Schitul Cerebuc, loc de legend� si spiritualitate crestin�
• existenta asez�m�ntului de la poale de Ceahl�u se pierde �n negura vremurilor • lui Gheorghe Asachi i se atribuie cea mai veche m�rturie direct� despre „sf�rsitul“ unui schit �n aceast� zon�: „Numele cel frumos al acestui loc, a �ndemnat a se zidi aici un schit carele a fost p�n� la anul 1704, dar �n ziua de Pasti, pe c�nd se serba �n biseric� Sf�nta �nviere, un munte de om�t, desf�c�ndu-se din v�rful Pionului si surp�nd st�ncile manine, au �ngropat schitul cu toti s�hastrii“ • se mai spune c� schitul Cerebuc ar fi fost construit pe la 1710 de c�lug�rii de la M�n�stirea Pionul dup� ce o avalans� a distrus Schitul Sahastru de sub Ceahl�u •
Cotidianul Monitorul �si propune ca, periodic, �n paginile sale cititorii s� g�seasc� articole despre m�n�stirile judetului. �n acest demers ne ajut� profesor dr. Daniel Dieaconu, un istoric pasionat si de ceea ce �nseamn� spiritualitea Tinutului Neamtului. Vor putea fi citite materiale �n care se vor reg�si lucruri mai putin stiute despre sfintele l�casuri de cult a c�ror existent� se pierde �n veacuri trecute. Si, poate, demersul nostru va face ca parte dintre cei care afl� detalii noi s�-si �ndrepte pasii spre vreo m�n�stire sau schit ascuns �n codrii Neamtului, �n zone de un pitoresc ireal, departe de tumultul cotidian. Oaze de pace spiritual�, locurile de m�ntuire a fiintei, locuri unde te-nv�luie pl�cut linistea vietii monahale, locuri unde te-nconjoar�, parc� din v�zduh sau de nic�ieri, slujba si glasuri domoale de c�lug�ri sau maici. �n editia de ast�zi v� prezent�m schitul Cerebuc.
Schitul Cerebuc a fost de Sf�ntul Ilie loc de z�bav� pentru c�teva zeci de oameni, care au tinut s� fie prezenti la hramului bisericii. Marea majoritate, tr�itori ai satelor din vecin�tatea l�casului de cult, precum Izvoru Muntelui, Izvoru Alb, Secu, P�r�ul Mare sau chiar ai Ceahl�ului ori ai Bicazului. Ne-au retinut atentia chipuri de munteni de toate v�rstele, de la prunci cobor�ti parc� de pe catapeteasma bisericii si p�n� la b�tr�ni aduc�nd la chip cu sfintii icoanelor de pe peretii proasp�t pictati ai locului de �nchin�ciune. P�n� la vremea osp�tului, oferit prin bun�vointa si cu binecuv�ntarea staretului M�n�stirii Cerebuc, protosinghelul Gherontie Munteanu, crestin�tatea prezent� �n poiana de la poalele Ceahl�ului a asistat la slujba religioas� oficiat� de c�tre p�rintele Teodosie. „�n ziua de pr�znuire a Sf�ntului Sl�vit Prooroc Ilie Tesviteanul trebuie s� g�ndim la faptul c� viata noastr� este plin� de urcusuri si cobor�suri. Ne �n�lt�m, c�dem si ne �n�lt�m din nou. Important este �ns� momentul �n care ne afl�m c�nd M�ntuitorul ne cheam� la cele vesnice, pentru c� �n functie de starea �n care ne vom afla atunci, asa vom fi judecati“. Acestea au fost parte din vorbele adresate multimii de c�tre predicatorul slujbei D�nt�'iliesti din l�casul de �nchinare de la Cerebuc. Si oameni cu dor de des�v�rsire, se vede treaba, au c�utat si de ast� dat� retragerea �n vecin�tatea muntelui pentru a fi mai aproape de Divinitate. „De fiecare dat� de Sf�ntul Ilie venim la Cerebuc pentru a face rug� patronului spiritual, st�p�nitor al tunetelor si fulgerelor, s� ne fereasc� de rele, d�ruindu-ne ploi la bun� vreme si vreme prielnic�, pentru a putea dob�ndi cele folositoare ale acestei vieti“, avea s� ne spun� Vasile Ungureanu, un om c�t Ceahl�ul de voinic, oier din Verdele Bicazului, prezent cu �ntreaga familie la hramul bisericii. Si cum Cerebucul face parte din amplul peisaj religios al Sf�ntului Munte Ceahl�u, vorbele omului avea s� ne trimit� cu g�ndul la istoria locurilor. Aveam s� rememor�m cu usurint� faptul c� locul c�lcat de noi a fost �nc� din trecut unul de rug�ciune si nevoint�. Asta, pentru c� Cerebucul si �ntreg Ceahl�ul au atras din vechime pe c�lug�rii care si-au dorit un trai de nevoint� si singur�tate �n comuniune cu Dumnezeu. Se spune c� acestia tr�iau �n grote sau �n colibe, iar atunci c�nd iernile erau grele, se adunau la poale de munte, unde ridicau un altar, un paraclis sau un mic schit. Despre primele schituri ale Ceahl�ului se stiu putine lucruri, dat fiind num�rul mic de documente emise referitoare la aceste l�casuri de cult. Din aceast� cauz�, istoria acestor schituri se sprijin� mai mult pe traditiile, care din fericire au fost consemnate de unii oameni de cultur�, si din pl�smuirile, de cele mai multe ori fantastice.
