Elevii de gimnaziu, „cobai“ pentru un nou experiment
• admiterea la liceu ar urma s� imite bacalaureatul francez, �n doi ani de studiu • �n loc de test�rile na�ionale la trei discipline, elevii de gimnaziu vor da mai multe teze semestriale �n clasele a VII-a �i a VIII-a • Test�rile na�ionale ar putea s� dispar� �n urm�torii doi ani, conform unei propuneri supus� recent dezbaterii publice de reprezentan�ii Ministerului Educa�iei �i Cercet�rii. Astfel, pentru eliminarea presiunii specifice unui examen at�t de important, viitorii absolven�i de gimnaziu ar urma s� �nceap� evalu�rile �nc� din clasa a VII-a, �n mai multe etape �i la mai mult de trei discipline, cum a fost p�n� acum, �i vor continua �i �n clasa a VIII-a. Rezultatele ob�inute la aceste test�ri vor sta la baza admiterii la liceu, �nlocuind media la testele na�ionale. Test�rile ar putea fi sus�inute sub form� de teze semestriale, �n trei etape, pe �coal�, pe jude� �i pe �ar�. �n prezent, documentul este supus dezbaterii, iar to�i cei interesa�i pot face propuneri privind viitoarea form� de evaluare a absolven�ilor de gimnaziu.
Primele evalu�ri care vor f�cute pe baza subiectelor din �coli, apoi pe baza subiectelor elaborate de inspectoratele �colare, pentru ca, �n final, s� se ajung� la subiectele elaborate de minister, iar notele de la toate examenele celor trei niveluri vor forma media de admitere �n clasa a IX-a. Promotorii sus�in c� urm�resc, �n acest fel, s� diminueze stresul la care s�nt suspu�i, �n fiecare var�, absolven�ii de gimnaziu, dar �i un plus de obiectivitate �n aprecierea nivelului de preg�tire al elevului. �n schimb, contestatarii acestei formule sus�in c� mai multe discipline de examen nu vor face altceva dec�t s� �ngreuneze efortul de �nv��are, iar politica de experiment permanent la care este supus sistemul de �nv���m�nt nu face altceva dec�t s�-i bulverseze, at�t pe profesori, pe p�rin�i, dar, mai ales, pe elevi. „Nu �tiu exact despre ce e vorba, dar nu v�d de ce nu ar fi �i la noi ca �n alte ��ri occidentale, mai precis �n Fran�a, unde bacalaureatul se d� �n doi ani. Important ar fi ca disciplinele la care vor fi evalua�i elevii s� fie alese �n mod inteligent, astfel �nc�t s� se produc� o orientare �i o selec�ie a elevilor �n func�ie de op�iunile pentru liceu. Spre exemplu, dac� un elev ar vrea s� ajung� la o clas� de informatic� s� nu fie pus s� �nve�e �i s� dea examen �i la biologie, istorie, geografie sau alte obiecte care nu �i vor fi necesare pe viitor. �n acest fel, �i efortul elevilor pentru admiterea la liceu ar fi mai corect dozat �i orientat, la fel �i selec�iile f�cute pentru constituirea claselor de liceu“, a declarat profesor LIviu Vl�sceanu, directorul �colii 3 Piatra Neam�.
�n acela�i timp, unii p�rin�i se tem c� prea multe test�ri �i pot obosi pe copii mai mult dec�t un examen de admitere sus�inut la absolvirea examenului.
„�nv���m�ntul a ajuns un domeniu �n care se experimenteaz� ne�ncetat, cu schimb�ri de la an la an, care au bulversat pe toat� lumea, �i profesori, �i p�rin�i, �i copii. Ce s� mai �n�elegem, c� nu a fost bun� nici capacitatea, nici testele na�ionale? De unde �tim c� peste 2-3 ani, nu se schimb� iar sistemul? Eu m� g�ndesc doar cum poate s� fie vorba de obiectivitate �i corectitudine dac� se d� testare la nivelul �colii, iar fiecare unitate vrea s�-�i promoveze �i s�-i ajute pe proprii absolven�i, nu e normal? Cel mai bine era, cred, un examen de admitere la liceu, cum era �nainte, copilul �tia pentru ce se preg�te�te �i ce vrea s� fac� mai departe. Ar trebui s� mai scoat� din materie c�, s�racii copii, au prea mult de �nv��at. M� uit �i la ai mei, pur �i simplu �i nenorocesc spatele cu tone de manuale, caiete, culegeri, �nc� de la �coala primar�“, a declarat Iuliana Andrei, din Piatra Neam�.
Actualele examene de la finalul clasei a VIII-a au devenit obligatorii prin legea �nv���m�ntului din 1995 �i au fost sus�inute pentru prima dat�, cu titlu de examen de capacitate, �n 1999. Acum doi ani, capacitatea a devenit testare na�ional�, de�i schimb�rile nu au afectat nici modul de organizare, nici disciplinele de examen.
|