Libertatea spiritului si lipsa de prejudec�ti
Asa cum anuntam la vremea respectiv�, �ntre 2 si 19 august 2011, �n sala de expozitie „Constantin Br�ncusi“ de la Palatul Parlamentului din Bucuresti a avut loc o premier� �n Rom�nia. Organizat� de Secretariatul general al Camerei Deputatilor, Serviciul pentru ambient�ri si expozitii, Fundatia Outsider Art si Asociatia „L’art en marche“ din Franta, prima editie a Salonului International „Outsider Art by Laurentiu Dimisc�“ a fost onorat de prezenta a peste 150 de artisti internationali consacrati �ntr-un domeniu care, la ora actual�, este cel putin controversat. Mai mult, num�rul dublu, 43 si 44 din iulie-august 2011 al Revistei pietei de art� din Rom�nia, „Antic Art Magazin“, este consacrat �n �ntregime artistului plastic nemtean. F�r� s� emitem p�reri si judec�ti de valoare asupra acestor evenimente, �ncerc�m �n r�ndurile ce urmeaz� s� ne facem datoria de a sublinia eforturile - pe care negresit timpul le va retine sau nu - artistului plastic pietrean d�ruit cu consecvent� si obstinatie impunerii unui nou stil �n arta plastic� rom�neasc� si nu numai. Chiar dac� foarte multi dintre cei ce �l v�d nu s�nt deloc partizanii unei asemenea viziuni.
Repere
�nceputurile expozeurilor internationale ale lui Laurentiu Dimisc� dateaz� din perioada imediat urm�toare anului 2000, c�nd surprinde pl�cut lumea cultural� a Roanne-ului. �n vara fierbinte a lui 2006 se legitimeaz� �n fata publicului bucurestean cu o expozitie personal� la Palatul Parlamentului. Doi ani mai t�rziu cutreier� cu „Vii si vinuri“ prin Cluj, Bac�u si Piatra Neamt. International Singular Art Fest by Laurentiu Dimisc� reprezint� un proiect de amploare la care s-au al�turat 150 de artisti din mai multe t�ri, �ntr-un periplu prin Cluj, Bistrita si, din nou, Piatra Neamt, iar Salonul International Outsider Art a �ncununat activitatea de curator a originalului artist. �n afar� de expozitiile din tar� si de pe meleagurile pietrene, Laurentiu Dimisc� mentine un contact permanent cu fenomenul expresiei artistice internationale prin prezente semnificative la manifest�ri plastice importante din Olanda (Harlem), Belgia (Bruxelles, Parlamentul European, 2011) si Franta (Dijon, 2009, 2010, Galerie de Colombier, 2010, Chateau de Beaulieu Riorges, 2010, St. Amant Roche Savine, 2011). �ntre timp, Laurentiu si-a terminat masteratul la Universitatea de Arte Plastice si Design din Cluj-Napoca si �n aceste zile se preg�teste pentru a sustine teza de doctorat sub obl�duirea profesorului Ioan Sb�rciu.
Profesiune de credint�
Si �ntruc�t aceast� viitoare calitate �i confer� dreptul autorizat de a motiva demersurile artistice, este interesant de a afla cum defineste el �nsusi termenul de art� singular�: „Am ales acest termen umbrel�, deoarece acoper� o realitate unic� si stranie. Unic�, asta �nseamn� individual, remarcabil, ciudat. Aproape toti creatorii din aceast� categorie s�nt artisti autodidacti. V� prezent�m un univers artistic a c�rui fort�, originalitate si imaginatie creativ� s�nt extraordinare: dincolo de toate regulile, departe de orice influente culturale. Acesti artisti pot vedea arta peste tot, �n orice form� obisnuit�. Pictura lor are o linie foarte intim� si �n acelasi timp o dimensiune universal�. Pentru acest tip de artist istoria artei nu exist�, el �ncepe totul ca un creator adev�rat. Uneori priveste fix, intens, un obiect banal pentru noi, pentru altii; dar se pare c� el vede pentru prima dat! �l transform� �ntr-o imagine halucinant�!“ Poate fi, de bun� seam�, o profesiune de credint�.