�nceputuri de sih�strie si monahism
Despre Sih�stria lui Dragos a scris Emanoil Gregorovitza, profesor si folclorist din Bucovina, la 1908, descriind c�l�toria sa pe plaiuri moldave din 1900. C�l�uza sa �n aceast� regiune, un s�tean de la poalele Ceahl�ului, mos Nicoar�, �i povesteste despre �ntemeierea schitului: „...dup� traditia crestineasc�, acolo, �n fundu�' Izvorului Alb a fost �n vremurile vechi un loc de retragere foarte ascuns. Si s-ar fi �nt�mplat c�, pornind Dragos Vod� din Maramures spre Moldova, niste dusmani au r�pit-o pe Doamna Maria (doamna viitorului voievod) si au ascuns-o �n pestera mare de aici. Afl�nd-o pe doamna sa, a pus mai t�rziu de a zidit o bisericut� de lemn cu hramul Pogor�rea Sf�ntului Duh, nu �n pestera numit� Groapa Sihastrilor, unde o g�sise pe Doamna, ci pe runculetul ce se prelungeste din muntele Ceahl�u“. Gregorovitza este si cel ce afirm� c�, dup� cronicele bisericesti, �n 1603, un sihastru pe nume Silvestru ar fi zidit pe urmele schitului lui Dragos, o nou� biseric� si a �nchegat un schit, distrus la 1704. Doctorul pietrean Gheorghe Iacomi, un alt �mp�timit al Muntelui, a aflat de la b�tr�nii din satul Izvorul Alb despre existenta unui schit �n vechime pe aceste locuri, dar ruinele nu se mai v�d. Dat fiind faptul c� �n acea vreme bisericile se ridicau din lemn si transform�rile de-a lungul secolelor au fost importante urme ale vechiului schit nu s-au descoperit. Viiturile, p�durea oarb� crescut� le-ar fi putut acoperi. Si, conform traditiei, o biseric� p�r�sit� trebuie l�sat� s� se risipeasc� �n timp, f�r� a se atinge cel mai mic lucru, iar o alta nou� s� se zideasc� �n alt loc, „de temelie“ sau „de pajiste“. Este o traditie p�strat� cu sfintenie si ast�zi. Iar b�tr�nii de ast�zi din satul Izvorul Alb s�nt prea tineri si nu mai stiu despre cele de demult ale locurilor. �ntr-un document primit de Constantin Turcu de la preotul Alexandru Romanescu din Grinties, dat�nd din anul 1876, se afirm� c� „schitul numit S�h�strie Veche a fost �ntemeiat �n 1603 de c�tre p�rintele ascet Andrei Tifui“. Un document din 1611, 12 august, mentioneaz� schitul Cerebuc a c�rei biseric� a fost f�cut� de Gheorghe Movil�, mitropolitul, �ntr-o poian� sub Ceahl�u, proprietatea M�n�stiri Bisericani. Consider�m c� referirea este f�cut� la Schitul Sahastru, confuzia f�c�ndu-se prin faptul Schitul Cerebuc s-a ridicat de c�tre un c�lug�r de la Schitul Sahastru. Mitropolitul Gheorghe Movil�, ctitor �n 1595 al M�n�stirii Poienile, se arat� interesat de aceste locuri, de sfintenia muntelui si a sihastrilor. Gheorghe Ungureanu, un alt cronicar modern al locului, consider� ca an al pierderii Schitului Sahastru 1706.
...si a fost s� fie Cerebucul
Gheorghe Asachi, care ajunge pe aceste locuri �n 1838, deci cea mai veche m�rturie direct�, afl� c� sf�rsitul Schitului Sahastru a fost la 1704: „Trec�nd p�r�ul S�rbeni, dup� un ceas, ajungi la B�tca numit� Piciorul Sahastrului si �n urm�, la p�r�ul Albu, care le cure �ntr-o vale �ngust�, �n a c�rei mijloc se �nalt� chipul antic al Dochiei. Din aceast� str�mtoare sufl� un v�nt puternic si, precum zice balada, plutesc �n aer o multime de vulturi care ies din st�ncile �nvecinate numite Stratul sau Tab�ra Vulturilor. Numele cel frumos al acestui loc, a �ndemnat a se zidi aici un schit carele a fost p�n� la anul 1704, dar �n ziua de Pasti, pe c�nd se serba �n biseric� Sf�nta �nviere, un munte de om�t, desf�c�ndu-se din v�rful Pionului si surp�nd st�ncile manine, au �ngropat schitul cu toti s�hastrii si a pref�cut forma acestui loc. O icoan� ce a sc�pat din aceast� catastrof�, au �nsemnat locul fostului schit si, mai �n urm�, au pricinuit facerea schitului Cerebucul, unde se p�streaz� p�n� ast�zi“. Acelasi c�rturar confirm� existenta schitului si �l localizeaz�. Toponimele locului arat� si ele vechea existent� a schitului: Piciorul Sahastrului, Groapa Sihastrilor, Poiana Sahastru. Despre sf�rsitul schitului s-a aflat si dintr-o �nsemnare de pe o carte dat�nd din 1723: „...aceast� sf�nt� carte ce se cheam� greceste antologhion, iaste a dumisalei giup�nesei Ecaterina, care au fost la un schit la muntele Pionu, care schit s-au risipit �n ruptura om�tului si moarte �nc� s-au f�cut acolo �n risipa bisericii“. Nu �nt�mpl�tor, Gheorghe Ungureanu crede c� Schitul Cerebuc a fost construit de c�lug�rii din M�n�stirea Pionul la 1710, dup� ce o avalans� a distrus Schitul Sahastru de sub Ceahl�u, s-ar fi numit Cerebuc dup� numele staretului de la M�n�stirea Pionul - Cerebus. El �si amintea c� la 1933 de-abia se mai vedeau urmele schitului. Emanoil Gregorovitza prezint� o lung� povestire de dragoste petrecut� pe timpul lui Vasile Lupu, cu multe personaje reale sau �nchipuite. Cerepuha, pisar al lui Timus Hmelinitcki (ginere al lui Vasile Lupu), se retrage pe aceste locuri si sub numele de Ghedeon ajunge staret la Cerebuc, pe care-l �nzestreaz� cu bog�tii, lucruri furate de tovar�sii s�i cazaci. Pentru p�catele lui si a altora, Dumnezeu i-a pedepsit prin avalansa din 1704. C�lug�rii ce-au sc�pat �mpreun� cu oameni din sate au recl�dit schitul �n dreapta Izvorului Alb. Istoria si legenda se �mpletesc atunci c�nd este cazul unor vechi schituri ale Ceahl�ului si devine un lucru dificil a le desp�rti.
Cerebuc, �nflorire si dec�dere
Putine documente s-au emis (ori s-au p�strat) despre schitul Cerebuc, dat fiind faptul c� nu a detinut o mare important� religioas� si cultural� si nici nu era de sine st�t�tor, ci apartinea M�n�stirii Pionul. Dup� 1830, cneazul Gheorghe Cantacuzino, care a deposedat de mosii M�n�stirea Pionul a �nceput a prigoni si Schitul Cerebuc. �n Menuariu si inventariu despre fondatiea, esistenta si dota schitului Cir�bucului din plasa Muntele, districtu Neamtu din 1876, afl�m: „C�nd s-a usurpat mosia m�n�stirii Hangu (pe care este schitul) de c�tre Cnejii (Principii) Cantacuzini, se aminteste din predanii sigure c� au trimis un v�tav (de religie catolic� - latin�) ca s� d�r�me si s� ard� schitul si biserica cu totul, ca s� nu mai r�m�ie urme ale propriet�tii m�n�stiri Hangu pe acolo; �ns� dup� iconomia nev�zutei protectoare a schitului, trimisii cu g�nd r�u nu s-au oprit din c�l�torie, dar �n locu de a merge la schit, au luat fiecare din ei, osebite directii �n p�dure, �nc�t, dup� ce au obosit umbl�nd, cunosc�nd locurile de unde umbla, s-au �ntors (unii a doua zi, altii a treia zi) si au spus st�p�nului lor cauza nestric�rii schitului. Si numai pentru frica acestei minuni, proprietari au p�strat schitul, fiindc� nu dup� mult timp si v�tavul ce primise sarcina ruin�rii s-a curmat viata prin focul ce a mistuit o arie de paie a mosiei (v�tavul se numea Jan). �n a doua jum�tate a veacului XIX, schitul �ncepe a dec�dea, at�t din pricina lipsei mijloacelor materiale c�t si a nevredniciei soborului, fiind consemnate dosare si judec�ti de c�lug�ri vagabonzi, hoti si betivi. Si cum nimeni (autorit�tile, mosieri, ierarhi ai bisericii) n-a ajutat schitul, odoarele de la Cerebuc au fost duse la Dur�u. R�mas f�r� sobor schitul s-a ruinat, dar si datorit� netrebniciei oamenilor. Gheorghe Iacomi afl� o poveste despre Cerebuc petrecut� dup� anul 1900 de la un b�tr�n din satul Izvorul Muntelui: „Pe p�r�ul Piatra Lupului, mai jos de Cerebuc, lucrau c�tiva unguri la cobor�tul lemnului pe uluc. �ntr-o sear�, dup� ce terminaser� lucru, s-au dus la Cerebuc, care era �n ruin� si s-au apucat s� sape sub masa altarului, cu chip s� g�seasc� o comoar� sau niste bani ascunsi acolo. Neg�sind nimic s-au �nfuriat, au stricat icoanele ce mai erau, ba au dat si foc. A doua zi a venit pedeapsa lui Dumnezeu, toti trei au fost omor�ti de lemnele ce s�riser� de pe uluc“. Bine�nteles c� la acea dat� nu mai erau icoane la schit c�ci fuseser� toate duse la Dur�u si c�, mai �ntotdeauna, aceste traditii, pe l�ng� adev�r mai contin si o component� de pl�smuire popular�, mai slab� sau mai accentuat�, �n functie de scurgerea timpului. Dar, �n cazul vechilor schituri si m�n�stiri, atunci c�nd documentele istoriei nu spun nimic, s� l�s�m traditiile si legendele s� vorbeasc� si astfel se va �nchega imaginea unei lumi demult trecute si prea putin cunoscute. Si chiar dac� unii o vor considera nu �ndeajuns de real� si nu vom deslusi dec�t �ntr-o mai mic� m�sur� adev�rul istoric, ne vom �mp�rt�si din frumusetea creatiei populare a munteanului de la Ceahl�u, din fantezia, �ntelepciunea, m�sura si bunul s�u gust. Ast�zi, �n poiana Cerebuc, este din nou o m�n�stire. Acest nou l�cas de cult a ren�scut din propria cenus� gratie nevointei staretului Gherontie Munteanu. Locul de �nchin�ciune, av�nd anul de pornire 1995, are consemnat la intrare: „�n memoria sihastrilor c�lug�ri ce s-au nevoit de-a lungul anilor �n aceast� parte a Ceahl�ului, cu binecuv�ntarea IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei si PS Calinic Botos�neanul si cu ajurorul credinciosilor s-a �nceput �n 1995 constructia unui nou asez�m�nt c�lug�resc pe vechea temelie a schitului Cerebuc“. Turistul, pelerinul sau oamenii locului sositi la muntele Ceahl�u, cu interes crestinesc ori o dat� pe an cu prilejul hramului bisericii, Sf�ntul Prooroc Ilie Tesviteanul, g�sesc o poian� ce ofer� o priveliste mirific� asupra Ceahl�ului si pot afla �ndrumare crestin�. Dar, prin dialogul cu b�tr�nii Izvorului Alb pot lesne a se re�nt�lni cu povestile muntelui.
|