B�lciul, ieftin si... scump
• B�lciul Anual de la Roman reprezint� un pol de atractie din primele zile • „Monitorul“ prezint�, orientativ, principalele preturi • oferta din acest an este diversificat�, �ns� preturile s�nt mai mult pentru... criza comerciantilor • Poate singura bucurie a verii, pentru cei mai multi dintre romascani va r�m�ne, �n sezonul estival 2011, B�lciul Traditional, un loc �n care fiecare adult are ocazia s�-si aduc� aminte de clipele frumoase ale copil�riei, �n timpul c�t... uit� de grijile cotidiene, iar copiii �si creaz� amintiri care, peste ani, �i vor lega de locuri si oameni care le s�nt foarte dragi. Cum concediile s�nt mai mult de domeniul imaginatiei, majoritatea locuitorilor din oras si comunele limitrofe abia au asteptat deschiderea s�rb�torii anuale. �n plus, av�nd �n vedere c� am intrat �n luna august, orasul si zona adiacent� se „repopuleaz�“ cu multi tineri plecati peste hotare si care, atunci c�nd vin acas�, nu rateaz� oportunitatea de a-si cheltui aici o parte a banilor agonisiti. �nc� de joia trecut�, din prima zi a B�lciului, au ap�rut primii „curiosi“, �ntreaga suflare a orasului g�ndindu-se doar „cum va fi anul acesta“, la „ce vine nou“ si, �n nota mercantilismului acestor vremuri... „cum s�nt preturile“. Redactorii „Monitorului“ au fost prezenti �n spatiul dintre strada Bogdan Dragos si Bazarul Roman, locul traditional pentru organizarea b�lciului �n fiecare din aceste zile, put�ndu-v� prezenta, f�r� subiectivism, „mercurialul“ ofertelor. Un drum c�tre B�lci �ncepe, invariabil, de pe strada Bogdan Dragos, fie de la intersectia cu strada Renasterii, principala cale de acces c�tre spatiul de distractie, fie de la r�scrucea cu artera paralel�, Viitorului. Nimeni nu se poate astepta la nimic altceva dec�t la aglomeratie, at�t pe c�ile de acces adiacente c�t mai ales pe cele dou� str�zi �nchise circulatiei cu acest prilej. �n zilele cele mai aglomerate, cum a fost, de exemplu, duminic�, 31 iulie, parcurgerea traseului dintre zona Scolii nr. 7 si intrarea �n B�lci seam�n� cu un ritual.
„Preludiul“
Tarabele, gheretele si terasele s�nt aliniate de o parte si de cealalt� a str�zii Renasterii, �ntr-o palet� multicolor�, multi-muzical� si multi... mirositoare, pe drumul dintre strada Bogdan Dragos si Bazar. Fiecare comeriant �ncearc�, pe m�sura posibilit�tilor, s� �si atrag� musteriii, indiferent de mijloace. Marea majoritate a acestora apeleaz� la un „marketing non-agresiv“, av�nd �n vedere c� „grosul“ potentialilor clienti s�nt doar �n trecere, �ns�, �n momentul �n care „simt“ pe cineva interesat s�nt gata, dintr-o suflare, s� explice �ntreaga ofert� si s� lase ceva la pret. Ceaune si tig�i, oale de lut, haine la reduceri („2 la 10 lei orice produs“, nr), CD-uri, pusti si pistoale de juc�rie, pernute de plus, „pistoale pentru baloane“, blugi si �nc�lt�ri „de firm�“, suveniruri multicolore, mileuri, produse de cur�tenie si �ntretinere, juc�rii de tot soiul si chiar... iconite si simboluri religioase atrag ochiul trec�torilor. �n tot acest r�stimp, fumul gr�tarelor r�zbate de unde nu te astepti, aduc�nd mirosuri din �ntreaga palet� gastronomic�. Netraditional pentru zon� �ns�, se pare, foarte apreciat de urmasii lui Roman Musat, r�m�ne kurtoskolacs, asa zis-ul „cozonac unguresc“, �ntreaga zon� de acces c�tre b�lci fiind pres�rat� de comerciantii din Harghita - Covasna, care �si expun produsele... odat� cu tehnologia de fabricatie. „Numai“ 10 lei cost� diversele specialit�ti (miere, nuc�, scortisoar�, caramel etc.) dintr-un asemenea aluat �ntins pe tambur si copt la flac�r�. Din c�te se pare, acest produs a cam „omor�t“ traditionala „vat� pe b�t“ si gogosile „�nfuriate“, care cost� 2-3 lei, ultimele fiind disponibile cu o larg� palet� de gemuri sau creme gen „Nutella“. Porumbul fiert sau copt cost�, de regul�, 3 lei, �ns� o serie de „romascani adaptati“ au ap�rut, pe cont propriu, cu oalele pline de trufandalele de sezon, la jum�tate din acest pret. Popcornul si chipsurile s�nt, de asemenea, c�utate, la circa 1,5 lei portia. Marea majoritate a comerciantilor s-au „lipt“ de locatarii din zon�, put�nd s�-si bage masinile �n curtile acestora, s� aib� acces la curent electric sau alte facilit�ti si s� se simt� mai „curajosi“ fat� de concurenta care ajunge, de multe ori, s� doarm� l�ng� instalatiile pentru produs deliciile de sezon.
