Dezastrul de la BAC a fost adus de „Liceenizarea“ fortat�
• obligarea tuturor absolventilor de gimnaziu de a urma cursuri liceale se dovedeste a fi o m�sur� proast� • dovada cea mai pertinent� este rezultatatul de BAC, unde elevii de la colegiile tehnice „au dat cu b�ta �n balt�“ • specialistii sustin c� se impune un Bacalaureat diferentiat sau reintroducerea scolilor profesionale n
„Liceenizarea“ fortat� a tuturor absolventilor de gimnaziu, de c�tiva ani �ncoace, se dovedeste a fi o m�sur� nu dintre cele mai bune pentru viitorul tinerilor si al educatiei rom�nesti. Se vede foarte bine asta din rezultatele ultimului examen de bacalaureat, �n judetul Neamt procentul de promovabilitate fiind de 44,5%. Problema merit� analizat� m�car din trei perspective: cine s�nt picatii si cine s�nt admistii si dac� se poate g�si un vinovat �n tot acest context deloc confortabil pentru elevi, p�rintii lor, pentru dasc�li, pentru sefii �nv�t�m�ntului rom�nesc. Dac� analiz�m procentul picatilor, 55,5%, acesta coincide cu procentul absolventilor de la grupurile scolare si colegiile tehnice, care de c�tiva ani, de c�nd au fost desfiintate scolile de arte si meserii - generatia t�n�r� a fostelor scoli profesionale - au �nglobat absolventii de gimnaziu care au intrat vr�nd-nevr�nd �n r�ndul liceenilor, chiar dac� media de admitere nu le permitea acest lucru. Si o s� vedeti c�, �n acest an, o s� se intre la liceu si cu media 2 sau 3. Vorbim de copii ale c�ror capacit�ti intelectuale chiar nu pot r�spunde solicit�rilor din liceele teoretice, dar care au fost nevoiti s� frecventeze aceste unit�ti de �nv�t�m�nt. Si pentru c� �n Rom�nia �nv�t�m�ntul obligatoriu a fost p�n� la clasa a X-a inclusiv, absolventii de gimnaziu cu medii de multe ori sub cinci, p�n� spre unu, erau poftiti �n licee, iar profesorii nevoiti s� �i promoveze, chiar dac� nu meritau s� treac� dintr-un an scolar �n altul. Asa au ajuns s� dea de un examen al maturit�tii care �n aceast� var� a fost destul de greu, dar nu imposibil pentru absolventii liceelor de elit� sau a celor care au avut alt� „materie prim�“ la studiu. Sistemul video introdus �n s�lile de examen avea s� arate diferenta �ntre cei care pot si cei care nu pot. Iar BAC-ul de toamn� va da unora, care au capacit�ti intelectuale dar au mizat pe traditionalele fraude, sansa s� promoveze examenul. Dac� nu, vor face asta la anul, pentru c� le este permis� participarea la sesiunile viitoare. Reusitii la BAC au iesit din examen cu fruntea sus, chiar dac� ar fi sperat la medii mai mari, dar fiind totusi subiecte de o complexitate mult peste medie, e cazul s� fie bucurosi c� au sc�pat de o grij� major�. Subiectele date la cele trei probe scrise (cele trei probe orale au fost trecute de c�tre toti candidatii fie si prin simpla prezent� �n fata comisiilor) au fost analizate si comentate de c�tre dasc�li, care au ajuns la aceeasi concluzie: ele se pretau absolventilor de licee teoretice si nu celor tehnice. „Multi dintre candidati au preferat s� dea tez� la biologie �n loc de fizic�. Doar c� �n grupuri scolare si �n colegii tehnice, biologia se studiaz� �n clasele a IX-a si a X-a si materia s-a uitat p�n� la sf�rsitul liceului. Subiectele se potriveau liceelor �n care se studiaz� biologie �n toti anii si nu este o disciplin� doar pentru doi ani. Este motivul pentru care s-au obtinut medii mici de c�tre candidati“, a spus un profesor de biologie.
Ce spun specialistii
La rom�n�, p�rerile s�nt �mp�rtite, dasc�lii profesorii sustin�nd c� fiind vorba de limba oficial�, copiii ar trebui s� demonstreze c� detin suficiente cunostinte si c� indiferent de nivelul de studiu, tez� cu not� de trecere era firesc s� fac� toti candidatii. Numai c� note foarte bune au fost primite tot de absolventii liceelor cu staif. O vin� li s-a g�sit si dasc�lilor, care n-au reusit s� arate roadele muncii lor. Se poate vorbi de un complex de factori care a atras aceast� slab� prestatie a candidatilor la BAC-ul de var�. Expertii �n educatie propun un examen de maturitate divizat, conform nivelului real din licee, precum si re�nfiintarea scolilor profesionale. Adev�rul este c� scolile de arte si meserii transformate peste noapte �n licee nu pot tine pasul cu liceele bune. Pentru ele ar trebui conceput un alt sistem de evaluare. „Bacalaureatul ar trebui s� fie o chestiune de merit, nu de obisnuint�, iar elevii care au o inteligent� de natur� practic� ar trebui s� fie �ndrumati c�tre scoli �n care s� deprind� o meserie“. Aceasta este premisa de la care pornesc specialistii. Acelasi lucru se poate spune despre absolventii de licee vocationale (sport, pedagogic, arte), care s�nt siliti s� �nvete la materii „de umplutur�“, pentru a putea accede �n carier�. „Odat� cu desfiintarea scolilor profesionale si a celor de arte si meserii, elevii s-au trezit c� fac parte dintr-un sistem pentru care nu aveau chemare. De unde si rezultatele proaste la BAC �nregistrate de colegiile tehnice. Rezultatele acestui examen s�nt efectele unui sistem educational dep�sit, reprezint� gradul de �nsusire a cunostintelor de c�tre elevi. Este o pastil� dureroas�, pe care o �nghitim cu greu“, apreciaz� Marian Stat, presedintele Fundatiei CODECS. �n opinia lui, o alt� cauz� ar fi programa, total �nvechit�: „O solutie ar fi ca bacalaureatul s� nu mai fie obligatoriu, s�-l p�str�m doar pentru cei care vor s� ajung� la universitate, asa cum este examenul SAT �n America. Sau s� existe alte tipuri de probe, pe niveluri. Cea mai bun� metod� este bacalaureatul international, acolo unde elevii parcurg sase arii curiculare si dau examen la acestea sase, nu la ca la noi, unde �nveti 20 de materii si dai examen la trei“. Solutia Bacalaureatului diferentiat este aleas� si de Mirel B�nic�, cercet�tor la Academia Rom�n�, care d� exemplul sistemului francez: „Eu as merge ca �n Franta, pe un BAC stiintific, unul profesional, care s� nu-ti dea dreptul s� mergi la facultate, si unul vocational, care �ti d� dreptul s� mergi numai la facult�tile cu profil vocational“.
|