Taxa auto o ia razna la anul
• anul viitor birul �ncepe de la 92 de euro • pentru masinile vechi si poluante taxa ajunge la 32.000 de euro • birul se va aplica si pe masinile Euro 5, scutite p�n� acum • timp de patru ani nemtenii au achitat circa 660 de miliarde lei vechi numai pentru acest bir • �n primele 10 luni ale acestui an au fost �nmatriculate 13.225 de autovehicule • Pentru a aduna mai multi bani la bugetul de stat, oficialii cresc birurile si dup� majorarea pretului la alimente si cresterea taxei pe valoare ad�ugat� a venit r�ndul major�rii taxei de poluare. Pentru a umple visteria statului prin care v�ntul bate �n voie birul va deveni un fel de jug, astfel �nc�t de anul viitor nu oricine �si va permite s�-si ia o masin�. �n principiu s�nt dou� mari nout�ti: taxa se va aplica si pentru masinile Euro 5, scutite p�n� acum, iar birul va fi cuprins �ntre 92 de euro pentru masinile cele mai noi si mai putin poluante si va ajunge p�n� la 32.000 de euro. Cel mai probabil nu multi �si vor mai lua masini, av�nd �n vedere faptul c� taxa poate ajunge a fi si de c�teva zeci de ori mai mare dec�t valoarea masinii. Acolo unde birul va fi de 32.000 euro, cei care detin acesti bani �si pot lua un apartament bun �n buricul t�rgului, dec�t s� verse �n pusculita statului circa 1,35 miliarde lei vechi pentru un ciur.
Euro 5 intr� la plat�
Ministerul Mediului a anuntat c� �n mai putin de dou� luni intr� la plat� si masinile Euro 5, desi p�n� acum acestea au fost scutite de la taxare. O masin� de acest tip, nou�, cu 1.100 cmc va datora o tax� de 116 euro, iar pentru una veche de doi ani, birul va fi de 91 de euro. Tot la Euro 5, cu motor de 2.000 cmc, pentru o masin� veche de doi ani taxa va fi de 507 euro, iar birul ajunge la 1.541 de euro la un motor de 3.000 cmc vechi de doi ani si se apropie de 2.000 de euro dac� masina e nou�. La masinile Euro 4, �n functie de capacitatea cilindric� si vechimea masinii birul va fi cuprins �ntre 288 de euro si peste 1.300 euro. Astfel, la o masin� de 1.400 cmc veche de un an, taxa va fi de 483 de euro, mai mult cu 100 de euro dec�t �n prezent. Aceeasi motorizare, dar o masin� veche de trei ani birul creste la 399 de euro. Cea mai mare tax� va fi la 2.000 cmc si o vechime de doi ani, de 1.326 de euro (putin peste 1.000 de euro �n prezent). Motoriz�rile Euro 3 vor fi taxate de la 665 de euro p�n� la cel mult 11.668 euro. Taxa cea mai mic� va reveni masinilor cu o capacitate cilindric� de 1.400 cmc si o vechime de 10 ani), �n timp ce la o vechime de 7 ani birul se apropie de 1.000 de euro, fat� de numai 673 �n prezent. Tot aici, la 2.000 de cmc taxa va fi �ntre 2.216 de euro pentru o vechime de 9 ani si 3.532 pentru o vechime de 5 ani (2.394 euro �n prezent). Taxa arde la buzunar pentru 3.200 cmc unde se va pl�ti 11.668 euro la o vechime de 5 ani (8.891 euro p�n� acum) si 8.469 la o masin� veche de 8 ani, mai mult cu 2.000 de euro dec�t p�n� �n prezent.
Ciururilor non-euro mai bine le d�m foc
La motoriz�rile Euro 2 statul va �ncasa �ntre 785 de euro (la o masin� de 1.400 cmc veche de 14 ani) si cel mult 21.760 euro (la 3.200 cmc si o vechime de 10 ani). Cu c�t motorizarea este mai poluant�, cu at�t birul devine de nesuportat. Masinile Euro 1 vor avea taxe de infarct, �ntre 1.470 de euro (980 euro �n prezent) si p�n� la 13.120 de euro (10.240 acum). De departe cel mai mare pret este la motoriz�rile non euro, vechi si poluante. Un asemenea ciur cost� o avere, si pe l�ng� alte taxe, cea de poluare va fi cuprins� �ntre 4.410 euro si 32.000 de euro. Ministrul mediului, Laslo Borbely a declarat c� va sprijini achizitionarea de masini electrice sau hibrid, acestea fiind scutite de taxa de �nmatriculare. M�sura nu se vrea a fi deloc populist� si majorarea taxei de �nmatriculare are �n vedere sistarea importurilor de ciururi dar si adunarea unor bani frumosi �n visteria statului. De-a lungul timpului birul a purtat mai multe nume, tax� de prim� �nmatriculare sau tax� de poluare. Indiferent de nume, a fost introdus� de la integrarea t�rii noastre �n UE. Timp de aproape patru ani, de la 1 ianuarie 2007 si p�n� �n septembrie 2010 aproape 25.000 de nemteni au pl�tit tax� de poluare sau de prim� �nmatriculare �n valoare de circa 660 miliarde de lei vechi. Probabil c� s-ar fi adunat si mai multi bani dac� la finele anului trecut statul nu ar fi crescut birul destul de mult.
Num�rul �nmatricul�rilor va sc�dea
�n acest moment, num�rul total de autovehicule �nregistrate �n judetul Neamt se �nv�rte unde �n jurul a 90.000 de buc�ti. �n primele zece luni ale lui 2010 au fost �nmatriculate 13.255 de masini, �n timp ce �n �ntreg anul 2009 num�rul �nmatricul�rilor a fost de 13.600. Functionarii de la Serviciul �nmatricul�ri s�nt de p�rere c� num�rul �nmatricul�rilor din acest an va fi mai mare comparativ cu anul trecut. Aceast� situatie se datoreaz� �n primul r�nd faptului c� tot mai multi nemteni se gr�besc s�-si �nmatriculeze autovehiculele �nainte de 1 ianuarie 2011, c�nd intr� �n vigoare noile taxe. C�t priveste anul 2011, cunosc�torii spun c� num�rul masinilor �nmatriculate o s� scad� puternic. Va creste �n schimb, num�rul celor care �si vor �nmatricula autovehiculele �n alte t�ri, cea mai agreat� variant� fiind Bulgaria, dar se pare c� si acolo s-a intervenit la valoarea taxelor.
|