar�si pe Iorga... Lovinescu, undeva a f�cut remarca asta. Istoriile literare pe care le-a scris Iorga s�nt remarcabile pe perioada veche. Devin din ce �n ce mai putin demne de �ncredere pe m�sur� ce se apropie de contemporaneitate, c�nd se refer� la oameni pe care i-a cunoscut, cu care putea s� polemizeze, pe care putea s�-i antipatizeze sau pe cei pe care �i antipatiza. Pentru cei pe care �i simpatiza, spiritul s�u critic se bloca. Nu mai vedea c� respectivul nu e talentat... totul era minunat. Precum la cei pe care-i antipatiza sau cu care polemizase, discern�m�ntul era din nou blocat, nemaiv�z�nd ce este bun �n �stia; totul era r�u. S� ne refugiem deci �n trecut, unde pasiunile s�nt mai estompate... C�nd a intrat �n politic� si clubul Junimea s-a integrat partidului conservator, si Titu Maiorescu a intrat �n politic�. Pe cine deranjeaz� activitatea politic� a lui Titu Maiorescu? Avea un talent oratoric extraordinar, o retoric� olimpian�, o fraz� scurt�, bine strunit�, clasic�. Era opusul lui Iorga.
Relansarea discursului parlamentar dup� cincizeci de ani de absent�, �n februarie 1990, c�nd se naste CPUN-ul, a fost derizoriu. Dac� v� amintiti vacarmul, incapacitatea de a articula propoziti logice, stridenta, ura... C�nd spun aceasta nu �nseamn� c� ura nu era prezent� si �n parlamentele anterioare. Era �ns� filtrat� de normele bunei cresteri si de regulile adres�rii. Nu erau prezente �n discurs sub form� de imprecatii, injurii, trageri la r�spundere, „ba pe-a m�ti“, „tu, boule“ si asa mai departe. V� spun astea pentru c� s�nt mai multe v�rste ale discursului public si prezenta cultural�, ca s� spun asa, nu mai joac� absolut nici un rol.
Deci, omul de cultur� dac� face politic� ast�zi, trebuie s� o fac� nu ca om de cultur�, cum o f�cea �nc� Titu Maiorescu, ci ca politician profesionist. Iar asta �nseamn� s� aib� jargonul juridic, jargonul economic, pe scurt, jargonul limbii de lemn parlamentare dintr-o democratie de consens, de mase, cum e democratia noastr�. Nimic spectaculos. Democratia e gri, dar ce frumos e griul!

Statul, aceast� instant� impersonal� si rece

Rep.: Pentru c� ne-am �ntors �n contemporaneitate, ar fi bine s� ne spuneti p�rerea dumneavoastr� despre dezorientarea pe care, �n conditiile Rom�niei de ast�zi, tot mai multi tineri o acuz�.
H.R.P.: Eu s�nt destul de iritat de frustrarea pe care unii tineri o resimt. Decizia le apartine �n �ntregime: risti s� urmezi cea ce crezi c� e vocatia ta, vei renunta la o meserie b�noas�, probabil. Vrei un Mercedes sau vrei altceva? Asata e o fals� problem�; pentru c� ea nu se rezolv� �nainte de a face ceva. Problema se rezolv� f�c�nd ceva. Totodat�, multi tineri se arat� nemultumiti de ceea ce statul le ofer�. Ei bine, statul, aceast� instant� impersonal� sau, cum spunea Nietzsche „cea mai rece dintre toate fiarele“ ar trebui s� distribuie c�te un loc cald �ntr-un imens cuibar national. Dar asta este o imagine complet fals�. Nu este sarcina statului si a-i cere asta �nseamn� a-l invita s� semene cu statul lui Hitler, sau cu cel al lui Stalin sau Ceausescu. El ar face-o cu pl�cere pentru c� vocatia statului este s� ne trateze ca un p�rinte sever. Apoi, tendinta tot mai evident� a emigr�rii tinerilor e si �ngrijor�toare si simptomatic�. Cu toate c�, dup� p�rerea mea, e mult mai greu s� te impui acolo, �ntr-o societate care e rodat� competitional, nu de zece ani, nici de cincizeci ci de sute de ani. Iar toti cei care se nasc acolo au, fat� de oricare dintre tinerii nostri, avantajul c� s�nt de acolo. Instinctele lor s�nt deja formate pe acel tip de cultur� competitional�. Tineri din Rom�nia au un avantaj, totusi, fat� de societ�tile occidentale pentru c� acum, aici se naste o lume. Se naste o lume care functioneaz� dup� aceleasi principii ca si societ�tile occidentale prospere. Diferenta este doar cronologic�. Ei s�nt dup� sute de ani de evolutie organic�, cea ce �nseamn� c� n-au avut revoluti catastrofale care s� anuleze ceea ce s-a achizitionat si s� pun� pseudoforme �n loc si dup� acea s� se revin� la alea vechi si asa mai departe... cum s-a �nt�mplat cu nefericita noastr� tar�. Noi, dac� eram �n continuarea moderniz�rii �ncepute la 1859, de fapt 1861, prin reformele lui Cuza, dac� eram organic, pas cu pas, �n continuarea acestui proces si ast�zi n-ar fi dat peste noi catastrofa cu r�zboiul pierdut, catastrofa bolseviz�rii t�rii, catastrofa unor lideri t�mpiti, m�rginiti, bestiali, cum au fost Dej si Ceausescu, soarta noastr� ar fi sem�nat cu cea a Belgiei dec�t cu a Bulgariei de ast�zi. Prin urmare, s�nt foarte multe posibilit�ti, dar aceste posibilit�ti, spre deosebire de t�rile occidentale, care s�nt t�ri structurate, nu s�nt �nc� identificate. Acolo posibilit�tile s�nt indicate. Stii sigur c� �n bransa cutare exist� evantaiul �sta de posibilit�ti. Acolo s-au f�cut multe recens�minte si astea s-au tradus prin informatii la dispozitia petentului. La noi nu este asa; la noi este o stare cu o faz� de indistinctie, de crestere haotic�, �n care tot felul de oameni dau „tunuri“, mafioti... Asta este expresia unui soi de haiducie; a �nceputurilor. Tineri s�nt cei care trebuie s� identifice aceste posibilit�ti. Si ele exist�. Iar ei s�nt liberi s� le caute si s� le g�seasc�. Vedeti, de acea e at�t de grea definitia libert�tii!

Articol afisat de 2116 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective