Obiectivul major al Rom�niei, mult mai important dec�t fuziunea
• interviu cu senatorul PNL de Neam� �erban Str�til� Reporter: Cum aprecia�i faptul c� infla�ia a rupt la�ul B�ncii Na�ionale a Rom�niei?
�erban Str�til�: Nu s�nt tocmai un specialist �n domeniul financiar-bancar, dar pot s� apreciez c� �nregistrarea unei infla�ii de peste 1% �n ianuarie 2006 este un fapt �ngrijor�tor. Una dintre explica�ii ar fi �i aceea c� �n 2005 s-a �nregistrat cea mai mare cre�tere a veniturilor salariale �n domeniul bugetar din ultimii 15 ani. Poate c� medicii �i profesorii se vor sup�ra citind aceste afirma�ii, pentru c� ei au �nc� salarii destul de mici, dar la nivelul altor ministere �i pentru anumite func�ii �i pozi�ii, �n special �n administra�ia central�, exist� func�ionari publici pl�ti�i mult prea bine �n raport cu posibilit��ile bugetului. Din pacate, �nc� mai exist� concep�ia c� unii conducatori de ministere s�nt judeca�i �n raport cu avantajele pe care le acord� subordona�ilor, uit�ndu-se faptul c� toat� ac�iunea guvernului trebuie s� se �ndrepte spre obiectivele majore ale programului de guvernare.
Nu cred c� BNR, de�i pozeaz� �n singurul lupt�tor �mpotriva infla�iei prin sus�inerea - artificial� �n opinia mea - unui leu puternic, va reu�i s� diminueze consumul popula�iei. S� nu uit�m c� �n 2005 am avut un deficit record, dat �n special de nivelul ridicat al importului bunurilor de larg consum, iar �n 2006 ne a�teapt� �i cre�teri ale pre�ului la utilit��i care vor genera infla�ie.
Dac� dorim s� avem o infla�ie controlat�, va trebui s� ducem o politic� real� de austeritate bugetar� concomitent cu o implicare mai accentuat� a autorit��ilor de reglementare a pre�urilor pentru utilit��i.
Func�ionarea serviciilor secrete
Reporter: Unii lideri liberali s�nt de p�rere c� serviciile secrete ar trebui controlate de Parlament. Dumneavoastr� ce p�rere ave�i?
�erban Str�til�: Serviciile secrete s�nt controlate �i acum de Parlament prin comisiile speciale. Dac� v� referi�i la func�ionarea comunit��i de informa�ii, cred c� ar fi de dorit s� existe un parteneriat �ntre Guvern, Presedin�ie �i Parlament. Solu�ia restr�ngerii num�rului de oameni care pot controla serviciile secrete poate fi aplicat� �ntr-o �ar� �n care democra�ia este bine consolidat� �i numai dac� exist� o situa�ie extrem� de amenin�are a securit��ii statului.
Mi se pare deosebit de grav faptul c� proiecte de lege care vizeaz� func�ionarea SRI �i statutul ofi�erilor de informa�ii nu s�nt puse la dispozi�ia opiniei publice pentru dezbatere. Mai mult, ele au statut de „secret de serviciu“ �i nici noi, parlamentarii care va trebui s� le vot�m, nu le putem cunoa�te �nc�. Este clar c�, de�i personalul este mult �ntinerit, unii dintre cei care coordoneaza serviciile secrete au �nc� mentalit��i securiste sau, mai r�u, de �coal� politic� PCR.
Impozit mai mic pentru averea ilicit� dec�t pentru c�tigurile cinstite
Reporter: Bodu a aruncat pe pia�� o propunere interesant�. Toate averile care nu pot fi justificate s� fie impozitate cu 16%. Cum comenta�i?
