Despre modele si fotomodele
La gura sobei, cu Vasile Muraru • „S� caute modele nu fotomodele! Iat�, generatia marilor actori rom�ni e plin� de astfel de modele. Stiau meserie si puteau �nnobila orice text. Indiferent cum era scenariul“, le transmite Vasile Muraru actorilor tineri, din noua generatie, care cunosc mai putin galeria de aur a teatrului si filmului rom�nesc • recent, actorul nemtean a participat la premiera filmului „Ultimul corupt din Rom�nia“ al lui Sergiu Nicolaescu, unde are un rol • o alt� pelicul� la care s-au terminat film�rile si �n care joac� este „Mama ei de tranzitie“, �n regia Cristinei Nichitus • planuri de viitor s�nt legate de colaborarea cu Nae L�z�rescu, Stela Popescu sau Alexandru Arsinel • L-am �nt�lnit acum mai bine de o lun�, c�nd si-a f�cut inopinat aparitia, spre surprinderea si bucuria tuturor, la o agap� prilejuit� de s�rb�torirea a 83 de ani de viat� a unui �ncercat om al locurilor, Grigore Caraza. S-a simtit dator s� fie p�rtas la un eveniment important din viata unui semen pe care �l respect� si �l pretuieste.
Ca orice om de pe lumea asta, Vasile Muraru are si el probleme personale, bucurii si necazuri, succese si opinteli pe care le trece - poate si gratie nobilei �ndeletniciri - cu z�mbetul pe buze. Ca orice om de calitate e politicos si �ndatoritor. Dac�-i inspiri �ncredere te someaz� s�-l tutuiesti. Tr�ieste cu patim� fiecare eveniment si se socoate dator a �mp�rt�si succesele. Chiar si ale altora. „Am pl�ns de bucurie, alalt�ieri, c�nd a c�stigat Tec�u. S� vezi drapelul Rom�niei...“ �l cred si, nu stiu de ce, nu �l suspectez de patriotism emfatic. Cu at�t mai mult cu c�t r�d�cinile rurale nu-i �ng�duie nici un exercitiu de f�t�rnicie. Si nici de r�utate. Nu critic� pe nimeni si pare c� �i �ntelege pe toti. Cum e si firesc �l �ntreb ce a mai f�cut �n ultima vreme si cu ce se mai ocup� acum. R�spunsul e previzibil: a f�cut filme. Pe 17 februarie 2012 a avut loc la Bucuresti premiera filmului „Ultimul corupt din Rom�nia“ al lui Sergiu Nicolaescu. Si tocmai a terminat un alt film, „Mama ei de tranzitie“, �n regia Cristinei Nichitus pe un scenariu de Bogdan Ficeac. Aflu cu acest prilej c� scenaristul e sotul Eugeniei Vod�. „Am un rol frumos �n acest film. Si are o distributie care m� onoreaz�“. A venit de la Doina unde l-a dus pe tat�l s�u, abia iesit din spital. Si nu a sc�pat prilejul de a-l felicita de ziua sa pe Grigore Caraza. Pe care �l admir� si �l stimeaz� enorm. „Pentru verticalitatea de care a dat dovad� �ntotdeauna“, tine s� precizeze. „Iar noi, ca oameni, nu putem dec�t s� fim zguduiti de �ncerc�rile prin care a trecut acest om. At�t.“ Spune „at�t“ ca pe o sentint� ce nu admite replic�. C�nd �l vede pe Puiu Vadana reitereaz� o idee pe care a g�ndit-o c�ndva, mai demult, �mpreun� cu Adrian Alui Gheorghe: „M� g�ndesc s� invit c�tiva artisti plastici pietreni s� expun� la Galeria Cip Art a Teatrului Constantin T�nase din Bucuresti. Ar fi un gest de solidaritate cultural� pe care, negresit, pictorii de aici - si �i pomeneste printre altii pe Bezem si pe R�ileanu - �l merit�“. Ca s� nu ne risipim �l invit la un scurt dialog; pe care �l accept� cu pl�cere.
