BIRUL AUTO, SFIDAREA UE
• pentru a doua oar� �n mai putin de trei luni taxa auto a fost declarat� contrarar� legislatiei UE • �ntre timp, guvernantii au luat �n calcul mai multe variante, dar nici una nu s-a materializat • si ast�zi cine �si �nmatriculeaz� masina, pl�teste birul • cei peste 200 de nemteni care au dat �n judecat� statul au c�stigat circa 11 miliarde de lei vechi •
Taxa auto instituit� �n Rom�nia de la intrarea �n Uniunea European�, 1 ianuarie 2007, a scos din buzunarele nemtenilor bani grei. Multi nu au mers pe principiul unde-i lege nu-i tocmeal�, si au contestat birul �n instant�. Mare parte din cei care au procedat �n acest fel au avut c�stig de cauz�, iar parte din cei care au pierdut nu au disperat si s-au adresat forurilor europene. Cei care au mers pe aceast� cale se pare c� au tras lozul c�stig�tor, deoarece, recent, Curtea de Justitiei a Uniunii Europene de la Luxemburg a declarat birul contrar legislatiei europene. Totul a plecat de la cazul unui b�rbat din Gorj. Pe 7 iulie 2011 Curtea de Justitie a decis c� taxa de poluare prev�zut� de legislatia rom�n�, inclusiv modificarea din decembrie 2009, este contrar� dreptului Uniunii Europene. Curtea a respins si cererea guvernului de limitare �n timp a efectelor hotar�rii acestei instante. S-a mai stabilit c� normele �n domeniu din legislatia autohton� mentin un regim de impozitare care descurajeaz� �nmatricularea �n Rom�nia a unor autovehicule de ocazie cump�rate din alte state membre si care se caracterizeaza printr-o uzur� si o vechime importante, �n timp ce vehiculele similare puse �n v�nzare pe piata national� nu s�nt �n nici un fel grevate de o asemenea sarcin� fiscal�. Aceleasi indicatii le-a dat Curtea de Justitie a UE si �n luna aprilie a acestui an, �ntr-o spet� similar�, c�nd birul a fost declarat discriminatoriu. Cu toate c� legislatia european� trebuie aplicat� �n dreptul intern, guvernantii nu au f�cut-o. S-au �ncercat diverse variante, printre care reducerea birului cu 30%, dar au mai fost �n discutie si alte variante. Chiar dac� s-a anuntat c� modific�rile pe acest subiect vor deveni liter� de lege �ncep�nd cu 1 iulie, nu s-a produs nici o schimbare si mergem �nainte, �n dispretul normelor emise de mai marii europeni.
Procese f�r� num�r
�n acest moment taxa este aceeasi ca la �nceputul anului, nimic nu s-a schimbat cu exceptia faptului c� este vremea vacantei. „Cine doreste restituirea taxei trebuie s� parcurg� pasii clasici, p�n� la actionarea �n instant� dac� este cazul. Deocamdat� decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene nu este obligatorie pentru noi, nu este transpus� �n legislatia rom�neasc�, astfel �nc�t singura cale r�m�ne instanta. Pe acest subiect nu avem alte nout�ti. Asta e situatia si taxa se pl�teste �n continuare“, a declarat Titi T�nase, directorul Directiei de Finante Neamt. �nc�p�t�narea guvernantilor s-a lovit �ns� de insistenta nemtenilor care au considerat c� birul nu trebuie pl�tit, cu at�t mai mult cu c�t din acest an taxa a crescut considerabil. Asa se face c� de la institurea birului, �n 1997, si p�n� aproape de jum�tatea anului peste 400 de nemteni au sesizat instantele de judecat� pentru recuperarea banilor. Peste 200 de litigii au fost solutionate definitiv de judec�tori, trei sferturi din procese fiind c�stigate de pl�titorii de taxe. �n acest fel visteria statului a dat �napoi petentilor aproape 11 miliarde vechi. Numai vreo 60 de nemteni au pierdut procesul, solutia magistratilor fiind �n favoarea statului rom�n. Alte circa 200 de litigii de aceeasi natur� s�nt �nc� pe masa judec�torilor. �n medie, fiecare din cei care s-au �ncumetat a se „bate“ cu statul a primit circa 70 milioane de lei vechi, o mic� avere la vremurile pe care le travers�m. Unul din primii nemteni care a �nvins statul si a c�stigat �n instant� restituirea sumelor pl�tite cu titlu de tax� auto a fost un magistrat din cadrul Judec�toriei Piatra Neamt, �n 2008. Demersul pentru recuperarea banilor, �n cazul celor care consider� c� au fost prejudiciati, �ncepe cu o solicitare de restituire care se depune la organul fiscal, iar dac� aceasta este respins�, poate fi atacat� cu o contestatie. Dac� nici �n acest caz r�spunsul nu este multumitor, se poate intenta un proces civil. Indiferent de numele pe care taxa l-a purtat de-a lungul timpului, de la instituire si p�n� �n prezent �n visteria statului au intrat peste 675 miliarde de lei vechi numai de la pl�titorii nemteni. Constant taxa a tot crescut, cea mai mare majorare fiind la finele anului trecut. Pentru masinile cele mai vechi si cele mai poluante birul a dep�sit 30.000 euro, cam c�t valoarea unei case.
|