Pelerini si turisti de seam� pe muntele Ceahl�u
• ca �n fiecare an, si luni, 6 august 2012 muntele va fi luat cu asalt de lume si �nalte fete bisericesti, �ntru �n�ltare duhovniceasc� si bucurie trupeasc� n
Ceahl�ul, muntele moldav ce concureaz� cu Olimpul, Pindul sau Peleasul, va fi c�lcat �n acest weekend de mii de turisti. Si asta, deoarece fiind considerat muntele sacru al rom�nilor si dintotdeauna unul dintre st�lpii spiritualit�tii str�vechi, omul simte nevoia s� adaste aici, m�car o dat�-n an, �ntru �nc�rcarea trupului si sufletului cu tot ceea ce presupune taina acestui miracol natural. Num�rul record de turisti al unei zile din fiece an este 6 august, de Schimbarea la Fat�, c�nd sacralitatea, conform calendarului religiei ortodoxe rom�nesti, �mbrac� forma hramului dedicat �ndumnezeirii naturii. Cu acest prilej, schitul rectitorit dup� �'90 prin evlavia oamenilor din jurul Ceahl�ului, a c�rei bisericut� poart� numele s�rb�torii amintite, se constituie ca loc de �nchinare pentru toti tr�itorii locului si nu numai, dar si de binecuv�ntare a celor drept credinciosi, prin prezenta pe Munte a unor �nalte fete bisericesti, cum ar fi �nsusi Mitropolitul Moldovei si Bucovinei. Sus pe Ceahl�u, la �n�ltimea singurului munte, care asemeni Athosului are hram bisericesc, Schimbarea la Fat� a Domnului aminteste cel mai bine ortodocsilor rom�ni de transfigurarea minunat� a M�ntuitorului pe muntele Tabor. Si asta, nu de ieri, de-alalt�ieri, ci asa cum consemneaz� istoria locului, de sute de ani �ncoace, de c�nd Ceahl�ul a avut �nalta cinste de a fi cutreierat de o pleiad� �ntreag� de oameni de cultur�, care �n pelerinajul lor au tinut s�-si consemneze impresiile. Astfel, Constantin Matas�, n�scut la poale de munte, mentioneaz� c� „Ceahl�ul este socotit p�n� �n ziua de ast�zi de popor ca un loc sf�nt, ceea ce se �nt�mpl� foarte rar cu un munte. Din timpuri str�vechi, se obisnuieste prin satele vecine datina mostenit� poate tocmai de la locuitorii p�g�ni de alt�dat�, din preajma Ceahl�ului, ca o dat� pe an, de Schimbarea la Fat� s� se urce lumea sus, pe v�rf, unde, dup� ce un preot s�v�rsea o rug�ciune, urma un praznic pe pajiste si apoi jocuri si chiuituri de clocotea v�zduhul. �nc� de cu noaptea, �n dimineata zilei de 6 august se ridicau pe munte, �n port de s�rb�toare, roiuri de s�teni �nt�lnindu-se deasupra sat cu sat“, povesteste preotul Matas�.
„Copia fidel� a Muntelui Athos“
�n aceeasi manier�, dar de pe o pozitie religioas�, arhimandritul Ioanichie B�lan, un cunosc�tor al muntelui Athos, considera c� s�rb�toarea muntelui Ceahl�u respect� modelul athonit, provenienta sa trebuind c�utat� la marii sihastri si �n special la Peon, care a tr�it pe aceste locuri �n secolul al XVII-lea. „Ceahl�ul este copia fidel� a muntelui Athos si cel de-al doilea munte cu hram �n lumea crestin�. Aceast� traditie a fost adus� de la Athos �n Moldova �n secolul al XV-lea de c�tre c�tiva c�lug�ri aghioriti“, a afirmat monahul, descriind totodat� asem�n�rile dintre cei doi munti privind arealul geografic si sacralitatea lor: existenta v�rfurilor Toaca si Panaghia, existenta unei bisericute l�ng� Panaghia, hramul, viata monahal� si sihastric�. De altfel, �ntr-o alt� lucrare dedicat� muntelui Athos, acelasi scriitor, ierarh si pelerin ortodox, avea s� consemneze c� „�n ajunul hramului, numerosi credinciosi din satele vecine, �n frunte cu preotii de mir si c�lug�rii din Dur�u, urc� pedestri, fie dinspre Izvoru Muntelui, fie din Dur�u sau din Neagra - Bicaz“. La jum�tatea secolului al XIX-lea, viata monastic� din regiune a intrat �n declin. Schiturile din jurul Ceahl�ului au devenit pustii, iar hramul muntelui, dintr-unul religios a devenit unul cu caracteristici traditional-folclorice. Este de remarcat faptul c� C. D. Gheorghiu �n al s�u „Dictionar geografic al judetului Neamt la 1890“ surprinde aspectul: „Dinspre T�rgu Neamt se organizeaz� excursii de trei zile cu tr�sura (circa 30-40 lei) prin Pipirig, muntele Petru Vod�, la giganticul munte Ceahl�u, unde, mai ales la 6 august, e frumos, adun�ndu-se �n v�rful muntelui“. De asemenea, Toader I. Stefan din Ghind�oani, un alt cronicar al evenimentului, merge �n anul 1896 pe Ceahl�u cu ocazia hramului muntelui si vede lume mult�, �nt�lnind pe platou un grup mare de „boieri“ �n frunte cu subprefectul de la Neamt. „Pentru ad�post se folosesc colibele f�cute de G. Panu“. �n satul R�pciuni, la �ntoarcere g�seste iar�si lume mult�, fiind si hramul bisericii de aici si este poftit la mas� cu sarmale si pl�cinte.
„S� simti c� te adaugi neamului t�u“
Mihail Sadoveanu, marele scriitor rom�n, a fost si el martor al s�rb�torii muntelui. �n dulcele s�u stil descrie foarte frumos cele tr�ite �n sf�ntul Munte. „�n ziua aceasta, a Schimb�rii la Fat�, au moldovenii obiceiul s� fac� ascensiunea muntelui. (...) C�nd oaspetii sosesc cu �ncetineal� si bl�ndete, ca �n veacurile vechi, e bine s� te integrezi peisajului si s� te armonizezi �n toate ca s�-i c�nte fiinta de puterea acestui p�m�nt si s� simti c� te adaugi neamului t�u“, a scris marele narator, el �nsusi cu s�nge moldav prin masivu-i trup. Adolf Chevalier, ilustrul fotograf nemtean, a urcat de mai multe ori Ceahl�ul, imortaliz�ndu-l �n imagini de extraordinar� frumusete artistic�. Apoi, G. T. Kirileanu, c�rturarul familiei regale, aminteste si el despre cele c�teva zeci de ascensiuni, printre care si unele prilejuite de s�rb�toarea muntelui. Si nu �n ultimul r�nd, Romulus Vulc�nescu, autorul excelentei lucr�ri „Mitologie rom�n�“, a avut ocazia s� fie martorul s�rb�torii Ceahl�ului, evidentiind mai apoi �n scrierile sale caracterul duhovnicesc si traditional-folcloric al acesteia. Specialistul �n mitologie rom�neasc� descrie multimea de pelerini, muntenii �n straie de s�rb�toare, buciumasii, rugurile ce se aprindeau �n noaptea de dinaintea s�rb�torii. „Se urca �nainte de miezul noptii si conform traditiei se cobora �nainte de asfintit“. El nu mentioneaz� o slujb� religioas�, ci doar o rug� �nchinat� cerului. �n anii comunismului, serbarea cu aspect traditional-religios nu si-a mai putut afla conditiile de manifestare, devenind de-odat� ziua muntelui. Serbarea nu s-a mai desf�surat pe platoul din v�rful muntelui, ci si-a schimbat destinatia la Dur�u, fie l�ng� m�n�stire, �n Poiana Cailor, fie la confluenta dintre p�raiele Dur�u si Slatina, �n cap�tul din amonte al satului Schit, desf�sur�ndu-se �n prima duminic� de august. Abia dup� �'90, c�nd �n �n v�rful muntelui s-a ridicat o m�n�stire, cea purt�nd, cum era firesc, numele de Schimbarea la Fat�, aspectul religios al manifest�rii avea s� fie reluat. Asta �ns� neafect�nd aspectul laic. Ba dimpotriv�, acesta continu�nd si ast�zi, printr-un spectacol artistic si sportiv �n aer liber dedicat tr�itorilor locului si comunei �n care vietuiesc, Ceahl�u. Asadar, concluzion�nd, desi aflati sub vremi si vremuri, cu tot cortegiul de bucurii si necazuri, muntenii, si-n special ceahl�uanii, au stiut s� p�streze �n timp Athosul rom�nesc, Ceahl�ul, ca loc al rug�ciunii si sacralit�tii, p�str�nd traditia ca ziua de 5 august s� fie dedicat� �nchin�rii si �mplinirii spirituale. Nu �nt�mpl�tor, si de aceast� dat�, adic� luni, 6 august 2012 muntele va fi luat cu asalt de lume si �nalte fete bisericesti, �ntru �n�ltare duhovniceasc� si bucurie trupesc�. Ca oameni ai locului, nu putem dec�t s� ur�m celor ce vor descinde �n zona noastr�, un bun venit pe Sf�ntul Munte!
|