Frontierele absurde care ne dezbin�
Nordul Bucovinei, �ncremenit �n timp
M-am �ntors dintr-o c�l�torie la Cern�uti cu un gust amar. �n Nordul Bucovinei, n-o duc pe roze nici majoritarii ucraineni, iar minoritarii de etnie rom�n� se descurc� anevoios, acomod�ndu-se la realit�tile vitrege, care cum poate. Ce poate fi mai trist dec�t conditia de intrus �n patria str�bunicilor, sentimentul de z�d�rnicie, de cet�tean inferior? Dincolo de vama Siretului toate aparentele �nseal�. P�n� si atmosfera festiv� a S�rb�torilor M�rtisorului a creat falsa impresie a unei armonii interetnice �n orasul ctitorit de Alexandru cel Bun. Artistii de la R�d�uti si deputatul Mircea Irimescu au fost primiti cu mult� c�ldur� de spectatorii rom�ni, dar cu reticent� de viceguvernatorul ucrainean. M-a sfichiuit dialogul apatic si inuman dintre doi trec�tori ucraineni: „Noi ne pis�m pe neamul lor, iar ei - c�nt�!“. R�m�ne doar un vis irealizabil, ca rom�nii s� poat� tr�i frumos la Cern�uti si �n orice localitate populat� majoritar de rom�ni. �n spiritul prevederilor Europei noi, unite si moderne, Ucraina este obligat� s� asigure libert�ti si drepturi comunit�tii minoritare rom�nesti. De facto, rom�nii de dup� vama Siretului s�nt marginalizati, manipulati, exclusi din domeniul normalit�tii. Din 250.000 de rom�ni nord bucovineni au mai r�mas doar 16.000. Cifrele acestea vorbesc de la sine. Drept dovad� c� rom�nul este la m�na ucrainenilor serveste �nchiderea scolilor �n limba matern� la Boian, Herta si �n alte sate. Folosind metoda blocajului mental si a instinctului de supravietuire, autorit�tile ucrainene �i determin� pe rom�ni s�-si dea copiii la scolile cu predare �n limba ucrainean�. Or, educatia, lipsit� de continuitatea unei traditii, duce la dezr�d�cinare. Acest scop �l urm�reste sovinismul ucrainean, a c�rui agresivitate se �nteteste. �n prezent, oficialit�tile ucrainene flutur� steagul fals al moldovenismului prin raionul Noua Sulit�, �ncerc�nd s� �nlocuiasc� limba de predare rom�n� cu „limba moldoveneasc�“, s� editeze manualele respective, dictionarul moldo-ucrainean si viceversa.
„Multi confund� Chisin�ul cu Cern�utii, habar n-au de Tara Fagilor sau Tinutul Herta“
Scopul e clar: dezbinarea rom�nilor din regiunile Cern�uti si Odesa �n dou� nationalit�ti sau comunit�ti lingvistice si culturale. �n astfel de conditii vitrege, complexul de inferioritate al rom�nului marginalizat s-a transformat �n complex de nedumerire, de ne�ncredere �n capacit�tile democratiei. Oamenii simpli s�nt nevoiti s� se acomodeze la mediul corupt pentru a supravietui, �n detrimentul demnit�tii umane. Si intelectualitatea rom�neasc� din Ucraina, m�cinat� de confuzii si alien�ri, trebuie s-o ia mereu de la cap�t. Nu oricine rezist� diabolicei forte centrifuge, cu tendinta de a-i dep�rta de izvoare, de rom�nism. „S�ntem pe cale de a ne pierde orice urm� de identitate, ni se �ngusteaz� sistematic orizonturile spirituale...“, afirm� unul din v�rfurile elitei rom�nesti din Cern�uti, poetul si publicistul Vasile T�r�teanu. Este firesc ca unicul lic�r de salvare s� vin� dinspre tar�, dinspre conationalii din Republica Moldova. Un gest fr�tesc a f�cut Rom�nia �n vara trecut�, g�zduind circa 1.000 de nord bucovineni pe litoral si �n statiunile turistice. �n conditiile actualei crize economice, au fost subventionate, fie si partial, unele publicatii rom�nesti din Ucraina. S-au stabilit niste leg�turi str�nse �ntre Suceava si Cern�uti. Dar este loc de mai multe actiuni de �ntrajutorare fr�teasc� din partea institutiilor si structurilor centrale, judetene, locale, de proiecte inspirate, de vizite reciproce. A fost o initiativ� patriotic� �nfr�tirea municipiului Piatra Neamt cu orasul Hlyboka, regiunea Cern�uti, dar a �nghetat �n proiect. Modesti si omenosi din fire, cern�utenii nostri s�nt recunosc�tori pentru cel mai mic ajutor, financiar sau moral, �mbr�tiseaz� sufletul celor veniti s�-si caute r�d�cinile. Printre acestea, am �nt�lnit si un brazilian, Fernando Clabin. Este un exemplu pentru noua generatie de rom�ni care fac abstractie de soarta crud� a conationalilor din teritoriile �nstr�inate. Multi confund� Chisin�ul cu Cern�utii, habar n-au de Tara Fagilor sau Tinutul Herta.
