ECONOMIE PRIN RISIP� LA POLITIE?
• toate informatiile arat� c� reorganizarea Politiei Rurale nu va duce la reducerea cheltuielilor • posturile de politie nu vor fi desfiintate, �ntruc�t legea nu permite acest lucru • �n plus �n ele se afl� aparatur� ultraperformant� obtinut� cu fonduri externe • desfiintarea functiilor de sef de post aduce la buget maxim 78 de milioane/lun� • cele 14 functii noi de sef de sectie vor „usura“ bugetul de salarii de c�teva sute de milioane de lei bune • specialistii s�nt de p�rere c� noul sistem nu va fi �n nici un caz mai eficient • Anuntat� cu surle si tr�mbite, reorganizarea Politiei Rurale �ncepe s�-si arate partea goal� a paharului. Lucrurile prezentate de mai marii Politiei Rom�ne, care au g�ndit reasezarea Politiei Rurale, nu prea se reg�sesc �n realitate. Cu totii ne reamintim declaratiile sfor�itoare ale chestorului Popa, seful Politiei Rom�ne, care declara c� posturile de politie vor fi desfiintate, pentru c� bugetul nu-si permite cheltuieli inutile. Ei bine, posturile de politie nu vor fi desfiintate, iar motive s�nt suficiente. �n primul r�nd, aceast� m�sur� nu putea fi luat� dec�t dac� s-ar fi modificat Legea 218, privind functionarea Politiei Rom�ne, lucru destul de greu de realizat. Un alt motiv pentru care posturile de politie nu se vor desfiinta �l reprezint� banii europeni cheltuiti pentru dotarea lor. �n acest moment, toate posturile de politie din tar� s�nt dotate cu aparatur� ultraperformant� care asigur� conectarea la Sistemul Informatic Schengen. Nimeni nu-si poate permite s� abandoneze aceast� aparatur�, �n conditiile �n care pentru achizitionarea ei europenii ne-au ajutat cu milioane si milioane de euro. Si asa povestea cu transformarea posturilor de politie �n case de odihn� sau �n orice altceva s-a transformat �ntr-un f�s. Declaratiile de genul „nu ne permitem s� cheltuim pentru �ntretinerea posturilor de politie, c� am arunca banii aiurea, lux pe care ministerul nu si-l permite, mai ales �n vreme de criz�“, nu au nici un corespondent �n realitate. Deci, mari economii pe aceast� linie nu se vor face, posturile urm�nd s� beneficieze �n continuare de utilit�ti. „Posturile de politie vor functiona �n continuare, ceea ce �nseamn� c� se vor cheltui bani pentru �ntretinerea lor, adic� pentru telefoane, �nc�lzire, curent si toate celelalte. Un politist, si anume seful de post, va fi numit titular la post. Concluzia: cheltuielile cu posturile nu s-au redus“, este de p�rere Neculai Isache, liderul Sindicatului National al Politistilor si Personalului Contractual (SNPPC), filiala Neamt.
Mai multi bani pentru salarii
Reorganizarea nu va aduce pentru Politia Rom�n� nici m�car economii cu salariile. Acest lucru se poate explica lejer, fiind demonstrat de simple calcule aritmetice. Prin desfiintarea celor 78 de functii de sefi de post, bugetul va c�stiga o sum� de maxim 8.000 de lei/lunar. Suma reprezint� indemnizatiile de conducere a sefilor de post, indemnizatii care pornesc de la 60 de lei si se opresc la 100 de lei. �n schimb se vor �nfiinta 14 functii noi de sefi de sectie. Ofiterii care le vor ocupa, vor avea un salariu aproximativ egal cu cel al unui sef de serviciu, adic� undeva �n jurul a 4.000 de lei. 14X4.000#56.000 lei, adic� de 7 ori mai mare dec�t indemnizatiile de conducere ale sefilor de post. C� reorganizarea va duce la cresterea cheltuielilor o demonstreaz� si alte aspecte. IJP Neamt va fi nevoit s� suporte cheltuielile cu deplasarea politistilor, acestia fiind nevoiti s� fac� naveta la sectiile de care apartin. Cum doi politisti vor asigura c�te 8 ore permanenta, �nseamn� c� bugetul de salarii va trebui s� suporte plata orelor de noapte, dar si a celor lucrate �n zilele libere prin lege. S� mai spunem c� sectiile de politie au nevoie de dotare, calculatoare, birouri etc, ceea ce �nseamn� alte cheltuieli. „Reorganizarea nu va rezolva problema banilor. Sefii sectiilor vor avea salarii destul de mari, iar unii spun c� vor fi la nivelul sefilor de servicii. Asta �nseamn� o cheltuial� �n plus, adic� salariile a 20-25 de agenti de politie disponibilizati“, spune Neculai Isache.
Politisti f�r� responsabilit�ti
C�t priveste eficienta noului sistem, lucrurile stau la fel de prost, �n sensul c� politistii cu vechime s�nt mai mult dec�t pesimisti. Toti lucr�torii cu care am discutat au precizat c� noul sistem nu vine deloc �n sprijinul cet�teanului. „E clar c� prin acest sistem politistul pierde contactul cu populatia si nu va mai cunoaste situatia operativ�. Singurul lucru bun (sic!) va fi acela c� agentul nu va mai avea nici o responsabilitate. �si va face serviciul de 8 ore, dup� care va pleca acas� linistit. Nu va mai fi ca p�n� acum, c�nd politistul de la post r�spundea apelurilor cet�tenilor non-stop. Si cu mobilitatea oamenilor va fi o problem�, pentru c� �n nici un caz politistul din Costisa nu stie ce se �nt�mpl� �ntr-o alt� comun� si nici nu cunoaste zona. C�t timp �i va lua lui s� identifice o adres� �n miez de noapte? P�i noi s�ntem �n Germania sau �n Spania, unde politistii au GPS-uri si g�sesc o locatie �n c�teva minute???“, ne-a spus un politist care a dorit s�-si p�streze anonimatul. �n aceste conditii nu r�m�ne dec�t s� astept�m ca timpul s�-si spun� cuv�ntul cu privire la c�t de eficient este acest nou sistem. Dac� nu va iesi bine, si s�nt mari sanse �n acest sens, „politistii se vor obisnui indiferent de situatie, �ns� cet�tenii vor fi cei care vor avea de suferit“.
|