Hidroelectrica, firma care investeste �n oameni pentru cresterea profitului
• Hidrolectrica, unul dintre cei mai mari produc�tori de energie, a finalizat primul proiect finantat prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) • bugetul total al proiectului a fost de 1.465.00 lei, contributia Hidroelectrica fiind de 600.000 lei • proiectul are la baz� filosofia Kaizen, adic� un sistem de �mbun�t�tire continu� care urm�reste, �n principal, ca prin eliminarea pierderilor s� creasc� profitul • Hidroelectrica a finalizat unul dintre cele mai importante proiecte de perfectionare a personalului societ�tii. Anuntul a fost f�cut ieri �n cadrul unei conferinte de pres�, organizat� la sediul Sucursalei Hidrocentrale Bistrita Neamt si la care au participat Toma Suru, director adjunct tehnic, Camelia T�nase, sef Resurse Umane, Dan V�rlan, manager de proiect si inginerul Nicolae Petrescu, purt�torul de cuv�nt al institutiei. Proiectul are la baz� conceptul Kaizen care, dup� spusele managerului de �mbun�t�tire resurse „accept� pasii mici, nu pasii mari care atrag dup� sine un r�spuns negativ la schimbare“. Conform celor precizate de Dan V�rlan, proiectul de formare si perfectionare a personalului societ�tii derulat de Hidroelectrica si-a atins obiectivele stabilite si a ajuns �n etapa final�, de diseminare extern� a rezultatelor obtinute. Obiectivul principal al proiectului, finantat din fonduri europene, a fost crearea unui nucleu de specialisti si manageri �n �mbun�t�tire procese, certificati CNFPA, care s� continue, p�n� �n anul 2014, instruirea angajatilor Hidroelectrica. De altfel, Hidroelectrica �si propune ca p�n� la sf�rsitul anului 2014, 90% din personalul companiei s� fie instruit �n „filosofia Kaizen“. Pentru asta, cei 5200 de angajati, c�t num�r� Hidroelectrica la nivel national, trebuie s� urmeze o serie de cursuri.
„Aveti �ncredere �n noi, asa cum noi avem �ncredere �n dumneavoastr�“
Sucursala Hidroelectrica Bistrita are deja trei specialisti instruiti pentru a implementa noul concept si pune mare baz� �n ei. Este vorba de Carmen C�r�us, Loredana Maxim si Gabi Coman. Bugetul total al proiectului a fost de 1.465.000 lei, din care contributia Hidroelectrica 600.000 lei, respectiv 40,95% si asistent� financiar� nerambursabil� 865.000 lei, respectiv 59,05%. Prin aplicarea acestui proiect s-a urm�rit sensibilizarea a 120 de salariati cu privire la principiile �mbun�t�tirii continue a proceselor (decembrie 2010 - ianuarie 2011); formarea a 45 de specialisti �mbun�t�tire procese, certificati de Consiliul National de Formare Profesional� a Adultilor (februarie - iunie 2011); formarea a 15 manageri �mbun�t�tire procese, certificati de Consiliul National de Formare Profesional� a Adultilor (septembrie-noiembrie 2011); elaborarea strategiei si a procedurilor de lucru pentru implementarea filosofiei �mbun�t�tirii continue a proceselor �n Hidroelectrica (decembrie 2011); diseminarea intern� a rezultatelor proiectului-program de constientizare a 1005 salariati (ianuarie-martie 2012), reprezent�nd peste 17% din personalul societ�tii. P�n� la finele anului 2014 vor fi instruiti 90% din angajatii Hidroelectrica, folosind personalul propriu format �n cadrul proiectului. Ultima etap� a proiectului finantat din fonduri europene - diseminarea extern�, se desf�soar�, �n luna aprilie, �n toate cele 13 sucursale si la sediul central din Bucuresti al Hidroelectrica. Inginerul Constantin Romic� Grigoriu, directorul general al Sucursalei Hidrocentrale Bistrita, le-a transmis celor prezenti la conferinta de pres� un mesaj: „Aveti �ncredere �n noi, asa cum noi avem �ncredere �n dumneavoastr�. Ne vom face si �n continuare datoria cu profesionalism si responsabilitate pentru a produce energia electric�, energia f�r� de care ast�zi viata este greu de imaginat. V� multumim pentru c� ne s�nteti aproape si, ca buni crestini va dorim s�rb�tori fericite, cu s�n�tate liniste si �mp�care!“.
Ce �nseamn� conceptul Kaizen?
Termenul Kaizen vine din limba japonez�, iar �ntr-o traducere aproximativ� ar �nsemna kai - schimbare si zen - filosofia echilibrului, a binelui. Cu alte cuvinte este vorba de un sistem de �mbun�t�tire continu�. Asa zisa filosofie Kaizen �si are �nceputurile cu multi ani �n urm�, av�nd ca punct de plecare SUA, dar cu o dezvoltare puternic� �n Japonia. Aici a fost aplicat� �n industria produc�toare de automobile, Toyota fiind cel mai bun exemplu. Ideea principal� a filosofiei Kaizen este eliminarea pierderilor, reducerea costurilor si cresterea productiei. Kaizen este un anumit stil de management, �ns� poate fi considerat lejer si o filosofie de viat�. �n modelul Kaizen, solutiile vin de jos �n sus, angajatii av�nd un rol deosebit de important �n cadrul companiei. Ideea este ca fiecare s� g�seasc� solutii de �mbun�t�tire a procesului de productie. �n cadrul proiectului implementat la Hidroelectrica, fiecare angajat ar trebui s� vin� cu 2 solutii de acest gen/anual, ideile bune fiind chiar recompensate. P�n� �n prezent, angajatii sucursalei Hidrocentrale Bistrita au livrat peste 100 de idei. O alt� latur� important� a acestui stil managerial se refer� la sortarea si separarea lucrurilor utile de cele inutile, ordonarea lor pentru a fi usor de g�sit, cur�tenie si ordine la locul de munc�. Coceptul Kaizen se aplic� pe scar� larg� �n SUA, Japonia, Germania, Portugalia etc. Desi novici la acest capitol, rom�nii au �nceput s� aplice cu succes acest concept. Tarom, dar si Banca Transilvania s�nt doar dou� exemple de mari companii care au dat credit acestei filosofii.