„Minoritatea rom�neasc� din Ucraina pare a fi amputat� si social si spiritual“
Spre regret, nu doar liceenii, societatea civic�, oamenii de afaceri, ci si clasa politic� rom�neasc�, de pe ambele maluri ale Prutului, uit� de conationalii din Nordul Bucovinei, mult mai tristi ca noi. M� refer la demnitarii care au acces la structurile UE. De la ei se cere o atitudine mai ferm�, de verticalitate, c�nd e vorba de ap�rarea demnit�tii rom�nilor din afara hotarelor. Desi unele institutii culturale si ONG-uri sprijin� editarea unor publicatii de suflet, contributiile lor nu s�nt gestionate preferential. �n prezent, nord bucovinenii nu au nici un cotidian social-politic, economic si cultural, precum a fost „Zorile Bucovinei“. Apar, sporadic, c�teva publicatii independente, dar colectia lor lipseste si �n biblioteci si la Asociatia Cultural� „Mihai Eminescu“. Nici Chisin�ul nu g�seste modalitatea de a asigura Nordului Bucovinei m�car cu c�te un exemplar din „Limba rom�n�“ sau alte editii, sponsorizate de Rom�nia. Ba mai r�u, autorit�tile Republicii Moldova fac un deserviciu culturii rom�nesti din regiunile Cern�uti si Odesa, afect�nd grav situatia institutiilor de �nv�t�m�nt cu „limba moldoveneasc�“, oficializat� de anacronica Constitutie procomunist�. �n scrisoarea semnat� de 27 de fruntasi ai diasporei rom�nesti din Ucraina, �n frunte cu deputatul �n Rada Suprem� a Ucrainei, presedintele Uniunii Interregionale „Comunitatea Rom�neasc� din Ucraina“, dr. Ion Popescu, se cere adoptarea limbii rom�ne ca limb� oficial�. Dar Parlamentul Republicii Moldova nu se gr�beste cu restabilirea adev�rului stiintific, sustinut de academicieni rusi, ucraineni, italieni, turn�nd ap� �n continuare la moara „moldovenismului“, pl�smuit de v�nz�torii de neam, gen A. Fetescu sau V. Stati. N-am de g�nd s� �nvinuiesc societatea civic� nord bucovinean� de inertie, atunci c�nd ea lipseste cu des�v�rsire. Psihoza incertitudinii i-a afectat pe multi lupt�tori si sufletisti. Unii din ei s-au prostituat intelectual. �si uit� menirea de a fi �n opozitie fat� de putere, fat� de tiranie. Pun vorbele �naintea faptelor. Din cauza blocajului mental, rom�nii din Bucovina lui Eminescu s�nt transformati �ntr-o mas� anonim� cu reputatie maculat�. �n comparatie cu minoritatea ungar� de la noi, minoritatea rom�neasc� din Ucraina pare a fi amputat� si social si spiritual. Nu cunosc toate justific�rile atenuante, dar m� doare acest spatiu, �nstr�inat si pustiit de idei, de fibra s�n�toas� a rom�nismului, de libertatea alegerii, forta cea mai puternic� a omului civilizat.
Profesor Vlad VLAS, Piatra Neamt
|