Cinematografia rom�n� nu a �nceput dup� revolutie
Reporter: Stiu c� ai un adev�rat cult pentru generatia de mari actori, �n mare parte, din p�cate, trecut�.
Vasile Muraru: Da, trecut� prin viat� si prin rigorile artei adev�rate; unde a l�sat urme profunde si inconfundabile. �i pomenesc aici, printre altii, pe George Constantin, pe Gheorghe Dinic� si pe vitregitul de laude Colea R�utu. Care a fost un actor teribil de mare. Dar lucrul acesta, din p�cate, nu se prea stie.
Rep.: Ce le-ai spune actorilor tineri, din noua generatie, care cunosc mai putin galeria de aur a teatrului si filmului rom�nesc?
V.M.: Ce s� le spun? S� caute modele nu fotomodele! Iat�, generatia marilor actori rom�ni e plin� de astfel de modele. Stiau meserie si puteau �nnobila orice text. Indiferent cum era scenariul, proletcultist sau, m� rog... C� asa era pe atunci. Asta e realitatea. Dar fiecare actor �si f�cea cu adev�rat meseria. Profesionist si cu mare responsabilitate. De aceea ne uit�m cu aceast� pl�cere mereu re�mprosp�tat� ori de c�te ori vedem si revedem filmele pe care le-au realizat acesti mari actori, adev�rati meseriasi. Cinematografia rom�n� este, totusi, o cinematografie. Nu a �nceput dup� revolutie. Are c�teva rezultate deosebite si a fost slujit� de niste profesionisti.
Un cuplu care functioneaz�
Rep.: Cum vezi tu, totusi, ast�zi, implicarea unor mari actori din generatiile trecute, �n filme oarecum dubioase din punct de vedere al mesajului artistic?
V.M.: Nu trebuie s�-i condamn�m. Stiu c� ar putea s� refuze, dar c�teodat� ne g�ndim la supravietuire. Ce s� zic? Nu iau at�t de mult pentru a nu mai repeta acest lucru si atunci s�nt nevoiti s� fac� fel de fel de chestii de astea. Chiar si reclame. Eu nu m� duc, dar nu-i condamn pe cei care fac si reclame si telenovele si orice.
Rep.: Chiar voiam s� te �ntreb; c�nd te v�d �n vreo reclam� cu vreo bere, cu vreun spiridus, cu...?
V.M.: Nu, n-am s� fac nici o reclam� care se d� �n Rom�nia. Am si o explicatie: e un meci, un spectacol ceva si se nimereste c� bag� reclama aia. Dup� ce c� �njur� pe �ia de pe stadion te mai �njur� si pe tine: „Iar�si �sta!“
Rep.: Devii complice.
V.M.: Exact. Am fost solicitat, dar am �ntrebat dac� se d� �n str�in�tate. „Nu, �n Rom�nia“. „Multumesc, nu!“ Si erau niste bani de luat, s� stii.
Rep.: S�nt sigur.
V.M.: Nu i-as fi refuzat, dar am stat, am g�ndit si... asta e.
Rep.: Mai ai planuri de viitor cu Nae L�z�rescu?
V.M.: Sigur. Este un cuplu care functioneaz�. Am observat si reactia de la Cr�ciun, c�nd a b�tut totul �n jur. Am f�cut minutul de aur �n ziua respectiv�. Cu toate c� nu ap�rem prea des, ca s� nu plictisim, sper�m ca si �n continuare s� lucr�m cu acelasi succes. De altfel si la teatru vom scoate o nou� premier�, �n luna martie, �mpreun� cu domnul Arsinel, cu doamna Stela, si sper�m ca si de aceast� dat� s� ne bucur�m de succesul care p�n� acum nu ne-a ocolit.
Rep.: Cineva, acum c�teva zile, incrimina faptul c� doamna Stela foloseste aceleasi poante din anii ‘80 - ‘90. Ce p�rere ai despre aceast� malitioas�, �n fond, remarc�?
V.M.: Nu-si are locul la niste valori at�t de mari. Indiferent ce s-ar �nt�mpla. Stela Popescu poate s� spun� zilnic numai „bun� ziua“ la televizor si lumea tot o iubeste. Radu T�nase, b�iatul lui Constantin T�nase, spunea c� si-ar fi dorit ca tat�l lui s� aib� o Stela Popescu �n trup�.
