De la re�nc�rcarea lui Will la Shakespeare revolution
• interviu cu regizorul �tefan Iord�nescu De data aceasta l-am abordat pe regizorul �tefan Iord�nescu, imediat dup� premiera cu „Shakespeare re�nc�rcat“, la modul cel mai abrupt.
Reporter: Este un joc?
�tefan Iord�nescu: Este un joc, da. Ne juc�m de-a Shakespeare.
Rep.: Crede�i cumva c� spectatorul ar trebui s� fie unul avizat?
�.I.: Nu, nu cred de loc asta. E un spectacol care se adreseaz� �i publicului avizat. S�nt mai multe nivele de percep�ie, dar e un spectacol pentru spectatorii neaviza�i, �n primul r�nd, pentru c� nu face altceva dec�t s� trezeasc� gustul �i apetitul pentru ni�te viitoare mari spectacole.
Rep.: �l socoti�i cumva un soi de reader-digest?
�.I.: Da, este o prefa��. E un moment din care pot s� ��neasc� ni�te posibile viitoare mari spectacole. Tot ceea ce a�i v�zut constituie o trecere �n revist� a unor puncte de vedere a propos de ni�te texte shakespeariene.
Rep.: B�nuiesc c� decupajul nu a fost deloc u�or de alc�tuit. �i apoi, scena final�, cu acel retur al ac�iunii...
�.I.: Asta este pentru spectatorii aviza�i. Nu toat� lumea o s� �n�eleag� rostul acestui demers. Spectacolul con�ine �i o serie de citate, e adev�rat, foarte libere, din ni�te mont�ri celebre. Fragmentul la care v� referi�i se inspir� dintr-un spectacol celebru al lui Robert Willson, „Die Hamlet Maschine“, scris de Heiner Muller. E un spectacol care s-a jucat �i la noi, �n '93 mi se pare, la Teatrul Na�ional din Bucure�ti, f�cut de Bob Willson. Omagiem, �ntr-un fel, acel spectacol. Dar mai s�nt �i alte omagii �n spectacolul nostru. Astfel, „Romeo �i Julieta“ e f�cut �n maniera propus� de C�t�lina Buzoianu �n '77-'78 cu studen�ii, pe atunci, Mariana Buruian� �i Adrian Pintea, la Studioul „Casandra“, costumele s�nt inspirate �n linii mari din cele ale Liei Man�oc, „Titus Andronicus“ e un omagiu liber �i chiar parodic la spectacolul lui Silviu Purc�rete de la Craiova, „Macbeth“ e un citat dintr-un spectacol de-al meu mai vechi f�cut la T�rgu Mure� �i exemplele ar putea continua. De pild�, ca s� continu�m, „Furtuna“ e f�cut din citate �i montaj cinematografic, de la „Titanic“ la „Matrix“ �i la lumea virtual�. Prima parte din „Hamlet“ folose�te ni�te fragmente din spectacolul lui Ciulei de la Bulandra, cu Marcel Iure�, ca �i muzica ce este semnat� de aceea�i autoare, deci ne-a mers. Spectatorii aviza�i vor descoperi lucrurile astea, dar, dincolo de asta, cred c� este un spectacol �n primul r�nd pentru tineret. El are rolul s� deschid� ochii asupra lui Shakespeare �i demonstreaz� c� marele dramaturg se poate trata la zi chiar �i �n secolul XXI. Acesta a fost pariul nostru. Am lucrat cu �ase actori foarte buni care s�nt - pentru c� pomenea�i de acest lucru - autorii decupajului. Ne-am ales �mpreun� fragmentele. Am avut mai mul�i actori la �nceput... A trebuit s� restr�ngem la ceea ce a�i v�zut pentru c� erau probleme care �ineau de timp. A� fi vrut s� fac dou� spectacole, de fapt. Mi-am dat seama destul de t�rziu c� aveam material suficient pentru dou� spectacole cuplate �n dou� zile.
Rep.: Inepuizabilul Shakespeare. Ar fi fost un lucru inedit pentru peisajul teatral.
�.I.: Da, da, da. Poate c� data viitoare, dac� o s� mai avem chef �i o s� ne sim�im bine, o s� facem un Shakespeare revolution.
Rep.: Sau Shakespeare se �ntoarce... Sau se re�ntoarce...
�.I.: Eu am vrut s� demonstrez c� este �i o op�iune de repertoriu a unei institu�ii. Am verificat chestia asta mai demult, prin locurile prin care am fost director. Eu cred c� pentru publicul din ziua de azi, care este �n propor�ie de optzeci la sut� t�n�r, liceeni �i studen�i, este mult mai important s� faci lucruri de tipul �sta, comercial, dec�t s� faci cine �tie ce comedii bulevardiere, pr�fuite, care nu intereseaz� pe nimeni; poate pe ni�te b�tr�nei simpatici care-�i mai aduc aminte de vremurile de mult apuse. Cred c� acest tip de spectacol comercial este mult mai interesant �i folositor.
Rep.: Oricum, a�a cum am mai spus - e un truism - Shakespeare e inepuizabil...
�.I.: Fire�te. De aia ne tot oprim la el.
|