Alba-neagra cu „subiectiva“ de la examenul pentru liceu
• unul dintre punctele subiectului la rom�n� cerea analiza unei propozitii care, �n functie de topic�, poate fi subiectiv� sau predicativ� • ministerul a cerut p�rerea inspectoratelor judetene despre acest subiect • verdictul ISJ Neamt - „subiectiv�“
Prima prob� din cadrul examenului de evaluare national� 2012 care a avut loc luni, 25 iunie, a �nceput cu o controvers�. Elevi si profesori din toat� tara au strigat sus si tare c� r�spunsul la �ntrebarea num�rul trei din subiectul II al probei de rom�n� este interpretabil. Elevilor li s-a cerut s� indice tipul propozitiei subordonate din fraza „Ceea ce m� jeneaz� este dificultatea r�sfoirii“. Au existat trei variante de r�spuns: „atributiv�“, „predicativ�“ si „subiectiv�“, iar potrivit baremului de corectare, varianta corect� este cea din urm�. Multi profesori au spus �ns� c� aceast� propozitie ar putea fi si predicativ�, motiv pentru care s-a creat o adev�rat� isterie mediatic�, semn�ndu-se petitii on-line si cer�ndu-se Ministerului acceptarea ambelor variante. �n urma acestor intrerpel�ri, Ministerul Educatiei a cerut tuturor inspectoratelor scolare judetene un punct de vedere oficial despre acest subiect si �n functie de r�spunsurile primite se va lua o decizie. R�spunsul oficial al Inspectoratului Scolar Neamt dat prin intermediul inspectorului de limba rom�n�, Gheorghe Br�nzei este clar si arat� f�r� dubii c� este vorba despre o propozitie subiectiv�. „Topica este decisiv� �n aprecierea propozitiei subordonate. Dat� fiind topica din fraza «ceea ce m� jeneaz� este dificultatea r�sfoirii» apreciez c� propozitia subordonat� din acest context este propozitie subiectiv�. Ca o justificare, cred c� �n acest context, predicatul este nominal si este alc�tuit din verbul copulativ «este» si din numele predicativ exprimat prin substantiv - dificultatea -, asadar concluzionez c� este vorba despre o propozitie subordonat� subiectiv�. Este foarte adev�rat c� dac� se schimb� topica se schimb� si contextul, dar sarcina de rezolvat din acest text era referitoare la aceast� topic� si �n concluzie, propozitia cu pricina era subiectiv�. Ca o apreciere asupra subiectelor de la evaluare national�, gradul de dificultate a fost unul moderat si accesul copiilor la rezolvare a fost unul foarte mare. Am convingerea, stiind calitatea profesorilor de rom�n� din judet, c� vom avea note foarte bune la evaluare“, a precizat inspectorul Gheorghe Br�nzei. Elevii care au ales varianta incorect� „predicativ�“ au �ncurcat propozitia principal� cu cea secundar� �ntre ele. Cadrele didactice de specialitate sustin c� „Este dificultatea r�sfoirii“ este propozitia principal�, iar „ceea ce m� jeneaz�“ este cea secundar�. Dat� fiind ordinea cuvintelor si absenta unei intonatii speciale si a unor indicii suplimentare, r�spunsul corect este „subiectiv�“, iar asta pare a fi concluzia general�. „Fraza din text care face obiectul analizei variantelor subiectiv� sau predicativ� este o fraz� cu dubl�
interpretare, ce creaz� dispute at�t �ntre profesorii de limba si
literatura rom�n�, c�t si �ntre elevi si p�rinti. La un examen de nivel
mediu este clar c� o asemenea fraz� nu ar fi trebuit s� apar� ca
subiect, �n cel mai bun caz acesta putea fi un subiect de olimpiad�
scolar�. �n textul respectiv existau destule subordonate, f�r� dubl�
interpretare, respectiv atributive, completive directe care puteau fi
alese, pentru un examen de nivel mediu“, a declarat profesora de
limba si literatura rom�n� Ana Maria B�etanu, de la Scoala „Mihai
Eminescu“ Roman. Profesorii de limba rom�n� s�nt de p�rere c�
subiectele ar trebui s� fie de nivel mediu si s� cuantifice
cunostintele elevilor. P�rintii elevilor consider� c� reprezentantii
ministerului ar trebui s� decid� punctarea ambelor variante ca fiind
corecte. Problema este c� tezele s�nt �n curs de corectare si �nc� nu a intervenit nici o modificare a baremului de corectare, p�n�
la �nchiderea editiei. Pe de alt� parte, subiectul controversat nu va putea fi invocat de elevii care vor lua note mici deoarece era slab punctat, chestiunea ambigu� fiind notat� doar cu 6 puncte din totalul de 100 acordate pentru rezolvarea tuturor subiectelor.
|