COMERT CU VIATA?
Privatizarea serviciilor de urgent�
• medicii nemteni nu s�nt de acord cu privatizarea serviciilor de urgent� • sindicalistii din domeniu cred c� este o aberatie • noua lege a s�n�t�tii permite aparitia ambulantelor si unit�tilor de primiri urgente private • „Serviciile de urgent� trebuie s� r�m�n� sub controlul statului si trebuie s� acorde asistent� tuturor, nu doar asiguratilor sau celor cu bani“, a declarat medicul Iosif Koszeghi • �n ultimele zile noul proiect de lege referitor la reforma sanitar� si mai ales una dintre prevederile care se refer� la medicina de urgent� a �ncins spiritele la nivel national, cre�nd o adev�rat� furtun�. Politicienii si initiatorii acestei legi consider� c� privatizarea serviciilor de urgent� ar putea fi �n avantajul pacientilor pe c�nd cei care lucreaz� �n sistem se opun categoric, justific�ndu-si opiniile prin faptul c� astfel se va face comert cu viata. Concret, noul proiect de lege permite aparitia operatorilor privati �n sistemul de urgent�. Cu alte cuvinte, la fiecare �nceput de an, la contractarea cu Casa de Asigur�ri vor putea participa nu doar ambulantele publice ci si firme private care au �n dotare masini de transport sanitar si care pot oferi astfel de servicii. Statul, �n spet� casele de asigur�ri, vor face contract cu cei care ofer� cele mai bune preturi si cele mai bune servicii. P�n� aici nimic r�u, ba chiar pare a fi �n avantajul bolnavilor faptul c� vor exista mai multe firme si care s� aib� mai multe masini, mai bine dotate. Problema apare �n momentul �n care firmele private vor dori s� fac� profit si vor face rabat la calitate. Pe de alt� parte, teama celor care contest� aceast� prevedere este c�, �n momentul �n care firma privat� va termina bugetul lunar va refuza s� vin� la solicit�ri, exact ca �n cazul laboratoarelor de analize care fac astfel de investigatii doar �n limita fondurilor. O alt� temere este c� privatii �si vor selecta clientii, refuz�nd pacienti care provin din r�ndul categoriilor defavorizate (oameni ai str�zii, oameni foarte s�raci) sau care domiciliaz� la mari distante de o clinic�. Medicul Raed Arafat, cel care a �nfiintat SMURD-ul la noi �n tar� acum peste 20 de ani a fost cel mai �nversunat contestatar al sistemului si a preferat s� demisioneze din functia de secretar de stat al Ministerului S�n�t�tii dec�t s� fie de p�rtas la privatizarea urgentelor.
Afacerile cu statul au creat milionari �n euro
Medicii nemteni s�nt de partea lui Arafat si nu v�d cu ochi buni intentia Ministerului S�n�t�tii de a permite privatizarea serviciilor de urgent�. „Nu stiu de ce s-au oprit tocmai la aceste servicii pentru c� �n sistemul sanitar s�nt multe altele deficitare. Experienta ultimilor ani a ar�tat c� �n Rom�nia cele mai profitabile afaceri s�nt cele cu statul. Majoritatea milionarilor �n euro de la noi nu au f�cut averile muncind pe br�nci ci, pur si simplu, pentru c� au �ncheiat afaceri avantajoase cu statul. S�n�tatea a fost unul dintre domeniile care nu a prezentat foarte mare interes p�n� acum, dar iat� c� acum i s-a descoperit potentialul. S�nt de p�rere c�, dac� privatii vor intra �n competitie cu serviciile publice, efectele vor ap�rea �n timp si cu sigurant� vor duce la falimentarea acestora din urm�. De asemenea, unit�tile de primiri urgente s�nt de interes national si tocmai de aceea ele au �n acest moment un buget separat. �n urgent� se folosesc medicamente care cost� miliarde si care s�nt vitale pentru salvarea vietilor. Tocmai de aceea statul asigur� finantarea acestor unit�ti. Privatizarea anumitor servicii medicale este benefic�, dar serviciile de urgent� trebuie s� r�m�n� sub controlul statului si trebuie s� acorde asistent� medical� tuturor, nu doar asiguratilor sau celor cu bani“, a declarat medicul Iosif Koszeghi, presedintele Colegiului Medicilor Neamt.
„Am lucrat cu doctorul Arafat si-l sustin“
Seful Unit�tii de Primiri Urgente din cadrul Spitalului Judetean este de partea doctorului Arafat si crede c� �n acest moment serviciile de urgent� functioneaz� foarte bine. „Nu stiu �n am�nunt proiectul de lege astfel �nc�t nu pot avea o p�rere foarte avizat�. Am lucrat �ns� cu medicul Raed Arafat care, dup� p�rerea mea, este unul dintre cei mai mari specialisti, dac� nu chiar cel mai bun, �n domeniul medicinei de urgent�. Meritele sale s�nt incontestabile si de aceea cred c� p�rerile sale s�nt cele mai competente �n domeniu, motiv pentru care �l sustin. �n acest moment, la noi, serviciile de urgent� functioneaz� foarte bine, dup� legi cadru foarte bine puse la punct si dup� protocoale standardizate. Nu v�d ce ar mai putea fi f�cut si nu v�d care ar fi avantajele privatiz�rii“, a precizat medicul Cristian P�s�l�u.
„C�nd ceva merge bine �n tara asta, trebuie distrus“
Nici sindicalistii din S�n�tate nu s�nt de acord cu aceast� privatizare pe care o consider� nejustificat�. „Se pare c� de c�tiva ani �ncoace intentia politicienilor este s� distrug� sistemul sanitar. Au �nchis spitale, pe cele r�mase nu le-au mai finantat corespunz�tor, pl�tesc cadrele medicale mizerabil, vor s� introduc� coplata, iar acum au descoperit cum pot s� fac� si afaceri pe seama serviciilor de urgent�. Din p�cate, c�nd ceva merge bine �n tara asta, imediat se ia decizia s� se distrug�. Este si cazul Ambulantei, unde lucrurile chiar functioneaz�. Noi ne vom opune acestei privatiz�ri deoarece nu am fost invitati la consult�ri, dar nu stiu dac� va tine cineva cont de p�rerea noastr�“, a declarat Angela Tofan, liderul Sanitas Piatra Neamt.
Transportul dializatilor deja �l face de peste un an BGS
O parte din serviciile de urgent� s�nt deja privatizate, transportul dializatilor fiind f�cut integral de firme private. Anul trecut, Ambulanta Neamt a pierdut o sum� frumusic� dup� ce i s-a reziliat contractul cu Centrul de Dializ� Nefromed Piatra Neamt pentru transportul celor 114 persoane care fac de 2-3 ori pe s�pt�m�n� dializ�. Acest centru este �n contract cu Casa de Asigur�ri Neamt si primeste pentru fiecare sedint� de dializ� aproape 500 de lei. �n acest cost intr� si transportul. P�n� �n iarna lui 2011, transportul bolnavilor la si de la dializ� era f�cut de Ambulanta Neamt. Nefromed a reziliat contractul �ns� si a preferat colaborarea cu BGS, motiv�nd c� astfel pacientii au parte de mai mult confort. �n Neamt, transportul dializatilor este asigurat cu sase autoturisme Dacia Logan MCV si de un Land Rover Defender. De altfel, �n majoritatea judetelor t�rii transportul dializatilor a fost preluat de c�tre BGS.
|