Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Decembrie 2011
LMMJVSD
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 14 Decembrie 2011
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

„America m-a �nv�tat s� muncesc“

• spune proasp�tul manager al Spitalului Neamt, care a locuit 12 ani �n SUA • a revenit acas� din ratiuni sentimentale • este decis s� foloseasc� experienta de peste Ocean �n transformarea spitalului • el va face echip� cu medicul Cristina At�n�soaie, care are experienta sistemului medical rom�nesc •

Sefii Spitalului Judetean, medicii Lucian Ciobotaru, manager, si medicul Cristina At�n�soaie, director medical, instalati �n functie de la mijlocul s�pt�m�nii trecute, se aflau luni dimineat� la munc�, �mbr�cati regulamentrar �n halate albe. Nu stiau foarte multe despre felul �n care se conduce un spital de o asemenea m�rime, dar erau foarte interesati s� afle c�t mai repede, astfel �nc�t schimbarea conducerii s� nu creeze nici un fel de sincope. Doctorul Ciobotaru, cet�tean rom�n si american deopotriv�, vrea s�-si foloseasc� experienta celor 12 ani de America �n sistemul sanitar rom�nesc si, desi vremurile s�nt tulburi, iar lipsurile la tot pasul, este optimist si �ncrez�tor. Colega Cristina At�n�soaie are mai mult� experient� autohton�, ea conduc�nd timp de 6 ani Spitalul Roznov, si, din cauza greut�tilor ap�rute frecvent, era putin mai retinut�. Cu toate acestea, cei doi directori, tineri si frumosi, au r�spuns cu amabilitate �ntreb�rilor noastre si si-au deschis sufletele pentru a-si spune povestile din spatele functiilor.
Reporter: Visul multor rom�ni este de a emigra, iar America este un vis frumos. La dumneavoastr� lucrurile au stat invers. De ce Rom�nia si de ce nu America?
Lucian Ciobotaru: Am plecat �n SUA �n 1998, pentru c� mi s-a oferit o oportunitate de a-mi continua cariera acolo. Anterior am lucrat ca medic ginecolog la Spitalul Universitar Bucuresti si �n cercetare medical�. Mai vizitasem Anetica si mi s-a p�rut o tar� absolut uimitoare, frumoas�, cu toate lucrurile foarte bine puse la punct si pline de str�lucire. �n momentul �n care am ajuns s� muncesc acolo mi-am dat seama c� str�lucirea exist� �n continuare, numai c� nu mai aveam timp s-o v�d. Eram prea ocupat s� muncesc. Cel mai important lucru este faptul c� America m-a �nv�tat s� muncesc. SUA nu s�nt un El Dorado, dar prin munc� serioas� si responsabil�, poate deveni. Este tara tuturor posibilit�tilor doar dac� muncesti. Am locuit acolo timp de 12 ani si am devenit cet�tean american. P�strez si acum scrisoarea semnat� de presedintele Bush, dat� la acordarea cet�teniei, prin care mi se d�dea dreptul de a fi egalul lor. �n SUA mi-am cunoscut sotia care venise din Rom�nia la studii postuniversitare. Am lucrat �n cercetare medical� si �n industria farmaceutic�. Cred c� as fi r�mas definitiv �n SUA, dar sotia mea, care este pietreanc�, este mai sentimental� si legat� mult de familie astfel �nc�t, de comun acord, am decis s� revenim acas�. Este important s� te simti bine acolo unde te afli, iar dac� muncesti cu seriozitate, cred c� poti avea satisfactii oriunde te-ai afla.