Programul operational Sectorial dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
Schema de ajutor de stat pentru formarea profesional� general� si specific� bani pentru formare profesional�“, aferent� Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, axa prioritar� 3, Cresterea adaptabilit�tii lucr�torilor si a �ntreprinderilor. Titlul proiectului: Formarea si perfectionarea personalului societ�tii �n conformitate cu strategia de dezvoltare a resurselor umane, bazat� pe principiile �mbun�t�tirii continue a activit�tii �n scopul cresterii capacit�tii de adaptare a societ�tii la mediul economic �n schimbare.
Scopul proiectului
1. Formarea si perfectionarea personalului societ�tii �n conformitate cu strategia de dezvoltare a resurselor umane, bazat� pe principiile �mbun�t�tirii continue a activit�tii �n scopul cresterii capacit�tii de adaptare a societ�tii la mediul economic �n schimbare.
2. Realizarea unei schimb�ri graduale de mentalitate �n organizatie prin introducerea conceptului �mbun�t�tirii continue a performantei proceselor �n organizatie.
3. Certificarea unor angajati ai societ�tii ca specialisti si manageri �n �mbun�t�tire procese pentru a continua formarea �n �mbun�t�tirea proceselor si dup� finalizarea proiectului, asigur�ndu-se sustenabilitatea proiectului.
4. Formarea a 17% dintre angajatii societ�tii �n scopul �mbun�t�tirii continue a activit�tii lor, a proceselor.
Rezultatele asteptate
�mbun�t�tire continu� a proceselor �n scopul cresterii competitivit�tii prin: reducerea consumurilor si costurilor (instruire prin forte proprii), cresterea productivit�tii muncii, cresterea flexibilit�tii �n satisfacerea necesit�tilor clientilor interni si externi ai societ�tii.
Activit�tile proiectului
1. Managementul proiectului
2. Achizitii publice: servicii de instruire; auditul proiectului; vizibilitatea proiectului; materiale consumabile; servicii de catering
3. Selectia grupului tint�
4. Instruirea grupului tint�
5. Realizarea strategiei si procedurilor de lucru---sustenabilitatea proiectului
6. Diseminarea rezultatelor (intern� si extern�)
7. Promovarea si vizibilitatea proiectului
Selectia grupului tint�. Nucleul pentru sustenabilitatea proiectului: obtinut prin selectii repetate
Va fi realizat� �n etape de c�tre echipa mixt� prestator instruire beneficiar folosind criteriile prev�zute �n Standardul Ocupational pentru Specialisti si Manageri �n �mbun�t�tirea proceselor.
Etapa 1: Selectia primului grup pentru instruire, 120 de persoane.
Etapa 2: Selectia celui de-al doilea grup, 45 de persoane din prima grup� pentru formarea specialistilor �n �mbun�t�tirea proceselor.
Etapa 3: Selectia celui de-al treilea grup, 15 manageri din cei 45 de specialisti.
Rezultat selectie:
Nucleu de �mbun�t�tire continu� �n Hidroelectrica SA: 15 manageri, 45 specialisti, 120 persoane sensibilizate.
Instruirea grupului tint� dup� metoda „�n cascad�“
I. Seminar de sensibilizare: 120 de participanti din toate sucursalele si uzinele. Tema: bazele �mbun�t�tirii proceselor �n organizatie: 4 grupeX30 participantiX5 zile pe serie.
II. Program de formare Specialisti �n �mbun�t�tire procese, conform Standardului ocpational, cu examen de certificare: 45 specialisti �n �mbun�t�tire procese: 3 grupeX15 cursanti, durata 6 luni.
III. Program de formare „manageri �n �mbun�t�tire procese“ 15 manageri, dintre cei care au diploma de specialisti, durata 3 luni.
Instruirea �n cascad�: Etapa 1: selectia grupului tint� - 120 persoane; Etapa 2: workshop sensibilizare grup tint�; Etapa 3: selectia spceialistilor - 45 persoane; Etapa 4: instruirea specialistilor; Etapa 5: selectia managerilor - 15 persoane;
Etapa 6: instruirea managerilor; Etapa 7: diseminarea intern� si extern�.
Strategia si procedurile de lucru
Beneficiarul si prestatorul vor elabora strategia si procedurile de lucru pentru implementarea filosofiei �mbun�t�tirii continue a proceselor �n Hidroelectrica SA
Diseminarea intern� a rezultatelor proiectului
Respect�nd principiile responsabilit�tii sociale si accesului la informatie, Hidroelectrica va prezenta rezultatele proiectului clientilor, partenerilor de afaceri, autorit�tilor locale si centrale, reprezentantilor mass-media prin organizarea etapei Diseminare Extern� a rezultatelor proiectului.
|