Prim ajutor pe fug�
• potrivit legii, pentru obtinerea permisului de conducere este necesar� absolvirea unui curs de prim ajutor • aceeasi lege prevede cursuri de doar dou� ore • este prea putin, sustin �n cor medicii • Pentru obtinerea permisului de conducere, legea spune foarte clar c� un candidat trebuie s� absolve un modul de curs de prim ajutor, at�t pentru a sti s� r�spund� la �ntreb�rile de profil din chestionarele teoretice, dar mai ales pentru a sti cum s� intervin� �n cazul producerii unor accidente. Initiativa l�udabil�, dar, din p�cate, nu de mare folos nim�nui. Majoritatea scolilor de soferi din Neamt fac astfel de cursuri de cele mai multe ori cu medici specializati �n urgente. Partea cea mai proast� �ns� este c� aceste cursuri au fost reduse de la 5 ore cum erau p�n� acum mai multi ani, la doar dou� ore. Timpul este mult prea scurt pentru ca un viitor sofer s� asimileze niste informatii esentiale, utile, si, de cele mai multe ori se alege doar cu un amalgam de informatii care mai mult �l bulverseaz� dec�t �l ajut�. „Dup� p�rerea mea, aceste cursuri s�nt extrem de utile si ar trebui efectuate la modul cel mai serios si nu doar cu informatii teoretice ci si practice. Exist� situatii limit� c�nd gesturi minore pot salva o viat�, si deprinderea de a face un masaj cardiac sau alte manevre de urgent�, pot face diferenta dintre viat� si moarte. Acestor cursuri ar trebui s� li se acorde o si mai mare important� cu at�t mai mult cu c�t num�rul accidentelor rutiere este foarte mare. Astfel de module de curs se fac �n judet dar, oric�t de bine intentionat ar fi medicul ce prezint� aceste informatii, el are la dispozitie doar dou� ore. At�t prevede legea, si este mult prea putin. Cursantul nu are timpul necesar s� asimileze cunostinte importante“, a declarat medicul Letitia Damoc, sefa Serviciului de Ambulant� Neamt. Faptul c� nu se d� prea mare important� acestor cursuri de prim ajutor iese �n evident� si din �ntreb�rile medicale incluse �n chestionarele la care trebuie s� r�spund� viitorii soferi. Acestea nu au mai fost probabil revizuite de ani buni, motiv pentru care r�spunsurile nu mai corespund cu protocoalele medicale �n vigoare sau contin de-a dreptul greseli flagrante. „Potrivit noilor protocoale terapeutice �n medicina de urgent�, nu se mai verific� pulsul unui accidentat ci doar respiratia. Se presupune c� dac� o persoan� nu are respiratie, obligatoriu este si �n stop cardio-respirator. �n chestionar �ns� la r�puns corect apare verificarea pulsului si nu a respiratiei. De asemenea, �n aceleasi chestionare apare o �ntrebare referitoare la ce ar fi mai indicat s� fie folosit pentru imobilizarea unui membru, o atel� improvizat� sau o esarf�. R�spunsul corect este esarfa potrivit chestionarului. Medical vorbind �ns� este gresit, fiind de preferat atela improvizat�. Aceste chestionare ar trebui reactualizate pentru c� �n caz contrar viitorii soferi obtin informatii eronate“, a ad�ugat medicul Letitia Damoc. Iat� un alt exemplu, aceasta fiind �ntrebarea dintr-un chestionar dat viitorilor soferi: Cum va fi ridicat� o persoan� grav r�nit� �ntr-un accident de circulatie? a) cu atentie, de m�ini si de picioare de c�tre dou� persoane; b) cu atentie, mentin�ndu-se �n acelasi plan capul, g�tul si toracele; c) mentin�nd picioarele �n sus si capul ceva mai jos dec�t trunchiul, pentru o mai bun� circulatie a s�ngelui �n organism.
Gresite toate variantele spun doctorii deoarece un om grav r�nit nu trebuie miscat p�n� la venirea personalului specializat deoarece este posibil ca victima s� aib� suferinte ale coloanei vertebrale si, odat� miscat�, poate paraliza.
|