Dragostea prin culori
Viorel Buruian�, cunoscutul intelectual, profesor si scriitor nemtean, �n calitate de colaborator al artistului �n traducerea catalogului s�u, �l desluseste din perspectiv� umanist�: „Camera cu vedere la strad� nu dispare. �ns� privirea de tip mimetic este �nlocuit� cu ochiul care se uit� - prin aceeasi fereastr� - dinafar� spre �n�untru. Acel spatiu interior care, uneori, ne revel� propria fort�, o energie - divinitatea noastr� interioar�, surs� de cunoastere intim� si de experiente noi. E un teren - transcedental - pe care se produce mereu o alunecare de sens. Un nou raport �ntre imagine si lucru. Vedem cu totii imaginea concret�, dar simbolul care transport� semnificatiile este un vehicul imperceptibil c�tre acel loc unde ai impresia c� se vorbeste numai �n soapt�. Iar de acolo SE vorbeste c�tre subconstientul fiec�ruia dintre noi. Formele s�nt supuse unui proces de deformare. Conflictul dintre cele dou� tipuri de viziuni genereaz� noi forme care surprind si dezorienteaz�, fiindc� nu prea pot fi cuprinse ori admise de regulile academice. �n aceast� privint�, orice academie r�m�ne �n urma artistilor: are Academia reguli care s� arate cum se fac noile reguli?“ Si o concluzie generalizatoare si n�ucitoare prin adev�r: „�n aceste timpuri, coplesitoare prin num�rul mare de aplicatii tehnologice, arta cap�t� o important� sporit�, fie si numai pentru faptul c� �si p�streaz� valoarea umanist�.“ Cunoscutul critic de art� Marius Tita, unul dintre comentatorii cei mai avizati ai acestui gen de reprezentare artistic�, subliniaz� la r�ndul s�u: „Lumea artei brute sau singulare sau naive sau populare sau neuve invention sau doar mai altfel, este vast� si interesant�. Aici g�sim tot ce nu vrea s� accepte curentele acceptate ale artei. (...) Este o enorm� m�rturisire si naratiune �n arta brut�“. Iar Luis Marcel, profesor de sculptur�, expert �n art� brut� si art� contemporan�, fondator al Muzeelor „L’Art en Marche“ din Lapalisse si din Hauterives, apropiat colaborator si mentor al lui Dimisc�, �l caracterizeaz� m�gulitor: „Dimisc� detine totul pentru a fi liderul acestei Figuratii Libere. Opera lui e �ntre Arta brut� si Arta contemporan�. El are cutezant� �n tr�s�tur�, �n culoare. Are spontaneitate �n idei, �n �nt�mpl�rile ce ni le povesteste. E un pictor povestitor. Surs� inspiratoare �i este marea cultur�, de unde extrage: mitologii rev�zute si corijate prin str�danii proprii; povesti populare din a sa copil�rie, de pe meleagul natal. Picteaz� cu o r�zboinic� �nfocare, cu exaltare, cu un mare angajament fizic. Dimisc� nu face totusi r�zboi, ci dragoste face prin culorile sale.“
�ncotro?
Domeniile de creatie artistic� si conceptul socio-cultural de Outsider Art cuprinde, �n opinia tuturor comentatorilor, o varietate care suport� extinderi perpetue. Se vorbeste astfel despre notiuni generice precum: arta brut�, arta �n afara normelor, arta modern� rustic�, arta naiv�, arta popular�, arta primitiv� modern�, noua figuratie, arta actual�, arta crud�, arta ludic�, arta oniric�, arta insolit�, arta samanismului, art recup, arta total�, arta spontan�, arta �ngerilor, arta derizorie, Graff Roots Art, Baz’art, arta spiritual�, arta liber�, Art en marge, arta marginal�, etnoarta, L’art en marche, Noua inventie. Mai mult dec�t at�t, r�d�cinile fantastice si nu mai putin cele psihiatrice ale acestui gen de reprezentare plastic� s�nt extrem de vechi, iar procesul de ordonare a unui fenomen prin esenta sa incontrolabil poate dezv�lui imagini neb�nuite; care pot fi puse �n valoare doar �n lipsa oric�ror prejudec�ti si complexe. Cu alte cuvinte, doar de c�tre un spirit liber. Dac� Laurentiu Dimisc� �si permite asta, �l invidiez.
|