�erban Str�til�: Ideea nu este nou�, ci este cuprins� �n faimoasa „Lege 18“ din 1968, care prevedea �ns�, o impozitare cu 80% a averii dob�ndite �n mod nejustificat. S�nt de acord cu principiul impozit�rii tuturor veniturilor - declarate sau nu -, dar cred c� aceast� ini�iativ� ar trebui promovat� printr-un proiect de lege care s� fie �ntr-adev�r dezb�tut �i nu impus de dragul imaginii publice a unui partid sau a unui om politic. O astfel de lege are implica�ii deosebite asupra �ntregii vie�i sociale �i dac� va fi bine elaborat� �i aplicat� corect ar putea contribui mult mai mult la lupta anti-corup�ie dec�t �nfiin�area a tot felul de departamente. Personal mi-a� dori ca, dup� demnitari, s� fie supu�i rigorii acestei legi tocmai cei pu�i s� o aplice.
Fuziunea, tem� mult mai pu�in important�
Reporter: S�nt voci care afirm� c�, de fapt, nici PNL nici PD n-ar dori o fuziune. Este aceasta o opinie pornit� din interiorul partidelor sau rezultatul unor analize �i comentarii din exterior mai mult sau mai pu�in „r�ut�cioase“?
�erban Str�til�: Ambele partide au organisme statutare care decid �n acest sens �i, p�n� acum, ele nu au fost consultate. Deocamdat� s-au exprimat opinii �n conducerile organiza�iilor �i de aceea cred p�n� c�nd se va face un sondaj sau o consultare larg� a membrilor de partid este bine s� formul�m doar p�reri personale. Mi se pare pu�in ciudat faptul c� tocmai acum, �ntr-un an decisiv pentru integrare european�, se lanseaz� aceast� tem�, a fuziunii, mult mai pu�in important� dec�t obiectivul major al Rom�niei. Consider c� momentul cel mai bun pentru fuziune ar fi fost imediat dup� alegerile generale din 2004 dar, dac� majoritatea membrilor celor dou� partide vor dori astfel, tema ar putea fi reluat� �n preajma anului 2008 c�nd expira protocolul Alian�ei.
Privilegiile parlamentare
Reporter: Legat de statutul parlamentarilor, pensii etc.
�erban Str�til�: Pot s� anun� public un lucru pe care l-am mai spus unor ziari�ti: eu refuz aceste avantaje. Voi opta pentru a primi pensie din sistemul public �i deja am �ntocmit o adres� �n acest sens pe care o voi depune luni la secretarul-general al Senatului. V�d c� s�nt destui parlamentari, �n special de la PSD, care-�i fac probleme pentru ce vor face dup� ce nu vor mai avea aceast� calitate. Dac� e�ti un bun profesionist, indiferent de domeniu, ��i g�se�ti oric�nd o slujb�.
Eu am votat �mpotriva privilegiilor din statutul parlamentarilor nu din dorin�a de a-mi face imagine �i nici din politicianism, ci pentru c� este imoral s� cream o nou� categorie privilegiat�, pe l�ng� magistra�i, poli�i�ti, personal juridic �i parlamentar, diploma�i etc. Nu pot s� accept faptul c� un fost �ef de post iese la pensie cu peste 10 milioane dup� 25 de ani de munc�, �n timp ce un profesor are doar ceva peste 5 milioane pensie dupa 35 de ani de munc�. Nu vreau s� jignesc nici o categorie social�, dar cred c�, dac� �n timpul activit��ii se pot face anumite diferen�ieri date de anumite condi�ii de munc�, pensia trebuie calculat� �ntr-un singur fel pentru toti cet��enii.
Am auzit tot felul de lament�ri cum c� vom avea parlamentari cer�etori, c� vor muri de foame �i nu �n�eleg cum nu se jeneaz� cei care le fac. Chiar dac� �i �n alte ��ri exist� asfel de prevederi, condi�iile sociale din Rom�nia nu fac oportun� adoptarea lor.
Dac� vrem c� parlamentul s� devin� o institu�ie respect� �i s� ne putem uita �n ochii oamenilor care ne-au votat, trebuie s� ne asum�m �i anumite responsabilit��i sau chiar renun��ri personale. Din acest punct de vedere, s�nt foarte curios c��i din cei care doar pe ultima sut� de metri au clamat sus �i tare c� se opun privilegiilor vor avea decen�a s� renun�e la ele.
|