Rep.: Dac� tot ai pomenit de marele actor, nu te-ar tenta s� faci un T�nase original?
V.M.: Am f�cut o �ncercare de dou�-trei strofe pentru Catavencu, gratis fireste, si-a iesit bine. T�nase, de fapt, era cet�teanul, rom�nul, pur si simplu. As putea s� fac asta, dar, sigur, �n stilul meu. Personalitatea lui T�nase nimeni nu poate s� o copieze si cu at�t mai putin s� o redea. El era un imitator inimitabil. Deci fiecare cu stilul lui. Dar trebuie p�strat� traditia si o s� �ncerc, ti-am mai spus. P�n� la urm� trebuie s� �ncerc s� fac ceva �n stilul clasic al lui T�nase.
Revista rom�neasc� la aniversare
Rep.: Anul acesta se �mplinesc 140 de ani de revist� rom�neasc�; la 19 noiembrie. Cum �nt�mpinati evenimentul?
V.M.: C�ut�m sponsori. Am fost cu domnul Arsinel s� facem rost de o piatr� care, sculptat�, va reprezenta bustul lui T�nase, pe care �l vom expune �n hol. Pentru c� ne-am mutat la un sediu nou, la Sala Savoy, l�ng� Telefoane. O s� marc�m evenimentul �ntr-o s�pt�m�n� special�, cu spectacole, poate mai invit�m si din tar� c�te ceva. S� facem ceva frumos pentru a celebra acest eveniment.
Rep.: Cu at�t mai mult cu c�t traditia revistei rom�nesti oblig�.
V.M.: Evident asa este. Matei Millo, Flechtenmacher, Alecsandri au reprezentat mugurii revistei rom�nesti pe care mai t�rziu T�nase o va ridica la rang de spectacol. Revista rom�neasc�, inventat� si dezvoltat� de T�nase este un gen unic �n lume.
Rep.: Cum se mai vinde la noi revista? Aveti spectatori?
V.M.: Da, da... Avem spectatori, slav� domnului. Am merge si �n provincie, dar e greu s� faci deplas�ri �n ziua de azi. Totul cost� foarte mult: transport, cazare, mas�. La noi, la sediu, treaba merge foarte bine. 80 la sut� dintre spectatori s�nt tineri sub treizeci de ani, scolile, s�pt�m�na studenteasc�... E un gen de spectacol iubit. Revista e un ziar vorbit, e un gen �n care de-a lungul a numai cinci minute trebuie s� dai totul. Ori totul, ori nimic, cum se spune. Se caut� noi modalit�ti de exprimare. Spectacolul de revist� este un melanj de forme de expresie pe c�t de diverse pe at�t de curajoase uneori.
Rep.: Tin�nd cont de realit�tile sociale, economice si politice din tara noast�, consideri c� teatrul de revist� mai are viitor �n Rom�nia?
V.M.: Dac� a avut trecut, are prezent, trebuie s� aib� si viitor. S�ntem obligati. Este un gen care tr�ieste; si dup� 140 de ani va tr�i �n continuare spre bucuria publicului.
Rep.: V� invidiez pe voi bucurestenii care...
V.M.: Stai asa! Nu m� b�ga si pe mine. Eu nu s�nt bucurestean. Eu s�nt din judetul Neamt.
Rep.: M� mir c� functioneaz� at�t de acerb patriotismul local.
V.M.: De ce? E foarte firesc. Aici �mi s�nt, �n fond, r�d�cinile.
Rep.: La care ar trebui s� v� �ntoarceti m�car cu spectacole.
V.M.: Asa este. Pentru c� una e s� fii �n sal� si alta la televizor. Astept�m si noi reactia celor �ndrituiti, de aici din zon�, s� ne invite a veni la Piatra Neamt cu un spectacol adev�rat, ca la sediu, nu cu improvizatii. Pentru c� lumea stie s� aprecieze un spectacol adev�rat, nu o cutie de conserve foarte frumos colorat� la care te uiti cu mirare.
|