Povestea m�r�i�orului
• conota�iile pur comerciale au denaturat simbolul ini�ial al m�r�i�orului • acesta marcheaz� drama anotimpurilor - a unuia care se duce �i a altuia care st� s� vin� • purtarea m�r�i�orului este legat� de o serie �ntreag� de supersti�ii • �n trecut, mamele erau cele care f�ceau m�r�i�oarele, special pentru copii • ei primeau de la p�rin�i pe 1 martie, �nainte de r�s�ritul soarelui, un m�r�i�or de care se ag��a o moned� de argint sau de aur • Un fir ro�u, altul alb. �mpletite, aduc bucurie. Se prind la reverul hainei, cu un z�mbet, an de an, de 1 martie. Se poart� c�teva zile sau p�n� d� vremea cald�. Important este ca, indiferent de vremuri ori de lipsuri, rom�nii g�sesc, la fiecare �nceput de prim�var�, timp s� se aplece asupra tarabelor cu m�r�i�oare, s� le priveasc�, s� le aleag� �i s� le d�ruiasc� celor dragi. Este o tradi�ie care a reu�it s� se p�streze �i chiar s� se dezvolte. La �nceput a fost un b�nu�. Apoi o ghind�, un nasture, un lemn meste�ugit ori o moned� g�urit� de care se legau dou� a�e �mpletite - una alb� �i alta neagr�. �n timp, ro�ul a luat locul negrului. Iar de la moned� s-a ajuns la forme diferite, ciudate ori haioase. Chiar �i alte cadouri s�nt acum legate cu �nurul de m�r�i�or.
Ini�ial, �nurul avea dou� culori, alb �i negru, pentru c� �nainte culoarea neagr� nu era asociat� mor�ii, suferin�ei. Mai t�rziu, negrul a fost �nlocuit de ro�u, semn al tinere�ii, al frumuse�ii, al vitalit��ii. Ro�u semnific� prim�vara, asociat� unui �nceput. M�r�i�orul este un simbol care marcheaz� drama anotimpurilor - a unuia care se duce �i a altuia care st� s� vin�. A�ele m�r�i�orului mai pot �nsemna dou� st�ri opuse: �ntuneric-zi, iarna-prim�vara, bucurie-triste�e. Este un prag de trecere �ntre anotimpuri.
�n trecut, mamele erau cele care f�ceau m�r�i�oarele, special pentru copii. Ei primeau de la p�rin�i �n diminea�a zilei de 1 martie, �nainte de r�s�ritul soarelui, un m�r�i�or de care se ag��a o moned� de argint sau de aur, care era purtat ag��at de g�t sau la m�n� �i era scos �i ag��at de ramura primului pom �nflorit din gr�din�. Treptat, ele au �nceput s� fie purtate �i de fete, apoi �i de femeile mai tinere. B�rba�ii �l puneau la c�ciula ori la p�l�rie. Se punea �i la case, la por�i, pe acoperi�, s� fie locuin�a protejat� de duhurile rele ale iernii. Acum m�r�i�oarele se mai pun la revere. �ns� �n marile ora�e rar mai pot fi v�zu�i oameni care s� le poarte.
Supersti�ii
Exist� �i c�teva supersti�ii legate de m�r�i�or. De pild�, mamele, c�nd puneau m�r�i�orul copilului, trebuiau s� aib� mare grij� s� nu fie v�zute de femeile �ns�rcinate. O alt� credin�� popular� vorbe�te despre faptul ca m�r�i�orul are proprietatea de a-l ap�ra pe purt�tor de diferite boli. Copilul trebuie s� fie rumen la fa�� �i s� nu aib� pete de la v�nt. Pentru asta trebuia s� poarte m�r�i�orul. �i fetele, se spunea, erau ap�rate de razele soarelui, s� nu se bronzeze, de c�tre m�r�i�or. A�ele m�r�i�orului trebuiau neap�rat �mpletite pentru c� „nodurile sau �mpletiturile �in ghinionul �n loc, iar cine purta m�r�i�or nu era scuturat de friguri peste var�“. Se mai spune c� m�r�i�orul alung� �i deochiul. O alt� supersti�ie este legat� de „babe“. De pe 1 p�n� pe 9 martie, se alege o zi din acest interval, o „bab�“ adic�. Cum va fi vremea �n acea zi, a�a �i va merge tot anul celui care �i-a ales-o.
1 Martie a devenit, �n mare m�sur�, doar un prilej de a d�rui. Obiceiul m�r�i�orului, extrem de vechi, a c�p�tat ast�zi conota�ii pur comerciale �i las� mult de dorit. Pentru c� majoritatea s�nt kitsch-uri. Acum m�r�i�orul a devenit un ritual cu conota�ii de dragoste - de aici �i formele de trifoi, de inimi, de flori.
�n trecut, de 1 martie era obiceiul ca to�i membrii familiei s� fie �mbr�ca�i �n straie de s�rb�toare pentru a �nt�mpina venirea prim�verii ca un nou �nceput. De M�r�i�or, acum, nu mai exist� dec�t o singur� regul� - aceea de a d�rui. Ne-am obi�nuit �ns� ca b�rba�ii s� d�ruiasc� femeilor, iar copiii - celor mai �n v�rst�. Doar prin Moldova fetele d�ruiesc b�ie�ilor, urm�nd ca ele s� primeasc� daruri de 8 Martie. �ns�, indiferent cine d� �i cine prime�te, un lucru este cert: �nceputul prim�verii este �i va r�m�ne un prilej de a d�rui, de a ar�ta celor din jur c� ne pas� de ei.
|