„Asigur�rile achitate s�nt foarte mici, iar beneficiarii s�nt foarte multi “

Rep.: Ati avut posibilitatea de a compara cele dou� sisteme sanitare, din SUA si Rom�nia. Care este diferenta major� �ntre ele?
L.C.: �n America nu te oblig� statul s� �nchei nici un fel de asigurare de s�n�tate, este la latitudinea cet�teanului, dar, dac� nu ai asa ceva, practic, nu beneficiezi de nimic, nici m�car de serviciile de urgent�. Asigurarea este benevol�, dar toat� lumea o face. Valoarea minim� de plat� este de 50 de dolari lunar, iar de aceast� sum� persoana beneficiaz� doar de servicii de urgent�. Dac� vrei mai mult, pl�testi, si cu c�t vrei mai multe servicii si confort, cu at�t asigurarea este mai mare, put�nd ajunge la mii de dolari. Cu toate acestea, valoarea medie a asigur�rii pl�tit� de o familie din clasa de mijloc, este cam de 2-300 de dolari pe lun� si aici are destul de multe servicii. De asemenea, exist� si programe sociale precum Acces unde se �nscriu persoanele care nu au nici un fel de venituri, care au copii etc., iar acestia beneficiaz� pe cheltuiala statului de foarte multe servicii medicale. Toate aceste reguli functioneaz� �ns� de zeci de ani, iar constiinta civic� este foarte mare si toat� lumea pl�teste asigur�ri, adun�ndu-se sume importante la buget. Din p�cate, la noi, asigur�rile achitate s�nt foarte mici, iar beneficiarii s�nt foarte multi si de aceea nu ajung banii niciodat�.
Rep.: Ce v-ati propus s� faceti pentru spital si pentru pacientii s�i c�t mai repede?
L.C.: Cel mai mult mi-as dori s� atragem c�t mai multi pacienti, adic� s�-i determin�m pe oameni s� nu mai plece �n unit�ti din alte judete. Pentru aceast� trebuie s� facem investitii c�t mai repede �n aparatur�, �n cresterea confortului conditiilor de cazare, a serviciilor de mas� si trebuie neap�rat s� �mbun�t�tim relatia medic pacient. C�nd eram la Consiliul Judetean s-au f�cut niste chestionare prin care pacientii trebuiau s� spun� ce-i nemultumeste cel mai mult la spital. Am constatat c� majoritatea erau multumiti de medici, dar aveau nemultumiri legate de m�ncarea primit�, de conditiile de cazare si de atitudinea asistentelor si a infirmierelor sau �ngrijitoarelor. Toate acestea trebuie s� schimbe si se pot face, dar nu chiar peste noapte. Trebuie ca principala noastr� grij� s� fie pacientul. De asemenea, si angajatii trebuie stimulati si recomansati pentru munca lor pentru c� nu se poate doar s� ceri f�r� s� oferi ceva.
Rep.: Veti participa la concursul din ianuarie pentru postul de manager?
L.C.: Nu stiu, m� g�ndesc.

Aprovizionarea cu medicamente, prioritatea directorului medical

Rep.: Relatia cu cadrele medicale, dar si eventualele schimb�ri din punct de vedere al atitudinii vor fi �ns� responsabilit�tile directorului medical. Cum vede medicul Cristina At�n�soaie viitorul apropiat?
C.A.: �mi cunosc colegii, stiu munca lor, succesele, dar si problemele existente si stiu c� nu va fi tocmai usor ce avem de f�cut dar, dac� vom lucra �n echip� si vom constientiza c� toate aceste schimb�ri s�nt si pentru binele nostru, nu doar al pacientului, am convingerea c� �mpreun� vom reusi. C�nd eram director la Roznov am dat o singur� sanctiune, dar apoi treaba a mers ca uns�. Nu-mi doresc s� aplic sanctiuni sau alte pedepse dar, dac� va fi absolut necesar, o vom face.
Rep.: Preocup�ri curente...?
C.A.: Am cerut sefilor de sectii s� ne dea o list� cu necesarul de medicamente si materiale si ne str�duim s� facem c�t mai repede achizitiile pentru ca s� nu ne prind� S�rb�torile descoperiti. Vrem s� asigur�m stocuri de medicamente de extrem� urgent� m�car pentru a nu fi nici un fel de probleme. De anul viitor, vom vedea ce va mai fi, dar toate planurile noastre depind �n foarte mare m�sur� de bugetul alocat.

Articol afisat de 3339 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Magda VASILACHE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective