Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iulie 2012
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Alte Titluri 28 Iulie 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Trei zile �n Ungaria, la B�k�scsaba

O invitatie la vals, preludiul, planul secund aluziv initial se apropie, ocup� �ntreg intervalul compozitional; trecem granita; mai putin de o secund�, c�t s� poti respira si de la cap�t ; intact, proasp�t, uit�ndu-se pe sine, mereu nou, laitmotivul c�l�toriei, drumul. O armonizare cu arhitectura locurilor, f�r� o repetare structural�, fredon�nd �n minte acele acorduri tulbur�toare din ciclul uneia din cele 19 Rapsodii Ungare, nu stiu care note cu care se acordeaza un str�vechi instrument traditional, dilatate de canicula de afar�. Niciodat� la temperatura altei veri, c�l�toria. Rapsodia Ungar� nu se ascult�, se joac� precum degetele lui Yung Lin pe clapetele pianului. Deslusesc c�te ceva din misterul Panoniei. Mi-aduce aminte de timbrele copil�riei cu Magyar Posta, colectia cu costume traditionale; toate �ntr-o simultaneitate perfect�. �nchipuite orizonturi multiple, ametitoarele serpuiri ale soselei, contrastul �ntre dimineata clavecinului si norii grei ai noptii trecute, casele; �nsiruite dup� legile imperiului; totul �ntr-o constructie simpl� si expresiv�. Asemeni Boleroului lui Ravel, al c�rui destinatar unic esti Tu, c�l�torule, constructia melodic� - o suit� de repetiruri orchestrale cu o configuratie concentric�: p�durile de plopi, stejari, aluni, tei, sicomori, din B�k�scsaba! Ungaria lui Liszt, av�ndu-l pe Karajan, ghid. Fort� si delicatete, toate ponderate de o m�n� nev�zut�, �n asteptarea dansului maghiar de demult; destinatia final� a c�l�toriei noastre: p�durea si casa hotel. O primire simpl� asemeni unui ritual, m-a dus cu g�ndul imediat dup� accesul �n camera hotel, la geneza acelui dicton: Qum Deo pro Patria et Libertate - f�r� dusm�nie sau r�utate - �ntr-o interpretare istoric�; si c�t de aplicate ori c�t de autentice or fi fost toate astea de prin secolul XVII? Nu cumva Liszt �n portiunea usor funebr� din Rapsodia Ungar� face prohodul acelor dizarmonii ale istoriei de p�n� la el? S�-l mai cred oare pe Levi Srauss cu a sa Antropologie structural�?

La Piatra Neamt, apa, p�r�ul Cuiejdi...

Iar bat c�mpii; am venit s� m� refac dup� predarea lucr�rilor la Bienala de Arhitectur� Bucuresti, la invitatia unor prieteni; si m� simt absolut minunat! Mi-or fi disp�rut reflexele ce tin de starea de bine pur si simplu? F�r� ca cineva s� urm�reasc� ceva cu, sau de la mine? Ca-ntotdeauna salvarea a venit tot din muzic�! B�k�scsaba - orasul cu o arhitectur� dominant baroc�, renascentist�, invadat de spatii verzi si de un loc minunat �n oras care este Canalul �lsv�z, izvor�t din Crisul Alb, care, dup� ce �si unduieste apele de-a lungul orasului, se revars� �n Ketts K�r�s (Crisurile unite), preg�tindu-se pentru urm�toarea c�l�torie, Tisa; Crisul Alb, care-ti taie respiratia cu podurile, amenaj�rile peisagistice, habitaturile care-i fac cu politete loc, m� �nc�nt� si m� �ntristeaz� deopotriv�: m� �nc�nt� acel elefant care d� s� zboare-barocul vienez al constructiilor; m� �ntristeaz� c� la mine acas� n-am fost auzit. La Piatra Neamt, apa, p�r�ul Cuiejdi, care traverseaz� orasul de la nord la sud a fost �nghitit de betoane. Albia Cuejdiului, �n cartea cu amintiri; si asta �n numele parc�rii masinilor; nu v� era mai usor, domnilor specialisti s� fi f�cut parcajele deasupra, pe tronsoane compacte altern�nd cu zone �n care apa - simbolul cultural major al urbei s� fie prezent�? V� deranja albia Cuejdiului, parcajele supraterane si spatiile adiacente acestora invadate de spatii verzi? Tot c�mpul vizual la nivelul circulatiei pietonale actuale s� fi r�mas liber? S� putem vedea din toate unghiurile muntele, apa? M� tem c� toate neajunsurile urbei se descarc� nemeritat �n primarul nostru; nu merit� toate acestea un om care a schimbat radical destinul orasului, transform�ndu-l �ntr-un timp scurt �ntr-un autentic brand turistic european, identific�ndu-se cu acesta. Ati v�zut c� m-am pus bine si cu domnul primar de la noi si cu ungurii! E bine de stiut c� popoarele civilizate nu g�ndesc �n termeni suspiciosi acest tip de discurs. �n a doua zi a sederii noastre �n B�k�scsaba am vizitat o fabric� de produse ceramice imens� si ultra-modern�; cu doar 15 angajati pe schimb; care produce o sut� de mii de tigle ceramice - adev�rate opere de art� - pe zi; una din cele 6 astfel de institutii productive din Ungaria, absolut nepoluante, care-si desfac marfa �n mai toate t�rile Europei; fabrici cu care o m�n� de rom�ni vrednici au stabilit relatii de parteneriat dup� toate regulile pietei.

Nimic nesimtit, ostentativ

Cel mai mult m-a uimit la maghiari acas�, �n orasul lor, B�k�scsaba, faptul c� toate axiomele dup� care s-au legiferat criteriile urbanistice moderne - vorbim de Regele Soare, Ludovic al XIV, le reg�sesti aici aplicate. Nu au garduri deloc, cu exceptia celor vii, desi marea lor majoritate sunt proprietari; nu vorbim de frontul stradal continuu, configuratie urban� - consecint� a legislatiei imperiului austro-ungar de atunci, a c�rei genez� este de tip medieval; vorbim de alte limite de proprietate, de gardul din dex. Au un fir de ap� - Crisul Alb care structureaz� �ntreg orasul; pe care-l trateaz� cu respectul cuvenit, pe care �l iubesc si cu care se m�ndresc! �ntre trotuar si strad� nu exist� acea combinatie mizerabil� de p�m�nt, chistoace de tig�ri si gunoaie. Nic�ieri �n oras! Nu au masini de fite, semn c�-si folosesc energia financiar� si �n scopuri cel putin culturale; nimic nesimtit, ostentativ. Merg pe biciclete de la mic la mare pe piste special amenajate. Ziua orasul este lipsit de aglomeratie, este tihnit. Dup� drumuri, �n ordinea importantei criteriilor structurante majore ale orasului urmeaz� zona verde cu albia Crisului Alb, peisagistica acestora si abia la urm� habitatul, utiliz�nd prudent celebrele betoane. Urbanismul comunist i-a atins mai putin cu acele case, pensiuni, depozite, peco-uri �nsirate ca m�rgelele la strad�, s� vad� prostimea ce tari s�ntem noi! Si asta cu asentimentul urbanistilor din prim�rii. Toate constructiile care au ceva de spus s�nt tratate cu discretie, retrase de la trama stradal�. Un oras �n care poti s� te r�t�cesti asemeni unui parc bine elaborat, sau s� te identifici cu multe din valorile lui culturale. D�nsii �si reconstruiesc istoria spiritual� si cultural� din mers: fac �ntr-o sinagog� abandonat�, din palinc�, muzeu. Cu alambicuri aurite ale c�ror distil�rii savante te duc cu g�ndul la alchimistii de odinioar�. La fel procedeaz� cu artistii plastici care au onorat prin biografia lor orasul; le fac muzeu!; Iat� muzeul Munkacsy Mihaly, n�scut �n Ucraina, venit la 6 ani �n grija rudelor la B�k�scsaba, p�n� la 15 ani, preluat apoi de Paris si de �ntreaga umanitate; cam ca la noi, numai c� aici maghiarii chiar i-au f�cut muzeu, unic �n toat� lumea; dac� despre architect se spune c� este un zidar care a �nv�tat latina, despre Mihaly �mi permit s� spun c� este un t�mplar care a �nv�tat tehnica clarobscurului. Devenind unul dintre cei mai cunoscuti pictori, cu lucr�ri �n marile muzee ale lumii. Pe toat� durata sederii noastre ne-am �nteles perfect, nici unul dintre noi nestiind limba celuilalt; aceast lucru este posibil doar �ntre comunit�ti umane care folosesc aceeasi unitate de m�sur�, care au un ingredient comun; acela numit civilizatie. M� �ntorc trist si deprimat acas�; eu si colegii de c�l�torie; din nou trebuie s� spun c� tara cu unul dintre cele mai diversificate si mai expresive forme de relief functioneaz� defect pe considerentul c�-i locuit�. La �ntoarcere nici n-am intrat bine �n tar� si era s�-mi ias� pe nas p�linca; autocarul luase �n plin o form� nou� de relief, autohton�: un delusor din gunoaie si chistoace de tig�ri!
Tot ce v-am m�rturisit, toate chestiunile prezentate le-am �nv�tat la vremea lor la facultate; si eu, si tu, si tu, si tu, domnule Architect.
De ce un oras cu 64.000 de locuitori, B�k�scsaba, situat la o arunc�tur� de b�t de Rom�nia, oras dintr-o tar� vecin�, Ungaria, opereaz� continuu cu criterii structurante precise, �n timp ce la noi acas� aceste legi minimale de bun�stare colectiv� s�nt ignorate?
Toate acestea �n trei zile de var� au fost posibile gratie domnilor Bogdan Coste si Lucian Ichim c�rora le sunt recunosc�tor.
Multumesc gazdelor noastre, domnului Inginer Kato Aladar-Presedintele consiliului de administratie CEO al Tondach, Ungaria, precum si domnului Augustin Rusu - Administrator al Tondach Rom�nia, pentru �ntreaga ospitalitate!

Laurentiu DUMITRASC, Piatra Neamt, 17-19 iulie 2012

Articol afisat de 1867 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Laurentiu DUMITRASC)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective