Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri August 2011
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 2 August 2011
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

B�lciul, ieftin si... scump

• B�lciul Anual de la Roman reprezint� un pol de atractie din primele zile • „Monitorul“ prezint�, orientativ, principalele preturi • oferta din acest an este diversificat�, �ns� preturile s�nt mai mult pentru... criza comerciantilor •

Poate singura bucurie a verii, pentru cei mai multi dintre romascani va r�m�ne, �n sezonul estival 2011, B�lciul Traditional, un loc �n care fiecare adult are ocazia s�-si aduc� aminte de clipele frumoase ale copil�riei, �n timpul c�t... uit� de grijile cotidiene, iar copiii �si creaz� amintiri care, peste ani, �i vor lega de locuri si oameni care le s�nt foarte dragi. Cum concediile s�nt mai mult de domeniul imaginatiei, majoritatea locuitorilor din oras si comunele limitrofe abia au asteptat deschiderea s�rb�torii anuale. �n plus, av�nd �n vedere c� am intrat �n luna august, orasul si zona adiacent� se „repopuleaz�“ cu multi tineri plecati peste hotare si care, atunci c�nd vin acas�, nu rateaz� oportunitatea de a-si cheltui aici o parte a banilor agonisiti. �nc� de joia trecut�, din prima zi a B�lciului, au ap�rut primii „curiosi“, �ntreaga suflare a orasului g�ndindu-se doar „cum va fi anul acesta“, la „ce vine nou“ si, �n nota mercantilismului acestor vremuri... „cum s�nt preturile“. Redactorii „Monitorului“ au fost prezenti �n spatiul dintre strada Bogdan Dragos si Bazarul Roman, locul traditional pentru organizarea b�lciului �n fiecare din aceste zile, put�ndu-v� prezenta, f�r� subiectivism, „mercurialul“ ofertelor. Un drum c�tre B�lci �ncepe, invariabil, de pe strada Bogdan Dragos, fie de la intersectia cu strada Renasterii, principala cale de acces c�tre spatiul de distractie, fie de la r�scrucea cu artera paralel�, Viitorului. Nimeni nu se poate astepta la nimic altceva dec�t la aglomeratie, at�t pe c�ile de acces adiacente c�t mai ales pe cele dou� str�zi �nchise circulatiei cu acest prilej. �n zilele cele mai aglomerate, cum a fost, de exemplu, duminic�, 31 iulie, parcurgerea traseului dintre zona Scolii nr. 7 si intrarea �n B�lci seam�n� cu un ritual.

„Preludiul“

Tarabele, gheretele si terasele s�nt aliniate de o parte si de cealalt� a str�zii Renasterii, �ntr-o palet� multicolor�, multi-muzical� si multi... mirositoare, pe drumul dintre strada Bogdan Dragos si Bazar. Fiecare comeriant �ncearc�, pe m�sura posibilit�tilor, s� �si atrag� musteriii, indiferent de mijloace. Marea majoritate a acestora apeleaz� la un „marketing non-agresiv“, av�nd �n vedere c� „grosul“ potentialilor clienti s�nt doar �n trecere, �ns�, �n momentul �n care „simt“ pe cineva interesat s�nt gata, dintr-o suflare, s� explice �ntreaga ofert� si s� lase ceva la pret. Ceaune si tig�i, oale de lut, haine la reduceri („2 la 10 lei orice produs“, nr), CD-uri, pusti si pistoale de juc�rie, pernute de plus, „pistoale pentru baloane“, blugi si �nc�lt�ri „de firm�“, suveniruri multicolore, mileuri, produse de cur�tenie si �ntretinere, juc�rii de tot soiul si chiar... iconite si simboluri religioase atrag ochiul trec�torilor. �n tot acest r�stimp, fumul gr�tarelor r�zbate de unde nu te astepti, aduc�nd mirosuri din �ntreaga palet� gastronomic�. Netraditional pentru zon� �ns�, se pare, foarte apreciat de urmasii lui Roman Musat, r�m�ne kurtoskolacs, asa zis-ul „cozonac unguresc“, �ntreaga zon� de acces c�tre b�lci fiind pres�rat� de comerciantii din Harghita - Covasna, care �si expun produsele... odat� cu tehnologia de fabricatie. „Numai“ 10 lei cost� diversele specialit�ti (miere, nuc�, scortisoar�, caramel etc.) dintr-un asemenea aluat �ntins pe tambur si copt la flac�r�. Din c�te se pare, acest produs a cam „omor�t“ traditionala „vat� pe b�t“ si gogosile „�nfuriate“, care cost� 2-3 lei, ultimele fiind disponibile cu o larg� palet� de gemuri sau creme gen „Nutella“. Porumbul fiert sau copt cost�, de regul�, 3 lei, �ns� o serie de „romascani adaptati“ au ap�rut, pe cont propriu, cu oalele pline de trufandalele de sezon, la jum�tate din acest pret. Popcornul si chipsurile s�nt, de asemenea, c�utate, la circa 1,5 lei portia. Marea majoritate a comerciantilor s-au „lipt“ de locatarii din zon�, put�nd s�-si bage masinile �n curtile acestora, s� aib� acces la curent electric sau alte facilit�ti si s� se simt� mai „curajosi“ fat� de concurenta care ajunge, de multe ori, s� doarm� l�ng� instalatiile pentru produs deliciile de sezon.

5 lei „tragerea“

Odat� intrat �n perimetrul b�lciului, prima impresie este cea „clasic�“, adaptat� acestui tip de evenimente, anume c� „totul �ti fur� simturile“. Luminile multicolore, muzica la maxim si mirosurile �mbietoare se „bat“ pentru suprematie. Un simplu „tur“, asa cum �l fac, probabil dintr-o inertie a vremurilor, romascanii, �ncepe din partea dreapt� a perimetrului, c�tre spatiile de distractie si „tiribombe“. Nu �nt�mpl�tor, �n aceast� parte dreapt� a bazarului au fost montate cele mai multe instalatii de distractie. „Masinutele tamponabile“
, „ciocanul“, „bancheta Hollywood“, „parasutele“, „trenuletele“, „caruselul“, „rodeo“, „salteaua elastic�“, „toboganul gonflabil“ etc. �i atrag ca un magnet pe multi dintre vizitatorii de toate v�rstele, unii veniti aici special pentru asa ceva. Pentru 5 lei, fiecare amator de distractie poate �ncerca senzatii inedite, �n special „bancheta“, „ciocanul“ si „parasutele“, ce ofer� acceleratii gravitationale intense, mai ales pentru deliciul celor care... se uit�. Multi dintre romascani depl�ng, �ns�, lipsa simbolului multor ani, „iujul“ mare, care �n acest an lipseste, cel mai probabil din ratiuni de sigurant�. De altfel, p�n� �n prezent nu au fost incidente, firmele din Piatra Neamt si Botosani, care se ocup� de exploatarea instalatiilor rezolv�nd cerintele de sigurant�. Nu lipsesc, nici �n acest an, gheretele celor care practic� asa-zisele jocuri sau „sporturi de noroc“, de genul ruletei cu premii, a aruncatului cerculetelor �n g�turile sticlelor sau a pescuitului r�tustelor. Cum, mai orice „b�ietas“ care merge la b�lci, dup� ce s-a �nnoit, trebuie s� arate c� are si ceva... muschi, r�m�n si �n acest an la mod� aparatele de lovit cu pumnul. Ca noutate, pentru cei care se cred fotbalisti si nu se tem, la o adic�, s� �si rup� picioarele, a fost adus� si o instalatie care m�soar�, nu se stie �n ce sistem de referint�, intensitatea suturilor �n minge. �n timpul „turelor“ prin acest spatiu pot fi admirate si colectiile de haine si cojoace de blan� ale produc�torilor din zona Ardealului, pe drept cuv�nt aici put�nd fi g�site articole pe m�sura si gustul fiec�ruia. Preturile s�nt undeva �n jurul a 400-500 de lei pentru o hain� „obisnuit�“, �ns� comerciantii s�nt deschisi permanent negocierilor, mai ales c�nd vine vorba de vreo „toal�“ mai scump�.

Terase �mbietoare, atentie mare!

Aceste „ture“ prin b�lci impun de la sine si unele pauze pentru „alimentare“. Mai multe firme din Roman si-au deschis terase de unde r�zbat, permanent, mirosuri care mai de care mai �mbietoare. Ofertele s�nt diversificate, �ns� recomandabil este de a parcurge m�car o dat� �ntreaga zon� de alimentatie, pentru a discerne �n cunostint� de cauz�. La unele terase micii, c�rn�ciorii, ceafa, costita, sc�rita, pulpele, pieptul sau aripioarele de pui, ciupercutele la gr�tar ori cartofii „pai“ pot fi reci, �n ciuda rulajului mare de marf�. Oricum, orice „pofticios“ poate pleca de aici cu burta plin� �ns� ceva mai „usor“ la buzunare, deoarece preturile nu s�nt chiar pentru toat� lumea. S�nt disponibile tot felul de sosuri, mur�turi, salate, usturoi si chiar ardei copti, ca „acompaniament“ pentru festin. Hamsiile, sprotul si chiar macroul, br�nza cu m�m�ligut� si multe alte delicii �si asteapt� clientii care „nu se uit� la bani“. Mititeii cost� 1,5-2 lei cu p�ine si mustar, �n timp ce restul preparatelor se v�nd la „suta de grame“, cu preturi pornind de la 4 lei (c�rnatii proaspeti) si p�n� la 7 lei (ceafa sau cotletul). Garniturile au, de asemenea, preturi �ntre 3 si 4 lei portia. B�utura de baz� r�m�ne berea, fie c� provine de la butoaie, servit� �n pahare de unic� folosint� cu circa 2,5 lei/400 ml fie la sticl�, la terasele mai „r�s�rite“, apa mineral� si sucurile v�nz�ndu-se �n special la recipienti de 500 ml, cu 4-5 lei/sticla. Greu, aproape imposibil g�sesti o cafea �n acest spatiu unde mai degrab� t�riile si vinul „�ntretin spiritul clientilor“. Ca am�nunt, o „tur�“ la toalet� ajunge un leu. Nimeni, �ns�, dintre vizitatori sau comercianti nu se pl�nge deocamdat�, mai ales c� urmeaz� �nc� o s�pt�m�n� plin� de distractie. Si distractia cost�.

Articol afisat de 2180 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Tudor CIOBOTARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective