Anvelopele s-au scumpit, politistii nu fac verific�ri
• politistii rutieri �nc� nu fac verific�ri �n trafic pe linia echip�rii cu anvelope de iarn� • inspectorul principal C�t�lina B�deanu afirm� c� astfel de controale vor fi f�cute doar �n conditiile prev�zute de lege, adic� atunci c�nd carosabilul va fi acoperit cu z�pad�, gheat�, polei sau m�zg� • Posesorii de autovehicule care nu si-au cump�rat anvelope de iarn� nu risc� deocamdat� nici o sanctiune, �ntruc�t vremea tine cu ei. Desi au ap�rut zvonuri c� Politia Rutier� a demarat o serie de actiuni �n trafic pentru identificarea si sanctionarea celor care nu si-au „�nc�ltat“ masinile, Biroul de pres� al IJP Neamt a tinut s� precizeze c�, cel putin deocamdat�, nu au loc astfel de controale. „Politistii vor verifica starea tehnic� din acest punct de vedere atunci c�nd s�nt �ntrunite conditiile precizate de actul legislativ, si anume c�nd sectoarele de drum s�nt acoperite cu gheat�, z�pad�, polei sau m�zg�“, a declarat inspectorul C�t�lina B�deanu, purt�torul de cuv�nt al Politiei Neamt. Reamintim c� Ordonanta 5/2011 care reglementeaz� perioada si conditiile �n care este absolut obligatoriu ca autovehiculele s� fie dotate cu anvelope de iarn�, a intrat �n vigoare �ncep�nd cu 1 noiembrie. Posesorii de autovehicule trebuie s� stie c� anvelopele de iarn� nu s�nt obligatorii de la 1 noiembrie pentru toate autovehiculele. Regula este valabil� doar pentru cei care circul� pe portiuni de drum cu gheat�, z�pad� sau polei. Asta nu �nseamn� c� cei care vor pleca de acas� pe vreme bun� si vor fi surprinsi de iarn�, nu vor da socoteal� dac� au masinile dotate cu anvelope de var�. Vor fi acceptate si anvelopele second hand, pentru c� legislatia nu prevede obligativitatea ca service-ul s� emit� un document care s� certifice faptul c� masina este dotat� cu anvelope de sezon. Soferii f�r� cauciucuri de iarn�, care vor provoca blocaje �n trafic vor fi aspru sanctionati si vor suporta costurile pe care CNADNR le are cu deblocarea drumurilor. Amenzi risc� si cei care vor folosi lanturile pe acele portiuni de drumuri unde acest lucru nu se justific�. Posesorii de autovehicule care nu si-au cump�rat anvelope de iarn� vor fi nevoiti s� scoat� din buzunar mai multi bani. Motivul �l reprezint� faptul c� importatorii au majorat preturile cu p�n� la 50%. Dac� pentru un autoturism Tico o anvelop� ajunge si la 250 de lei, �n cazul unui autoturism de teren pretul unui cauciuc poate s� ajung� si la 1.500 de lei. La camioane situatia este si mai grav�, �n sensul c� preturile s�nt foarte mari. O anvelop� pentru autotren poate s� ajung� si la 3.500 de lei, iar pentru un autocamion de tonaj mai mic 1.400-1.500 de lei. Afectati puternic de criza economic�, transportatorii s�nt nevoiti s� suporte si aceste cheltuieli suplimentare. „Anul trecut o anvelop� cu diametrul de 1100, pentru autobasculant�, costa 14-15 milioane de lei, iar acum cu scumpirea de 40% ajunge si 20 de milioane de lei. Numai s� echipezi o autobasculant� cu sase roti te cost� 120 de milioane de lei. Este foarte mult �n conditiile �n care noi abia supravietuim de la o zi la alta“, ne-a declarat un transportator nemtean. Cei care nu au bani suficienti mai au la dispozitie o solutie, anvelopele second hand, numai c� piata este destul de slab�.
|