5 lei „tragerea“
Odat� intrat �n perimetrul b�lciului, prima impresie este cea „clasic�“, adaptat� acestui tip de evenimente, anume c� „totul �ti fur� simturile“. Luminile multicolore, muzica la maxim si mirosurile �mbietoare se „bat“ pentru suprematie. Un simplu „tur“, asa cum �l fac, probabil dintr-o inertie a vremurilor, romascanii, �ncepe din partea dreapt� a perimetrului, c�tre spatiile de distractie si „tiribombe“. Nu �nt�mpl�tor, �n aceast� parte dreapt� a bazarului au fost montate cele mai multe instalatii de distractie. „Masinutele tamponabile“
, „ciocanul“, „bancheta Hollywood“, „parasutele“, „trenuletele“, „caruselul“, „rodeo“, „salteaua elastic�“, „toboganul gonflabil“ etc. �i atrag ca un magnet pe multi dintre vizitatorii de toate v�rstele, unii veniti aici special pentru asa ceva. Pentru 5 lei, fiecare amator de distractie poate �ncerca senzatii inedite, �n special „bancheta“, „ciocanul“ si „parasutele“, ce ofer� acceleratii gravitationale intense, mai ales pentru deliciul celor care... se uit�. Multi dintre romascani depl�ng, �ns�, lipsa simbolului multor ani, „iujul“ mare, care �n acest an lipseste, cel mai probabil din ratiuni de sigurant�. De altfel, p�n� �n prezent nu au fost incidente, firmele din Piatra Neamt si Botosani, care se ocup� de exploatarea instalatiilor rezolv�nd cerintele de sigurant�. Nu lipsesc, nici �n acest an, gheretele celor care practic� asa-zisele jocuri sau „sporturi de noroc“, de genul ruletei cu premii, a aruncatului cerculetelor �n g�turile sticlelor sau a pescuitului r�tustelor. Cum, mai orice „b�ietas“ care merge la b�lci, dup� ce s-a �nnoit, trebuie s� arate c� are si ceva... muschi, r�m�n si �n acest an la mod� aparatele de lovit cu pumnul. Ca noutate, pentru cei care se cred fotbalisti si nu se tem, la o adic�, s� �si rup� picioarele, a fost adus� si o instalatie care m�soar�, nu se stie �n ce sistem de referint�, intensitatea suturilor �n minge. �n timpul „turelor“ prin acest spatiu pot fi admirate si colectiile de haine si cojoace de blan� ale produc�torilor din zona Ardealului, pe drept cuv�nt aici put�nd fi g�site articole pe m�sura si gustul fiec�ruia. Preturile s�nt undeva �n jurul a 400-500 de lei pentru o hain� „obisnuit�“, �ns� comerciantii s�nt deschisi permanent negocierilor, mai ales c�nd vine vorba de vreo „toal�“ mai scump�.
Terase �mbietoare, atentie mare!
Aceste „ture“ prin b�lci impun de la sine si unele pauze pentru „alimentare“. Mai multe firme din Roman si-au deschis terase de unde r�zbat, permanent, mirosuri care mai de care mai �mbietoare. Ofertele s�nt diversificate, �ns� recomandabil este de a parcurge m�car o dat� �ntreaga zon� de alimentatie, pentru a discerne �n cunostint� de cauz�. La unele terase micii, c�rn�ciorii, ceafa, costita, sc�rita, pulpele, pieptul sau aripioarele de pui, ciupercutele la gr�tar ori cartofii „pai“ pot fi reci, �n ciuda rulajului mare de marf�. Oricum, orice „pofticios“ poate pleca de aici cu burta plin� �ns� ceva mai „usor“ la buzunare, deoarece preturile nu s�nt chiar pentru toat� lumea. S�nt disponibile tot felul de sosuri, mur�turi, salate, usturoi si chiar ardei copti, ca „acompaniament“ pentru festin. Hamsiile, sprotul si chiar macroul, br�nza cu m�m�ligut� si multe alte delicii �si asteapt� clientii care „nu se uit� la bani“. Mititeii cost� 1,5-2 lei cu p�ine si mustar, �n timp ce restul preparatelor se v�nd la „suta de grame“, cu preturi pornind de la 4 lei (c�rnatii proaspeti) si p�n� la 7 lei (ceafa sau cotletul). Garniturile au, de asemenea, preturi �ntre 3 si 4 lei portia. B�utura de baz� r�m�ne berea, fie c� provine de la butoaie, servit� �n pahare de unic� folosint� cu circa 2,5 lei/400 ml fie la sticl�, la terasele mai „r�s�rite“, apa mineral� si sucurile v�nz�ndu-se �n special la recipienti de 500 ml, cu 4-5 lei/sticla. Greu, aproape imposibil g�sesti o cafea �n acest spatiu unde mai degrab� t�riile si vinul „�ntretin spiritul clientilor“. Ca am�nunt, o „tur�“ la toalet� ajunge un leu. Nimeni, �ns�, dintre vizitatori sau comercianti nu se pl�nge deocamdat�, mai ales c� urmeaz� �nc� o s�pt�m�n� plin� de distractie. Si distractia cost�.
|