Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iulie 2011
LMMJVSD
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 9 Iulie 2011
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Dezastrul de la BAC a fost adus de „Liceenizarea“ fortat�

• obligarea tuturor absolventilor de gimnaziu de a urma cursuri liceale se dovedeste a fi o m�sur� proast� • dovada cea mai pertinent� este rezultatatul de BAC, unde elevii de la colegiile tehnice „au dat cu b�ta �n balt�“ • specialistii sustin c� se impune un Bacalaureat diferentiat sau reintroducerea scolilor profesionale n

„Liceenizarea“ fortat� a tuturor absolventilor de gimnaziu, de c�tiva ani �ncoace, se dovedeste a fi o m�sur� nu dintre cele mai bune pentru viitorul tinerilor si al educatiei rom�nesti. Se vede foarte bine asta din rezultatele ultimului examen de bacalaureat, �n judetul Neamt procentul de promovabilitate fiind de 44,5%. Problema merit� analizat� m�car din trei perspective: cine s�nt picatii si cine s�nt admistii si dac� se poate g�si un vinovat �n tot acest context deloc confortabil pentru elevi, p�rintii lor, pentru dasc�li, pentru sefii �nv�t�m�ntului rom�nesc. Dac� analiz�m procentul picatilor, 55,5%, acesta coincide cu procentul absolventilor de la grupurile scolare si colegiile tehnice, care de c�tiva ani, de c�nd au fost desfiintate scolile de arte si meserii - generatia t�n�r� a fostelor scoli profesionale - au �nglobat absolventii de gimnaziu care au intrat vr�nd-nevr�nd �n r�ndul liceenilor, chiar dac� media de admitere nu le permitea acest lucru. Si o s� vedeti c�, �n acest an, o s� se intre la liceu si cu media 2 sau 3. Vorbim de copii ale c�ror capacit�ti intelectuale chiar nu pot r�spunde solicit�rilor din liceele teoretice, dar care au fost nevoiti s� frecventeze aceste unit�ti de �nv�t�m�nt. Si pentru c� �n Rom�nia �nv�t�m�ntul obligatoriu a fost p�n� la clasa a X-a inclusiv, absolventii de gimnaziu cu medii de multe ori sub cinci, p�n� spre unu, erau poftiti �n licee, iar profesorii nevoiti s� �i promoveze, chiar dac� nu meritau s� treac� dintr-un an scolar �n altul. Asa au ajuns s� dea de un examen al maturit�tii care �n aceast� var� a fost destul de greu, dar nu imposibil pentru absolventii liceelor de elit� sau a celor care au avut alt� „materie prim�“ la studiu. Sistemul video introdus �n s�lile de examen avea s� arate diferenta �ntre cei care pot si cei care nu pot. Iar BAC-ul de toamn� va da unora, care au capacit�ti intelectuale dar au mizat pe traditionalele fraude, sansa s� promoveze examenul. Dac� nu, vor face asta la anul, pentru c� le este permis� participarea la sesiunile viitoare. Reusitii la BAC au iesit din examen cu fruntea sus, chiar dac� ar fi sperat la medii mai mari, dar fiind totusi subiecte de o complexitate mult peste medie, e cazul s� fie bucurosi c� au sc�pat de o grij� major�. Subiectele date la cele trei probe scrise (cele trei probe orale au fost trecute de c�tre toti candidatii fie si prin simpla prezent� �n fata comisiilor) au fost analizate si comentate de c�tre dasc�li, care au ajuns la aceeasi concluzie: ele se pretau absolventilor de licee teoretice si nu celor tehnice. „Multi dintre candidati au preferat s� dea tez� la biologie �n loc de fizic�. Doar c� �n grupuri scolare si �n colegii tehnice, biologia se studiaz� �n clasele a IX-a si a X-a si materia s-a uitat p�n� la sf�rsitul liceului. Subiectele se potriveau liceelor �n care se studiaz� biologie �n toti anii si nu este o disciplin� doar pentru doi ani. Este motivul pentru care s-au obtinut medii mici de c�tre candidati“, a spus un profesor de biologie.

Ce spun specialistii

La rom�n�, p�rerile s�nt �mp�rtite, dasc�lii profesorii sustin�nd c� fiind vorba de limba oficial�, copiii ar trebui s� demonstreze c� detin suficiente cunostinte si c� indiferent de nivelul de studiu, tez� cu not� de trecere era firesc s� fac� toti candidatii. Numai c� note foarte bune au fost primite tot de absolventii liceelor cu staif. O vin� li s-a g�sit si dasc�lilor, care n-au reusit s� arate roadele muncii lor. Se poate vorbi de un complex de factori care a atras aceast� slab� prestatie a candidatilor la BAC-ul de var�. Expertii �n educatie propun un examen de maturitate divizat, conform nivelului real din licee, precum si re�nfiintarea scolilor profesionale. Adev�rul este c� scolile de arte si meserii transformate peste noapte �n licee nu pot tine pasul cu liceele bune. Pentru ele ar trebui conceput un alt sistem de evaluare. „Bacalaureatul ar trebui s� fie o chestiune de merit, nu de obisnuint�, iar elevii care au o inteligent� de natur� practic� ar trebui s� fie �ndrumati c�tre scoli �n care s� deprind� o meserie“. Aceasta este premisa de la care pornesc specialistii. Acelasi lucru se poate spune despre absolventii de licee vocationale (sport, pedagogic, arte), care s�nt siliti s� �nvete la materii „de umplutur�“, pentru a putea accede �n carier�. „Odat� cu desfiintarea scolilor profesionale si a celor de arte si meserii, elevii s-au trezit c� fac parte dintr-un sistem pentru care nu aveau chemare. De unde si rezultatele proaste la BAC �nregistrate de colegiile tehnice. Rezultatele acestui examen s�nt efectele unui sistem educational dep�sit, reprezint� gradul de �nsusire a cunostintelor de c�tre elevi. Este o pastil� dureroas�, pe care o �nghitim cu greu“, apreciaz� Marian Stat, presedintele Fundatiei CODECS. �n opinia lui, o alt� cauz� ar fi programa, total �nvechit�: „O solutie ar fi ca bacalaureatul s� nu mai fie obligatoriu, s�-l p�str�m doar pentru cei care vor s� ajung� la universitate, asa cum este examenul SAT �n America. Sau s� existe alte tipuri de probe, pe niveluri. Cea mai bun� metod� este bacalaureatul international, acolo unde elevii parcurg sase arii curiculare si dau examen la acestea sase, nu la ca la noi, unde �nveti 20 de materii si dai examen la trei“. Solutia Bacalaureatului diferentiat este aleas� si de Mirel B�nic�, cercet�tor la Academia Rom�n�, care d� exemplul sistemului francez: „Eu as merge ca �n Franta, pe un BAC stiintific, unul profesional, care s� nu-ti dea dreptul s� mergi la facultate, si unul vocational, care �ti d� dreptul s� mergi numai la facult�tile cu profil vocational“.

Articol afisat de 1801 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Simona T�RN�)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective